Fråga: Hur gör jag för att bli InsertCoinanvändare

Diskussion i 'Sensation - ROM-filer och utveckling' startad av magnutz, 6 mars 2012.

1. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Nix! Det är inte förrän du ska lägga på rommen som du behöver tömma själva luren. Sd-kortet behöver inte tömmas. Backuperna är än så länge mest "för säkerhets skull".

Måste lämna nu, ska till jobbet. :(

magnutz gillar detta.
  2. magnutz

magnutz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ok, jag får fortsätta imorgon. tar det lugnt så blir det bra. Ha de gott på jobbet!

3. Orfeous

Orfeous Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Även jag ska göra detta OM man kan välja svenska vid installation? :)

4. mikil

mikil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Det kan man, om inte annat kan man det senare.

5. vulfgar

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Tack, det var lite körigt, men nu är jag hemma igen, ska snart sova! :P

Valen vid installationen kan mycket väl vara på engelska, men för nästan alla rommar kan man välja svenska som språk (alla som jag har provat).

När man lägger på en ny rom första gången och vid vissa större uppgraderingar så måste man göra en "full wipe" och när installationen då startar upp så hamnar man i engelska och får sen välja språk när luren startas upp igen. Om du hamnar i ett läge där du inte riktigt förstår så är det bara att fråga här! :)

Orfeous gillar detta.
  6. magnutz

magnutz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hur gör man en full wipe? (tömmer luren antar jag att det betyder. :)

7. magnutz

magnutz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Såg nu när jag var inne på InsertCoin 5.1.1-sidan att Full Wipe Optional. Betyder det då att jag kan skita i det? Jag tolkar det så men ...

InsertCoin 5.1.1 IceCreamSandwich 4.0.3 Sense 3.6 ( gbit mirror provided kindly by AcE) - Full Rom, Full Wipe Optional

8. trx182

trx182 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Jag skulle rekommendera full wipe första gången, jag skulle också rekommendera att använda 4ext som recovery!

Sent from my HTC Sensation using Tapatalk

9. shogun-r

shogun-r Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Har man inte haft någon ROM innan så är det nog rätt viktigt att man gör en full wipe. Ingen aning om det är ett krav, men varför chansa? Vad jag läst så är det definitivt att rekommendera.

Även om man byter ROM.

Uppdaterar man samma ROM så är det mindre viktigt.

10. magnutz

magnutz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nu pratar du koreanska igen. Recovery och 4ext. :)

Så när jag kommer hem kör jag igång. Do or die. Get rommed or die trying!

11. magnutz

magnutz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ju mer jag läser desto mer blir jag mad as hell.. Vad behöver jag egentligen göra?

Det blir ju bara mer invecklat? CID och SUperCID... nån jävla recovery ska installeras precis som en ROM etc.. har dragit ner EXT4. I instruktionen står det: Lägg som den är, inte i någon mapp. Men filen innehåller ju flertalet mappar?!

Det börjar lukta "Not Worth It"

Måste jag göra mer grejer efter installationen? Måste vissa saker meckas med ytterligare? Läste nån rad där det stod att "om du kör ICS x.x.x. bla måste du Blabla Radio etc.

Allvarligt. För varje steg man ska ta läggs det ju till saker.

Last edited: 7 mars 2012
  12. magnutz

magnutz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Roota / S-off:a
    back-uppa
    lägga filer på SD
    köra cmd för att ... göra ngt
    total wipe av luren
    revovery?
    installation av ROM?
    firmware?!?!

herreghüd-.

13. Chatastropher

Chatastropher Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    Oneplus 2
    Telefon 3:
    Onplus One
    Hur svårt kan det vara? Alla här inne har ju gjort det... Gnäll inte över att du inte förstår massa termer, du kanske förstår det när du kommer till det steget?

Ta en kaffe till skrivbordet och följ guiden stegvis, gör exakt som det står. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1192300

14. magnutz

magnutz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det finns för många alternativ tycker jag.. och jag har INTE tid att fucka upp (brick) min lur. Händer det slår jag sönder norra europa. ;)

De som skriver guiderna ska sluta avbryta genomgången med updates av olika slag för de ställer till det. Skriv alla updates i början eller något sånt så slipper guiderna se ut som smörja och bli svårlästa för såna som jag som inte kan det bakomliggande.

15. magnutz

magnutz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

skulle behöva en erfaren som följer mina steg via t ex msn senare ikväll. Det uppstår frågor som jag inte riktigt kan klura ut svaren på när jag sitter själv. ICS-hjälp.

adda mig: [email protected] skulle tippa runt 21.00

Det står inte om jag ska unzippa filerna eller lägga dem som de är på root på SDkortet.

16. vulfgar

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Har du fixat s-off ännu? Koncentrera dej annars på bara det först, det är enklare att ta en sak i taget och luren fungerar som vanligt även om du inte tar allt på samma dag. Själv gjorde jag så, fixade s-off och sen väntade jag nån dag innan jag började flasha rommen.

Använder du windows på datorn? Då tror jag det är bättre om nån annan än jag försöker hjälpa dej med att fixa in sdk på datorn. Förmodligen busenkelt, men jag använder nästan aldrig windows numera så jag är inte så hemma på systemet där. sdk är bra för att kolla CID och MID och det är också bra om du vill fixa superCID. CID påverkar vilka varianter av firmware du kan installera och därmed vilka rommar du kan köra. Ofta är det inga problem alls ändå, men det är lika bra att ordna det nu när du ändå håller på. Det är enkelt att göra, allt detta låter väldigt mycket krångligare när man läser guiderna, men det är bara för att det är ovant i början. Bry dej inte så mycket om ifall du inte förstår vad CID och MID betyder, det viktiga är att du får fixat det som står i guiderna. :)

När det gäller att uppdatera guiderna så är problemet att den som skrev guiden inte längre är så aktiv här i sensationdelen av forumet och vi andra kan inte ändra, bara komplettera i slutet på tråden.
    Det går dock fint att följa allt under steg1 i den här guiden http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1192300 och sen i lugn och ro fortsätta med steg 2 tex nästa dag.

Om du bestämmer dej för att fixa superCID, något jag rekommenderar pga att det underlättar senare, så kan du följa steg4 i den giuden nästa dag igen osvs. Det är ingen hets att göra allt på samma dag!

Själv använder jag inte msn, men kommer att vara i forumet till och från under kvällen.

17. vulfgar

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Det är innan du flashar själva rommen, inte före dess. Du kan göra s-off, installera recovery och fixa superCID utan att tömma luren, dvs step 1, 2 och 4 i guiden. När det gäller step4 så är det klart efter du kommit till punkt 12, du behöver inte fortsätta med resten där.

18. magnutz

magnutz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

ja jävlar. får inte till det bra i starten här. Följer isak88s guide och tänkte få till SuperCID. Koppar in min lur via USB och har gjort som han skriver. Har satt luren till USB Debugging. Nu vill min dator köra in drivare till telefonen. Det har jag inga. Jag kan inte heller skrivad et han skriver att jag ska skriva i cmd. Det jag gjorde ist var att köra cd.. tillbaks till C: och sen cd adb. Sedan hittar den inte min lur när jag söker efter den... hahaha detta blir min telefons död.

19. magnutz

magnutz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag hatar verkligen diffusa råd-trådar som alla har en liiiten egen vinkling. Clockwork recovery står det i en tråd. trx182 i denna tyckte jag skulle köra 4ext... Jag vill ha en NOOB-guide heeeelt utan ambivalens. "Gör så HÄR." utan tolkningsutrymme.

20. magnutz

magnutz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

har förövrigt kört back-up på allt. skaffade den du, Vulfgar, rekommenderade.

Blåser av detta. Alldeles för mycket nörd för att det ska vara värt det. Alldeles för många variabler i guiderna som förutsätter förståelse för vad som händer med telefonen. Alldeles för luddigt. Jag vill veta vad som händer och vad de olika valen betyder innan jag börjar välja. Krånglar det till sig är jag inte kapabel att felsöka själv och vill inte heller sitta här och invänta svar från någon. Telefonen måste jag ha i operativt skick.

Ett nästan-försök blev det i alla fall. Skapligt.