Hur, åtminstone jag löste mina Desireproblem

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Dockland, 12 jun 2010.

1. lv_88

lv_88 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Håller med att man inte ska ha igång funktioner som man inte kommer att använda eller knappt använda, dock blir det oftast standard att ha 3G, någon synkronisering pågående i bakgrunden för mail or whatnot, alt. widgets/annat som använder data etc. för en telefon som Desire, och med dessa "lagomt" standard-inställningarna blir det oftast någon dag eller två vad gäller batteritiden med allt inkluderat, 3G/data, samtal, sms/mms, multimedia etc.

Sen finns det alltid undantag med de som kör helt utan data, håller sig på 2G etc. och då kommer den självklart att hålla mycket längre också.

2. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Det är inte skadligt. Men det gör att batteriet drar mer eftersom dessa processer du dödar hela tiden starta android om igen eftersom android fungerar så. Så du kan ju tänka själv att det är lite onödigt... Android sköter minneshanteringen själv och de program som ligger i minnet drar inget batteri.

3. Mathias1

Mathias1 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag provade en hard reset och plockade ut batteriet, men jag har fortfarande ganska dålig batteritid. Håller väl ung. 1,5 dagars normalt användande. Dvs, lite surf, nått foto varannan dag och kolla klockan lite halv-ofta. Nu har jag en del widgets på skärmarna, men ingen automatisk uppdatering och skärmstyrkan är satt på automatisk..

4. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Vad menar du med plockade ut batteriet?
    Gjorde du först en hård fabriksåterställning, sedan en mjuk med att plocka ut batteriet? Alltså båda delar.

En hård fabriksåterställning gör mest nytta när man har haft apps installerade av typ taskillers, Juicedefender, Netcounter, sådana som drar mycket batteri och stör telefonens egna programhantering. När man då avinstallerar sådana får man inte bort dom ricktigt, utan den fortsätter dra en massa ström. Då är en hård fabriksåterställning nödvändig för att den skall funka korrekt igen.

Det är iallafall min erfarenhet av mina android telefoner.

Dom senaste dagarna har jag inte haft tid att leka med Desiren, utan i stort sett endast använt den som telefon, men en del samtal har det blivit.
    Har då kört den över 6 dygn nu sen senaste laddningen.
    Då stänger jag av mobilt nätverk, när jag inte använder det.

Men den håller lika länge som gamla typen av mobiltelefon om man använder den som en sådan.

5. kettle

kettle Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    119

MINA ENHETER

Så du menar att jag ska ta bort taskkiller för att få den bli med batteri snål?

6. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Visa mig en sida och/eller jämförelse på om Task-killers skulle vara till nytta, så blir jag nöjd.

7. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Ja, det är vad jag menar bl.a. Men som jag skrev brukar det inte räcka att avinstallera dom, utan man måste även göra en hardreset för att få bort dom helt.
    Det är iallafall vad jag fått erfara, mer än en gång och väldigt markant, på mina två andrid lurar. Spica och Desire.

8. ondjultomte

ondjultomte Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Min dag:

Tar ur laddaren 0800
    0900: Väntar på bussen, installerar ett nytt program. Streamar musik med spotify, surfar runt lite, läser nyheter via diverse appar.
    10.00: Framme vid jobbet, det är segt och jag fortsätter att små surfa lite, dock utan spotify igång.
    12.00: Batterinivån är nere vid oranget, dvs ca 30%

Efter jobbet hämtade jag ut min nya Samsung som ska ersätta Desiren. Men även om Samsung har marginellt bättre batteritid så kommer jag behöva tweaka telefonen för att maximera batteritiden.

Ska även prova dessa tips på Desiren innan den lämnar mitt hem.

9. Wellness

Wellness Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Oj ja då förstår jag att du är missnöjd. Min har i alla fall minst 50% kvar på kvällen....

10. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Du måste ha någon app eller dyl som slukar batteri. Sådär kort tid håller inte batteriet. Testa med hardreset.

11. lundstrom.emil

lundstrom.emil Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

1. Hard reset
    2. Installerade mängder av mina vanliga apps :P
    3. Tog bort widgets(facebook och friendstream),
    4. skärmstyrka på max
    5. Flygplansläge (har inget nummer)
    6. wifi igång 24/7
    7. synkroniserade vid behov
    8. Ebuddy igång

Desirern höll i 3 dagar med lite aktivitet och hade 14 % på morgon på den 4 dagen. :D

12. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Shit, så ska det inte vara! Jag har efter en heldag med en hel del användande 42 % kvar och då är klockan snart ett på natten...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

13. Mathias1

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Öppna inställningar, kolla "Om telefonen" > "Batteri". Har du samma Awake Time som Up Time så har du nånting som äter batteri som tusan. Du kan även testa, genom att titta på dessa tidtagare, trycka på Sleep knappen, så telefonen går i "Viloläger" eller vad man ska säga. Vänta en minut eller 2. Öppna samma inställning igen. Om "Awake time" ökat med lika lång tid som du väntat så är det nån app som får telefonen att vara aktiv hela tiden.

14. Mr ed

Mr ed Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag pratar en hel del i min telefon o spelar lite surfar inte så värst mycket o jag klarar mig knappt en hel dag. Laddar varje natt o vissa dagar så lär jag ladda i bilen oxå.

15. Mathias1

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hur lyckas du med det? Nu har jag 40% och 14h 30m since unplugged. Då har jag wifi:at lite, laddat upp lite, knappt ringt något och bara lyssnat på 30min musik. Fast antar att flight mode sparar en hel del. Men är det normalt att man ska behöva ladda telefonen varje kväll? Om man inte har laddare med sig liksom? :-S

16. slaffe

slaffe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min desire har en awake-time på 19h nu, och vägrar gå i viloläge.. Hur ser jag vilket program somligger och vägrar avslutas? Eller hur sätter jag telefonen i viloläge manuellt? Eller går inte det? Med viloläge antar jag att telefonen går ned i automatiskt, och inte bara släcker skärmen.

17. uncoloured

uncoloured Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Under Settings - Applications - Running services kan du iaf se vad som är igång..

När du släcker skärmen går telefonen i "viloläge", om det inte ligger någon service och håller den vaken. Såvida du inte har 421453 apps installerade så borde det inte vara så svårt att klura ut vad det kan vara.

18. Mathias1

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Batteri-info-apps verkar vara rejäla strömtjuvar, så ta bort alla sådana. Likaså datatrafik-mätare.

19. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 900
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Gå till dialern. Tryck *#*#4636#*#*
    Gå in på Batterihistorik.
    Första valboxen. Välj "Användning av delaktivering".

4 6 3 6 = I N F O ;)

20. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag kör runt 30 timmar på en laddning, med allt aktiverat, mail, synk, gps och ja, inte Bluetooth då, men annars. Helt okej.