Diskussion: Hur fungerar er GPS?

Discussion in 'Galaxy S2 - Allmänt' started by Falconary, May 17, 2011.

1. Sveakungen

Sveakungen Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Samma här, galaxy S hade en erkänt helkass GPS, men på S II så är den grymt bra. Låser på några sekunder och är mycket precis och håller låset!

2. fmaansson

fmaansson Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är väldigt imponerad över hur snabb och exakt gps:en är i min S2:a

3. bustz0rz

bustz0rz Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Min GPS är också skitdålig. Tar riktigt lång tid för att låsa satelliter. Med GPS Test får den upp satelliter in view ganska snabbt, men det blir aldrig några i "in use". Ibland har det hänt att den låser upp sig mot satelliter, men då tar det skitlång tid.

Testar jag med ett träningsprogram typ SportsTracker, så låser den aldrig upp till satelliter så man kan börja.

Jag stänger dock alltid av GPSen i statusbaren så den ska dra mindre batteri. Ska jag sluta med det? Finns det något annat att göra? Orkar fan inte skicka in telefonen.

4. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Du har väl aktiverat nätverksassistans för positioneringen? Annars tar det ofta lång tid att låsa.

5. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Vad har alla för basbandsversioner/modem?
    Kan vara intressant att se om det gör någon skillnad där.
    Hade KE2 när jag köpte min och har lagt in KE7 i efterhand.
    Fungerar inte så där jättebra tycker jag. Hade verkligen väntat mig ett lyft från SGS.
    Men om jag tittar i GPS Test så kommer jag aldrig ner under 14 meters accuracy, oftast stannar den dock redan på 22-24 meter, tantens HTC Legend är spot-on med en noggrannhet på 4 meter. :( Stämmer även om man går in i maps och tittar, med hennes har man verkligen blåpilen mitt i huvudet.
    Vill inte gå igenom samma skit igen. Kanske får upphäva köpet om den inte blir bättre. Vill ju egentligen inte det då resten av telefonen är kanon.

6. Skinksallad

Skinksallad Adult Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Min fungerar utmärkt.
    Nästan direkt lås om jag är ute samtidigt som den tar hjälp av Wifi&Mobila nätverk.

7. corb06

corb06 Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2 Obegränsad
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 Obegränsad
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch6 Classic
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S10+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Min sambos GalaxyS2 hade typ samma problem. När vi hade dem bredvid varann, så låste min GS2:a på mindre än 10 sek, medan hennes låste sig aldrig. Ibland kunde den låsa sig efter många minuter. Vi laddade hem GPS Status appen, och då såg man att min mobil hade en låsning på 11 av 12 satelliter, medan sambons hade 0 av 7 satelliter. Även efter 10 minuter var det 0 av 7.
    Jag ringde Samsung support och de bad mig göra en fabriksåterställning.
    Jag googlade lite och hittade hard-reset.com. Gjorde flera av återställningarna på mobilen och nu funkar den fint. Gps:en låser sig lika snabbt som min och på lika många satelliter.

http://www.hard-reset.com/samsung-i9100-galaxy-s2-hard-reset.html

8. kjo

kjo Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Det finns en app som heter GPS status som visar alla satelliter som telefonen har kontakt med. Verkar vara användbar.

9. Falconary

Falconary Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Menar du att den tar hjälp av wifi? Om man inte har det tillgängligt då? Jag promenerade idag men min vän i skogen och han fick lås inom typ 5 sekunder med sin iphone 4, och han har ingen internet och stäng även av 3G och dataöverföring...

10. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Det ska inte behövas, jag har mitt avaktiverat och får låsning på mindre än 10 sek

11. tysonayt

tysonayt Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Även min fungerar felfritt, bättre än min förra iPhone 4 också.

12. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad pratar vi för noggrannhet i maps? För mig pendlar det mellan 5-10 meter. Hade hoppats på att den skulle ligga kring 5 meter konstant dock.

