Guide: Hur du gör ett mobilspel för Android, iOS

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av maosk21, 16 dec 2015.

  1. maosk21

    maosk21 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2015
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    kör lite live igen. Denna gång inte ett spel som vi utvecklar.
    Men tror det kan bli bra.

    Välkommen in! Twitch
     
    bernard gillar detta.
  2. maosk21

    maosk21 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2015
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Senaste projektet: Ny social plattform att marknadsföra sig på.

    Kom och glutta :D

    Välkommen in! Twitch
     
  3. SirdiceAlot

    SirdiceAlot Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har följt dina koder till punkt ock prickar, dvs att jag kopierat och korrigerat delat där kopieringen blev konstig. Men när allt är klart så stängs appen direkt efter att den öppnas. I installaionen så står det att det är en kompatibel sida NDK som inte hittas... Vad är det?

    Tack på förhand, om du ens svarar, ser att det va ett tag sen du skrev det här.
     
  4. maosk21

    maosk21 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2015
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER


    Hej! Fick en notis i mobilen :)

    Vad säger din logg?
     
  5. maosk21

    maosk21 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2015
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Vill påpeka att jag inte använde standard "naming", när jag gjorde denna guide.

    Lika bra om ni följer denna guide att göra rätt från början & läsa på om "Java Naming Conventions":
    Java Naming Conventions - Javatpoint

    Hoppas Guiden har varit till lite nytta!
     
    RuffyMan gillar detta.
  6. maosk21

    maosk21 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2015
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Update några år efter:
    Guiden bör fungera lika bra fortfarande. Minimala skillnader.
    Tänk dock på att många nya mobiler stödjer/har högre refreshrate, vilket hade gjort så att spelen i denna guide i vissa fall kan gå dubbelt så fort.

    När jag gjorde denna guide fanns det inga mobiler som hade T.ex. 120 Hz.
    Spelen och denna "tutorial" fokuserade på mobiltelefoner med en refreshrate på max 60 Hz/Fps.

    Guiden är fortfarande lika relevant, dock får man Googla till sig ett sätt att få spelen att gå lika fort oavsett enhet.
     
  7. maosk21

    maosk21 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2015
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Lösning på nutida fps-problem med snabba mobiltelefoner och hög refreshrate:

    Anropa / skapa denna metod nedan i ditt spel för att limitera FPS till önskad nivå:
    Anropa den i slutet av spel loopen.

    T.ex. i slutet av din render metod

    Kod:
    public void sleep(int fps) {
    
       if(fps>0){
          diff = System.currentTimeMillis() - start;
          long targetDelay = 1000/fps;
          if (diff < targetDelay) {
             try{
                Thread.sleep(targetDelay - diff);
             } catch (InterruptedException e) {}
          }
          start = System.currentTimeMillis();
       }
    }
    
    
    där int fps = önskad "fps-begränsning" för ditt spel.
    byt ut tex: int fps till valfritt fps-värde.