Diskussion: Huawei Honor Play: 6.3", Kirin 970, 3750mAh

Diskussion i 'Honor' startad av flipp, 8 jul 2018.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    bernard gillar detta.
  2. Hspolander

    Hspolander Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag har köpt den och hoppas få hem den nu i nästa vecka. Tänkte skriva ner lite tankar om den här när jag klämt och känt på den lite.
    Påminn mig gärna ifall jag skulle glömma :o
    Anledning till köpet var att jag ville ha en snabb telefon i mid-range med stor skärm och bra screen to body ratio
     
    Jimmy 76 och flipp gillar detta.
  3. niclasc

    niclasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    454
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone SE 2020 64GB (Jobb)
    Platta:
    iPad air 4th Gen
    @flipp@flipp den du länkar till verkar sakna LTE band 20
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, ingen version av denna lur har väl band 20? Jag brukar själv klara mig utmärkt utan band 20 med Halebop så har inte det som ett krav.
     
  5. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    ingen som har fått hem den?
     
  6. niclasc

    niclasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    454
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone SE 2020 64GB (Jobb)
    Platta:
    iPad air 4th Gen
    Ser även att den saknar band 7 så den lär inte funka så bra med halebop
     
    Last edited: 5 aug 2018
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nä, då är det bara band 3 som är kvar av LTE-banden för Telia/Halebop. Man får vara beredd på att köra 3G i de flesta fall. Om det är en dealbreaker eller inte beror på vilka krav man har.
    För de som har Tele 2 eller Comviq stöds även band 8 för LTE.
     
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nu lanseras den i Europa: Honor Play shines on the global scene for €329 - GSMArena.com news

    Kul att Xiaomi och Huawei nu pressar priserna rejält och lanserar telefoner med flaggskeppshårdvara för 3000 kr. Naturligtvis håller kamerorna och skärmarna på dessa "budgetlurar" inte lika bra kvalitet som de bästa flaggskeppen men prestandan och batteritiden lär iaf hålla jämna steg.
     
    Last edited: 30 aug 2018
    bernard gillar detta.
  9. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Har varit på att köpa Pocophone, men denna ser ut att vara minst lika bra för nästan samma pris.
    Börjar bli knepigt att välja.
    Har honor 9 nu och dessförinnan Honor 8 som jag är väldigt belåten med, så då passar kanske denna bäst.
     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har haft Mate 10 och frun har Honor Note 10, båda med Kirin 970 och jag tycker t o m Mi Mix 2 med SD835 känns en aning snabbare vid vanlig användning så F1 med SD845 kommer nog vara klart rappare än Honor Play. Battertiden verkar dock lika bra, båda fick 94h i GSM-arenas batteritest.
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    ffodil gillar detta.
  12. ajajkapten

    ajajkapten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2018
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    5
    Funderar på att slå till på denna telefon. Är det någon som har den och kan ge ett utlåtande?
    Jag har tele2 som operatör, räcker det att den bara stöder två av tele2s frekvensband eller kommer 4g täckningen var kass emellanåt?
     
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Den europeiska versionen finns annars att köpa här:
    https://www.amazon.de/dp/B07GPDWMP9/?tag=oid02-21
     
    ajajkapten gillar detta.
  14. ajajkapten

    ajajkapten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2018
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    5
    Tack för svar!
    Det var där jag tänkte köpa den faktiskt. Kostar strax över 3k med svensk moms.:)
    Laddade ner specifikationerna som finns på Amazon nu och det verkar ju som att alla frekvensband stöds som jag kan behöva. Trodde att det var samma spec oavsett vart i världen telefonen säljs.

    Eftersom att det är en Europeisk version så antar jag att svenska finns att välja som språk i telefonen?
     
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Precis. Alla band och svenska.
     
