Diskussion: Huawei Mediapad M5 - allmänt

Diskussion i 'Huawei' startad av bernard, 23 apr 2018.

  1. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Det fungerar helt enkelt inte. OEM speficka tangentbord funkar aldrig på andra enheter än den enhet den är konfiguerad för. Nån duktig dev måste modifiera för det skall fungera på andra enheter.
     
  2. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    ok, fel av mig då :). tyckte precis att jag hade sett folk prata om att de använde OEM-tangentbord de fastnat för i andra enheter ett antal gånger, men antingen blandade jag ihop det med nåt eller så var det just moddade versioner det rörde sig om i de fallen
     
  3. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Jo, men då först måste ex Samsung tangentbord "porteras" till andra enheter för det skall fungera.
    Ex denna Xperia tangentbord som modifierats att fungera på Samsung enheter.
    Keyboard Xperia For Samsung Devices [Port]

    Det står [port] i rubriken och då vet man att det fungerar då. Det är just en sån samsung tangent [port] apk jag är ute efter. [emoji4]
     
  4. kupa

    kupa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2014
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A53 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A53 5G
    Telefon 2:
    Honor 8
    Platta:
    Huawei Mediapad M5
    Fick uppdatering igår till .181(C432) innehållande GPU Turbo, Game Suite och säkerhetsfix Augusti.
    Intressant för dom som är spelgalna, det är inte jag! :)

    IMG_20180928_131156.jpg
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har fortfarande problem med HEVC/x265 10 bit efter senaste uppdateringen. Har du det också? (Dvs artefakter/tokiga färger vid uppspelning). Testat det mesta utan större framgång. Det verkar som den interna spelaren i Android (exoplayer) inte fixar x265/HEVC 10bit, men jag kan som sagt svära på att det fungerade för ett antal uppdateringar sedan. Pust och suck.
     
    ebola66 gillar detta.
  6. ebola66

    ebola66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Ja det är som innan uppdateringen och precis som du beskriver. Vi får hoppas på att de ordnar till det framöver.
     
    Last edited: 30 sept 2018
    bernard gillar detta.
  7. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Börjar verkligen bli irriterad på denna platta eller EMUI som orsakar det.

    - Har alltid använt rotation control för låsa orientationen på viss läge på alla mina tel/plattor och fungerat utmärkt. Fram tills denna platta, så funkar det på irriterande sätt. Kort. ex har låst den på landskap läge och när öppnar vissa appar så startas det i portätt läge istället! ex PostNord appen så startas det alltid i porträtt läge och kan inte ändra till landskapsläge?
    Även ändrar till auto så går det inte ändra det till landskapsläge! wtf!

    - Viloläge - Använder power toogles widget för ändra viloläge tid mellan 1-10 min, ex sätter den på 3 min och så ställs den automatiskt efter viss period tillbaks till 30 sek! :mad:

    Är det plattan eller EMUI som buggar? Eller är det dåligt stöd för plattan från appar?
     
  8. kupa

    kupa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2014
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A53 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A53 5G
    Telefon 2:
    Honor 8
    Platta:
    Huawei Mediapad M5
    Alla appar som startar i porträtt kör jag i delad skärm, t.ex. Postnord. Starta appen, dela skärm så blir det landskap.
     
  9. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Lyckades lösa orientation problemet. Fick tillåta rotation control överlagring på andra appar igen. Men då dyker det gamla problemet upp igen. Att Android system tjatar om det på status fältet "rotation control visar via andra appar"och går inte ta bort. *suck*

    Lyckades till slut få bort android system på status fältet tjat. Genom installera AutoNotification:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.joaomgcd.autonotification&hl=en&gl=us

    Inte exakt den lösning jag söker efter, men det får duga så länge. Om inte nån vet var i inställningar man kan ta bort den irriterande android system tjatet på status fältet?

    Oki vet nu att det är Android 8.0 som gör att man inte kan ta bort det och i 8.1 tillåts det att gömma tjatet. Märkligt att Samsung lyckas gömma tjatet med 8.0 men inte Huawei.
    Android 8.1 Oreo Lets You Hide 'Running in the Background' & 'Drawing Over Other Apps' Notifications « Android :: Gadget Hacks
     
    Last edited: 2 okt 2018
  10. ajajkapten

    ajajkapten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2018
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    5
    Fick hem min Mediapad M5 8.4 idag. Beställde sent på måndag från Amazon.de. Jag valde ingen expressleverans och fick beräknad leveransdag till onsdag nästa vecka.
    Imorse fick jag ett sms att mitt paket finns att hämta ut, mindre än 2 dygn efter jag lagt beställningen!! Jag klagar inte direkt.