13. putte_rolf

putte_rolf Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Min gps funkar felfritt. Min ligger på 5m nogranhet 90% av tiden. både gång och bilkörning med och utan vägbeskrivning igån

14. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

5-10 meter är ju så bra man kan begära av GPS-systemet. Tänk även på att den siffran du ser (5-10m) är det som kallas accuracy på engelska, det är inte samma sak som det faktiska positioneringsfelet (det har GPS'en ingen aning om), utan GPS'en uppskattar en övre gräns på positioneringsfelet utifrån hur många satteliter den ser och hur bra mottagningen är ifrån dom.

http://www.maps-gps-info.com/gps-accuracy.html

15. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Allmänt: Jag tror en del är förvirrade av "Använd trådlösa nätverk" i inställningarna, detta innebär att man slår på AGPS, och samlar in data som hjälper GPS-systemet från tillgängligt datanätverk (dvs ej bara wifi), det är i praktiken oftast från 3G-systemet eftersom man sällan har wifi när man behöver positioneringshjälp. Det är t ex data hur GPS-sateliterna är positionerade precis just nu som matas ner i GPS'en för att snabba på låsningen och precisionen. Detta kallas AGPS: http://en.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS

Läs wikipedia-artikeln ovan för info.
    AGPS hjälper till att få låsning under en hel del omständigheter. Men i enskilda tester så behöver det inte alltid göra någon skillnad, speciellt inte vid bra täckning, om GPS bara varit avslagen en kortare tid eller om man är på ungefär samma ställe som när GPS'en senast var påslagen.

16. S-Droid

MINA ENHETER

Jag vet vad AGPS är men som jag skriver, man ska inte behöva ha det igång, jag har aldrig behövt det på SGS2 men på SGS så gjorde det skillnad

17. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad menar du med "inte behöva ha det igång"? Det snabbar på och förbättrar positioneringssystemet, det är ju inget som är livsnödvändigt såklart.
    Och som jag sa i posten ovan, det är inte alltid man märker skillnad, det beror på hur man använder systemet. Så jag tvingar självklart inte just dig att använda det. Ett typexemepl när det inte har någon större betydelse är just när man pillar mkt med telefonen och testar GPS'en för då är man oftast på ungefär samma plats (samma region) och har ofta GPS'en påslagen, då är senast cachade informationen i GPS fortfarande rätt bra. Men testa att slå av AGPS & GPS och flyg till Thailand, jag lovar att du inte kommer få låsning på 10 sekunder utan AGPS när du slår på GPS'en i Thailand.

Min poäng är att det är inte fel på telefonen bara för att det ibland tar lite längre tid att få låsning, det är helt normalt och då hjälper AGPS till.

I min lägenhet med rätt dålig GPS täckning så går det t ex klart snabbare med AGPS (om GPS varit avstängd ett tag dvs).

18. S-Droid

MINA ENHETER

Jag menar för det drar extra batteri för mig så därför är det onödigt att ha det igång när jag inte behöver det för gps:en hittar snabbt nog ändå

Jag rör mig ganska mycke i sverige utan att ha problem med att låsningen tar tid

19. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Är det verkligen vad man kan begära? Kompisens Arc låser på 4 meter och håller sig sedan där. Min SGS2 har ALDRIG låst med den noggrannheten. Uppenbarligen GÅR det så jo, jag kan kräva mer än 10 meters accuracy IMO.
    Edit: hur gör ni med "sensorhjälp"? Bra eller anus?

20. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tror inte du förstod mig riktigt, accuracy är bara en gissning från GPS'en hur stort felet är som mest. Det finns ingen standard för hur detta uppskattas, så olika GPS-chip/drivers rapporterar detta lite olika.
    Så när GPS'en i din kompis ARC säger accuracy 4 meter så har du inte den blekaste aning om dess positiion är bättre än när din SGS2 anger accuracy 10m. Det är en meningslös siffra att jämföra i detalj mellan olika GPS-chip.

Vill du "tävla" mot din kompis vem som har bäst GPS så är det bara att gå ut tillsammans och logga position med my tracks utefter någon större väg (mindre vägar & stigar är är inte så pålitligt placerade på kartan). Sedan är det bara att zooma in efteråt och undersöka vilken GPS som följer vägen bäst.

Min SGS2 har följt vägen mkt bra när jag loggat i bil (med my tracks) så du kommer ge kompisen en tuff match... :)

Last edited: Jun 19, 2011
    Galaxy S likes this.