Hur ser jag mängden datatrafik?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Fractalogic, 1 september 2010.

1. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Du har verkligen lyckats krångla till det.
    Jag håller med rawimage, gör om gör rätt.

1: Fundera ut vilket google eller google apps-konto du vill ha som huvudkonto i mobilen. Dvs vilket konto vill du använda för mail, kalender och kontakter. Det är också det konto som kommer att vara kopplat till Talk.
    2: Gör en fabriksåterställning
    3: Följ alla stegen i inställningsguiden. Hoppa INTE över steget att ange ett google-konto utan ange det konto du beslutade i steg 1.
    4: Öppna Market och godkänn villkoren
    5: (Valfritt) Gå till "konton och synkroniseringsinställningar" och lägg till övriga google/apps-konton du vill ha i telefonen.
    6: Lek och ha kul med din Android

2. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    @Skywriter - Tack, var på väg att ge upp där ett tag..

@Fractalogic
    En sak till bara: Om du inte får fram knappen för att acceptera villkoren för Market, byt språk till Engelska bara tillfälligt. Detta hände mig häromdagen.

3. Fractalogic

Fractalogic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Ja, det blev fan en jävla röra av det hela. Och nu när jag vill börja om så kan jag inte ens göra det. De enda Gmail dvs. Google Mail kontona som jag har och som jag vet fungerar eftersom jag använder dessa kontinuerligt är mitt [email protected] och mitt [email protected] konto.

Det konto som jag använde för telefonen skapade jag som sagt igår. Det är dock inte ett Google Mail konto! Det är endast ett Google konto. Till ett Google konto behöver man inte ha ett Google Mail konto kopplat till. Men tyvärr verkar det inte fungera med Android Market om det inte är ett Google Mail konto. Men skapar man ett Google Mail konto så fungerar det automatiskt som Google konto till andra tjänster. Men det omvända verkar alltså inte gälla.

Det fungerar ju på motsvarande sätt som Microsoft Live ID (tidigare Microsoft .NET Passport). Det vill säga man måste inte ha en [email protected] adress för att komma åt tjänster som Live Messenger (tidigare MSN Messenger). Istället skapade man ett Microsoft .NET Passport som var associerat till valfri e-postadress från valfri leverantör. Men hade man redan ett Hotmail konto sedan tidigare så fungerade det också lika bra som Passport konto.

Nu har jag lagt till mitt [email protected] konto under Konton och synkronisering. Ett meddelande vid slutet säger att kontot är nu kopplat till telefonen. Men telefonen använder fortfarande det konto jag skapade och kopplade till den igår. Det vill säga det Google konto som jag inte kan ta bort nu.

Det verkar som att jag måste göra en återställning av telefonen redan nu för att få bort det Google konto jag skapade och kopplade till telefonen igår. Hur återställer jag telefonen?

Just nu är jag bara intresserad av att få det här att fungera.

4. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Förtydligande av steg 2 :)
    Inställningar -> Sekretess -> Återställ standardinställn.
    Starta om telefonen om du inte kommer till inställningsguiden

Enklast för att få det att fungera som tänkt är nog att använda förnamn.efternamn@gmail som huvudkonto och lägga till student@gmail i steg 5

5. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Tack för att du försöker hjälpa mig. Men jag har ju inget sånt alternativ i min telefon. :ehm:

Det var ju det jag reagerade på i ett tidigare inlägg. Där jag skrev vad jag fick för meddelande när jag försökte ta bort det här förbannade (bokstavligen) Google kontot. Meddelandet säger något om att jag ska gå in på Sekretess under Inställningar för att återställa telefonen vilket jag tydligen måste göra för att ta bort det här Google kontot.

Något sånt alternativ har inte jag. De alternativ som börjar på S under Inställningar är följande.

Skräddarsy
    Skärm
    Sök
    Säkerhet
    SD och telefonminne
    Språk och -utdata

Det var alla som börjar på S. Som man kan se så saknas Sekretess där.

6. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Av ren desperation så provade jag nu att ringa till HTC för att få hjälp med att återställa telefonen. Telefonnumret är +46-85-055-6438 för Sverige. There is currently no one available to take your call. Det var allt jag fick höra, och sedan tutade det bara i luren. Upptaget kanske? Men inget kösystem? De ska ha öppet i alla fall, det ska vara öppet mellan 09:00 till 18:00 måndag till fredag.

Numret hittade jag i den lilla broschyren Contact Us som kom i förpackningen. På det här numret ska man kunna prata med dem både på svenska och engelska. Jag ska vänta lite och prova igen innan jag ringer till typ Taiwan eller Hong Kong för att få hjälp.

7. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Okej, nu fick jag tag på en kille på HTC som förklarade att alternativet Sekretess var borttaget i Android 2.2 Froyo. Jag förklarade vad som var problemet och att jag ville göra en återställning av telefonen. Det alternativet fanns kvar men det var flyttat sa han, istället för under Sekretess så ligger det numera under SD och telefonminne.

