Huawei Mate 20 X - allmän diskussionstråd

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av Oceanic, 22 okt 2018.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Första intryck, telefonen är riktigt stor, men precis som med mi mix så kommer man nog vänja sig med storleken efter ett tag.

    Skärmen är hypnotiserande, att den är 1080p är absolut INGET man märker av, skärmen är hypnotiserande och det märks att det är en äkta HDR skärm, extremt bra tryck och ljustyrka i skärmen.

    Det andra jag la märke till är att högtalarna är sinnesjukt bra i denna telefonen, detaljrikedomen är väldigt imponerade för att vara mobilhögtalare, bra fyllighet och stereo känsla.

    Fingertrycksläsaren hade gärna fått vara lite längre ner, men förstår att det inte hade sett lika estetiskt tilltalande ut då på baksidan men hade varit lite mer ergonomiskt.

    Prestandan upplever jag inledningsvis snabbare med Vivo Nex S, men detta bör vi ta med en extremt stor nypa salt då jag vet av erfarenhet att en teleon blir snabbare efter några dagar när dalvik cachen har fyllts upp, samt det faktum att jag inte kör rootless pixel launcher ännu på Mate 20X vilket brukar ge en extra boost.

    Det är lågt att Huawei inte låter en installera valfri launcher hoppas detta inte är en trend som sprider sig till flera tillverkare då detta är en av grundbultarna i android, givetvis går detta att lösa via ADB på samma sätt jag fick göra med min Vivo Nex S men självklart föredrar man ju att ha en telefon där man slipper engagera sig på xda och allt bara funkar

    Resten behöver jag nog utforska mer Hoppas jag kan vänja mig med storleken

    Jag var ju igentligen behov av 256 modellen, men jag ville ha google pay det finns också möjligthet att få mer utrymme med Nano Memory Card, så någon som har något bra ställe att beställa ett huawei Nano Memory Card ifrån ? priserna från de svenska återförsäljarna känns lite i det högsta laget.

    Hoppas det kommer finns någon adapter längre fram som gör det möjligt att använda kortet i andra telefoner med vanlig sdkort läsare.
     
    bernard och Farzan gillar detta.
  2. Farzan

    Farzan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Kör du med något skärmskydd?
    Med flipcase blir den väl för klumpig, men nån typ av skydd bör man nog ha..


     
  3. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    om han inte har tagit av det så har han det här skärmskyddet, det var det som satt på när jag skickade den iaf: Olixar Huawei Mate 20 X Full Cover Tempered Glass Screen Protector det var till min förvåning lim under hela :)! mate 20x har ju en helt plan skärm, vilket inte är nåt att fnysa åt
     
    Oceanic och Farzan gillar detta.
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nu har jag ställt om telefonen till performance mode upplever lite bättre flyt.

    Rootles pixel launcher verkar ej vara kompatibel, nova verkar funka.

    att vibartor motorn brukar vara dåliga på telefoner är inte ovanligt men i det här fallet är den dessvärre inte användbar alls får dessvärre ha den helt och hållet avstängt på swiftkey vilket känns lite ovant.

    Vore intressant att se sida vid sida tester på kameran mot pro modellen, dom är på pappret identiska men jag vet inte hur de skiljer i praktiken om mjukvaran är identisk osv.

    Jag har mest tagit bilder i mörka miljöer hittils och då tycker jag att min vivo nex har ställt sig mer på en exposure nivå som stämmer överrens med verkligheten, maten tenderar att överexponera bilder och det är förvåmadsvärt mkt brus i bilderna till den grad man undrar om allt står rätt till.

    skärpan är dock överlag bättre än vivo nex, AI läget är lite hit and miss så den stora frågan är om man ska låta det vara på eller avstängt det lutar åt att jag kommer ha det avstängt även om de i vissa fall verkar ge förbättringar så tycker jag att AI läget i många andra lägen tar felaktiga beslut och förvränger bilden på tok för mkt. Med tanke på senaste change loggen på firmwaren jag har installerat nu så antar jag att kameran är lite work in progress men jag hade helt klart väntat mig bättre mörker prestanda när jag tycker i många fall min vivo nex gör ett bättre job gällande färger då (inte skärpan)

    Jag har inte provat EMUI sedan Mate 8 med EMUI 7 och förvånansvärt lite verkar ha hänt med EMUI, jag föredrar både MIUI och Funtouch OS över EMUI i dagsläget, det mest irriterande är kanske att man ska använda knogarna för att utföra visa grejjor tex ta screenshot herregud varför inte bara använda två eller 3 fingrar slide uppåt ? knogarna är inte ergonomiskt.

    jag saknar att ha Notifcation center från botten som jag hade med min Vivo Nex det är mer ergonomiskt och speciellt på en så stor telefon som detta blir det lite ansträngande att dra ner notifcation menyn.

