Fråga: Hur är batteritiden?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av hussseein, 2 jun 2012.

1. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    Använder min som en liten dator skulle jag säga. Skärmtiden består väl vanligast av: surf, sms/mms, applekande, mailhantering, anteckningar, matlista push sync, kalender, och lite spel eller nåt avsnitt video (720p mkv stream över nätverket oftast). Sen tillkommer nån timme musiklyssnande, nån halvtimme gps med sports tracker & lite samtal (men för dessa aktiviteter är ju skärmen av för det meata).

2. difference

difference Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Så du menar att du använder den 3-4 h per dag med skärmen på plus någon timma med skärmen av? Fan, min flickvän skulle döda mig då. ;)

Vad kör du med för ljusstyrka på skärmen då? Jag kör auto. Om jag kollar streamade klipp över 3G så drars nog fan 10% i timmen för mig, kanske lite mer än så ibland. Fast det kanske är ungefär som för dig. Om du kör 3-4 h och har ca 50% kvar. Förutsatt att du har bra 3G/Wifi som inte drar mer än någon procent i timmen.

Hur eller hur. Har du applicerat någon fix för "cell standby" som många pratar om? Att "celll standby" ligger högt i procent under Batteri-infon.
    Om jag använder min lur säg 15 minuter med skärmen på under 2 h så ligger "cells tandby" överlägset högst under batteriinfon i telefonen. Är detta verkligen fel som alla säger? Om man inte använder den mycket så ska det väl ligga högt?
    Edit: Ok, "cell standby" rapporteras bara fel, det drar inte mycket, det ser bara ut så. Stämmer det? Iaf enligt detta från XDA: http://www.xda-developers.com/andro...ii-cell-standby-power-drain-issue-identified/

Last edited: 26 sept 2012
  3. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    heheh jo det stämmer ang min användningstid i snitt :D! Som tur är har min fru oxå en S3 som hon själv pillar vansinnigt mycket på....heheh så det jämnar ut sig här hemma!

Jag kör oxå auto på ljusstyrkan! Funkar OK tycker jag, även om den är lite väl mörk emellanåt.

Jo vid streamning av video så kan det nog stämma att det drar runt 10%/timme, verkar rimligt. Har inte kollat specifikt, men det låter troligt.

I övrigt har jag riktigt bra Wifi-teckning hemma (router DIR-655som så många hatar, men min är klockren ihop med S3:an). 3G-teckningen är dock sådär här hemma, kunde vara bättre på många ställen i lgh.

Jag har inte gjort någon Cell Standby fix eller liknande. Visst noterar jag att den ofta är högt upp i listan (speciellt om telefonen varit mycket i vila). Osäker på vad folk menar ang detta, men jag har tolkat det som att processen felrapporterar lite i Android. Alltså precis som du själv är inne på. Men jag orkar inte bry mig om det, den får ligga högst på listan för mig om den vill, är nöjd med batteritiden i praktiken, that is all the mattters! :)

4. Johanboyboy

Johanboyboy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Om jag kollar på ett klipp med 3g så går fan 10% på 10min för mig :ehm:

5. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Uppdatering angående Fast Dormancy:
    Verkar inte ha Fast Dormancy i nätet hemma heller. Jag ser att jag får samma kernel wakelocks med 3G som på jobbet. Så ok, det drar nog inte jättemycket batteri eftersom det drar max 1% per timma i standby med 3G här hemma. Men tydligen ska det bli än bättre med Fast Dormancy i nätet och med det i telefonen. Får hoppas 3 aktiverar det. Om de skulle svara att de redan har det så blir jag fundersam, eftersom ovan nämnda wakelocks garanterat hänger ihop med att Fast Dormancy är på i telefonen men inte i nätet enligt flertalet sidor där jag läst om det.

6. FarmerJoe

FarmerJoe Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    584

MINA ENHETER

Jag har läst att bristen på Fast Dormancy i operatörens nät påverkar mobilens batteritid negativt, har Tre idag.

Verkar oklart om Tre stödjer detta, dock har jag ganska höga Wakelocks som man tydligen kan få när det är trassel med just med FD i nätet om det är påslaget i mobilen....

Så min fundering är, går det att slå av/på FD i luren utan Root? Och i så fall var/hur?

7. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    745

MINA ENHETER

Du måste ha root för det

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

8. FarmerJoe

Mottagna gillanden:
    584

MINA ENHETER

Börjar faktiskt att överväga root enkom för att se om man kan få bättre batteritid.....

Får se när JB kommer ut till svenskarna,menar givetvis släpps officiellt....

9. dogen

dogen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Differece: Landade nog på ca 4h skärmtid och 18 totalt. Gick lite fortare mot slutet. Jag har förstått det som att det borde vara bättre. 9h video playback som de fick i testet på Swedroid känns en bit bort. :)

Osvanberg: Självklart får du tro vad du vill. Jag pratar inte om vad jag tror utan på vad jag upplevde efter att jag avinstallerat. Googla så finner du svar. Inte alla har detta problem och de som jobbar med swiftkey är medveten om det. Det är bara att gratulera till att du tillhör de som inte har detta problem.

