Hur fan har du råd?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Northlander, 30 jun 2010.

1. my05

my05 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Som tidigare sagts så handlar det om prioriteringar. I mitt fall t.ex så har jag alltid gillat "underdogs" och det började med bilar. När Subaru Impreza dök upp i sverige (GT) i slutet av 90-talet så tyckte jag den var urläcker eftersom den hade allt som mer "etablerade" bilar hade fast med betydligt mer fläsk i motorn för mindre summa pengar (och ingen knappt kände till märket). Satsade och köpte en ny GT 2000 (som åkte ifrån volvos och saabar). 2003 köpte jag en STI variant och då var märket fortfarande relativt litet. Nu har det exploderat och var och varannan "svensson" har en Legacy som tjänstebil (helt okej eftersom de toppar bilprovningens statistik). Köpte f.ö Legacy själv när vi fick barn.

Sen kom då Android. Ett OS som var fritt och med bred uppslutning i och med handset alliance. När G1 kom så köpte jag en via Ebay (T-mobile) som jag hade i ett år. Många av mina kollegor och vänner hade skaffat Iphone 2G och 3G via Italien och här hemma. Redan där kände jag av sektmentaliteten bara genom att lyssna på deras prat. Återigen kom "underdog" empatin fram i mig och eftersom jag kikar på användningsområden och möjligheter så var Nexus ett självklart val. Jobbar som arkitekt inom utvecklarsvängen och är väl förtrogen med java vilket triggade ytterligare självklart. Men visst, det är förstås kul att gnabbas med fanboisen om specar och funktionalitet, det ska jag inte sticka under stol med, men på ett mer hjärtligt plan. Apple har bidragit starkt till att sätta ribban och OHA har toppat det hela till konsumenternas förtjänst. Förlorarna i allt detta är Symbian och Win.mobile.

Jag ser fortfarande Android som "the underdog" och med ett fantastiskt community bakom ryggen så kan det inte gå fel. När Scorpio/Sabre (eller vad den nu kommer att heta) ev. blir realiserad så byter jag nog i gen. Android har blivit en naturlig del av min tillvaro och jag skulle få svår abstinens att behöva vara utan nallen en längre tid. Konstlat behov? eventuellt, men när en plattform har alla möjligheter som man behöver så blir det ju lätt så.

M v h

Danne

2. Denny

Denny Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag varken dricker, röker eller har några andra utgifter som fordon eller liknande. Mina utgifter hamnar istället på elektronik och annat skoj.

Spenderar man inte på det ena så blir det något annat istället. ;)

3. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Skadeglädjen är den enda sanna glädjen :D

4. cruZZe

cruZZe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Får ni dessa frågor engående en telefon för 5k? Jag hade förstått om frågeställningen hade varit densamma fast angående bil för 800k. En telefon för 5k utgår jag ifrån att vilken arbetande rackare som helst har råd med.

5. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 644
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop

Kan bara hålla med.
    Men vissa föredrar att leva på avbetalning och skulder. Då blir det inga pengar över

6. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Justifiera är ett svenskt ord. Sök på SAOB och du kommer hitta det ::) .

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/111/87.html

7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

8. Northlander

Northlander Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Justfiera...
    YEAH BABY! hmm det känns lite som att jag ägt mig själv, eftersom jag inte verkar ha något självförtroende med mitt modersmål. Ha en go summer!

9. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Håller oxå med.

Frågan varför man köper en "dyr" mobil kan möjligen dyka upp, men aldrig hur man har råd. Har man ett normalt arbete bör man ha råd utan problem, särskilt med alla abbonemangsvarianter som finns.

10. Fezze

Fezze Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+
    ROM:
    Unofficial Cyanogenmod12.
    Info:
    Stock
    Platta:
    iPad Air 16gb wifi/cellular
    ROM:
    Jailbreak
    ska jag vara ärlig så har jag inte fått en enda fråga om hur jag har råd, varför osv, den populäraste kommentaren är nog fan vad praktisk :P gps, telefon, surf osv. :D

11. ef98dpa

ef98dpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Igår förklarade jag för min sambo att min X10 antagligen är den mest prisvärda och mest funktionella hemelektronikpryl jag någonsin köpt, den är LÄTT värd 5-6000 och det går ju att få Androider för betydligt mindre än så.

Den är ju förfn mp3/divx-spelare, trådlöst tgb/mus, usb-minne, bank... u name it. Sjukt bra pryl. frågan är hur fan man kan ha en lur som det bara går att ringa och sms:a med...

Jag kunde inte ana för 17 år sedan när jag köpte min första mobil att en telefon skulle bli så användbar...vad gör man om 17 år till??? Jag kan inte gissa.

12. dfine

dfine Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Måste bara säga att jag är förvånad över att ingen här verkar ha telefonen med abonnemang utan alla har köpt den kontant eller på avbetalning. Abonnemangen är så pass bra idag så att det lönar sig inte att köpa telefonen kontant längre.