    Navigation Gestures lämnar en hel del att önska de påminner om MIUI tror dom har exakt samma jag skulle föredra så som det var på Vivo Nexen att swipe up i mitten är tillbaka till hemskärmen swipe på höger sida är tillbaka , geusten swipe upp och hold fungerar ganska dåligt av någon anledning på Maten.
    Detta kan dock bli bättre om jag tar bort glaskyddet möjligtvis

    Batteritiden är som väntat mkt bra så bra att man inte ens behöver kolla på batteri nivån ändå om man kör telefonen för fullt non stop, detta är en skön känsla.

    Har inte haft några notifcation problem som ananrs brukar och har varit ett problem huaweis äldre enheter är glad att de fixat detta har inte behvt vitlista något. Det enda som krånglar är som vanligt appar som man använder för att chromecasta till tvn då stängs denna appen som castar ner och man får gå in i appen och trycka på chromecast symbolen igen för att man ska se vilken media som spelas upp.

    Ljudet i hörlurar med mina AKG 240STUDIO lät riktigt bra.

    Notchen har jag inte riktigt vant mig vid ännu och det återstår att se om jag kommer göra det

    Men oavsett så är detta en riktikt monster till telefon det enda jag ställer mig frågande till är kameran just nu om allt står rätt till med den
     
    bernard, Droid96 och Farzan gillar detta.
  5. Farzan

    Farzan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    S
    Schysst med ett riktigt bra och informativt första utlåtande. Ser fram emot en fortsättning...
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nackdelen med det skyddet är att de inte verkar vara 2D glas så på kanterna känns de inte så bra speciellt inte i med gestures.

    Telefonen känns så mycket skönare nu utan. Men kommer ha fodral på jobbet är i regel där jag tappat mest mobiler innan pga av stress och annat är verkligen jött schyst att du skicka med alla skalskydf och att du skicka ett extra paket med de du glömde stort plus i kanten till dig :)
     
    kissidor och Farzan gillar detta.
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Kul att läsa dina objektiva observationer och subjektiva åsikter @blackstar@blackstar, sånt uppskattas. Jag har ej testat Mate 20X men känner igen mycket du beskriver från Mate 20 Pro som jag hade i några timmar. :-)
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nattläget IMG_20190117_212251.jpg vanligt läge IMG_20190117_212239.jpg
     
    Last edited: 18 jan 2019
    Farzan och bernard gillar detta.
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Screenshot_20190118_020027_com.huawei.systemmanager.jpg
     
    Farzan gillar detta.
  10. Droid96

    Droid96 Guest

  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja det är lite gatubelysning, tog en bild lite snabbt bara ska försöka ta lite mer bilder, jag tror jag kommer köra med AI läget avstängt, jag tror det är mer en gimmick, visst det är häftigt att den kan identifera scener men finns ingen förutsägbarhet i hur bilden blir kan blir lite vad som helst.
     
    Droid96 gillar detta.
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    AI-läget bör stängas av om man vill få någorlunda realistiska bilder. Annars lever kameran sitt eget liv och förstärker färgerna på gräs, himmel och annat till en grad att den motarbetar dig som fotograf. Men det kan ju vara en fördel för den som vill ha boostade bilder och inte orkar trixa själv.
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Normal IMG_20190118_231616.jpg AI IMG_20190118_231630.jpg Nattläge IMG_20190118_231645.jpg
     
    dannejanne och inact_0036 gillar detta.
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    Nattläget på Pixel är mer extremt men den överexponerar också ganska kraftigt vilket Huawei inte gör. Jag föredrar faktiskt Huawei framför Pixel i just night mode eftersom det kan användas i fler situationer. Men effekten blir inte så påtaglig.
     
    Oceanic gillar detta.
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Senaste uppdateringen säger angående kameran

    Screenshot_20190119_184329_com.xda.labs.play.png
     
  16. Droid96

    Droid96 Guest

  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Är väldigt nöjd med telefonen är nöjd med mitt köp. Storleken känns ok nu.

    Tog bild idag på samma motiv men denna gången tryckte exponerings punkt på neon skylten nattläge vs ai

    IMG_20190120_232330.jpg IMG_20190120_232310.jpg
     
    Last edited: 21 jan 2019
    bernard, KiloEterna, flipp och 1 annan gillar detta.
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Är verkligen helnöjd med telefonen, det är en monster telefon, som sagt, dess styrka ligger väl i att den på punkt efter punkt är toppklass. Jag anser att denna är bättre än mate 20 pro, mate 20 pro har bara massa onödiga gimicks in screen fingerscanner och wannabe FaceID, medans X har stort batteri och hörlursutgång, har inte jämfört skärmen med mate 20 pro men det skulle inte förvåna mig om tar dom sida vid sida att man föredrar X'en, då den är gjord av samsung och HDR, pro modellen är tillverkad av en anna tillverkare som dessutom har haft en del problem.

