Hur fan har du råd?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Northlander, 30 jun 2010.

1. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Nu tycker jag nog snarare det är du som gör en tankevurpa. Eftersom han får telefonen utan extra kostnad så betalar han ju bara för sitt abonnemang. Det han inte använder på en månad kan man då kalla avbetalning på telefonen, inte att man bara skänker bort pengarna (det gäller självklart bara om man betalar telefonen separat). Skulle han använda allt, eller mer, har han ju inte betalat mer än han skulle gjort om han inte haft telefonen med abonnemanget. Om man nu är en person som gör av med 399 kr eller mer per månad så blir ju telefonen i princip kostnadsfri. Det gäller ju dock inte alla men man kan ju inte säga rakt av att det är en tankevurpa om du inte vet hur hans användande ser ut.

Om man tittar på ett lägre användande så kan man ta mig som exempel. Jag använder tjänster för ca 200 kr/mån. Skulle jag då köpt min Galaxy S via Tre hade jag, utöver det jag ändå gör av med, totalt betalat 1450 kr mindre för än den billigaste affären på Prisjakt (undantaget Sekvencia som man bör hålla sig borta från). Om vi istället säger att jag gjorde av med 150-200 kr/mån kan man ju lägga på 1200 kr på priset (om jag räknar extremt lågt och säger att jag bara gjort av med 150 kr alla 24 månader) och ändå kommit undan billigare för telefonen.

Nu var det dock andra anledningar som gjorde att jag köpte telefonen kontant denna gång så jag sitter inte och försöker hävda att det jag gjorde var det ekonomiskt mest optimala i en normalsituation.

Last edited: 7 jul 2010
  2. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Min senaste telefon va 2005-2006? när k800i kom ut iaf..köpte med abbonemang och de va första och sista gången jag gjorde det och har sedan dess lovat mig själv att aldrig mer köpa mobil med abb. Ska nu beställa en SGS från handyattacke för 4k vilket jag tycker låter rimligt och jag kan ha den väl 4-5 år till sen köper jag en ny.

ps. min k800i is still going strong

3. dfine

dfine Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Du har alltså telenor messa mera kontantkort och fri surf för 100:- i månaden?
    Enligt telenor.se kostar din surf 9:- per dygn och ingår inte i dina 100:- som du skrev.

Ska vi då räkna 9:- per dygn x 30 dygn = 270:- i månaden (man använder ju internet i mobilen varje dag med en Androidmobil) + 100:- för smsen varje månad. Totalt hade detta blivit 370:- i månaden x 24 månader = 8880:- på 24 månader. Du måste dessutom köpa telefonen kontant, vi säger en desire. Ca 5.000:- kostar den. Då är vi uppe i 13 880:- om du ska kunna smsa, ringa, surfa osv varje dag.

Hos 3 ger man 399:- (9576:- på 24 mån) och då får man ändå använda vartenda öre av dom här pengarna, telefonen ingår!
    Släng på ett sms paket för 99:- och ett surfpaket för 89:- som dras av från 399:- beloppet varje månad och man har ändå 211:- kvar av dom 399:- att använda bara för att ringa (eftersom sms och surf nu är gratis).
    En totaltkostnad på 9576:- istället för dina 13 880:-. Då har vi inte räknat med en enda minut samtalstid för dig!

Du skriver även i ett inlägg längre ner "Du betalar 24x399 för telefonen plus dina telekostnader."
    NEJ! 399:- är en pott, dom här 399:- får man ringa upp! Alltså är det inte ett öre för telefonen eftersom du ringer upp allt. Telefonen "får man på köpet".

4. Ewr

Ewr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro
    Platta:
    Xiaomi MI Pad 4
    1 de va inte jag som betalade 399kr månaden, jag betalar 150kr/månad för mobilen...

Din uträkning fungerar ENDAST om man inte ringer, smsar, surfar eller skickar mms...