Att bara lägga till ett nytt Google konto och associera telefonen med det nya kontot istället, det går inte sa han. Så han säger också att jag måste återställa telefonen om jag har problem med Google kontot eller vill använda ett annat Google konto för telefonen.

En fråga dock innan jag nu återställer den. Jag har tagit två bilder med telefonen som jag vill behålla. Ligger de på SD kortet eller telefonminnet och kommer de att raderas vid återställning av telefonen?

8. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Nu börjar det bli väldigt märkligt. Eftersom jag inte har en Desire utan en Hero så dubbelkollade jag i Desire-manualen.
    Det finns dock ett alternativ du kan testa
    Verkar vara översatt med Google Translate men går att förstå.

9. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det förklarar saken :)

Bilder du tagit lagras på SD-kortet och ska inte påverkas av en återställning. Det är dock alltid bra att göra en backup av SD-kortet innan du gör återställningen.

10. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Ja, exakt! :P Så det du skrev ovan gäller ju inte om det är Android 2.2 på telefonen. Det gäller endast om det är Android 2.1. Dock så vet jag inte om den där metoden för att återställa telefonen fungerar för båda Android versionerna. Jag skulle gissa på att så är fallet.

Tack, då vet jag att bilderna lagras på SD kortet. Du verkar dock inte vara helt säker själv när du säger att det bästa är att ändå säkerhetskopiera. :P Men visst, det är bättre att ta det säkra före det osäkra. Så jag får väga in det du sagt i min egen bedömning. De här två bilderna vill jag verkligen inte förlora.

11. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Säkerhetskopiera

Så här ska man göra en säkerhetskopiering enligt manualen.

FATAL ERROR!!! De här instruktionerna gäller inte! Så inte nog med att instruktionerna för att återställa telefonen till fabriksinställningar inte gäller, inte ens instruktionerna för att säkerhetskopiera data från telefonen stämmer. Manualen till HTC Desire med Android 2.2 stämmer helt enkelt inte överens med telefonen! Det kan väl inte vara bra?

Som kan ses ovan så kan inte en "manualenlig" säkerhetskopiering ta hand om mina bilder.

Last edited: 2 september 2010
  12. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Fabriksåterställning

Bara för arkivets skull, så här ska en "manualenlig" återställning av telefonen gå till.

Här har vi alltså metoden med volymknapparna som du beskrev Skywriter. Sista raden där bekräftar också det du sagt till mig innan om att innehållet på SD kortet inte raderas. Förutsatt att bilderna ligger på SD kortet så borde jag alltså inte förlora bilderna.

13. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Den kompletta manualen skiljer sig inte från Snabbstartguiden (Quick Start Guide) ovan. Instruktionerna är felaktiga såväl i den ena som den andra. Jag har även kollat den kompletta guiden och Snabbstartsguiden på engelska för att jämföra med de svenska, det var fel i dessa också.

Eller... fel och fel... det stämmer ju för Android 2.1, men inte för Android 2.2 som levererades med min telefon.

Manualen och Snabbstartguiden jag kollat i är alltså den som finns online på HTC's supportwebbplats. Jag har alltså inte kollat den som jag fick med min telefon. Det är inte ens så enkelt att kolla den när den levereras på SD kortet som sitter i telefonen. Man måste koppla telefonen till datorn och montera den som masslagringsenhet och sedan lokalisera manualen. Jag har faktiskt aldrig varit med om något liknande tidigare, det är rätt smart faktiskt. Jag önskar bara att manualen stämde med min telefon.

Jag kan inte tänka mig att manualerna jag fått med telefonen är mer aktuella än de som finns på HTC's webbplats.

En liten rättelse: både den kompletta manualen och Snabbstartguiden levereras elektroniskt på telefonens SD kort, men Snabbstartguiden levereras även i tryckt format. Ändock så är de alla tre felaktiga, har precis kollat det.

Last edited: 2 september 2010
  14. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Hur mycket kostar det egentligen att skriva en manual till en telefon som HTC Desire?

Hur mycket kostar det att skriva om den för att uppdatera den med aktuell information?

Jag kollade HTC's webbplats igen och där finns det en ny guide, det finns två filer att ladda ner under rubriken New Features Guide (Android 2.2). Den finns på engelska och traditionell kinesiska. Men den förklarade endast hur funktioner som är nya för Android 2.2 fungerar. Det är alltså ingen uppdaterad manual till HTC Desire.

15. rawimage

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Om du vill kopiera dina bilder till datorn för backup, så gör du enklast såhär:
    -Koppla telefonen med den medföljande USB kabeln.
    -Har den inte varit kopplad tidigare, vänta på att Windows laddat drivrutinerna.
    -Du får nu en fråga på telefonen vad du vill göra - Välj Diskenhet.
    -Du får nu upp telefonen i datorns Utforskare som en flyttbar enhet.
    -Leta upp mappen DCIM och sedan heter nästa mapp 100MEDIA eller Camera.
    -I denna mapp finns dina bilder - kopiera dem till datorn.
    **** VIKTIGT - Innan du drar ur kabeln, dra ner Notifieringslisten högst upp på telefonen och välj Bara ladda. Annars kommer telefonen inte åt minneskortet förrän du startar om telefonen igen. ****

Angående den nya säkerhetskopieringen - denna skall numera backas upp OTA (men jag kan säga att den funktionen är nog inte helt implementerad ännu, för när jag gjorde en reset häromdagen var allt borta).
    Men med ett Gmail konfigurerat så har du backup på alla mail, kontakter och kalender. För SMS finns det appar som kopierar dem till din Gmail.
    Program som MyBackup Pro ställer bara till en jäkla röra och det blir mest kattskit av det.

16. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Sammanfattning

Det känns som att en sammanfattning vore på sin plats nu.

• Ingen av de kompletta manualerna till HTC Desire som finns på flera stämmer överens med HTC Desire telefoner som idag levereras med Android 2.2.

• Ingen av snabbstartsguiderna till HTC Desire som finns på flera stämmer överens med HTC Desire telefoner som idag levereras med Android 2.2.

• Alternativet Skretess under Inställningar har tagits bort från Android 2.2.

• Alternativet Återställ standardinställn. har flyttats från det tidigare Sekretess till SD och telefonminne.

• Alternativet Säkerhetskopiera mina data som tidigare fanns under Sekretess har jag inte kunnat hitta någonstans. Kanske har det tagits bort?

• Man kan i varken Android 2.1 eller Android 2.2 (?) säkerhetskopiera bilder som har tagits med telefonens kamera. De data som kan säkerhetskopieras är de som har listats ovan (se sida 21, punkt 13 i snabbstartsguiden).

17. rawimage

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    För att hitta inställningen som det pratades om tidigare och som ändå inte verkar fungera längre:

Tryck på Sök knappen.
    Tryck på Menu.
    Välj Sökinställningar.
    Välj Sökbara objekt.
    Kryssa i allt som ni vill kunna söka på, men för att hitta det som det talades om - Välj Inställningar.
    Backa tillbaka till sökrutan och klicka på G till vänster - Välj Inställningar.
    Skriv in "s" det kommer då kommer det upp en grön symbol där det står Sekretess.
    Klicka på sekretess och där finns nu alternativet - Säkerhetskopiera mina inställningar.

18. rawimage

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Data på SD kortet berörs inte vid en återställning - enbart telefonens interna minne.

Angående att manualen inte stämmer, visst det är kass, men har du någonsin varit med om att ett företag skickar ut nya manualer då mjukvara förändrats?

Att de lägger den online däremot borde vara ett krav precis som att nya telefoner som levereras med 2.2 skulle haft en reviderad manual. De brukar bara skicka med ett extra blad som visar på förändringarna, de skriver sällan om hela manualer.
    Nu har jag ju en Desire från första batchen som kom så jag har inte kunnat kika i någon av de nya manualerna.

19. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

För att säkerhetskopiera bilder ska man enligt HTC använda ett program som heter DCAM. Han jag pratade med (det var inte samma kille som tidigare) skulle kolla upp det där och skicka ett mejl till mig. Jag pratade med honom för drygt en timme sedan. Jag har inte fått något mejl ännu.

Han blev ställd när jag förklarade att manualen inte stämmer överens med telefonen. Det var honom jag pratade med en gång tidigare och han hänvisade till manualen och hjälpte mig hitta manualen och rätt kapitel.

Han undrade hur det kommer sig att det inte stämmer med telefonen. Jag förklarade för honom snällt att han gör bäst i att ställa den frågan till HTC. Han började då ställa såna här konstiga frågor som när jag köpt telefonen och var jag har köpt den. Jag sa att jag köpte den i förrgår och att jag har köpt den på MediaMarkt. Jag har köpt den i Sverige sa jag, eftersom han undrade.

Han skulle höra med en kollega och när han kom tillbaka så sa han att jag skulle använda något program som heter DCAM (eventuellt DKAM). Det är så jag hörde det som. Jaha, hur gör jag då sa jag. Han var inte säker på det själv sa han och skulle därför undersöka det närmare och skicka ett mejl till mig. Men jag har inte hört ifrån honom än.

Jag antar att det var mappen (inte programmet) DCIM (inte DCAM) som han syftade på. Jag antar att det inte finns något bättre sätt att säkerhetskopiera bilder och andra användardata än just den metoden där man monterar telefonen som en USB masslagringsenhet och rotar (ej som i root) i telefonen tills man hittar sina filer.

Ja, jag läste något på Google om MyBackup, det var någon som jämförde olika program för säkerhetskopiering av Android telefoner. Just den kostar, den är inte gratis. Men det är inte det som avskräcker mig, jag brukar undvika att använda annat än det som jag får med mina produkter. Men HTC Sync kan t.ex. inte hjälpa mig med det jag vill göra. Men med Nokia PC Sync och min Nokia är det dock inget problem. *pekar på HTC*

20. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Du behöver inte något program för att föra över bilder men fotar du mycket är det praktiskt. Bilderna sparas i DCIM-mappen och det är bara att kopiera dom därifrån till datorn

Jag använder Picasa för att föra över bilder till datorn. Där kan du välja att den sorterar bilderna i mappar beroende på när bilden togs.