Jag har egentligen inte gjort så mycket för att spara batteri. Jag kör ungefär samma profil på s3än med tasker som jag har gjort med min jailbreake i4 med sbschedule. Det ser ut som att det finns de som har det än värre men de flesta har nog bättre batteritid än mig. Jag skall ta en backup och göra en factory reset. Ger det inget blir det reklamation. Telefonen är en vecka och har laddats en gång per dag (minst). Ev effekt av att batteriet skulle ge mer efter några laddningar borde redan ha gett frukt.

10. FarmerJoe

Mottagna gillanden:
    584

MINA ENHETER

Kan man se någonstans om FD är aktiverat?är det aktivt från fabrik eller inte?

Kan det varade att när man köper en telefon via en operatör, i mitt fall Tre, så har operatörens Firmware t ex FD aktiverat, medans Samsungs stock inte har det?

11. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    745

MINA ENHETER

Fd är aktiverat på alla

12. FarmerJoe

Mottagna gillanden:
    584

MINA ENHETER

Man tackar för det S-Droid!
    Ska vi bara utröna hurvida Tre kör FD i sitt nät...

13. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Jag tror det kan vara lite olika här och där.

Jag väntar på svar från 3 angående området hemma hos mig och på jobbet.

14. Johanboyboy

Johanboyboy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag kollade på en film i 1h 30min, ljusstarka var under medel, och batteriet drog lite mer än 20%, normalt?

15. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Ganska normalt ja.

16. Thunell

Thunell Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Låter som lite väl mycket. Ett vanlig serieavsnitt på 42-45min drar 5-7% för mig...

17. dogen

dogen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Ja, jag förstår egentligen ingenting av det här med batteritid på denna telefon. Onekligen svårt att testa såvida man inte har samma användning av telefonen (och det har vi så klart inte).

För skojjs skull drog jag hem en videospelare som kan loopa och körde igång sample-videon som låg på telefonen (wonders of... något). Har kört den i drygt 25 minuter nu med 50% ljusstyrka, wifi, sync mm är på. Den har bara dragit några enstaka procent (ca 5%)?! Det tycker jag bådar för fantastisk batteritid. Ändå är det inte den där jätteskillnaden man skulle kunna förvänta sig mot för att bara ha den med skärmen släckt, nere i fickan. Eftersom jag hade förväntat mig, med min till synes dåliga batteritid, att telefonen skulle dra ur jättefort så vart det inte mer vetenskapligt än såhär. Jag skall prova att ladda telefonen och göra om det senare.

Endera har jag vant mig vid att batteritiden inte är riktigt vad jag hoppats på, eller så har den blivit betydligt bättre efter 8 dagars användning med fulladdning varje dag. Nu känns den användbar. Har dock inte ångrat en sekund att jag gick från iOS. Inte ens första dygnet då batteritiden var rent ut sagt usel.

Edit: Vill tillägga att jag igår kväll rootade och disablade fast dormancy.

18. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Man ska även tänkta att procenten som batteri-indikatorn visar inte är exakt. Som med alla mobilen så brukar det rinna iväg fortare i vissa intervaller. Vanligast är att det går fort från 100% och en bit ner, sen verkar det stå still lite, sen går det fort, sen står det still. Läste en bra artikel om detta en gång och då slutade jag (tillfälligt) att bry mig.

Det drar rätt mycket av att sitta och slå av och på skärmen ofta. Igår när jag testade ditten och datten stängde jag säkert av och på 100 gånger, minst. Inte konstigt att Mobilen drar 70% vid 3 h andvändning och totalt 16 h ur laddaren då.

Om man kollar film säger vi att det drar ca 10% på en timma. Det skulle betyda ca 30% på 3 h. Säg då även att mobilen drar 1% per h i standby med 3G. Det skulle betyda att 16 h med 3 h skärm på skulle dra ca 60%. Inte 70%. Ja ni förstår!

Sen har vi ju bevisat att vissa dåliga nätverkskonfigurationer / hårdvarumässigt dåliga routrar väcket telefonen OFTA i stanbyläge. Vilket betyder att för många så drar Wifi 2-5% per h i standby, det gjorde det för mig innan jag bytte bort min DIR-655 mot en Asus N56U.

Sen har vi ju det här med Fast Dormancy. Om nätet ej har det så drar det mycket under standby i 3G. Om nätet har det så drar det mindre än tidigare smartphones (innan Fast Dormancy fanns).

Osv.

Osv.

19. Lynesa

Lynesa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hade 27% skärmtid just då

20. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Hörni! Om nu telefonen räknar/visar fel för "cell standby". Kan det då betyda att hela procentsatsen för batteriet också egentligen visar fel?

Men ang S3ans batteri och Fast Dormancy etc.
    Den verkar spöa övriga smartphones batteritider ganska lätt ändå. Faktiskt. Om jag inte vetat om detta om Fast Dormancy så hade jag varit sanslöst nöjd. Nu är jag bra nöjd. Om/när operatörerna aktiverar Fast Dormancy, då blir jag troligtvis extremt jävla nöjd!

För att telefonen drar 10% (ibland mer) per timma vid användande och konstant fipplande med appar etc (med auto-ljusstyra på), det kan inte vara annat än normalt, speciellt med tanke på den stora superbraiga skärmen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Last edited: 27 sept 2012