Fråga: Hur är batteritiden?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av hussseein, 2 jun 2012.

1. difference

difference Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    För er som är intresserade. Ställde in "DTIM Interval" i olika värden i min problematiska DIR-655. Så här blev resultaten (stand-by i drygt 5 minuter varje test).

DTIM Interval 1 (default):

DTIM Interval 3:

DTIM Interval 100:

DTIM Interval 255 (högsta möjliga):

Rätt stor skillnad alltså! Och det märktes tydligt när det gäller "deep sleep" också.

Men jag är inte säker på att detta problem enbart har med router/nätverket att göra. Varför då? Jo, därför att min HTC Desire (Android 2.2) ger ungefär samma resultat med värde 100 som S3an gör med värde 255. Därför misstänker jag att detta även har med antingen Android-version att göra. Eller kanske S3 som sådan, dvs hårdvaran. Eller båda?

2. pata88

pata88 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Intressant :-) ska testa det också. Har du märkt om det gör nåt annat "sämre" eller tagit reda på om det borde ge nån nackdel?

3. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Har inte märkt något sämre ännu. Hastigheten är ej påverkad.
    Läst om det men är ganska avancerat. Högre värde ska i teorin ge bättre batteritid på enheter i nätet och det stämmer ju uppenbarligen.
    Står även att prestandan blir bättre ju lägre värde. Men har som sagt ej märkt något sådant. På en annan sida skrev någon att prestandförändring ej ska märkas i teorin.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

4. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    För högt DTIM-intervall ger dålig/sämre kvalitet på nätverkskrävande applikationer, ex tal (voiceIP), online spel... etc (inte sämre fart eller ping, utan sämre kvalitet). Värdet 255 är ren galenskap att köra....IMHO.

En kraftigt förneklad men förstålig beskrivning här ni här:
    http://www.enterprisenetworkingplan...666446/Optimize-Multicasting-on-Your-WLAN.htm

(kör min DIR655 med orginalinställning = DTIM 1, vilket ger en reel batt.förbrukning på ca 0,5-1% i total vila med: WiFi alltid på, push-mail på, väderwidg/1tim, + div annan synk (bla matlistor i push-form) aktiverad. Med lite löpande användning, koll av mailen, sms, nån snabb check i nån app/internet ligger jag ca 2%/tim. Duger fint anser jag alla fall. Full funktion på S3:an och riktigt fin kvalitet på nätverket).

Last edited: 26 sept 2012
  5. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Har inte märkt någon försämring överhuvudtaget med att köra 255. Får väl se hur Nhl över Xbox funkar. I värsta fall får jag väl kabla den om det märks nåt. Detta ska ju bara påverka WLAN.

Verkar som vissa dlink funkar bra. Vissa inte. För jävla dåligt ändå. Min drar ju minst 5% i timmen i standby med Wifi med min dir-655. Om jag inte sätter dtim till 255 då drar den nästan lika lite som vid bra 3g.

Slänger snart ut min sketna dir-655 för en Asus N56U (eller N66U) ändå. :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

6. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Nu har jag vart och köpt en Asus N56U. Spydde på min DIR-655. Och herregud vilken skillnad! Knappt en enda kernel wakelock under 5 minuter. Sanslös skillnad mot DIR-655. Inte ens med DTIM ändra till 255 går det att jämföra. NÖJD! Hoppas det inte är ett måndags-ex nu bara, och håller.

5 GHz är ju riktigt skönt också. Knappt några andra nät som trängs med en om kanalerna. Och det går ju ännu snabbare! Får ca 32 Mbps ner och 50 Mbps upp på 2,4 GHz och 60 Mpbs ner och 90 Mpbs upp på 5 GHz ut mot internet. Detta på ett par meters avstånd. Inte så stor skillnad 5 meter bort i samma rum. Men hastigheterna är inte det som gör mig gladast. Det är att slippa att routern gång på gång väcker telefonen i stand-by.

7. RogerP

RogerP Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Härligt, grattis till ett riktigt bra val av router!

8. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Tack! Fruktansvärt nöjd!

9. dogen

dogen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Ännu en med batteriproblem

Första inlägget. Vet inte ifall det är någon större ide att lägga upp min berättelse, men jag kan inte hålla mig :). Det blir som en enda stor klagomur. Köpte telefonen för en vecka sedan, idag. Har haft iPhone i tre år och det känns skönt att ha tagit sig ur den skiten. Använder telefonen på i stort sett samma sätt, men batteriet räcker inte ens hälften så långt. En tredjedel skulle jag nog säga. Igårkväll tog jag den från laddaren för att läsa lite nyheter, twitter osv på kudden. Stängde sedan allt. Batteriet räckte idag till strax efter lunch. Då hade jag inte använt telefonen öht under arbetstiden. Inga samtal eller något. Mail hade den plockat in, men det var inget jag ens öppnade. Körde visserligen navigatorn i ca 40 min på väg till jobb (skulle på nytt ställe), med skärmen avstängd förutom de sista kilometrarna. Det drog en del, men inte så att jag gapade. Den har dragit ur i ungefär samma takt efter att jag stängt navigatorn fram tills att den dog vid 14. Jag märkte att den låg rätt länge på 5% och hoppades att den ikväll skulle ladda och få bättre batteritid. Nej, den verkar fortfarande dra ur i samma takt. Håller på och gör en backup nu för att prova att återställa telefonen. Om inte annat så har jag åtminstone tagit backup för att kunna reklamera den. Detta kan omöjligt vara normalt. De dryga 9 timmar med video playback som man fick ut på testet på swedroid känns som en fullständig omöjlighet för min del. Några klipp på youtube med auto ljusstyrka över wifi drar ur nästan lika många procent som klippen är långa i minuter. Ö h t tycker jag telefonen drar ur i ganska jämn takt. Spelar ingen större roll vad jag gör med den, men är skärmen igång går det aningen fortare. Känns inte som någon större ide med skärmdumpar för min del. Har dock lärt mig mycket genom att spana på andras. Det känns för övrigt ganska ointressant med de som lägger upp långa upptider då telefonen uppenbarligen inte använts. Varken som ren telefon eller som en typisk smartphone (video, internet, spel osv).

