Fråga: Hur orkar ni med den sjukt tråkiga kvalitetskänslan?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Playstation, 4 jul 2012.

1. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 624
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Jag har haft iphone 4, xperia s, one x och s3 inom loppet av 4 månader. Fanboy? Knappast

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

2. scanie

scanie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Jag finner det intressant att du klagar så mycket på S3:an när du själv sitter med en SE X10 Mini Pro (1st gen).. Den är väl plastig om något? Knakar ju lite här och var ;)

3. Pekz0r

Pekz0r Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Heh...
    Det främsta syftet med ett diskussionsforum är ju att man ska få uttrycka sina personliga åsikter om än på ett kontrollerat och trevligt sätt för allas trevnad. Ironiskt att du pratar om flamewar och poänglöst raljerande när du själv har skrivit det både mest raljanta och poänglösa inlägget i tråden:
    Om det nu varit snudd på Flamewar här i tråden så har ju ni Moderatorer snarare bidragit till det än att försöka förhindra det och hålla diskussionen på en sansad nivå.

Sedan är det, precis som KingLouie skrev, inte enbart en subjektiv bedömning när det gäller kvalitetskänsla.

Att den knakar och har dålig passform är en hel annan sak än ytbehandlingen av plasten. De har inget att göra med varandra, en telefon kan knakig och ha dålig passform men en bra yta lika väl som det kan vara tvärtom.

För att slutligen gå tillbaka till topic så håller jag faktiskt med. En av de största invändningarna jag har emot telefonen är dels designen med de överdrivet rundade hörnen och dels den glatta ytfinishen på plasten. Faktum är att jag föredrar plast på telefoner så länge det görs rätt. Hade man gjort en telefon i den här storleken i metal hade den blivit för tung för att man enkelt ska kunna hantera den med en hand och den skulle kännas som en sten i fickan.
    Ytan är väldigt viktig för kvalitetskänslan och jag tycker verkligen Samsung borde gjort detta annorlunda. Både HTC:s och Sony (Eicssons):s telefoner har väldigt mycket snyggare och bättre yta.

Last edited: 5 jul 2012
  4. bandcamp

bandcamp Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Håller inte med dig eller någon annan som tycker illa om finish,design och byggkvalité.

Men smaken är som baken... och det är tydligen väldigt långt mellan skinkorna! :)

5. Pekz0r

Pekz0r Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Byggkvaliteten har jag inget problem med. Den är så bra man ska kunna förvänta sig att den är för telefon som kostar över 5000 kr.
    Vad man tycker om designen och vad man föredrar för finish är ju rätt subjektivt så där kan man väl tycka olika.

6. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det verkar gå en liten trend i att gå off topic med klagomål när vi gör något nuförtiden, det gynnar absolut ingen. Har någon invändningar kan ni klaga via PM, i forumet siterelaterat eller genom att rapportera störande/störande inlägg. All fortsatt off topic-diskussion i den här tråden kommer raderas.

Sent från mein I9300 via Tapatalk 2. Kyllä!

7. scanie

scanie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Fast han tyckte ju att även SGS2:an kändes billig, bakstycket på den är ju inte helt slätt direkt.

Jag tror att själva vikten och tunnheten gör att Galaxy-telefonerna känns mindre dyra.

8. scanie

scanie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

felpost.

9. Marracus

Marracus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Jag har toaring i trä :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

10. tomas

tomas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag har kört med HTC DHD med unibodyskal i fräst metall och har nu en sgs3. Min nya telefon är inte bara lättare, smalare och större över skärmen, den har exaktare passform utan glipor. Trots att den är i plast, känns den gedigen.

11. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Ska försöka komma med något konstruktivt till denna tråd.
    Jag har skrivit om det förrut.

Jag klämde på en Nokia någonting med wp7 i helgen. När jag tar i den förstår jag äntligen vad folk menar med att Sx är plastiga. Den kändes kall i handen av all metal och hård som en massiv stålbit. Hade jag kastat den i huvudet på någon skulle det ha resultelterat i ett regält köttsår.

Så då återstår en intressant fråga: vad ska man ha telefonen till? Orsaka köttsår i pannan på folk?