Jag själv har tre och är sjukt nöjd. Som exempel så får man en Desire/Legend/Galaxy S utan en krona i förhöjd avgift om man tar ett 399:- Pott abonnemang hos 3.
    Man har alltså 399:- att använda hur man vill varje månad precis som på ett kontankort. Ringa, smsa, mmsa, surf, tillägstjänster ja allt dras från potten på 399:- och telefonen får man utan att betala ett öre extra.

Dom flesta ligger på ungefär 300:- i månaden idag på telefoni, då köper ändå väldigt många sina mobiler kontant också, alltså ännu en extra kostnad.
    Det lönar sig att ha abonnemang! :)

Tillbaks till ämnet nu :innocent: Jag har nog aldrig fått frågan hur jag har råd med en Desire eller nån annan telefon för den delen heller. Det enda folk frågar är varför jag inte har en iPhone och fanboysen undrar vad det är som är bättre med en Desire än deras iPhone. Dom har ingen aning om vad Android är för något, och frihet att göra vad man vill med telefonen är ju så onödigt ändå.....

13. CogD

CogD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Damn...där fick jag på nosen.
    De flesta "engelska" ord med tydlig latinsk grund brukar iofs gå att använda på svenska även om en del är mindre vanliga.

Jag vidhåller dock att motivera hade varit bättre i sammanhanget. Och rättfärdiga är nog på det stora hela bättre att använda än justifiera.

14. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Och hur länge är du bunden? 24 månader?

Man måste ju titta på totalkostnaden.

24 x 399 = 9576

Jag kör Telenor Messa Mera + Fri Mobilsurf vilket ger en månadskostnad på 100 spänn (150 för första tankningen).

24 x 100 = 2400

Skillnad 7176, så om jag hittar en Desire för mindre än 7176 så går jag plus. OCH har dessutom friheten att byta operatör (eller telefon) om jag hittar nån bättre.

(Sen tycker ju jag att om telefonen är operatörslåst så måste man räkna in upplåsningskostnaden i priset.)

Visst lönar det sig med abonnemang. Men inte för dig som kund utan för operatören.

Last edited: 7 jul 2010
  15. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    368
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Garmin Epix Pro Gen2
    Som student köper jag kontant, ingen avbetalning eller något sånt trams, det är typ vid denna perioden jag har extra råd, sommarjobb/födelsedag. Funderar nästan på att uppgradera till desire trots att min spica är knappt en månad gammal :P
    Spican är nog den dyraste telefonen jag har ägt dessutom.. om man inte räknar min P990i som jag köpte för 1000kr i butik :P (var rätt dyr när den släpptes dock)

(Som student ser jag det som ren idioti att köpa mac/iphone)

16. Ewr

Ewr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro
    Platta:
    Xiaomi MI Pad 4
    Blir väldigt fel att räkna så... 399kr är ju inte bara för telefonen utan också för ringkostnaden, sms, mms eller vad man vill...

17. Onkel Kostja

Onkel Kostja Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Nje, det är nog aldrig någon som frågat mig hur jag har råd. Däremot så har många sagt att dom tycker det är onödigt, typ min sambo;)

18. borjeboy

borjeboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Har man abbonnemang ringer/smsar och surfar man i regel betydligt billigare så den där ev. månadskostnaden har man ofta tjänat in (eller iaf är det så för mig i förhållande till kontant kort).

19. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja men det var ju det jag räknade med?

Jag betalar 100 spänn i månaden för 3000 fria SMS till alla nät och fri mobilsurf (utan trafiktak). Av de 100 blir det dessutom 31 spänn kvar som kan användas till MMS och samtal om jag nu skulle behöva det.

Du betalar 24x399 för telefonen plus dina telekostnader.

Jag betalar 24x100 för mina telekostnader och har då 7176 kvar till telefonen. Det får man väl nästan två Desire för idag?

Säg att jag köper en Desire för 5000, då kommer jag på två år ha betalar 5000+2400=7400. Du kommer att ha betalat 9500.

20. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Det är en klassisk tankevurpa och grundar sig i att folk verkar tro att TRE är någon form av välgörenhetsorganisation?

Mitt abbonemang kostar ca 150-200kr i månaden. Jag MÅSTE inte ringa upp en viss summa varje månad, vilket är fallet med TRE, du måste ringa så nära 399 som möjligt , inte över.. inte under... för att inte bli lurad...
    dvs varje krona under 399 varje månad har du skänkt till 3.

Jag köpte min Magic för 3600 kr när den kostade strax under 5000 på TRE om du räknar in ringtvånget.

Sen gäller det som vanligt med iphone-fanboys... eller girls oftast.. vet inte att det finns andra touch-telefoner än iphone.