Fråga: Hur är batteritiden?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av hussseein, 2 jun 2012.

1. dogen

dogen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

difference: Intressant tanke. Jag har själv funderat på ifall jag gjorde bort mig. Plockade upp telefonen halvvägs på väg hem från en längre resa. Sedan satte jag mig i passagerarsätet och lät svågern köra så jag kunde pilla. Jag laddade visserligen 98% eller något innan vi var hemma. Förr i tiden när man köpte en ny mobil var det ju viktigt att det första man gjorde var att ladda den fullt utan att pilla, för att batteriet inte skulle få fnatt och bara ladda halvfullt (gick väl att kompensera lite genom att frysa batteriet så det gick i mer kräm och man kom närmare rätt mängd laddning... eller hur det nu hänger ihop :)

Jag vet inte hur laddningen funkar i så här avancerade manicker.

Nu har jag nästan gett upp, då jag hört hur bra batteritid vissa har (tänker inte bara på ni som postat här, utan folk jag pratat rätt ingående om hur deras användning ser ut). Jag kommer aldrig fixa det. Tror inte det händer så mycket mer med batteritiden om jag fortsätter att ladda den varje dag en vecka till. Har inte provat en factory reset, men det känns rätt lönlöst.

Jag har ju min 2 år gamla iphone att jämföra med. Den kunde i princip vara igång i 5-6 timmar innan jag började fundera på att börja hushålla litegranna så det räcker till ett en timma långt samtal på väg hem. Sällan jag ens hade med mig laddare såvida jag inte visste att telefonen skulle gå hela dagen (använder några lätt cpukrävande appar med skärm igång i mitt jobb - Aldrig dragit ned ljusstyrkan för att spara ström, utan jag har kört med det jag tyckt varit behagligt runt 70-80%).

2. dogen

dogen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Gjorde en factory reset/wipe cache, även fast det kändes väldigt meningslöst. Har inte hunnit se ifall det gav något. Jag ser inte att det skulle kunna göra någon skillnad. Den tar bara bort program och inställningar då man gör en sådan? Det borde i sådana fall ge sämre batteritid eftersom allt jag gjort är att ta bort energislukande prylar från då jag köpte den. Ska man inte lägga in någon annan rom (originalrom utan bloatware osv)?

3. difference

difference Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Jag tror du missförstod mig. Det jag menade var att många mobilers batteri-indikatorer ej mäter helt korrekt. För mig har det nästan alltid varit så att telefonerna ligger kvar på 100% ganska länge. Sen säger det bara pang, så är de nere på 90% på ingenting. Sen står de still där ett tag, för att sedan åka ner igen.
    Med S3an verkar det dock mer normalt. 100% går till 99% rätt fort när man använder den. Det blir inget "vänta, vänta vänta, PANG!" som beskrivet här ovan.

Angående laddning, eftersom du undrar: Med dagens batterier spelar det där med "ladda fullt första gången innan du använder" ingen roll. Ej heller om man laddar ofta i små omgångar. Förr förbrukades laddcykler. Men dagens batterier är smartare än så.

Jag tror inte din har sämre batteri än andra. Jag tror du gör som jag. Du blir besatt av att kontrollera batteri så du tittar till det hela tiden. Att göra så drar massor av batteri.

De tre faktorerna du kan göra något åt är:
    -Se till att du ej har dåliga appar som slukar batteri ("partial wakelocks").
    -Se över ditt wifi, om det hållet telefonen vaken i stand-by så drar det en hel del extra. ("kernel wakelocks" under standby)(Så var det ju för mig med min Dlink DIR-655, helt borta med Asus N56U)
    -Fast Dormancy. Om nätet ej har det men telefonen har det (default) så drar det märkbart mer batteri. Samma hör, det håller telefonen vaken onödigt mycket. (Jag skulle inte vilja disabla Fast Dormancy för när det väl finns så blir det MER batterieffektivt istället). Jag väntar tålmodigt (tror jag...) på att operatörerna, 3 i mitt fall, ska aktivera det.

Om telefonen drar runt 10% per timma vid konstant användande så är allt normalt. Några av de som flaggar med bra batteritider här inne har ju även bekräftat att vid användande (med autoljusstyrka) så drar det ca 10% per timma.

Märker ändå stor skillnad mot andra Android-telefoner som jag testat. Och iPhone verkar vara ännu värre än Android-lurar när det gäller batterislukande.

Last edited: 28 sept 2012
  4. dogen

dogen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Hmm, efter resetten så visar den efter drygt 3h användning med skärmen igång över 2h, att "Telefon" har dragit 46%. Vad är det? Jag fick ett kort samtal och då dök "Röstsamtal" upp med 2%. Vad är då "telefon" och varför har den dragit hela 46% (medans skärmen dragit 42%)

5. dogen

dogen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

difference: Jag tror faktiskt det är som du säger. Första dagarna hade jag i princip allt igång. Sync på 4st mailkonton, whatsapp kontaktsync, facebook kontaktsync och allt annat påslaget. Smart off var på på (frontkameran igång konstant), NFC, bluetooth, gps, wifi, fast dormancy -rubbet + en massa widgets och grejjor.

