Huawei Mate S

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av huskul, 2 sept 2015.

  1. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Halloj allihop!

    Jag hade turen att vinna en Mate S i en tävling nyss (fick mail om det idag). Wohoo, får man väl säga :).

    Jag sitter i dagsläget på en LG G3 som jag trivs helt ok med. Ok att den är 1,5 år gammal och börjar få lite tröttare batteri, repor o dyl, så det är bra timing helt klart.. men jag är ändå nyfiken på hur dom står sig mot varandra. Hur är t ex batteritid och kameran i Mate S? Någon som har erfarenhet av båda och kan jämföra mot G3? Skärm och fingeravtrycksläsare mm verkar bättre helt klart, men jag fotar rätt mycket och man vill inte gärna nedgradera kameran.

    Jag vill såklart inte låta otacksam, det är en finfin vinst och om jag inte tar den (vilket jag är väldigt sugen på) så kommer tjejen att byta eller eventuellt någon annan familjemedlem, så den kommer absolut till bra användning. Men det vore kul med input och höra vad ni tycker om den och hur den står sig mot andra telefoner.
     
  2. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Kameran i Maten är inte världsklass när man jämför med de ledande- ex LG G4 eller S6, men jag skulle nog säga att den är bättre än G3 åtminstone. Batteritiden i Maten är lysande, bland de bästa som finns i nuläget. Du får ut minst 5 h SOT.
     
  3. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Ok, tack! Ja jag kikade på lite bildexempel igår, och dom jag hittade såg ju inte alls speciellt tokiga ut. Ungefär vad jag är van från G3. Skulle också gissa att de verkar ligga i ungefär samma klass. Har Mate S funktioner för slutartid, ISO mm i kamera-appen? Har för mig att jag läste det någonstans, men inte hittat något exempel hur det funkar i praktiken. Det jag saknar mest just nu är kamera-funktionerna från G4 / V10, det är väldigt trevligt att kunna ställa in sånt (blir en del foto i dåligt ljus men med stabilt underlag så att man kan leka med slutartider mm, vilket är något jag verkligen saknar just nu).

    Hade egentligen siktat in mig på att köpa nytt flaggskepp nu i vår, men denna får kanske bli min daily driver så länge, så är det ingen panik med att uppdatera.
     
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag har inte erfarenhet utav LG G3 (bara G2) utan jag har bara en Mate S. Det är en riiiktigt fin mobil med förmodligen den bästa byggkvalitén jag har haft. Denns känns ännu mer exklusiv i handen än min iPhone 6S Plus.

    Nu vet jag inte hur kameran är i G3 så kan inte jämföra. Men jag kan väl säga att kameran i Mate S inte ligger där uppe i topp med Samsung, LG's nyare telefoner etc. Den tar bra helt OK bilder men inget att skryta över. Dock tycker jag det är viktigt att påpeka att den verkar hantera vitbalans bra i olika situationer och exponering. Det roliga med denna kamera är ju det fullt manuella läget där även vitbalansen kan ändras steglöst i kelvinskalan. Laddar strax upp lite bilder i ett imgur album som du kan få titta på (quotar dig igen när det är klart sen).

    Batteritiden höll mig liiite skeptisk de första dagarna men då är jag ju också van vid iPhone 6S Plus och Nokia Lumia 1520 som båda ligger i absoluta framkanten när det gäller batteritid. Efter en vecka tycker jag den har bra batteritid. Inte lika bra som mina andra men den tar mig igenom en full dag helt klart och senaste laddningen gick jag 2 dagar med 6 timmars skärmtid.

    Men överlag så tror jag definitivt att du skulle se det som en uppgradering jämfört med din G3.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Stingray454 gillar detta.
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Här har du ett album med lite blandade bilder. Inte hunnit fota så himla mycket än med den.

     
    Stingray454 gillar detta.
  6. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Tack för bra input! Ja byggkvalitén verkar riktigt bra också. Jag har inte fått telefonen än så jag kan inte jämföra själv än (gissar att det är nån vecka bort innan den kommer), så jag får gå på det jag hittar på bilder / youtube så länge :). Men många reviews verkar prisa design / material, och den ser onekligen snygg och solid ut, så det är definitivt en uppgradering.

    Batteritiden verkar ju grym, hade väntat mig sämre med < 3000 mAh batteri, men den verkar ju hålla riktigt bra. LG:n har bra standbytid (rekordet ligger nånstans på 80h, men då med väldigt lite screen on time). Har sällan fått ut mer än ca 4h SoT på den. Dessutom tycker jag att 1080 är precis lagom upplösning på 5" samt sparar batteri, och det är sällan jag använder tunga appar eller senaste spelen, så en CPU som drar lite mindre men har laggfritt UI duger finfint åt mig. Sammantaget verkar ju det mesta bättre än G3 - design/material, fingeravtrycksläsare, skärm, batteritid, UI (gillar inte LG's speciellt mycket) osv. Det är väl kameran som verkar ligga i nån "ungefär samma"-kategori, vilket såklart är lite trist om man skaffar ny telefon, men då den i LG:n funkar jättebra för mina behov nu så bör ju Mate:en också göra det utan problem.

