Huawei spionage

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av Larsgmb, 11 jan 2019.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, det har gått helt överstyr detta enligt mig.
    Ja, men också Ericsson har levererat 4G utrustning. Beroende på operatör då
     
  2. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag tog upp det som en anekdot för att belysa den hysteri som tråden handlar om. Ifall det handlar om sinofobi eller vad det kan heta, eller om det är baserat på fakta vet jag inte, och jag vet vilken myndighet/verk det handlar om, men jag vill inte outa dem här, och historien förtäljde inte vilka produktnummer tangentborden hade. Kina har dock bevisligen många "issues", t.ex. den där bokförläggaren, så man vet ju inte. Om de sen är bättre eller sämre kålsupare än USA eller Ryssland eller Nordkorea kan ju vara osagt, det beror lite på hur konspirationsteoretisk man är.
     
  3. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 503
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    Det är just detta med denna ryktesspridning som är så fel och farligt. Jag vill verkligen syna detta rykte. T.ex kan hen visa vilket tangentbord Huawei tillverkat. Mig veterligen finns endast ett tangentbord anpassat till husweis plattor. Detta går svårligen att ersätta med ett "ombyggt" HP tangentbord. Det är rykten som dessa som förvandlas till "sanningar".
     
  4. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 503
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    OmOdu kannu inte vill "outa" myndigheten så kan du visa vilket tangentbord Huawei tillverkat. Mig veterligen finns endast ett tangentbord anpassat till husweis plattor. Detta går svårligen att ersätta med ett "ombyggt" HP tangentbord.
    Jag tycker fortfarande att det är oansvarigt av dig att sprida dessa alternativa sanningar.
     
  5. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 496
    Mottagna gillanden:
    1 176
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Tänk bara på vilka som ev. kan ha åtkomst till kinesiska tangentbord på vägen till Europa.

    Inom Kina finns det alla möjligheter för kinesiska myndigheter att fiffla med dem, med eller utan Huaweis vetskap.

    Sedan under transport kan andra aktörer via sina gränskontroller komma åt dem, beroende på vilka länder dessa passerar.
    Ryska Federationen, Kasakstan, m.fl. möjliga transitländer.

    Craig Murray, UKs ambassadör till Uzbekistan, skrev i sin bok att afghansk heroin transporterades till Europa gömd i bomull på järnvägen till Riga för vidare distribution.
    Den togs in till Uzbekistan från Afghanistan i diplomat bilar, förbi tullstationerna med högteknologisk kontrollutrusting som Uzbekerna hade fått av USA just för att hitta heroin.
    Dessa hittade förstås alla privata konkurrenter som Uzbekiska makten ville bli av mig.

    Så har man kontroll över tullen kan man operera fritt med annan materiell också.
     
  6. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Om det är oansvarigt att återberätta en historia som man klart och tydligt redovisar som en historia med osäker sanningshalt så är det väl oansvarigt att starta en tråd som denna och citera en tidningsartikel som framför en åsikt som inte alla verkar hålla med om, eller för den delen svara i denna tråden.

    Jag har aldrig påstått nånting om sanningshalten i den historia jag hört, oavsett om den är alternativ eller inte, jag citerade den bara, något censurerad, speciellt eftersom jag inte vet något om sanningshalten, och strök bort vilken institution historien handlade om, eftersom jag anser att det är ointressant, historian är lika märklig oavsett om det är försäkringskassan eller skolverket.

    Jag tycker att det i mitt svar framgick att jag inte vet vilken sorts tangentbord det handlar om. Gissningsvis är det nåt som ingått i nåt datorpaket från någon annan datorleverantör som Huawei eller möjligen något annat kinesiskt företag varit underleverantör till, men det är bara en alternativ sanningsspekulation från min sida. Ombyggnaden av ersättningstangentborden bestod i alla fall enligt samma berättelse i en omprogrammering av nån sorts firmware som tydligen kan finnas i tangentbord numera. Nu är jag inte särskilt insatt i programmering av tangentbord eller vad den programmeringen egentligen har för syfte, men antagligen var det enklare att utföra en sådan omprogrammering i ersättningstangentborden.

    Om jag skulle vara spionchef i ett land som tillverkar mycket elektronik som säljs till en annan, rikare, del av världen och jag hade ett elakt uppsåt att lägga in elaka funktioner i produkterna som på nåt vis skulle kunna ta fram information om eller skada den andra, rikare, delen av världen, så skulle jag nog vara såpass smart att jag gömde den funktionaliteten väl i produkten så att den inte så lätt upptäcks av dem som köper produkten, och dessutom se till att den inte satte igång att vara elak på en gång utan vänta med det ett tag tills de som köpt produkten tror att den inte har några elaka funktioner, eller tills de som köpt produkten börjar vara elaka mot mig.
     
  7. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    När jag byggde 3G-nät för bla 3GIS så var mycket utrustning från Nokia vilket idag är ett kinesiskt bolag. Kanske bäst att avveckla all form av trådlös kommunikation och be Telia dra nya kopparledningar. ;-)
     
    cobben och bernard gillar detta.
  8. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Det Nokia som levererar telekomutrustning är fortfarande väldigt finskt. Nokia Corporation
     
  9. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Ah ja just det det var mobilavdelningen som de sålde?
     