Nu kan man tycka att man borde kunna köra i princip allt och ändå få ut en normaldag, men det fick jag inte. Jag började ta bort vissa saker, som var helt meningslös. En efter en. Det jag kommit fram till såhär långt är att min telefon nog inte drar mer (eller iaf mycket mer) än de som rapporterar bra batteritider NÄR jag använder telefonen. Det är i stand by/sleep som den drar onödigt mycket. Eftersom jag bor ute på landet och enligt täckningskarta skall ha 3,5g så hoppar det ändå en hel del mellan edge/3g (aldrig 3,5g i princip :), oftast med rätt dålig täckning, så antar jag att mycket ligger i det. Det borde dock rapporteras som "batteriviloläge"? Eller?

Vill tillägga att jag har en DIR-655 själv. ;) Kan dock inte se en väldans massa "vakentid" då skärmen är av. Det jag kan se är kopplat till mailsyncen varje timma, men den har jag slagit av på natten med tasker. Testade att sätta DTIM till 255, men då funkade knappt wifi. Kan hålla med om att det inte är världens bästa router. Den sitter nämligen på andra sidan väggen i detta trähus med tunna väggar och ibland har jag sämsta möjliga täckning ändå.

6. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Ja. Batteriviloläge innefattar bl.a. det som mottagningen gör under standby. Men verkar som att batteriviloläge räknar fel just nu i S3. Så fastna inte på den för mkt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

7. dogen

dogen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Nej, batterivilotiden har jag patchat så den visar förmodligen hyfsat rätt. Det var "Telefon" med en ikon som ser ut precis som den man använder för att ringa, som hade tagit upp denna förbrukning (46% eller vad det var). Cell standby eller batteriviloläge var bara några procent. Efter 13h visar den nu 9%. Röstsamtal har gått upp till 11%. Undras hur mycket man kan lita på alla dom där siffrorna öht?

8. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Telefon ska väl vara det man ringt?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

9. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Hej! Vill bara tipsa om att det känns som att min batteritid förbättrats avsevärt genom att rensa lite bland de förinstallerade apparna. Har slängt ut den vanliga e-post appen, alla hubbar, google+, allt yahoo och weather deamon crap. Avaktiverade Fast Dormancy med togglen från play store och ställde in gpsen på rätt region med FasterGPS.

Nu har luren vart igång 9,5h, och står på 45% med ca 3,3h skärmtid!

Detta med både WiFi och GPS aktiverat har dock inte använt GPSen så mycket förutom för att kolla hur snabb fixen blev (5 s) efter att ha ändrat server. Ljusstyrkan ställd på ljusaste auto (går att justera i LI8)...

Jag är klart nöjd :)

10. dogen

dogen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Kruxet är att "Telefon" visade 46% och "Röstsamtal" betydligt mindre och mer vad jag skulle uppskattat att mina samtal tagit av batteriet. Har aldrig sett "Telefon" i batterilistan tidigare. Bara "Röstsamtal".

11. dogen

dogen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Kul! Berätta gärna mer om vad du tagit bort. Jag drar mig för att börja avinstallera och grejja med för mycket då man inte vet vad som använder sig av vad. Rätt som det är så har man en massa konstigheter som man inte kopplar till något, just för att man rört runt överallt :)

Vad är det för "hubbar" du avinstallerat? Gick du efter någon guide eller chansade du villt då du tog bort grejjor? :)

12. ErsdaHL

ErsdaHL Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

13. dogen

dogen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Från amazon i USA? Ja, flera gånger. Snabbt och smidigt bara de har i lager. Frågan är hur telefonen känns efter det. Som en sprängfylld plånbok? :) Håller med om att batteritiden känns frestande, men jag skulle nog hellre välja att ha ett extra batteri för de få gånger man "åker dit" och sitter utan ström. Tack för länktipset dock! Har kikat efter något liknande själv. Mycket för att se hur brutalt stor den skulle bli ;)

14. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Hubbarna är de som Samsung skickade med, gamehub, videohub osv.
    Tog även bort deras mail-app då jag ändå använder gmail. Allt som hette Yahoo eller deamon fick ryka. Samt de otaliga klockwidgets som följer med (ta inte bort clockpackage dock). Tog bort Google+ också.

Följde ingen guide men tog bort de jag inte kände igen då jag haft mer slimmade roms inne.

Framförallt e-mail appen har stört mig då det dykt upp att den använt batteri trots att jag inte använder den...

Ta en backup på apparna innan du raderar så kan du ju bara installera dem igen om du saknar något ;).

Ligger nu på 5% med 5h 50 min skärmtid... :)

dogen gillar detta.
  15. dogen

dogen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Ok! Ja, jag tycker efter att jag har rensat bland allt skrot man inte behöver, fått en ganska någorlunda batteritid. Går inte riktigt att jämföra med min i4 dock. Den har jag aldrig behövt bry mig om vad gäller batteritid utan där har det mer handlat om att man inte tål jobbiga prylar. Det har aldrig hänt att jag tänkt 'onej, har jag gått hela dagen med wifi, gps och bluetooth igång?'. Den har med lätthet klarat en hel arbetsdag, även fast jag använder den 4-6h med skärmen igång en full arbetsdag. Detta kan jag inte säga om min s3'a trots att den enligt specsen skulle vara minst lika bra som i4'an. Det är lite av en besvikelse, men det vägs upp med råge med tanke på hårdvaran och android som OS. Nu tror jag att jag är redo att skänka bort min iPhone och köra 100% med S3'an.

