Hur använder du Locale?

Discussion in 'Applikationer' started by Mellon, Nov 18, 2009.

1. pacman

pacman Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Någon som vet om man kan koppla Bluetooth på/av till Locale så att den slås på vid samtal och av när det inte ringer? Jag har bara hittat att man kan slå på bluetooth per kontakt vid inkommande samtal, men skulle vilja ha det för alla kontakter...

2. sandos

sandos Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, tyvärr måste jag nästan avaktivera wifi för den tror alltid jag är i norrköping isf.

3. Varazir

Varazir Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Jag testa att sätta upp så att telefonen startar WiFi när jag är hemma men det gick sådär

4. Magsta

Magsta Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

funkar de bra för er andra? den kollar ju bara upp var jag är när jag använder telefonen. inte med automatik? tyckte de drog väldigt med batteri med?

5. Mellon

Mellon Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

för mig fungerar det bra. Det man måste tänka på när man grejar med platsbaserat state är att den bara triggar när du kommer in i det området. Inte när du åker ut eller om när du är i det.

6. Magsta

Magsta Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

okej. jag får ge det några försök till då

7. Magsta

Magsta Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

En till fråga. Jag här lite problem. Jag har valt så att när jag är hemma är lan och ljud på. Samtidigt här jag valt att när jag laddar på natten så ska lan och ljud vara av. Men det krockar så ljudet och lan är på.

8. 2_Thumbs_Up

2_Thumbs_Up Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Den översta har förtur när två inställningar krockar.

9. browneye

browneye Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Puttar lite liv i denna tråden igen.

Alltså jag är inte alls så nöjd med Locale som andra här verkar vara.
    I teorin är det en bra applikation - i praktiken desto sämre.

Locale verkar ha stora problem att avgöra ens position med hjälp av enbart mobilmaster. Slår jag däremot på WiFi när jag är hemma förstår den ganska fort vart jag befinner mig.
    Således måste jag alltid slå på WiFi manuellt. Avstängningen brukar däremot gå bra. GPS:en är normalt helt avstängd.

Kontentan är alltså att för att Locale ska fungera riktigt bra bör WiFi vara igång hela tiden, något som känns rejält onödigt när man t.ex. är utomhus.
    Följden blir alltså att inställningen för WiFi i Locale i själva verket är nästan värdelös.

10. Varazir

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Jag ser inte nån mening att använda locale då gsm (gps) inte fungerar så bra.

Jag vill när telefonen är när amitt hem så ska den starta wifi, stänga av att skärmen går i sleep mode alternativt ta bort skärm låset.

Då jag går hemifrån ska den stänga av wifi ställa tillbaka de inställningar jag har gjort

11. sandos

MINA ENHETER

Positioneringen är inte så användbar nej, den fungerar dock för att detektera vilken stad man är i vilket jag använder den till. :)

12. Mellon

Mellon Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag håller med om att positionering via mobilmasterna inte är den bästa. Dock i en större stad som GBG tycker jag att det fungerar ok. Den kan märka om man är i olika delar av staden.

Det bästa sättet att göra för att få det att funka så bra man kan med det som finns är följande.

1. När du är hemma positionera dig med Google Maps och se hur stor cirkel den gör på kartan.
    2. Lägg ut en positions cirkel i Locale på samma läge som den i Google Maps.

Detta är jag ganska så nöjd med. Mina flesta cirklar har en radie på mellan 200-800m så den är ju inte jätteexakt. Men sedan är det ju bara mobilmasts-positionering också.

Hoppas att detta hjälper någon.

13. joelbitar

joelbitar Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Vissa tisbaserade saker, som att jag åker tåg fram och tillbaka till jobbet med tåget så vill man ju ha samma profil på två tidssaker.
    Då har jag gjort en google calendar som heter i mitt fall "Locale - åker tåg", den har jag satt till att ha events på morgonen och eftermiddagen och kopplat locale till denna.

På så sätt slipper man ha en 'situation' för åka till jobbet och en för att åka hem.

Fred.

14. sandos

MINA ENHETER

Bra tips!

15. Varazir

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Finns det nått sätt att "undo" de inställningar man har satt ? Tex då man tappat wifi anslutning

16. Mellon

Mellon Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Varazir jag hänger inte riktigt med på vad du menar. Vill du tabort något av de kraven du satt att ett state måste innehålla? Isf tryck på tabben "Manage".

Eller vill du få Locale att återansluta till ett WiFi till vilken telefonen har tappat anslutningen?

17. Gojz

Gojz Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Vart hittar jag detta? :) tittade i locale fliken men kan inte öppna något med menyvalet där?. Hjälp :D

18. Frojd

Frojd Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det finns en app på market som heter locale, har inget med den inbyggda inställningsmenyn attg öra. ;)

19. PolkaMan

PolkaMan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag vill använda Locale för att telefonen ska slå på ljudlöst under mina lektioner. Jag har en speciell kalender där alla mina lektioner ligger men jag hittar inget sätt så man kan markera hela kalendern i Locale. Måste jag markera varje lektion en och en?

20. ChristianSR

ChristianSR Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad jag förstår fungerar inte Locale så bra med Cyanogenmod. Jag har inte fått det att funka sedan jag bytte och på Locale skriver man att det är upp till Steve Kondik att fixa:

Irriterande.