  10. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    HMD står väl för telefonerna, verkar också vara finskt. HMD Global - Wikipedia
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De har ett mycket litet kontor i Finland mittemot Nokias huvudkontor. Tror inte ens de har ett 50-tal anställda - om ens det?

    Det är nog i Kina allting händer. Juho Sarvikas/produktchefen var länge baserad i Dubai av någon anledning, men nu är han baserad i Hongkong/Shenzhen i alla fall: Juho Sarvikas (@sarvikas) | Twitter
     
    Last edited: 27 feb 2019
  12. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Till Microsoft. Som inte är så kinesiskt. Som sen lades ner.
    Sen köpte HMD (det finska bolaget) namnet Nokia, som har tillverkning i Kina, precis som alla andra. :)
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, till Microsoft, men som ju sedan la ner mobildelen
     
  14. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    HMD Global ägs och kontrolleras i princip till 100% av Foxconn som är ett Taiwanesiskt börsnoterat bolag. Dock har de såklart största delen av sin tillverkning i Kina och är en av de största privata arbetsgivarna där.
     
    bernard gillar detta.
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nu när det har släppts en rad 5G telefoner på MWC från bland annat samsung och andra stora tillverkare samtidigt som det just nu inte finns några 5G nät så lär detta sätta press på alla länder att bygga 5G nät, slutsatsen kommer nog bli att Huawei är igentligen enda lösningen för att kunna bygga 5G nät snabbast och billigast. Tror också vi kommer se någon form av domino effekt, likt vi har sett redan i omvänd ordning alltså när ett visst land med högt anseende kommer bygga 5G nät med huawei så kommer alla andra hoppa på det är vad jag tror, så det kommer nog vända väldigt snabbt.... Tror i samband med att allt fler länder hänger på så kommer smutskastningen upphöra mot huawei.

    Jag tror sverige i slutändan kommer bygga 5G med huawei, främst för det blir mkt billigare, samt att vi redan idag använder mkt huawei teknonlogi i våra nät.

    Så ja bra försök av trump o co att försöka störta huawei men i grund och botten är huawei för stor spelare på marknaden för att få omkull i dagsläget.

    Frågan är när domino effekten kommer ske, antingen när UK eller tyskland. Men en sak är klar att jag tycker att vi sett tecken generellt att att allt fler länder inser att att huawei igentligen är enda lösningen om man vill kunna bygga 5G nät så snabbt som möjligt och till ett så bra pris som möjligt.
    Det är bråttom nu då det släppts 5G telefoner och folk överlag förväntar sig att kunna använda sina telefoner med 5G. och kommer ju vara en kapprustning länder sinsemellan om att ligga i framkant i 5G uttbyggnanden
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det finns så klart ett enormt intresse i företag som exempelvis Qualcomm att få ut 5G så snart som möjligt på marknaden. 5G och IoT innebär att man kan mångdubbla försäljningen av chipp eftersom antalet enheter som plötsligt skall kopplas upp mångdubblas. Det handlar om ett paradigmskifte som väl bäst kan jämföras med 2G->3G.

    De pressar på för fulla muggar; bland annat genom att få samarbetspartners att marknadsföra telefoner med 5G fastän det kanske inte är som allra mest intressant i telefonerna just nu, även om det är supertrevligt med en latens som kan jämföras med trådad uppkoppling (vilket i och för sig inte har så stor betydelse vid tex webbsurf eller VoD).

    Men sedan har så klart både Samsung och Huawei ett egenintresse av att marknadsföra 5G i lurarna av uppenbara skäl.


    Om utrullningen senareläggs på grund av detta kommer många stora bolag att bli besvikna, så jag tror inte att Huawei blir utslängda i första taget heller.
     
    Last edited: 27 feb 2019
    Oceanic gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Som sagt tror på domino effekten, det kommer vara enskilda debatter så som detta inom varje enskilt land, vi kommer inte komma någon vart förmodligen, alla väntar på att någon ska ta steget, som sagt jag tror när UK bestämt sig då hakar alla på...och UK har ju som bekant mjukat upp sig...
    i sverige tror jag vi mest väntar på vad andra länder ska göra...

    Att vi ska välja ericsson bara för det är svenskt men som erbjuder förmodligen sämre och dyrare teknik ser jag ingen mening med. Hade vi velat rädda ericisson skulle vi gjort det för länge sedan när det fanns något att rädda, ericsson har satsat alla de har på 5G och som det ser ut nu går det ju inte så jätte bra... misslyckas de med 5G satsningen är det god natt för Ericsson.

    Tror trycket kommer bli för hårt så i slutändan kommer de sätta de politiska frågorna och sidan och bygga nätet med huawei ändå... det är vad jag tror vi kan inte hålla på och ha en politisk debatt i flera år.
     
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    ordet 5G nämns överallt och ofta, så ja pressen ökar helt klart...
     
  20. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 287
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Huawei är inte enda och inte ens det bästa när det gäller 5g. Fakta är svårt för vissa