Fråga: Hur dålig? är kameran i dåligt ljus

Diskussion i 'G2 - Allmänt' startad av nyberabb, 2 nov 2013.

  1. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jo man kan fokusera manuellt ala SLR style. Inne i kameran tryck på inställningar --> fokus --> manuell

    Då får man upp ett reglage som man fokuserar med. Högst användbart i mörker och macrofotografering.
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Ja precis tap tap tap
     
  3. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Nog för att kameraappen är seg i mörker, men så illa som den framställs här tycker jag inte att den är. Tycker inte att bilderna blir så dåliga som det framställs här heller...

    Jag tycker faktiskt att bilderna blir riktigt bra, bara man ställer in rätt typ av bild i förväg (beauty shot, sportig, normal, osv).

    Så antingen så beror det på att jag har en bättre kamera i min telefon, eller så är ni mycket mer kräsna än vad jag är...
    ...jag har även testat andra kameraappar med G2an, men så stor skillnad är det inte enligt min mening...
     
  4. Sturridge

    Sturridge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Riktigt risig kvalité på kameran tyvärr. Här ligger iPhone bra långt före.
    Även om jag inte använder telefonen som kamera är det alltid skönt att kunna ta upp den och fota något.
     
  5. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag beställde idag denna lur till både frugan och mig mycket pga bra kamera. Får hoppas den är riktigt bra, lämnar Note 2 nu är det tänkt.

    Såg detta klipp, men kanske inte helt sant!?
    http://youtu.be/7DEyuapmRCs
     
  6. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    så bra som reklamen säger är det ju aldrig men nånstans mitt emellan brukar sanningen ligga. Kameran är skitbra det är inget snack om det... de ggr det är jobbigt är i mörker men det är det med alla kameror mer eller mindre.
    Det går dock att komma runt genom att köra manuel fokus ist vid de tillfällena och turligt nog så tar man ju inte sådär sjukt mycket bilder på natten och förväntar sig kanonkvalitet.
     
  7. enyx

    enyx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min tar bra bilder på fasta objekt även på kvällen. Men om jag tar foto på något som rör sig så är det riktigt riktigt värdelöst.

    Är allas kameror så dåliga eller är det bara min ?
    Finnas här någon som kan ta bilder på något som rör sig på kvällen (på dagen fungerar det, men är inte bra)?

    Har provat otaliga olika kamera appar , men får samma resultat. Förutom detta är jag sjukt nöjd med telefonen !
     
  8. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 426
    Mottagna gillanden:
    3 206

    MINA ENHETER

    Har du testat att ha ställt in den på sport när du tar på något som rör sig och sett om resultatat blir samma?(har själv inte testat detta)
     
  9. busteroid

    busteroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Som sagt. Fasta objekt fungerar kameran utmärkt men minsta lilla rörelse och bilden blir oskarp. Och det beror inte på att jag inte håller mobilen stilla :)

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  10. enyx

    enyx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Provat sport och alla andra kameralägen, även provat manuell fokus och att ändra i de andra inställningarna som ljus och iso. Som det är nu fungerar det nästan bäst att ta en video och sedan ta ut foton ur filmen….

    Vet ju att det är en mobilkamera och att de är kassa i dåliga ljusförhållanden. Men inte så här kassa ! Så vill mest veta om andra upplever samma sak eller om jag måste skicka in den på lagning.
    :scared:

    Undrar även om någon provat den där inofficiella kameramodden och om den gjort någon skillnad ?
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2471900
     
    Last edited: 13 nov 2013
  11. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 426
    Mottagna gillanden:
    3 206

    MINA ENHETER

    Min tar också dåliga så fort objektet man ska fota rör sig lite,min gamla iphone 4 var mycket bättre på detta.
     
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag tror det beror på att kameran tar ganska ljusa bilder i mörker. Alltså de blir nästan ljusare än vad man såg. Så slutartiden blir ju längre varvid saker som rör sig blir suddiga.

    Om man använder sig av negativ exponeringskompensation, mörkar den ner med mjukvara då eller drar den faktiskt ner slutartiden?

    Sent from my LG G2