Hur påverkas batteriet av överflödig laddning?

Diskussion i 'Allmänt' startad av FedEx, 27 apr 2011.

1. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Den laddar som sagt upp normalt till 90% (95% på vissa telefoner) för att sedan laddas långsamt upp till 100% för att sedan stänga av laddaren. När batterinivån faller under 90% igen påbörjas den långsamma laddningen igen och cykeln upprepas. Detta är anledningen till att det kan ta väldigt olika lång tid för telefonen att sjunka från 100% till 90% beroende på när man tar ur telefonen från laddaren.

2. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Det stämmer och i många fall börjar laddningen begränsas tidigare än så. Använder man en laddare med bra kapacitet (1A) händer det att strömmen börjar minska redan vid 70-80% och laddar man med t.ex. en USB-port (500mA) börjar den strypa vid ca. 80-90%. Har tydligen att göra med hur snabbt spänningen stiger i batteriet.
    http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batteries

Men som jag förstått det (rätta mig om jag har fel) stänger inte laddaren av när det är fullladdat utan slutar bara ladda batteriet men fortsätter att försörja telefonen. Det stämmer iaf. med vad läser ut från min telefon med Battery Monitor. När laddningen är färdig visar den en förbrukning på 0mA även om jag använder den?
    Sen har jag också märkt att batteriet indikerar 100% innan laddningen är riktigt slutförd. För det mest så "hoppar" den upp till 100% när den passerat 92-93% enligt Battery Monitor. Trots det indikerar den att det fortfarande går ström till batteriet. Det kan också förklara varför det ibland går från 100 till 90% fortare än vanligt.