Fråga: Hur bra är kameran i nexus 4.

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av tob, 3 nov 2012.

1. Droid55

Droid55 Guest

2. pmugghc

pmugghc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 063

MINA ENHETER

Håller inte med. 920 har ju klara problem mär man växlar mellan mörka/ljusa områden. Är inte dess färger övermättade?

3. Droid55

Droid55 Guest

Jag håller med om att Lumia 920 har problem med att växla mellan ljusa och mörka förhållanden. Lumia 920 har trots detta bättre färger och skärpa. Det här räcker dock inte för att jag ska vilja köpa en Lumia 920.

4. Droid55

Droid55 Guest

Xperia T är något bättre än Nexus 4. Xperia T har bättre färger än Nexus 4 och är bättre än båda i mörka förhållanden.

5. lolbazor

lolbazor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

Tycker personligen att Nexus 4 ser bättre ut än Xperia T. Lumian är verkligen sämst när det gäller att växla mellan ljusa och mörka förhållanden som tidigare skrivits, men den har klarare färger.

6. Droid55

Droid55 Guest

Har du eller jag fel på synen? :P

Jag håller med dig om Lumia 920 men Xperia T är betydligt ljusare än både Lumia 920 och Nexus 4 i mörka förhållanden. Vad det gäller Xperia T vs. Nexus 4 ser jag störst skillnad på lekplatsen, där Xperia T ser skarpare ut. Fast det kan ha med ljusstyrkan att göra!?! Nexus 4 verkar däremot hitta fokus betydligt snabbare än övriga. Både Lumia 920 och Xperia T tappar fokus någon gång men inte Nexus 4 (i varje fall inte märkbart på samma sätt).

7. reggy

reggy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro
    Droid55 gillar detta.
  8. lolbazor

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

Vilken som har bäst kamera är helt subjektivt. Om jag säger att jag tycker att Nexus är bättre så är den det för mig. Det går inte att säga "den är bättre", för det är subjektivt som sagt.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

9. BMarkusK

BMarkusK Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    99

MINA ENHETER

Nä helt subjektivt kan det inte vara. Finns alltid en kamera som är bäst, en som är mindre bra och en som är sämst. Det kan ju såklart också vara lika bra eller lika dålig. Finns experter som lever på att fota och de kan såklart urskilja den bästa kameran, sen en lekman som jag har svårare att göra det. Sen att man kan tycka att kameran ger bra bilder och att den duger för mig är ju en annan sak.

Hade det varit helt subjektivt vilken kamera som är bäst så hade vi inte haft systemkameror som kostar 30000 kr.

Last edited: 10 nov 2012
  10. tob

tob Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Vissa parameterar kan vara subjektiva, som färger och kontrast.

Men andra som upplösning, dynamiskomfång, brus är mättbara och knappast subjektiva.

Synd att kameran inte är topp.

11. lolbazor

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

Håller inte med alls tyvärr. Vad man tycker ser bra ut är helt subjektivt enligt mig. Upplösning? Om man tycker det ser bättre ut med lägre upplösning så tycker man ju det, då blir det subjektivt.

Edit: sen så tycker ju det flesta att högre upplösning ser bättre ut såklart ;-)

Men jag tycker faktiskt att nexus 4 ser bättre ut än i varje fall Xperia t på på den videon!

Last edited: 11 nov 2012
  12. BMarkusK

BMarkusK Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    99

MINA ENHETER

Ditt resonemang håller tyvärr inte heller. Man kan ju inte bara säga att kameran i tex en Nexus 4 är bättre än i en systemkamera för 30000 kr som fotoproffsen använder bara för att man tycker om lågupplösta och dåliga foton.

Last edited: 11 nov 2012
  13. lolbazor

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

Såklart man kan? Man kan kanske inte säga "den är bättre", men man kan säga "JAG TYCKER att den är bättre". Nu lämnar vi det här tycker jag.

14. Droid55

Droid55 Guest

lolbazor, tycker du att 1+1=3 också kanske? ;)

15. lolbazor

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

Nej tycker det är 2 ;-) missförstå mig rätt, jag tycker såklart inte att en kamera med sämre upplösning ser bättre ut än en med högre upplösning. Säger bara att själva åsikten om något sett bättre ut än nåt annat är helt subjektiv.

Ett mattetal blir ju inte i närheten av samma sak eftersom det är inget som man skulle kunna tycka nånting om. Om en bräda är 1 meter så kan jag ju inte tycka att den är 3 meter. Men om någon säger att brädan har en snygg färg (konstig sak att säga om en bräda kanske) så kan jag säga: nej jag tycker den är ful :-)

16. Droid55

Droid55 Guest

Jag tolkade dig först som att du kan TYCKA att en mobilkamera t.ex. producerar bättre bild än en systemkamera för 30 tusen (eller ens någon systemkamera). Visst kan en tycka olika om färger men vissa saker är bara bättre än andra, fakta och inget tyckande.

17. lolbazor

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

Ehmm... som sagt, det är såklart man kan tycka att en mobilkamera har producerat en bättre bild än en systemkamera.

18. anarfox

anarfox Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Ett ord: Instagram.

19. lolbazor

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

En sista förklaring :-)

Fakta:
    Systemkameran producerar en bild med klarare/skarpare färger.

Subjektiv åsikt:
    Jag gillar när färgerna på bilderna inte är så skarpa utan istället lite "diffusa". Därför tycker jag den andra bilden är bättre.

Obs detta är inte min åsikt, utan en livssyn :-)

anarfox gillar detta.
  20. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Testade en Xperia S igår på MM och tyckte att snapshot-funktionen (eller vad det nu heter) var jättebra och något jag säkert skulle komma att använda väldigt ofta. Ni vet funktionen där telefonen ligger i dvala med avstängd skärm, man håller i kameraknappen i 1 sekund, mobilen vaknar upp automatiskt och tar ett kort. Det hade jag velat ha på Nexus 4. :/