För nu kommer lite reflektioner på denna extremt gedigna känsla. Varenda kant eller hörn på telefonen var avskavd. Lacken var svart men i kanterna syntes metallen under. Den såg helt enkelt förbannat sliten och gammal ut.

Jag frågade hur gammal den var. 6 månader var svaret. Hur har du hanterat den? Endast i fickan. Han har varit lika rädd om den som alla andra telefonnördar är.

Jag har haft fyra samsung-lurar. S1, S2, S3 och Galasy Gio (till grabben). De känns alla relativt plastiga (relativt ovan nämnda lur iallafall) men ingen har sett så sliten ut. S1an hade jag i nästan 1,5 år innan jag sålde den till farsan som inte alls är lika rädd om den. Den är fortfarande i nyskick. Ingen har haft skärmskydd, gummiplattor eller annat jox.

Har du sett en iphone någon gång? Antar det.. hur många av de du sett har uppvisat grava skavanker? Allt från små repor, dimmade ytor i skärmen, spruckna hörn till helt spruckna skärmar. Ändå är den telefonen lovprisad i pressen för sin så kallade byggkvalité.

Så vad är byggkvalite? Är det en känsla eller en praktisk hållbarhet? Uppenbarligen finns nämligen ingen självklar korelation mellan dessa.

Egentligen är det inte ett mysterium alls. Hård metall med hårda kanter kommer naturligtvis orsaka extrem belastning på kanterna, så färgen släpper. Glas spricker. Plast är elastiskt och böjbart och färgen är vanligtvis homogen i materialet, så skrapas den finns färgen kvar.

Många har argumenterat att framför allt S1an var för lätt. Ja för LÄTT! Det är som att säga att ett tält som man ska bära i en ryggsäck på ryggen är för lätt. Nej jag vill inte köpa det tältet "för det är för lätt", jag vill hellre ha ont i ryggen.

Vad är kvalite för dig?

tomasborlin gillar detta.
  12. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

90% som har den köper den på abonnemang.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

13. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Haha, så sant.

14. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Jag har lite svårt att förstå klagomålen om att den är hal (förutom smaksak, även om jag själv gillar lackad plast). Man håller ju inte i baksidan utan en smartphone som är någorlunda smal hålls bäst i sidorna (en av de två stora anledningarna till att göra en telefon tunn), dvs nyper fast den mellan fingrarnas sista led och högt upp i handflatan. Då kan man vifta runt med den rejält utan att tappa den, samtidigt som tummen är fri att nå hela skärmen, även om man har små händer.

15. Droid76

Droid76 Guest

Hur orkar du skapa en tråd för att gnälla på något du uppenbarligen inte har en aning om?

"Det är bättre att hålla käften och låta folk tro att man är dum i huvudet än att öppna den och röja alla tvivel"

16. HenrikLundqvist

HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    TS känns helt klart lite troll.. Kommer att tänka på en kille som startade en tråd i Optimus 3D-delen här på Swedroid, han påpekade att priset gått ned sedan release och att han var nöjd med sin Evo 3D.. Lite samma känsla över den här trådstarten faktiskt.

Jämfört med min gamla Galaxy Nexus så tycker jag inte att min SGS3a känns plastig, inte heller jämfört med min Xperia S. Ja den är gjord av plast, men jag ser den absolut inte som plastig eller att den skulle vara jämförbar med en leksakstelefon..

Last edited: 15 jul 2012
  17. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Hur orkar du ens ta dig tid att läsa den och skriva?
    Är han dum i huvudet för han har åsikter om den?
    Du är bra smart du.

18. Muyfa666

Muyfa666 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

OT, men slår du ner en träring för hårt så kan du spräcka porslinet...

19. Droid76

Droid76 Guest

Oj...förlåt att jag trampade dig på tårna genom att påpeka vilken osmart kille din pojkvän är.

20. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Jaså?
    De flesta jag känner cashar sina telefoner och jag skulle då aldrig binda mig till en lur, bekvämare att casha då.

Skickat från min HTC Legend via Tapatalk 2