Huawei Honor 4x - erfarenheter o omdömen?

Diskussion i 'Honor allmänt' startad av Lugnofin, 13 aug 2015.

1. Holabanarne

Holabanarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    577
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Ja, jag ändrade till sd-kort som standardminne det första jag gjorde. Inget installeras automatiskt på sd-kortet, men det går att flytta över vissa via apphanteraren.

2. Ploki

Ploki Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    248

MINA ENHETER

Trist. Så inga större spel går att flytta över?

3. Holabanarne

Mottagna gillanden:
    577
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Vet inte, men jag tror att prestandakrävande appar inte tillåter installation på något annat än den interna lagringen, eftersom den är snabbare. Jag är inte direkt en mobil-gamer så för mig spelar det ingen större roll. Det jag är lite orolig för är om den kommande uppdateringen till Lollipop kommer kräva ändå mer utrymme än vad KitKat gör nu. Det vore inte bra.

4. Ploki

Ploki Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    248

MINA ENHETER

Jag ska göra lite tester när jag får mitt sd kort.

5. Holabanarne

Mottagna gillanden:
    577
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Nu när jag haft min en vecka måste jag säga att jag är imponerad av telefonen. Inte minst kameran och batteritiden överträffar mina förväntningar. Bra funktioner också, och rappt funktionellt UI som inte ockuperar allt för mycket av RAM-minnet. Det verkar alltid finnas mellan 1,15 och 1,3 GB ledigt arbetsminne till hands.
    Det som imponerar minst är nog skärmen. Den är inte alls dålig, men kontrasten kunde varit lite bättre. Jag hoppas det blir lite bättre när jag byter ut det fabriksmonterade skärmskyddet av plast mot ett av härdat glas. Plastskyddet får dessutom lätt en hinna av fingeravtryck som gör det jobbigare att läsa liten text ibland. Men alltså - för 1500 spänn är det absolut inget att klaga på!

Är det förresten någon som skaffat ett bra fodral? Jag har beställt ett flip-case med fönster från ebay. Får ser hur det sitter. Man vill ju gärna ha något slimmat på en telefon av den här storleken.

6. semlan

semlan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    235
    Operatör:
    Halebop, Comviq, Vimla
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max 512GB Blå Titan

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Comviq, Vimla
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max 512GB Blå Titan
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro 128GB Black
    Telefon 3:
    Google Pixel 8 128GB Black
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4 LTE
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S 10.1 LTE
    Kör min på jobbet och är helnöjd efter en vecka, beställde baksideskal och härdat glas som skärmskydd och är helnöjd med detta, mycket bättre känsla än befintligt plastskydd.:cool:

http://www.mytrendyphone.se/shop/huawei-honor-4x-160035p.html
    http://www.mytrendyphone.se/shop/huawei-honor-4x-159203p.html

7. Ploki

Ploki Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    248

MINA ENHETER

Så, nu har jag fått mitt Samsung SD kort som postats tidigare och har gjort vissa tester.

Om man ändrar standardminne till SD kort så går det snabbt att föra över appar till SD kortet. Jag har testat ca 15 appar och samtliga har gått att flytta över. Däremot så installeras apparna på internminnet från början som sagts tidigare. Rekommenderar därför verkligen ett köp av SD kort 32 GB.

8. Holabanarne

Mottagna gillanden:
    577
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Har du försökt med svt play, whatsapp, dropbox eller onedrive? Det är exempel på appar jag inte kan flytta över.

9. Ploki

Ploki Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    248

MINA ENHETER

Det stämmer. Jag kan inte heller flytta över SVT Play. Jag kan inte heller flytta över SR Play. Däremot går TV4 Play, och UR play bra att flytta över så vet inte riktigt vad det hänger på.

Har dock inte stött på något spel som inte går att flytta över.

10. Holabanarne

Mottagna gillanden:
    577
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Gott att det funkar att flytta spel. Det är ju dom som tar mest plats. :D

11. Ploki

Ploki Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    248

MINA ENHETER

Testade nu med ett tungt spel.

Asphalt 8 Airborne (1,65 GB)

Gick finfint att flytta över. Tog ca 10s till Samsungs SD kort. Min känsla var dock att den stora majoriteten av spelet redan fanns på SD kortet innan överflyttningen då jag har SD kort som standardminne. För förlorade enligt systemet bara 100MB på lagringsminnet trots att jag installerat ett spel på 1,65GB.

Ps. Laddade hem apk fil. Vet inte om det blir skillnad om man laddar hem via google webbutik. Ska testa.

Last edited: 25 sept 2015
  12. Ploki

Ploki Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    248

MINA ENHETER

Goda nyheter! Jag märker att om man har SD kortet som standardminne läggs automatiskt alla nedladdningar på SD-kortet.

Återkommer när jag dragit hem hela Asphalt 8 Airborne från Google butiken och installerat det igen.

13. Ploki

Ploki Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    248

MINA ENHETER

Asphalt 8 vill inte starta installationen om jag laddar hem från google. Vet inte varför. Spelet fungerar fint installerat från apk fil.

