Fråga: Huawei P8 - första intryck / recensioner

Diskussion i 'P8' startad av Ame, 6 juni 2015.

1. anbeh

anbeh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Comviq & Telenor
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq & Telenor
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    Har redan P8Lite men är sugen på att testa p8 :)

inact_0030 och Finskpinne gillar detta.
  2. inact_0030

inact_0030 Guest

OK, jag ser nu att det kan vara på gång en ny version av P8 som heter GRA-UL10 som har stöd för dual sim. Den VERKAR också ha ett annat chipset, KIRIN935 istället för KIRIN930 som den nuvarande enkel sim P8 (GRA-L09) har. Annars heter den P8 som finns redan nu med dubbla sim, (men inte här), GRA-UL00.

Detta med GRA-UL10 kom inte direkt från Huawei så ta det med en nypa salt. Detta kan i så fall vara den 64 GB version det har talats om. Men som sagt, jag har inte sett något officiellt bekräftande om att den skall säljas här i så fall. Om så skulle vara fallet blir den säkert en bit dyrare och då hade jag i alla fall inte övervägt den före den nuvarande 16 GB P8, men alla värderar olika finesser olika!

Last edited by a moderator: 18 juni 2015
    anbeh gillar detta.
  3. anbeh

anbeh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Comviq & Telenor
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq & Telenor
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    Härligt, i och för sig väldigt nöjd med P8Lite men man vet aldrig...

4. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5.433

MINA ENHETER

Är i Spanien nu över helgen fundera på att plocka på mig en sådan här, tror att det är dubbla sim som säljs här. Ska in och kika på media markt som ligger runt hotellet senare. Undra om man klara sig på 16 Gb dock.

Vilka operatörer har ni som har telefonen?

Edit: Fuck jag hade fel, kollade på deras hemsida bara enkel sim [emoji52] [emoji20]

Last edited: 19 juni 2015
  5. Finskpinne

Finskpinne Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Vad kostar en P8 i spanien?

6. inact_0030

inact_0030 Guest

Jag har Tele2, funkar bra.

7. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5.433

MINA ENHETER

499 euro

8. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Mottagna gillanden:
    8.378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Testkört en P8 i några dagar. Fungerar över förväntan! Kört med Telia utan några problem. :)

inact_0030 och bernard gillar detta.
  9. Finskpinne

Mottagna gillanden:
    1.434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Fan det blir väll mer än här i sweden? Vad ligger euron på?

10. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5.433

MINA ENHETER

11. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5.433

MINA ENHETER

Funderade på att beställa en med dubbla sim från Asien men läste att det andra sim kortet kommer alltid ha 2G.

Lite dåligt faktiskt man vill ju kunna sköta det från mjukvaran så att man smidigt kan byta vilket sim man vill ha data på.

12. Finskpinne

Mottagna gillanden:
    1.434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Ofan.. Samma pris som här hemma

13. FutureWorld

FutureWorld Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    166

MINA ENHETER

Hur är kameran inomhus? Hur är det med motiv som rör sig blir bilderna skarpa eller blir det suddigt när saker rör sig fort? Har en z3 compact just nu som jag är nöjd med, men kameran tar väldigt bra bilder utomhus i det manuella läget om man ställer in inställningar så det passar för stunden. Inomhus så är kameran i z3 compact bedrövlig. Inomhus så var min htc one m7 mycket bättre än z3:an. Men tar en hel del bilder inomhus och där funkar inte z3:än så bra. Så jag funderar på att byta till en huawei p8

Så hur är kameran inomhus?
    Hur är auto läget i kameran?

Mvh Johannes

14. inact_0030

inact_0030 Guest

Jag hade en HTC One M7 före P8n jag har nu. Jag tycker att inomhusbilder blir minst lika bra med P8 som med M7. Och då kan man ju också beskära bilderna eftersom det finns betydligt mer pixels!
    Jag har nästan bara använt autoläget hittills och är nöjd med detta. I högkontrastbilder som i starkt solsken och stora skuggor ute är HDR-läget bra att ha så det har jag använt några gånger.
    Jag tycker också att färgmättnaden är något för dålig så den har jag ökat ett litet steg men detta är allt jag har justerat på några veckors användande. Autoläget har varit perfekt för mig för det allra mesta.
    Den lågupplösta kameran i M7 var den primära anledningen till att jag bytte lur och jag kollade runt mycket innan jag bytte. Jag fick garantibytt kameran så det var inget färgfel på den nu, men jag hatade den låga upplösningen. Utomhus fick man inte med några detaljer alls! Det var en riktig innomhuskamera!