  16. Hspolander

    Hspolander Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    3
    Ser att jag helt glömt att svara här. Sorry :ehm:
    Jag har haft den kinesiska versionen i ca 4 månader. min version har 6 gb RAM och 64 gb lagringsutrymme. Jag köpte via aliexpress från en butik som heter Hongkong VT Store och fick ge ca 3000 med tull frakt och sådant. Tror den säkert sjunkit något i pris sedan dess.
    Jag samkör denna med min jobbtelefon som är en Samsung Galaxy S8. Detta innebär att jag i stort sett inte alls använder kameran på Honor Play telefonen. Jag kommer inte säga mer om kameran än att det sannolikt är en ganska typisk sådan för en midrange telefon. Men ni kan säkert hitta bättre info i recensioner online.
    Jag kommer från en importerad Huawei honor X2 GEM-703L och måste säga att jag haft mycket mindre problem med mjukvaran i min Honor Play. Inga kinesiska appar som påminner om uppdateringar och liknande(kommer det en global version så tror jag ändå att det säkraste kortet är att köpa den för garanti, support osv.).
    Jag upplever att telefonen uppdateras regelbundet och jag skulle tro att man ligger ungefär lika med övriga tillverkare i mid-range här. Vill man ha väldigt snabba uppdateringar finns det nog andra märken man bör sikta in sig på. Just nu android version 8.1.0 med säkerhetspatch från 1 november.
    I övrigt är telefonen snabb och smidig. Fingerprint reader och face recognition som funkar fint. Bra kombination ifall man har telefonen liggande på bordet och inte vill lyfta den för att låsa upp med fingeravtrycket på baksidan. fick 208585 på AnTuTu v7.2.1 men förstått det som att Huawei fuskat lite(?) med sådant så vet inte vad det är värt egentligen. Jag tycker i alla fall telefonen är riktigt kvick och den upplevs absolut snabbare än min Samsung S8.
    En grej som kan ses som irriterande för vissa och fantastiskt för andra är power management och batteritid. Huawei dödar ganska aggressivt bakgrundsappar som ligger och drar ström på sätt som systemet tycker är onödigt. Detta hade jag gärna kunnat stänga av för enstaka appar men det är inte en inställning som jag hittat. Det har i stort sett bara inträffat ett tillfälle då jag drabbades av detta, men ifall det är något som man tror sig störas av så är det bra att veta innan köp. Å andra sidan så blir batteritiden otroligt bra på grund av detta. Telefonen klarar sig ofta i 3-4 dagar, naturligtvis delvis för att den delar skärmtid med min Samsung. För att jämföra så är Samsungen ofta slut inom 1-2 dagar. Något som märks mest är just att Honor Play i stort sett inte drar något batteri alls om jag inte tänder skärmen och använder den aktivt. Skärmen är för övrigt riktigt bra :)
    Jag kör Telia och har inte haft några problem med dålig täckning. Jag bor i större stad(Göteborg) och har mest rört mig i mellersta och södra Sverige runt större städer och orter. Funderar ni på andra operatörer och liknande så är nog internet bäst på att ge svar. Eller om det går att ringa upp operatören och fråga dem.

    Jag har malt på ganska mycket här nu men skriv gärna mer specifika frågor ifall det är något ni undrar.
    TL;DR. Jag är nöjd med en telefon som är snabb och smidig med bra skärm och fantastisk batteritid. Jag har importerat en kinesisk variant, men har inte på 4 månaders tid störts/påverkats av detta. Kameran är sämre än den på flaggskeppen, men jag har testat för lite för att säga mer än så. För 3000 kr är jag mycket nöjd med denna och kan man hitta den billigare så tycker jag att det är ett självklart köp.

    edit.
    Glömde nämna detaljen att jag fick med både skärmskydd och silikoncase vilket jag, trots att det är superbilligt, tycker är en god gest från tillverkaren.
     

    Bifogade filer:

    ajajkapten gillar detta.
  17. ajajkapten

    ajajkapten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2018
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    5
    Tack för svar!
    Jag har en Honor 8 idag som jag varit nöjd med. Det enda jag stört mig på egentligen är att färgtonen på skärmen är väldigt blå jämfört med ex. Min flickväns P10.
    Hur upplever du att skärmen på honor play är?
     
  18. Hspolander

    Hspolander Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag gillar skärmen. Bra upplösning och har inte upplevt någon färgdefekt. Ingen edge bleeding eller liknande heller.