Huawei svartlistat - konsekvenser?

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av Droid65, 29 jun 2019.

  1. Huawei_fan

    Huawei_fan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2021
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro
    Problemet för Huawei är att Usa har pressat Tsmc att inte tillverka kretsar till dom pga Usa patent i deras maskinpark i tillverkningsprocessen och detta beslutet gäller från slutet av september 2020.

    Så Huawei måste alltså hitta en annan tillverkare att göra kretsar till dom och redan 2019 så stoppade Usa en levarans från Asml i Nederländerna att inte leverera Euv maskiner till Smic som hade siktet inställt redan då på 7 nm och då behövs dessa i tillverkningen.

    Så Usa har gjort allt i sin makt att stoppa Kinas tillväxt och Huawei med deras 5G patent och nätverksprodukter i infrastrukturen blev måltavlan och då kollar dom på alla områden för att lyckas med deras mål.

    Qualcomm erbjöd redan i Oktober förra året att sälja kretsar till Huawei efter deras sanktioner slog in men Kina-Usa situationen så förstår jag att dom vill inte stödja nationen som orsakat detta.

    Även varit rykten att Samsung kanske ska tillverka kretsar till Huawei men antar om Usa får reda på detta lär dom försöka stoppa detta och försöka få ordern till Qualcomm istället.

    Mediatek har också varit ett rykte men verkar alltid bli massa av dessa när man måste lösa ett problem som uppstått i detta fallet pga sanktioner.

    Huawei har satsat enormt på Harmony Os, Appgallery och apputbudet.

    Harmony Os ska finnas i Elbilar i Kina, Tv apparater, Surfplattor, smarta hemmet produkter av alla slag, wearables som klockor, trådlösa hörlurar m.m.

    Även varit rykten att Xiaomi, Oppo, Vivo kommer gå in i ekosystemet i Kina och Meizu kommer enbart använda Harmony Os.

    Kina har dock fått ut Nova 8 Pro & Mate X2 med vikbar skärm och dom har 1.4 miljarder invånare så stor egen marknad så tror inte dom kommer sluta med telefoner bara dom löser tillverkning på kretsar så kommer dom växa igen
     
    Last edited: 29 maj 2021
    Dubbeljohn gillar detta.
  2. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  4. Huawei_fan

    Huawei_fan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2021
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro
    Huawei P40 Pro som jag äger var på den listan tidigare då jag sett massa beta testare i Kina av developers beta 3.

    Ryktet är att dom kommer kalla first batch for Open public beta då dom aldrig kommit dit ännu.

    Sedan att dom börjar i Kina av first batch & går testerna bra så släpper man övriga världen.

    Tror detta är en ganska smart strategi med ett helt nytt Os.

    Men 2 Juni efter eventet så vet vi hur det ligger till så inte långt kvar
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Skulle vara kul att testa... På min Mate 30 Pro... Med sprucken skärm och som snart kommer pensioneras..
     
  6. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Förstår inte vem som skulle vilja köpa en huawei lur idag efter alla skandaler och skit som kommit fram senaste månaderna, på ett sätt bra svenska återförsäljare tar bort dom från sortimentet.
     
    N6290, Nabie och katho gillar detta.
  7. Huawei_fan

    Huawei_fan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2021
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro
    Det som framkommit enligt mig senaste tiden är hur rädd Usa är för att Kina ska bli världens största ekonomi.

    Dom satt sanktioner mot Xiaomi också som blev av med GMS i Kina & Usa förbjöd myndigheter att köpa Xiaomi.

    Dessa sanktioner överklagade Xiaomi rättsligt & vann nyligen rättsligt så detta lär göra så Huawei också lär pröva sitt ärende rättsligt.

    Har sett en hel dokumentär serie om Huawei på Youtube från en Japan så man får inblick i historien, arbetare, deras produkter m.m

    Antar att Usa inte räkna med att Kina skulle öka sin tillväxt så snabbt som dom gjorde så därför vill dom bromsa denna utveckling.

    Detta enligt mig är väldigt fel för tänk om Sverige skulle sätta massa sanktioner mot Norge för att deras tillväxt är för bra & vi måste vara större en dom.

    Huawei var påväg att gå om Apple när sanktionerna starta & hade garanterat gjort det om inte USA agerat.

    Jag tycker Usa agerande är så fel så jag har bara blivit mer trogen Huawei & vill ut från Google nästan monopol ställning på marknaden.

    Usa försökte också förstöra Bomulls industri i Kina & efter detta Solpaneler men här började Youtubers från andra länder.

    Boende i Kina rapportera om felaktigheterna & visa hur det verkligen ligger till.

    Efter detta kom klipp i Usa att dom insett att Kina är störst på Elbilar i världen så lär inte ta länge förrens dom försöker förstöra detta också.
     
    Last edited: 29 maj 2021
  8. henk95aero

    henk95aero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2016
    Inlägg:
    537
    Mottagna gillanden:
    191
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 12
    Platta:
    Samsung Tab S7+ 5G
    Finns ingen annan tillverkare som kan matcha huawei i sin Mobil värld.