Mekanisk OIS i P8 är kanonbra och jag tror att det är detta som ger skapliga innomhusbilder i ganska dåliga ljusförhållanden.
    iPhone 6 Plus, Samsung S6 och Sony Z3+ som kanske har lika bra eller bättre kameror än P8 är så mycket dyrare att jag inte tyckte jag kunde motivera att kasta ut över 2000 kr mer för att få en octacore lur (Sony Z3 är quadcore). Sony Z3+ använder ju dessutom Qualcomm MSM8994 Snapdragon 810 och denna överhettar ju tydligen mycket lätt. HTC one M9 använder också den och den verkar också ha värmeproblem. Samsung S6 använder ju sin egen Exynos 7420 så det stod mellan denna, iPhone 6 Plus (iPhone 6 har inte mekanisk OIS utan bara digital som är sämre) och P8 (som ju har sitt eget octacore chipset). Valet föll på P8 och jag har inte ångrat detta hittills!

Finskpinne gillar detta.
  15. FutureWorld

FutureWorld Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    166

MINA ENHETER

Okej ja det låter ju bra. Vill ju inte byta ner mig när jag skaffar ny telefon, har ju som sagt en z3 compact och man kan få till riktigt bra bilder utomhus i manuella läget, m7 tog ofta bra bilder utomhus också men med väldigt lite detaljer. Tyckte kameran i m7 var bra för att den tog bilder riktigt fort, blev inga suddiga bilder även om man tog kort på sina barn eller husdjur inomhus. På den punkten är z3 compact bedrövlig rent ut sagt. CPU prestanda oroar jag mig inte över p8:an ska ha likvärdig prestanda som 801 om jag inte minns fel och det räcker för mig. Kameran och batteri tiden är väl det som jag funderar mest på. Surfar ca 2-3h per dag på mobilen, forum, nyheter osv, lite facebook tillkommer utöver de 2-3h och sen tar jag 5-10 kort om dagen. 30-60 minuters samtal och 30-50 SMS. En genomsnittlig dag. Vissa dagar blir det mycket mer fotograferande uppmot 200 bilder.

Mvh

16. inact_0030

inact_0030 Guest

Att döma av det du skriver med användningen skulle jag gissa att du klarar en och en halv dag på en laddning. Sedan jag skrev om batteritiden tidigare i denna tråden tycker jag att den har blivit ytterligare lite bättre.
    Jag har inget husdjur och min 28-åriga dotter springer inte så mycket inomhus numer, men jag har inte fått några suddiga bilder än i alla fall.
    Kameran är snabb och idag bytte jag till ett riktigt snabbt 64 GB microsdkort (jag sparar till det externa kortet annars tar de 16 interna GBna snart slut) och då försvann tiden det tidigare hade tagit att spara bilderna! Jag trodde nästan att det var något fel så fort var den klar att ta ett nytt kort! Så köp ett klass 10 kort som klarar 48 - 60 GB/s, om du vill ha en snabbare kamera!
    Men om jag var du skulle jag försöka prova en telefon en stund, i en del affärer är de ju uppkopplade så man kan prova. Skillnaden mellan kameran i Z3 compact och P8 är nog mindre än bytet jag gjorde från HTC One M7 till P8. Sony är ju trots allt bra på kameror!

17. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9.679
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Vad tror ni om en Huawei P8 till morsan som är 58år? Har idag en Galaxy S3 som börjar blir väl gammal nu. Hon hade sett reklam för P8 och fastade för den så vi ska iväg i helgen och kika på en.

Är mjukvaran stabil? Läst en del om diverse buggar.

18. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5.433

MINA ENHETER

I princip borde det väl inte vara några konstigheter, hon har uppenbarligen köra en smartphone, det är ju "bara" UI:t som skiljer.

Själv fundera jag på en Moto X till min mor som även hon har en S3 idag.

19. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9.679
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Ja precis, hon har dessutom en iPad mini så det är inget nytt med touchscreen osv så jag tror en P8 blir bra.

20. inact_0030

inact_0030 Guest

Den passar utmärkt till en så ung dam! De buggar du troligtvis har hört om är nog bland annat "knuckel sense" som inte fungerar. Detta är i nu aktuella firmware satt till bortkopplat vid nystart, det går att koppla in det, men det fungerar ju fortfarande inte bra. För övrigt har jag aldrig i mitt liv hört talas om en mer onödig finess när man enkelt trycker Power+volym ner för att ta en skärmdump.
    Din mamma kommer att bli förtjust om du köper en mystic chamagne P8 till henne! Den är hur stabil som helst.

Finskpinne gillar detta.