    X modellen har mindre notch och bättre screen to body ratio också. Notchen Pro modellen är helt klart sämmre, och deras "FaceID" lösning känns man kan vara utan. Den traditionella fingertrycksläsaren på X'en funkar alltid.

    Detta påminner mig on Samsung Note 1 tiden när det verkligen känndes som man hade en riktigt powerhouse i fickan. X'en leverar på varje punkt, det är det som gör den så grym, högtalarna och kameran imponerar, batteritiden är den bästa jag haft hittils, skärmen är hypnotiserande, prestandan går inte heller att klaga på, kirin 980 levererar. Får väldigt bra täckning med denna telefonen, även på områden jag inte haft täckning innan får jag nu täckning (framförallt en byggnad med plåttak vid ett shopping center i karlstad som jag med tidigare telefoner haft problem med)

    Ska vid tillfälle ansluta den till min datorskärm och prova desktop mode, ska bli spännade och se hur det funkar.

    Är bra att det finns möjlighet att utöka med nano sd kort, vilket ska göra tänkte jag.
    Hade givetvis föredragit vanligt sd kort stöd... men detta får anses vara som en acceptabel kompromiss.

    Det enda som finns att klaga på är igentligen att den skulle varit mer nice utan notch, jag har inte riktigt vant mig med notchen ännu och då jag är van med mi mix och nex s så är jag van att inte ha något där uppe. Jag hade helt klart kunna tänka mig att välja bort selfie kameran för att få en helt ren skärm.

    För delen med så stor skärm är dock att notchen hamnar i periferiseendet mkt lättare, och då glömmer man bort. När man kollar på video i full screen tänker man inte så mkt på det, grym mobil för att kolla på video helt klart.

    Ja nu gäller det att man inte tappar denna mobil och spräcker skärmen..
    Jag har redan tappat mobilen några gånger, har fått ett litet jack i kanten på ramen.

    Har även tappat telefonen på stengolv med skärmen nedåt, den klara sig utan en repa.
    Ja så nu får det vara nog nu måste jag bli mer rädd om grejjorna, så nu tänker jag ändra mitt betende och vara mer rädd om telefonen, vill inte behöva gå runt med sprucken skärm (glasskydd känns inte som ett alternativ för mig det förstör känslan för mkt)
     
    R3b0rn och Farzan gillar detta.
  19. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    tsstsstss... har du haft sönder pärlan - och du som fick så många skal och fodral med :P! personligen är jag hundra gånger mer OCD för repor än för notchen, speciellt som detta är en väligt liten notch på en väldigt stor skärm. och spräcker du den dessutom blir det nog inte lätt att få det lagat till rimlig peng.

    men kul att du är nöjd med den iaf, och ja - den är ett monster. och just som mediaenhet kan det inte gärna finnas nåt bättre just nu. jag önskar verkligen att man kunde få den skärmen fast med en annan tillverkares programvara. du håller nog inte med mig på just den punkten, men för mig hade den till exempel gärna fått vara en samsung faktiskt. men givetvis mycket gärna också en oneplus eller motorola. även som htc eller sony hade den nog varit en keeper för mig. typiskt att man ska ha svårt för just emui och miui, när det är huawei och xiaomi som gör "monstren" :ehm:
     
    Oceanic gillar detta.
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det är ett pyttetlite hack, men jag ska gå förbi Iservice här istan om de skulle ha någon lackfärg eller något att måla över.

    Mjukvaran kunde varit bättre ja, men man vänjer sig...de är ingen dealbreaker för mig iallafall..

    Jo då jag använder skalen alltid på jobbet nu 100% det är där alla olyckor sker, och även denna gången var det på jobbet.

    Det olixar skalet du skicka med som påminne lite om latex/gummi hållet med blank finish gillar jag väldigt mkt.

    Det blåa orginal fodralet med fot använder jag framför datorn, kommer säkert ha med mig det vid olika tillfällen också de är bara synd att man inte kan vrida så foten funkar i landskapsläget också. Just det fodralet gör att det inte ryms i bröstfickan på jobbet..

    Jag ska vara rädd om pärlan nu, som jag ser det har den haft för många liv innan, när den hamna på stengolvet på jobbet var det riktigt nära att det kunde gå illa men jag hade ren tur den gången, får vara tacksam för det och tänka på att nästa gång så har jag nog inte lika tur.

    Det var så onödigt jag hade telefonen i bröstfickan sedan skulle jag lägga ner en kaffe kopp i diskmaskinen och då glider självklart telefonen ut ur fickan, hade jag haft fodralet på så hade den nog inte glidit ur.
     
    kissidor gillar detta.