    Haft de flesta nyare flaggskepp, har nu huawei mate 40 pro som sopar alla under mattan alla kategorier...

    Väntan på P50 pro är stor....
     
    Dubbeljohn och Huawei_fan gillar detta.
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  10. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Sista pusselbiten är på plats för Honor:
    Honor becomes a member of GSMA

    Man undrar om de kommer använda Harmony OS på enheter inom Kina eller om de går via Google överallt?
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  11. Huawei_fan

    Huawei_fan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2021
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro
    Det lär vi få vänta och se.

    Varit rykten att Xiaomi, Oppo, Vivo väljer Harmony Os inom Kina så skulle bli brydd om Honor inte går samma väg.

    Fördelen om alla Kinesiska tillverkare går in i ekosystemet så kommer app developers vara tvungna att lansera i Appgallery för att nå den Kinesiska marknaden & pga Usa upptrappning mot Kina är det ganska logiskt att dom vill bli oberoende av Usa.

    Honor kommer ha GSM på globala marknaden så om du inte planerar att importera från Kina så spelar det ingen roll.
     
    Last edited: 30 maj 2021
  12. Dubbeljohn

    Dubbeljohn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2021
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Så vitt jag vet så saknas det väl bevis emot de saker som huawei anklagas för?
    Om man ser till artikeln om att de hade tillgång till alla samtal i Nederländerna så står det inte att de hade gjort det. Fanns inga bevis att de hade gjort det bara att de hade möjligheten.
    Det känns som tidningar/medier är duktiga på att hitta vinklar emot vissa saker, speciellt om det är så att usa inte är för det.
     
  13. Huawei_fan

    Huawei_fan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2021
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro
    Helt korrekt finns inga bevis mot Huawei någonsin & hade det funnits det hade det redan presenteras.

    Komiska är att det finns bevis att Usa underrättelse tjänst spionerat på Danmark, Sverige, Tyskland & Frankrike.

    Senast idag kom en ny rapport att USA underrättelse tjänst spionerar på Sverige med Danmark hjälp.
    TT-FLASH: USA spionerade på EU-ledare

    Har vi sett Sverige eller andra länder i Europa agerat mot USA pga detta.

    Det har vi inte då länder har stor rädsla vad dom isådana fall kan göra mot dom.
     
    Dubbeljohn gillar detta.
  14. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Vem kan tro på allvar att Huawei har ett undantag på något sätt i detta system?

    China’s New Cybersecurity Program: NO Place to Hide
    1/12 2019
    . .
    "This system will apply to foreign owned companies in China on the same basis as to all Chinese persons, entities or individuals. No information contained on any server located within China will be exempted from this full coverage program. No communication from or to China will be exempted. There will be no secrets. No VPNs. No private or encrypted messages. No anonymous online accounts. No trade secrets. No confidential data. Any and all data will be available and open to the Chinese government. Since the Chinese government is the shareholder in all SOEs and is now exercising de facto control over China’s major private companies as well, all of this information will then be available to those SOEs and Chinese companies. See e.g. China to place government officials inside 100 private companies, including Alibaba. All this information will be available to the Chinese military and military research institutes. The Chinese are being very clear that this is their plan."
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ämnet i tråden är som sagt konsekvenserna för Huawei/hur Huawei hanterar handelsstoppet etc. Övrig diskussion får hamna i någon annan tråd, så det inte blir så rörigt.
     
    Kristy och Huawei_fan gillar detta.
  16. Huawei_fan

    Huawei_fan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2021
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro
    Kan garantera dig om Usa underrättelse tjänst kräver ut uppgifter från Amrekanska företag så har dom inget val en att lämna ut dessa.

    Så i detta fallet känns det inte unikt.

    Skulle Sverige säkerhetstjänst kräva ut uppgifter från Svenska företag tror jag inte dom kan neka.
     
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Huawei_fan och bernard gillar detta.
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Joe Biden verkar inte ge några lättnader:
    U.S. Bans Investment in 59 Chinese Tech Firms - Thurrott.com

    För Huaweis konsumentprodukter är det nog bara att gå in för fullt för Harmony OS.
    Tärningen är kastad. Hur det sen går får vi se. Kopplingar till militären har väl de flesta tech företag?
    Microsoft som har fått ett kontrakt med Pentagon etc..
     
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Det är oroväckande att se hur trollkonton som är registrerade nyligen sprider propaganda och desinformation här i tråden och på forumet, i syfte att försvara Kina och kinesiska företag och tränga undan rättmätig kritik.
    Kan moderatorerna undersöka närmare och ev. stänga av såna konton? Det förstör diskussionen och är faktiskt rätt obehagligt, särskilt när man inte vet om det är statligt sanktionerat eller bara en vanlig privatperson bakom.
    Vad säger forumets regler, får en användare ha flera smurfkonton som propagerar i samma ämnen och för samma åsikter, utan att tillkännage att det är samma person bakom? Kan ni undersöka IP-adresser för att finna såna konton?
     
    retrovizor, Nabie och katho gillar detta.
  20. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Just nu verkar dessa få fritt spelrum..