    Plattan verkar funka riktigt bra, gillar formatet. Får hoppas jag är lika nöjd efter lite användande
     
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag är väldigt imponerad över ljudet i Mediapad M5 fortfarande. Jämförde nyligen mot den betydligt dyrare Galaxy Tab S4, och M5 lät bättre. Bredare register och högre ljudnivå.

    Det är verkligen trevligt att se på film med plattan. Det är lite synd att Netflix saknar en funktion för att fylla hela skärmen - fanns inte det innan? Vill minnas att de hade en "fit to screen-knapp" tidigare. Jag har inget emot om den zoomar in bilden lite då det inte märks så mycket i och med en mindre skärm.
     
    ola1978 gillar detta.
  12. ola1978

    ola1978 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2013
    Inlägg:
    609
    Mottagna gillanden:
    347
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iphone 15 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iphone 15 pro
    Telefon 2:
    pixel 5
    Platta:
    ipad Pro
    Jag är grymt nöjd efter en vecka med min 10.8... Enda jag kommer på nu är fingeravtrycks läsaren! Funkar perfekt men hade velat att man kan stänga av att den hoppar till hemskärmen vid varje liten touch [emoji35] någon som vet om det går?
     
    bernard gillar detta.
  13. ajajkapten

    ajajkapten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2018
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    5
    Hur upplever ni att ljudkvaliteten är när ni använder bluetooth hörlurar? Jag tycker mig höra ett irriterande brus framförallt på höga toner. Har inte provat att koppla in hörlurar med sladd. Ingen jätte big deal, men ändå irriterande
     
    bernard gillar detta.
  14. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Efter 2-3 veckors användning. Bra batteritid. Skulle vara suverän om EMUI förbättras i framtiden.
    Är det nån som får nån lock med GPS? Tycker det funkar väldigt dåligt och aldrig lyckas få lås på nån satellit alls.
    Kom på nu hade GPS lås på 2st satelliter av 13. Men det tog över minst 5 min innan det hände.
    På gamla Note 2014/Tab A får jag lås på inom 1-2 min och minst 10 av 14-18 satelliter.
    Hur lång tid tar det för er att GPS låser sig till nån satellit inomhus?

    Fortsatt på de senaste 32% skärmdump och efter 3 dagar får stoppa i laddaren. 9 SoT, bättre än gamla Galaxy A Tab.
    m51.jpg [​IMG][​IMG]
     
    Last edited: 6 okt 2018
  15. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Gäller detta enbart interna spelaren eller även andra såsom MX eller VLC?
     
  16. ajajkapten

    ajajkapten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2018
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    5
    Är det ingen annan som upplever problem med ljudkvaliteten när man spelar upp musik via bluetooth från sin mediapsd M5? Det hörs ett knastrande/brus vid höga toner och vid mycket bas. Spelar jag upp ljud via kabel så är det inga missljud.
     
  17. ajajkapten

    ajajkapten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2018
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    5
    Jag verkar ha hittat en källa till problemet med ljudkvaliteten. Jag har lyckats ändra bluetooth codex till aptX istället för den förinställda SBC. När jag lyssnar i mina Audio pro addon t14 så hör jag en enorm skillnad i ljudkvalitet.
    Problemet är nu att mina hörlurar inte verkar stödja något annat SBC.

    Har aldrig upplevt problem med ljudkvaliteten i dessa lurar från min honor 8 (android 7.0) eller min gamla iPad mini.

    Kan jag anta att ljudproblemet beror på android 8.0 snarare än att det är något fel med min platta?

    Finns det någon lösning på problemet (förutom nya lurar) tror ni?
     
  18. Rolan

    Rolan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2017
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Väldigt sugen på denna. Känns som en ganska high end surfplatta för ett rimligt pris, då jag tycker Samsungs tab S4 är lite för dyr.
    Har dock ingen brådska, så funderar på om det kanske är värt att vänta tills black friday/cyber monday och se om det kommer ett ännu bättre pris? :)
     
  19. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Lägsta pris har Netonet med 3490:- och 3790:-.. Köpte min för 3790kr. Så ja, garanterat det kommer åter igen runt det priset.
     
  20. kupa

    kupa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2014
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A53 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A53 5G
    Telefon 2:
    Honor 8
    Platta:
    Huawei Mediapad M5
    Kan du lägga in en länk till dom priserna.