Precis! Det man betalar för mobilen är (399 - beloppet man surfar/ringer/smsar för) x 24 = ett tal i intervallet (0,7176)

5. Northlander

Northlander Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej

Fan vad många bra svar och funderingar man fått läsa!! :)

Att sedan tråden mot sluten blev så otroligt off topic och jävligt dryg.. är en helt annan femma..

Ha en skön sommar!

6. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Min uträkning fungerar om man skickar max 3000 SMS i månaden och surfar hur mycket som helst (eftersom Messa Mera + Fri Mobilsurf inkluderar 3000 SMS och surf utan trafiktak). Sen har man då dessutom lite av den där potten kvar till MMS och eventuellt samtal.

Jag har inte tankat mitt kort med mer än 100 spänn i månaden (utom första tankningen på 150) och jag har 270 spänn i potten där nu. Och det kommer att växa månad för månad.

7. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    För 69 spänn i månaden får man Fri Mobilsurf, 1 Mbit/s utan trafiktak.

Det heter FRI Mobilsurf, just för att den är fri. Det du tittar på är Mobilsurf (utan Fri framför).

Messa Mera (som ger 3000 fria SMS) kräver alltså en Behåll Ditt Pris-tankning varje månad. Minsta belopp man kan tanka är 100 spänn. Av de 100 dras 69 spänn för Fri Mobilsurf. Kvar är alltså 31 spänn som finns kvar till samtal och MMS.

Men man kan ju tanka mer än 100, då får man lite mer pengar att ringa och MMSa för.

Visst, OM man ringer upp de pengarna ja. Men se till totalkostnaden. Hur mycket har du betalat för telefon+samtal+surf+sms+mms efter 2 år?

Jag skriver ju "telefonen plus dina telekostnader". Det blir då telefon (0) + telekostnader (9576) = 9576.

Jag betalar telefon + 2450. Eller telefon + 3600 om jag väljer att ladda 150 spänn (om jag vill ringa och MMSa mer).

8. Cee

Cee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Jag köper den jag gillar bäst beroende på vad ekonomin tillåter för tillfället. Blev en Spica nu tex. Inte den grymmaste men den duger helt ok för mina behov. Hade en Nokia n73me innan det. Sällan jag betalar luren kontant, brukar plocka ut en ny i samband med att jag behöver förlänga eller byta abonnemang.

9. Evil Peter

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Nej, du skrev "du betalar 24x399 för telefonen plus dina telekostnader" och det stämmer ju inte eftersom, som du nu påpekar, han får telefonen kostnadsfritt för att han binder sig att betala ett visst belopp för telefontjänster.

Det är ju meningslöst att visa att du betalar mindre totalt sett för du förbrukar ju uppenbarligen mindre telefontjänster än han gör, vilket gör jämförelsen irrelevant. Det finns en anledning till att flat rate-abonnemang för 599 kr/mån existerar och det är för att vissa använder mer tjänster än andra.

Det relevanta är alltså hur mycket mer man betalar utöver sina ordinarie kostnader för telefoni mm. Där betalar du sannolikt mer än någon som binder sig på ett abonnemang som inte kräver att han spenderar mer än han brukar.

Jag köpte min telefon kontant av vissa skäl denna gång men hade jag bundit mig till Tre och behållt samma nivå på räkningar som jag har idag (ca 200 kr/mån) hade jag betalat under 3600 kr för den. Jag hade alltså sparat pengar på att göra så om mina speciella omständigheter inte hade rådit denna gång (och i praktiken bara förlorat möjligheten att byta operatör under bindningstiden). Du inledde tråden med att säga att det bara är operatören som tjänar på att man binder upp sig, vilket härmed är bevisat att det är fel.

10. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Syftningsfel. Du betalar (24x399) för (telefon+telekostnader). Inte (24x399 för telefon) plus telekostnader.

D.v.s. det jag HELA TIDEN pratat om är totalkostnaden efter två år.

Eftersom han inte har talat om hur mycket han ringer, SMS:ar, MMS:ar etc så är det ju svårt att göra en korrekt jämförelse ja. Men det jag hela tiden har opponerat mig mot är att 24x399 på två år skulle vara "billigt". Det går att komma undan mycket billigare, särskilt om man inte ringer så mycket.