Så några fakta om telefonen och SD kort.

1. Alla nedladdningar sparas på SD kortet om det är inställt som standardminne.
    2.Vid installation tar även spelet visst utrymme på internminnet. Nästan allt info finns dock på SD kortet även om OSet anger att den finns på internminnet. Flyttade tex över Sim City Build it och lagringsstatistiken förblev i stort oförändrad.

Flyttade nu över Asphalt 8 (1,57 GB) från internminnet till SD-kort i apphanteraren.

Ledigt internminne före: 1,80 GB
    Ledigt internminne efter: 1,83 GB

Laddade hem Assassins Creed från Google webbutik och installerade. 798MB. Statistiken för internminnet påverkades inte alls och behöver inte ens flytta över. Fortfarande 1,83 GB ledigt.

Flyttade över nu. Fortfarande 1,83 ledigt.

Utrymmet på SD kortet har däremot minskat med ca 3GB under kvällen i och med alla stora installerade spel.

Så apparna finns till 98 % på SD-kortet redan innan överflyttningen.

Telefonen blev iom detta bättre för mig då jag inte längre kommer att behöva oroa mig för utrymmet.

Last edited: 25 sept 2015
  14. Holabanarne

Mottagna gillanden:
    577
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Testade också att installera Asphalt 8 (från Google Play). Ledigt internt minne före nedladdning: 2,45 GB, efter nedladdning/installation: 2,34 GB, efter flytt till SD-kort: 2,40 GB. I stort sett allt hamnar på SD-kortet, precis som du skriver. Endast ca 50 MB ligger kvar internt. Suveränt! Spelet flyter ju riktigt bra också, och telefonen blir inte ens varm.

Dock tror jag ändå att det varierar mellan olika appar. Vissa lägger sig helt eller till stora delar på interna minnet. Mitt lediga utrymme har trots allt minskat från ca 3,7 till 2,4 GB i takt med att jag installerat appar på telefonen. Men man lär få plats med väldigt mycket tack vare att SD-kortet tar den stora andelen, och det är mycket bra! :)

@Ploki@Ploki: Testa att rensa cache-minnet innan du installerar Asphalt igen. Det kanske finns data kvar från första installationen.

15. Ploki

Ploki Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    248

MINA ENHETER

Ska tänka på det om det skulle hända med något annat spel. Har dock refan spelet installerat så får vara bra med det. :)

Angående SD kortet så bör man nog göra en system återställning och börja om med SD kortet som standardminne. Nästan allt internminne jag förbrukat skedde innan det att jag byttebtill SD kortet som standardminne.

Jag gjorde systemåterställning nästan när telefonen var ny men tyvärr så försvinner ju alla SMS....

16. Ploki

Ploki Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    248

MINA ENHETER

Testa att öka ljusstyrkan. Default är bara 50 procent och kontrasten ökar med ökad ljusstyrka. Jag kör på ca 65 procent men det är noterbart bättre kontrast.

17. Holabanarne

Mottagna gillanden:
    577
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Ja, det krävs en viss ljusstyrka för att få maximal kontrast, men svärtan i skärmen på honor 4X blir aldrig så djup som i bättre lcd-skärmar. När jag jämför mot min surfplattas skärm tex är skillnaden tydlig och det som ska vara svart ser mörkgrått ut på telefonen.

Dock är kontrasten tillräcklig och skärmen som helhet är bra, särskilt med tanke på vad telefonen kostar, men den har inte riktigt det där trycket som finns i vassare paneler. Jämfört med andra alternativ i samma prisklass står den sig säkert bra. Och mycket annat är som sagt över förväntan med telefonen.

18. Holabanarne

Mottagna gillanden:
    577
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Körde nyss Antutu på min 4X. Där står att CPU:n är HiSilicon Kirin 620 !! Trodde att det var versionen med Qualcomm Snapdragon 410 som såldes här. Det är också vad som står i specen hos Elgiganten och på prisjakt.
    Det spelar säkert ingen roll, men jag gillar inte att man inte kan lita på informationen om produkten. Iofs inte första gången Elgiganten (och andra elektronikvaruhus) har fel i specifikationerna.
    Telefonen har Usb OTG också, om någon undrar. Den infon är också fel på prisjakt.

Efter två veckor är jag fortfarande helt nöjd med luren. Batteritiden är grym. Med mitt vardagliga användande har jag 70-80% kvar efter en dag. I går tex: Efter 15 timmar 75% kvar med 2 tim skärmtid.

Last edited: 1 okt 2015
  19. Ploki

Ploki Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    248

MINA ENHETER

Dock lite klantigt av Elgiganten då Kirinversionen med 8 kärnor ska vara bättre och strömsnålare.

20. Holabanarne

Mottagna gillanden:
    577
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Ännu mera klantigt: i frågor och svar om produkten på Elgiganten skriver de att telefonen har 2 processorer, och att det är därför den har 8 kärnor... (Som svar på en fråga som påpekar att snapdr 410 endast har 4 kärnor) :D