I övrigt måste jag säga att det var ett sjuhelvetes lyft med android jämfört mot iPhone. Jag har bara någon enstaka sak jag saknar från min jailbreakade iOS-lur. I övrigt är det bara fruktansvärt mycket bättre på alla punkter (bortsett min batteritid då ;). Jag var inne på en i5, men ville ha större skärm. Sedan vet man ju aldrig hur lång tid det tar för dem att jailbreaka, ifall de ens lyckas. Därför kändes det som ett naturligt steg att ta nu, då en iPhone som inte är jailbreakad är helt värdelös för min del.

10. Lynesa

Lynesa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Har också den och kan inte annat än hålla med den är riktigt bra

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

11. Lynesa

Lynesa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Så här ser min batteritid ut ungefär ut mellan varje laddning.....

http://db.tt/KvBQCVhJ

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

12. MaxAnd

MaxAnd Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nu har jag haft igång min lur i 1 dag, 0h och 46 min, och har skärmtid på 2h 40 min. batterinivån är på 46%, jag använde den inte så mycket igår eftersom jag jobbade men, jag är riktigt nöjd med batteritiden på den! Om den håller en dag vilket det gör för mig utan problem så är jag nöjd. Om jag nu inte skulle ha igång nånting så skulle den säkert hålla två dagar, fast jag tycker det är onödigt att stänga av allt hela tiden när man inte använder luren. Då har jag istället igång internet för att få snabb åtkomst till mejl etc... Tummen upp! :)

Under natten brukar jag även ha flygplansläget igång då drar det inte nånting. Sedan när jag vaknar stänger jag av det och kör på som vanligt!

13. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Hur lång skärmtid har du under denna period?

14. dogen

dogen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Jag tror inte att jag har lika bra batteritid som många här, men jag hittade något som gav ett jättestort lyft vad gäller batteritiden. Jag började tänka efter vad jag gjorde direkt jag fick telefonen och kom på att jag installerade swiftkey ganska omgående eftersom det syntes överallt på google play och hade fått bra betyg. Det såg ruskigt bra ut och det var det också. Googlade på swiftkey battery drain och såg att många hade problem. Swift key dyker ju inte upp någonstans som att det skullr dra mycket cpu osv men jag testade ändå att svindtallera. Direkt märkte jag en jätteskillnaf. Just nu har jag varit igång i 12,5h med 54 procent kvar varav 2,5h med skärmen på. Det är inte så jag blir imponerad men det var ett jättelyft mot vad jag haft. Saknar swiftkey otroligt dock.

15. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Editerar detta inlägg då jag vände på faktan av misstag:

Det har säkert skrivits om det här tidigare. Och jag har läst om det i många forum.

På de ställen där operatörerna EJ slagit på Fast Dormancy så drar det rejält mycket mer batteri i 3G-nätet om man har en telefon som har Fast Dormancy (vilket S3 har default).

På jobbet har jag rejält mycket sämre batteritid med 3G än vad jag har hemma. På jobbet får jag följande kernel wakelocks. "Multipdp", "secril_fd-interface" osv. Den andra har med FD att göra, uppenbarligen. Den första också enligt en info-sidan om den.

Har kontaktat 3 och bett dem konfirmera om FD är på/av hemma respektive på jobbet. Intressant!

Edit: Verkar inte ha Fast Dormancy i nätet hemma heller. Jag ser att jag får samma kernel wakelocks med 3G som på jobbet. Så ok, det drar nog inte jättemycket batteri eftersom det drar max 1% per timma i standby med 3G här hemma. Men tydligen ska det bli än bättre med Fast Dormancy i nätet och med det i telefonen. Får hoppas 3 aktiverar det. Om de skulle svara att de redan har det så blir jag fundersam, eftersom ovan nämnda wakelocks garanterat hänger ihop med att Fast Dormancy är på i telefonen men inte i nätet enligt flertalet sidor där jag läst om det.

16. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Det är ju jättebra. Långt mycket bättre än andra smartphones och bättre än de flesta som postat här inne också med tanke på den långa skärmtiden väl?

17. osvanberg

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    Jag vill påstå att jag har klart bättre batteriprestanda i snitt än dina siffor här trots att jag har SwiftKey3 installerat och använder det som default. Så jag tror inte det du skriver stämmer.

(jag ligger nånstans i snitt kring 3,5-4tim skärmtid/dag och har då när jag lägger mig och ska ladda ca 50% kvar avbatt. wifi är ALLTID på även om jag är ute och inte hemm + push mail + div sync av widgetd/timme).

18. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Gör du något specielt för att spara batteri? Har du gps avslaget, använder du 3g eller 2g etc?

19. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Vad gör du under denna skärmtid?

Min verkar dra mer. Men finns inga saker i BetterBatteryStats som är onormala på något sätt. Det är skärmtiden och det man kör under skärmtiden som drar (mest skärmen).

20. osvanberg

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    Det enda jag aktivt har avslaget när jag inte använder det är just gps. Bara på när jag tränar och använder sports tracker. Mobilnätverket kör jag orginal/autoinställning så den pendlar som vanligt mellan g/3g/h/h+. Så nej jag gör inget speciellt...

Föresten, undviker i så stor utsträckning som möjligt att köra gratisappar med massa reklam som suger batterikraft genom att processorn får jobba (på många appar även efter man stängt ner appen). That's it!