Huawei presenterar eget operativsystem: Harmony OS

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av night77, 9 augusti 2019.

1. Techflame

Techflame Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Vad tror ni om Huawei val att gör Harmony Os next med egen kernel och ej stöd för apk och Aosp.

Harmony Os next kommer enbart stödja dedikerade appar liknande iOs idag och dom har börjat november 2023 i Kina med app developers på hemma marknaden där kundbasen finns och där dom säljer mest.

Dock i Europa nu med Pura 70 serien global har dom valt Emui (Aosp) och tror detta har med support av appar och deras planer med Harmony Os next som lär uppdateras på alla deras enheter när det är klart.

View: https://www.youtube.com/watch?v=sAZO9MgWwLA

2. Techflame

Mottagna gillanden:
    22
    21 Juni ska public beta starta på Kina telefoner för Harmony Os next och information som jag hittat så är det enbart dedikerade Harmony Os appar med App Gallery som kommer fungera.

Huawei vill bli fristående från Android och har utvecklat egen kernel och samarbetar med företag och utvecklare i Kina för att ta fram Harmony Os appar och bistår med material & hjälp hur man ska utveckla appar på deras nya plattform.

Q4 är officiell lansering efter beta programmet.

Frågan är om ens utvecklare internationellt påbörjat med appar med tanke på försäljningen i Sverige sluta efter P40 pro men självklart har kunder kunnat importera från Tyskland hela tiden men inte sett mycket begagnat.

Men kan tänka mig att Tyskland lär utvecklare kunna ta fram appar då dom fortfarande säljer helt okej där och Huawei butiken hela tiden sålt där och även återförsäljare så dom har säkert kunnat köpa med abonnemang som är populärast i Sverige.

3. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4.346

MINA ENHETER

Propaganda utan substans uppläst av en talsyntes.

Knappast. Huawei har 3% marknadsandel i tyskland, och trenden är fortsatt nedåt.

4. Techflame

Mottagna gillanden:
    22
    Väldigt bra och informativt video om Harmony Os next och där det bekräftas att stödet för Aosp försvinner med denna version och att dom vill få utvecklare att porta appar till deras Os.

Dom går väldigt djupt hur Kernel och upplägget är i Os och hur man utvecklar appar och olika lager och kodspråk för utvecklare.

Detta kommer vara exklusivt för Kina till Q4 men att dom även har samarbetspartners i Europa redan idag.

View: https://youtu.be/z7dAKUWUqoY?si=LGfIEs61JGiib-yO

Oceanic gillar detta.
  5. mullsjomannen

mullsjomannen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.637
    Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Det här känns som sista spiken i kistan för Huawei i Sverige. I alla fall de med Harmony OS.

6. Techflame

Mottagna gillanden:
    22
    Enbart varit Kina versionen som fått Harmony Os hittills och antar att det varit deras strategi att det är exklusivt för Kina och Emui på globala versionen.

Men om dom känner att dom får stödet av utvecklare så väljer dom Harmony Os som dom fått på hemmaplan.

Men riktigt där är dom inte idag iallafall

7. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4.328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO