Hur håller ni er 4,7-5"-tele?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Tobby, 18 nov 2012.

1. Loxus

Loxus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47

MINA ENHETER

Det har ju dock inget med saken att göra...

2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Ungefär så håller jag min GS3, och höll även min Gnex så. Är det bara jag som tycker att min GS3 börjar kännas lite liten? :P

Så här håller jag mobilen till 99% och jag har inte större händer än någon annan.

Last edited: 19 nov 2012
  3. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Är ju själv fruntimmer så inga dasslock till händer, mellan small-medium stora.
    Jag har alltid använt två händer oavsett om det handlar om lilla Blade eller Note II.
    Har väl inte tillräckligt rörlig och lång tumme överhuvudtaget så håller alltid telefonen med vänster hand och använder höger till att sköta funktionerna.

Om jag skulle vilja sköta allt med ena handen skulle jag investera i en sådan där hållare man fäster på baksidan för två fingrar.

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Nähä?

5. Loxus

Loxus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47

MINA ENHETER

Du finner inget fel att sitta och sms:a när man kör bil? :neutral:

6. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag tycker det är förjävligt. Ögonen ska vara på vägen, tycker jag.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

7. Loxus

Loxus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47

MINA ENHETER

Precis min tanke ;)

8. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Inte särskilt. Ungefär som att prata med en passagerare i baksätet och titta i backspegeln då och då.

Men nu var det iofs inte det tråden handlade om utan att jag har möjlighet att SMS:a i bilen vilket jag inte skulle ha ifall jag hade haft en större telefon varpå jag skulle behövt använda två händer. Nu styr jag med en hand, kan svara i telefon eller göra något annat på telefonen som kräver mer än ett tryck och gasar/bromsar med min högerfot.

Diskussion om huruvida man bör eller inte bör SMS:a hör inte hit. Det är dessutom lagligt så jag förstår inte hysterin.

9. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Lagligt eller ej så kan du åka på vårdslöshet i trafik om det händer nåt och det framkommer att du orsakat en olycka på grund av du sms:ade medans du kör.

10. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Men når du övre vänstra hörnet?

11. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Precis. Skrämmande att se när t.ex. lastbilschaufförer sitter och smsar. Man blir så förbannad.

Om jag vinklar mobilen lite. ;)

Eller så lägger jag mobilen i vänster hand. :)

12. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Nu har jag iofs en HOS (4.3") så jag kanske diskar mig själv från denna tråden... men jag kan inte låta bli att dela med mig av min kritik:.. hehehe

Hålla en 5" telefon? Näedu... en sådan blir det isf...

13. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Yrkestrafik skall sköta sig. Då har man ofta ansvar över antingen mer vikt på vägen eller folk som sitter med i fordonet.

Det var ett märkligt argument.

Du kan bli åtalad för vårdslöshet i trafik om du inte har uppsikt på vägen och kör in i någon av andra anledningar också. Faktiskt precis alla anledningar som finns ifall anledningen resulterar i att du inte har ögonen på vägen och ställer till med något. Käka mat, prata i telefon, prata med andra i bilen, kolla på en fräsch bil som kör förbi, kolla på brudar, lyssna på för hög musik och så vidare.

Kan vi släppa detta nu? Jag SMS:ar så mycket jag vill. Om det kommer en lag som säger att man inte får göra det kommer jag inte göra det. Då är det inte tillåtet. Kommer det en lag som säger att man inte får äta mat när man kör så kommer jag väl sluta med det också eftersom jag blir tvungen.

14. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Så vanlig trafik ska (läs: behöver) inte sköta sig då, eller vad menar du? Att sitta och SMSa medan man kör, yrkestrafik eller ej, är otroligt dumt och ansvarslöst även om man tycker man klarar det. Du sätter inte bara ditt liv på spel, utan andras liv också (de som sitter med i bilen eller andra i trafiken) och bör förbjudas.

Vad är så viktigt i ett sms att det inte kan vänta till man har tid att svara, eller isåfall ringa?

Hursomhelst, smsar man medan man kör har man inte i trafiken att göra alls överhuvudtaget, imo.

15. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Sluta lägg ord i munnen på mig. Bara för att yrkeschaufförer bör sköta sig mer än en normal person betyder inte det att en normal person inte skall sköta sig. Snälla försök att hålla isär begrepp. Följer man dina tankebanor så finns det inga gråskalor i världen och det, min unga vän, finns det.

Det som kan vara viktigt att svara på har du inte med att göra. Varför skall jag försvara mig när jag gör något lagligt? Du missar hela huvudpoängen men argumentationen. En argumentation som jag försökt avsluta flertalet gånger nu men av någon förbannad anledning så är det otroligt viktigt för dig att lägga dig i mina personliga vanor. Du skall in och röra i hur jag uppför mig, döma mig för det, och sedan försöka sätta mig på plats. Du tror dig kunna, på något slags mirakulöst sätt, se hur och när jag beter mig i trafiken. Du har inga som helst uppgifter på hur jag sköter mig, hur mycket jag kör bil eller hur länge jag har gjort det. Du vet inte under vilka omständigheter jag SMS:ar, vilka omständigheter jag inte gör det och under vilka omständigheter jag käkar ett äpple i bilen. Du har med andra ord ingenting att komma med!

Att du inte heller svarar på allt jag skrev, utan bara fortsatte med ditt ordbajseri, är inte heller något som imponerar.

Snälla du, lämna mig ifred, jag börjar bli irriterad. Tråden handlar inte ens om detta ifrån början.

16. AKERSKUUUG

AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Försöker styra in tråden på ämnet igen:
    Jag såg en förändring i sättet jag höll telefonen på när jag gick från HTC Desire till Samsung Galaxy Note - jag flyttade telefonen längre bort från tummen och höll den mer med fingertopparna än tidigare.

Nu har jag bytt ner mig något i skärmstorlek till i det närmaste 4,7 tum, men sättet jag håller och använder telefonen på är detsamma, och jag finner det mycket sällan obekvämt. Jag har dock större händer än de flesta.

Sent using Tapatalk

17. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Testade en 8X idag på Elgiganten och nu är den ungefär lika smal som min Lumia 800, men högre, så jag höll den precis likadant i en hand men så snart jag skulle långt upp på skärmen och mecka så blev det klurigare. Man fick sträcka lite på tummen vilket inte kanske är optimalt. Det blev två händer.

Så jag vanligtvis håller är lillfingret böjd framåt under telefonen som stöd, ring- och långfingret på vänstersidan av telefonen (är högerhänt) och pekfingret som stöd långt upp på baksidan av telefonen. Tummen styr jag med. Jag har normalstora händer.

Fan också. Släpp telefoner med bra hårdvara i 3,7" till mig tack!

18. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Det vore drömmen. 3,7 är lite väl litet för mig, men 4-4,3" så hade jag blivit överlycklig.

19. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

En 4" hade funkat ifall det inte var så mycket ramar runt mobiltelefonen. Android har ju ett kungligt läge nu. Eller tillverkarna. Inga hårdvaruknappar på framsidan = mindre yta som måste tas upp av sådan skit.

Om de bygger en 4,x"-telefon med absolut inga ramar blir det ju som en Lumia 800 i storlek. Peeerfekt :)

20. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag hade lätt sett att GS3 har större skärm om man hade uteslutit de förbannade vårdvaruknapparna. De är jobbiga och känns lite 2009.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2