    Tack för bildexempel, ska kika igenom dom på en gång!
     
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Värt att notera är ju att ljusstyrkan inte var så himla hög på skärmen nu i dessa vintertider men inte jättelåg heller. Kör alltid manuell ljusstyrka och ändrar för alla situationer. Den har legat runt 50% skulle jag tro överlag. Slöanvänder jag mobilen på lägsta ljusstyrka i sängen på kvällen så får jag ut ~1 timme skärmtid per 10% på batteriet.
     
  8. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Det gör inte så mycket tycker jag. LG:n jag har nu har inte så ljusstark skärm heller, och jag har oftast inte så hög ljusstyrka (kör sällan mer än 50-60% förutom väldigt soliga sommardagar då man måste upp i ca 100 för att ens se nåt). Men med en AMOLED borde det vara lugnt, tycker jag.
     
  9. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
  10. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
  12. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Läste det senare. Sorry
     
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    400 i dpi är för mig perfekt på denna telefon. Men! Tyvärr fungerar inte Pro Camera-inställningar då utan man får nöja sig med allt utom just den biten som kraschar vilket är synd.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  14. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    814
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Funderar på en Huawei Mate s.
    Två frågor som jag hoppas någon av er som har telefonen kan svara på.
    1. Om man har fingeravtryckläsaren på, kan man då också låsa upp den med t.ex. kod? Tänker för bilen om den sitter i en hållare så vill man ju inte ta ur den bara för att låsa upp den.
    2. Klarar den svenska versionen 2 simkort?

    Tacksam för svar
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 695
    Mottagna gillanden:
    44 676
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    1. Ja, det går utmärkt att antingen låsa upp med PIN-kod eller fingeravtryck samtidigt. Detta gäller för i princip alla Android-telefoner med fingeravtrycksläsare.

    2. Nej, den svenska/internationella versionen (CRR-L09) har bara stöd för ett SIM-kort.

    Modellen med stöd för dubbla SIM-kort heter;CRR-UL00

    http://consumer.huawei.com/minisite/worldwide/mateS/specifications.htm
     
    kupster gillar detta.
  16. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Är ni säkra på det? Läste något på XDA om att dubbla sim fungerar på alla modeller (man kan sätta i ett andra simkort istället för minneskort), det står bara inte med i specen. Men jag har ingen som helst aning om det stämmer eller om man måste göra något för att aktivera det. Det är visst även bekräftat att samtliga modeller har "force touch", men att det bara är aktiverat i mjukvaran för kinesiska marknaden (folk fick igång det genom att flasha mobilen med kinesiska marknadens senaste mjukvara och byta location / språk till Kina - helt oanvändbart just nu men bevisar att det finns iaf). Har för mig att det även låste upp dual sim, men är lite osäker på det. Man får väl hoppas på att de slår på det via en uppdatering i framtiden :)
     
    Last edited: 29 jan 2016
  17. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jag fick för övrigt hem min nya Mate S idag. Grymt skoj! Har bestämt mig för att köra den som "daily driver" istället för nuvarande slitna LG G3, så klarar jag mig bra tills vidare. Det kanske blir att hoppa över till nåt flaggskepp senare i år, men det blir en bra "mellanlandning" iaf.

    Så frågan är, har ni något tips på bra "att göra direkt man får telefonen"-saker? Några inställningar el dyl man bör se över? Jag har inte haft tid att fixa så mycket idag, men tänkte spendera dagen imorgon till att gå igenom den grundligt :).
     
  18. leobjorkman

    leobjorkman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2012
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    84
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Det första jag gör varje gång jag får en ny telefon är att sänka animationsskalan till 0,5 så känns telefonen direkt mycket rappare. Men det är självklart bara personliga val, vissa kanske gillar tydliga långa animationer.
     
  19. glimbrink

    glimbrink Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2010
    Inlägg:
    529
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER


    Var hittar man den inställningen?
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 695
    Mottagna gillanden:
    44 676
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du måste aktivera utvecklingsinställningar först. Gå in under inställningar->om telefonen och klicka på byggnumret upprepade gånger tills en ruta kommer fram och frågar "Vill du bli utvecklare?" eller dylikt.

    Därefter kan du gå in under Utvecklingsinställningar och ställa in animationerna.