Känns som att det är dags att skriva en uppdatering...
Jag fick rådet från Samsungs kundtjänst att testa lite olika konfigurationer vid laddning; avstängd med batteriet uttaget och istoppat igen, med/utan simkort (de påstod att simkortet ibland kan dra extra mycket batteri), utan wifi, flygplansläge.
Efter att ha provat ett par laddningar avstängd med batteriet uttaget och istoppat igen resp. utan simkort började helt plötsligt våra mobiler ladda "normalt" igen. Jag har ingen aning om varför, men jag gissar att någon process låg på och drog batteri under laddning och därmed förlängde batteriladdningstiden. Efter detta har vi även hunnit uppdatera mjukvaran, så det kan ju ha hjälpt till. Vi har nu i två månaders tid laddat telefonerna motsvarande 0-100% på 3-3½ tim, vilket får anses som fullt normalt jämfört med alla andra. Enda sättet att ladda snabbare lär väl vara att köpa en 2A-laddare.
Jag har köpt 3 extrabatterier (1800mAh) + laddare från ebay och dessa fungerar mycket bra som komplement och minskar behovet av en snabb batteriladdningstid. Jag har också insett att batteritiden är helt okej även om den alltid kunde vara bättre. Om man använder mobilen hela tiden (surfning) så håller den i ca 5h, vilket verkar vara "normalt" för denna mobil och i paritet med iPhone 3GS.
Last edited: 6 augusti 2011