Hur snabbt SDkort i Desire

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av t68, 2 jan 2012.

1. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Jag undersökte detta lite. Kan bekräfta de du säger att hastigheterna internt i luren är mycket högre än vad USB-porten uppvisar.

2. t68

t68 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

3. nizzehult

nizzehult Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag köpte ett billigt 8GB Kingstonkort före jul men jag har ingen aning om vilken klass det hade. Gav en hundring.
    Har väl funkat bra men så provade jag att lägga in ISC 0.4.1.5 och den blev sjuuukt seeeeg, man kunde få vänta 4-5 sek från att man tryckte på en ikon innan nåt hände.
    Helt oanvändbart alltså. Har en polare som har samma setup men ett klass10 kort och där flyter det på bra.
    Hur viktigt är det med ett snabbt kort om man kör ICS (alltså ISC)? Eller rent allmänt?

4. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jag kör med ett Kingston 16gb class 10, och jag upplevde en viss skillnad när jag bytte från mitt gamla som jag tror var ett class 2. Jag hade förväntat mig bra mycket mer, men jag har läst att Kingston inte gör de bästa sd-korten. Vet inte om det kan ha med det att göra, eller att jag hade för stora förväntningar..
    Kör med 1gb partition och har ca 100 appar för närvarande, men jag har inte fyllt upp hälften av min ext3 part tror jag.

5. Molleresa

Molleresa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Kan det vara Hardware-accelerationen som inte fungerar? Isåfall borde det vara som du beskriver. Kolla i romens tråd där du laddade hem den.

6. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Vet inte om ditt inlägg var riktat till mig ;)

Jag har visserligen min på service nu, och jag vet inte om det kan vara relaterat till det. I Somras när jag körde bil på navigationen så blev telefonen så varm att mitt sd-kort la ner totalt. Lyckades rädda allt via ett recovery-program, men jag var övertygad om att det var fel på mitt sd. Jag formaterade hur som helst om det, och det har funkat sedan dess. Nu vet jag att det var relaterat till min Desire och att mitt mainboard tydligen är slut.

7. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Själva android OS:et, alltså ICS 0.4.1.5 i detta fallet kör du fortfarande på telefonens interna minne (utöver det du kan installara appar på).

Vilket a2sd script kör du samt vad för saker har du flyttat över till din ext partition?

Lite kortfattat så om du vill ha det snabbt så får du lägga ut lite mer pengar och skaffa ett class10 kort. Kan tipsa om detta sdkort http://www.webhallen.com/hardvara/141185-samsung_microsdhc_32gb som är OTROLIGT prisvärt enligt mig. Kör elelinux ROM här från forumet med app data på sd och dalvik på internminne med cm7r2 hboot. Och den flyter på minst lika bra som en jag känner med iPhone 4S, om inte bättre :)

Kanske blev lite mycket men bara fråga om du inte förstod! :P

8. nizzehult

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jodå jag förstod men tack för att du frågade.

ICS installationen är väldigt turn-key ready och det enda man behöver göra är att peka ut den i ROM-manager, berätta att man vill installera den och även kryssa i att den ska flytta över appar till 2:nd partition, då laddar den även ner detta program/script och fixar allt själv. Men jag kommer sanning att säga inte på vilket program det var...

En lite konstig grej när jag installerade ROM'en var att den skrev att den nu formatterar och partitionerar EXT3 på externa minnet men när jag var klar så var minnet helt intakt med allt data kvar.
    Mitt problem är ju som alla andras: slut på systemminne och det verkar ju logiskt att, om man utökar en del av systemminnet till att använda SD-minnet så blir det snabbare och effektivare ju snabbare minne man har men frågan är om det är märkbart snabbare och rent av en nödvändighet att skaffa Class10? Vad har originalminnet för klassning förresten?

9. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Jo jag körde den med för ett tag sen men bytte tillbaks till elelinux, tycker ics inte är tillräckligt stabilt än så länge så :(

Originalkortet man får med är class4. Och ja, jag skulle säga att det är märkbar skillnad, eftersom jag kör både apps + appdatas på sd-ext så krävs det rätt så mycket. Har alltså 1gb "internminne".

Det som många inte verkar veta(?) är att de flesta a2sd script som standard bara lägger .apk's på sd-ext medans appsens data fortfarande körs på internminne, och det är just det som tar plats, mycket plats.

Skickar med en liten mini guide om du vill pröva att köra darktremors a2sd script. Dock så rekommenderar jag då minst class6 kort men helst class10.

Bli medlem eller för att visa innehållet!

Last edited: 6 mar 2012
  10. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jag har kört DarkTremors skript sedan första root (har bara kört Rom som stöder a2sd+), men jag har aldrig kört kommandot a2sd datasd. Du som har erfarenhet, tycker du att tex spel laggar mer, eller är det oförändrat?

11. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Såhär har jag förstått att det allt är uppbyggt iaf, kan ha fel men tror det är såhär :)

Lång version:

Dalvikcachen är där som appsen körs, som en virtualbox i android os:et. Denna kör jag i internminnet.

Data mappen har jag flyttat över till min ext partition. Den tar mest plats, oftast det som folk inte gör och får fortfarande varning för för lite utrymme efter kanske 30-50 apps?

apps mappen har jag också kvar på interminnet, det är apk filerna, vet inte exakt vad de gör, startar appsen? :P

Jag kör med ett class10 kort och spelen jag har flyter på som vanligt (rätt så avancerade spel ändå) eftersom jag ändå kör dalvik på interminnet. Appsen tar kanske nån 0,5 sekund längre att starta än förut eftersom de ligger på ext partitionen (datan). Men det tycker jag är värt när man slipper radera en app för att kunna använda en annan :)

Vill även tillägga att jag kör cm7r2 hboot.

Kort version:
    Flyter på som vanligt eftersom jag kör apps och dalvik på interminne.

I Terminal Emulator:
    su
    a2sd zipalign
    a2sd datasd

MatDiggy gillar detta.
  12. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Verkligen intressant. I de flesta guider jag läst så ska man alltid flytta dalvik till sd, men jag har faktiskt aldrig läst att man ska flytta data till sd. Känns ju faktiskt mycket mer logiskt om jag får säga det själv.

Ska testa det här så fort jag får tillbaka min mobil alt. att jag hinner plocka ut en innan dess :P

13. Macke.M

Macke.M Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Jag hade Class10 kort, men class 6 ska nog gott och väl räcka! :)

14. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Jo det gjorde jag i början med ;) Men tyckte det gick lite slött och mitt minne tog ju slut ändå så började experimentera lite tills det flöt på bra! Och det gör det ju nu så :)

15. nizzehult

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har nu beställt ett Class10 minne.
    Försökte - trots att det inte rekommenderades - att installera darktremors a2sd enligt leoluzs anvisningar men det gick inte, hittade inget ext-minne.
    Får väl följa anvisningarna då när minnet kommer *asg*

16. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Hur menar du att det inte fungerade? :P Har du skapat en partition med formatet ext3 eller ext4 på ditt sd-kort?

17. nizzehult

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jaja, det gjorde jag långt tidigare. Först som EXT2 men sedan som EXT3. Den är på 512MB och syns även i Link2SD.
    Får felmeddelade "No a2sd.swap enviroment variable found" vid första kommandot efter su. Kör 2.3.3 stock med root.
    Kör jag nästa så kan den inte mounta SD.

Last edited: 7 mar 2012
  18. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Låter som att din ROM inte stödjer A2SD+ :(

19. nizzehult

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Låter rimligt. Kör som sagt stock av olika anledningar, t ex att allt annat funkar, även radion och kameran *grin*. Men jag ska ge ISC en chans till när nya minnet kommer.

Last edited: 7 mar 2012