Hur vet du att du inte hade fått lägre samtalskostnader med annan operatör eller annat abonenmang (utan att binda abonnemanget)?

Genom att köpa en olåst telefon utan abonnemang kan man fritt välja abonnemang. Bara att gå in på Telepriskollen och jämföra.

Visst, OM man nu råkar ha en sån tur att det billigaste abonnemanget faktiskt är det som man binder om man köper en telefon så är det väl frid och fröjd. Så var det inte för mig.

Men du inbillar dig väl inte att operatörerna utövar välgörenhet? Tror du verkligen inte att de tjänar mer på att du binder ditt abonnemang?

11. Evil Peter

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Det må ha varit ett syftningsfel men eftersom du skrev annorlunda och sedan hävdade att du skrivit något annat var det omöjligt att inte påpeka det för att kunna gå vidare med resten.

Min poäng är att totalkostnad är totalt irrelevant utan man måste först titta på hur mycket telefontjänster individen använder. Alla andra jämförelser saknar relevans eftersom kostnaden för tjänsterna är något man inte kommer ifrån, alltså påverkar det inte i praktiken vad man betalar för sin telefon.

Det blir lika ovettigt som att säga att en billigare bil med högre bränsleförbrukning är dyrare i drift än en dyrare bil med lägre bränsleförbrukning, utan att veta något alls om hur mycket en given person åker per år.

Visst kan man byta till det billigaste, men då får man sällan den bästa tjänsten och det måste man också ta i beaktning. Är man en medveten kund är man redan kund hos den operatör som tillhandahåller de tjänster man själv tycker är bäst, sett till pris, prestanda etc.

Din sista fråga är mycket konstig. Det låter som du tror att bara en part kan tjäna på ett avtal, vilket som sagt är en riktigt konstig inställning. Hittar man ett bra avtal som passar en själv kommer man undan med att spendera mindre pengar totalt, samtidigt som operatören tjänar på att ha garanterade inkomster vilket är en stor fördel i en flytande bransch som mobiltelefoni. Operatören tjänar ju också på att du köper telefonen av dem istället för en annan återförsäljare, även om de får en klart lägre vinstmarginal på den.

Alla kanske inte kan hitta en modell av abonnemangsbindning som passar dem men det gör det inte på något sätt rätt att allmänt hävda att det endast är operatören som tjänar på det. Det gjorde du och hade därmed fel, vilket var det jag ville poängtera.

12. borjeboy

borjeboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    kan tala om att många av dom fattiga studenterna vi har i Sverige har en Iphone det hänger inte riktigt ihop men dom har det iaf och man ser folk med den telefonen iaf varje dag och den är som andra har sagt dyrare än SGS och desire så det är nog inget ovanligt idag med dyra mobiltelefoner

13. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    368
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Garmin Epix Pro Gen2
    Avbetalning så det sjunger om det, om det inte har vart en gåva.

Själv köper jag som sagt alla mina telefoner kontant, har nog med avgifter varje månad.

14. borjeboy

borjeboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    givetvis iphone kan man nästan inte köpa utan det väldigt sällan man ser den kontant

15. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Apropå diskussionen om Tre:s 399 vs Telenor Messa Mera så noterade jag att Tre har både dyrare minutkostnad, dyrare SMS-kostnad, dyrare MMS-kostnad och dyrare videosamtalskostnad. Så då förstår jag att det går åt 399 spänn i månaden.

16. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    368
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Garmin Epix Pro Gen2
    Precis, folk blir lite småstolta för att dom lyckas ringa upp dessa 399kr, men skulle man räkna enligt humana priset så kanske dom har ringt och smsat för halva det priset egentligen. Tre skulle typ bara fungera om alla hade 3, då skulle det vara billigare att ha skiten.

17. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Man kan ju också se det som så, att om man har samtalskostnader för 399 spänn i månaden så är inte frågan "Hur fan har du råd med ny mobil för 5000 spänn varje år?" utan "Hur fan har du råd med samtalskostnader på 4800 spänn barje år?".