En oroväckande sak som hände idag var dock att "gpsd" dragit 52% medans skärmen låg på 20 något. Visserligen helt okej batteritid ändå. Typ 12h och med minst 4h skärmtid där jag bland annat roat mig med lite spel och annat som kräver lite must. Störande dock eftersom jag inte kunde lista ut vad det var som orsakade det. Navigatorn låg i bakgrunden, men det låter ju helt sjukt om den skall sluka en massa ström då ingen rutt var planerad osv. Detta borde man i sådana fall kunna ändra på. Okej om man har en rutt inlagd. Då vill man att den skall vara på banan om man skulle behöva kolla en grejj på telefonen. Har man ingen rutt inlagd så ser jag ingen anledning till att den inte skulle gå ned i någon form av viloläge. Nåja, allt sådant är ju bara att hoppas på att de förbättrar. Eller så fick telefonen helt enkelt krupp. Aldrig sett gpsd sluka sådana mängder någon gång tidigare. Å andra sidan har jag inte haft telefonen i två veckor ännu. Factory reset/wipe cache gav ingen märkbar skillnad, kan jag tillägga. Inte fast dormancy heller. Dock verkar mitt wifi suga mycket batteri eftersom förbrukningskurvan nästan helt planar ut om jag väljer att den skall fimpa wifi då telefonen går i viloläge. Detta har varit mitt stora aber. Förbrukning då telefonen legat orörd med skärmen av. Den har förbrukat nästan lika mycket som när jag använt den. Har jag använt telefonen konstant har den inte dragit mer än vad jag förväntat mig att den skulle göra. Har lärt mig massvis av denna tråd så jag vill passa på att tacka alla som deltagit med goda råd och tips!

Tack!

16. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Då måste jag fråga, har du stängt av allt som har med Latitude att göra?
    Latitude är en av de största batteritjuvarna i Android.
    Om du inte gjort det (och detta gäller ju givetvis inte om du använder latitude), gå in i maps - klicka på meny-knappen - inställningar - Platsinställningar. Och där väljer du att inte uppdatera position och bockar av allt. Om något där är igång kan detta göra under för batteritiden.

Last edited: 30 sept 2012
  17. yarr

yarr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    89
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Telefon 2:
    HTC U12+, U11, 10, M8, M7
    Övrigt:
    Google Pixel Watch, TicWatch Pro 3 GPS
    Nästan 5 timmar screen-time :)
    Kör Omega v27 med stock kernel. Autobrightness och autosync. Wifi i stort sett hela tiden.

[​IMG] [​IMG] [​IMG]

18. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Jag kör stock rom och har inte avinstallera alla förinstallerade hub-program etc. Man måste vär roota för att ta bort det?

Just nu har jag haft telefonen ur laddaren i 6,5 h och haft skärmen på och använt den i 2,5 h. Har 66% kvar. Så skärmtiden är det inget fel på! Däremot vet jag ju som sagt att avsaknaden av Fast Dormancy i 3s nät gör att den drar onödigt mycket i standby med 3G. Med Wifi drar den inte mycket alls nu med N56U.

Edit: 12h har gått nu. 4h 10min med skärm på. 37% kvar. Suttit på mitt Wifi hela dagen. Drar inga 2% i timmen där så nog drar det mer än 10% i timmen med skärmen på. Visst. Om man sitter med skärmen på 1h drar det kanske runt 10%. Men sägna att man har skärmen på 3 min 20 ggr under 3h. Då drar det mer än 10% i timmen. Inget konstigt. Helnöjd! Kan alltså köra ytterligare 6 h varav 2 h med skärmen på innan den dör. Totalt 18 h varav 6 h med skärmen på. Minska ner till 3h skärm och den klarar då säkert två dygn (förutsatt att mottagningen inte är kass). Och om man nu ej har möjlighet att ladda varje natt. Varför inte bara stänga av den helt när man sover? :-P

Last edited: 30 sept 2012
  19. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Låter ju strålande, min batteritid är inte lika bra... Jag tycker den drar för mkt i standby, jag har knappt använt den idag (1h20min skärmtid) och efter 12 h är den nere på 60%. Det är ju inte superdåligt eller så, men jag tycker den drar mer än min S2 gjorde i standby. Kanske inte så konstigt iofs, den har ju mer muskler... :D När du avinstallerar, går du via inställningar -> programhanteraren och avaktiverar, eller avinstallerar du via en filhanterare som t ex ES Filutforskaren? Gör det skillnad på att avaktivera och avinstallera, batterimässigt?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

20. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    745

MINA ENHETER

Nu är wlan_rx_wake wakelocks borta här med, med Siyah's kernel så är det fixat

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2