Hur står sig en välfungerande o2x mot sgs2?

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av FedEx, 6 oktober 2011.

1. Magnus72

Magnus72 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Knappast, har du ens provat några Qualcomm eller PowerVR spel på din LG? LG:n käkar dessa som smör när det kommer till framerate. Tegra 2 är knappast så dålig som du påstår och det finns väl en anledning till varför fler och fler spel till Android är Tegra only.

Nästa kommande avancerade 3D spel som är Tegra only är Shadowgun.

Nu går det ändå att lira Tegra 2 spel på sin SGS2 via Chainfire plugin, de flesta men inte alla. Likaså som att jag lirar PowerVR och Qualcomm spel på min LG via Chainfire 3D.

2. Rexa

Rexa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Och vart har du fått den informationen ifrån?

3. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Där bevisade du att din kunskap inte är så stor som du tror.

4. r1000

r1000 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Kan du ange en tillförlitlig källa för det påståendet? Det låter som rent strunprat. LG2X har tveklöst utmärkta prestanda (när de fungerar).

5. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

dito, har använt min nya SGSII nu i ett par dagar och det är som natt och dag, jag har bara startat om den för att trycka in .. *drumroll* 2.3.5.... något som LG lär komma med 2017.

6. PatrikS

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Jag är beredd att hålla med defeat, jag har prövat både Sensation , o2X samt nu SGSII ett tag och 02X suger mest, inte så mycket p.g.a tegra kanske men att LG lagt in massa skit, inte använt en modern linux-kernel och massa massa massa annat.

7. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Vilken telefon med dualcore processor är sämre än o2x? Har inte sagt att den är dålig, men alla andra telefoner med dualcore är snabbare
    Nämn en telefon som har sämre processor?

Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

8. Magnus72

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Fortfarande vad är du ute efter? Tror du att LG är dålig på ren spelprestanda så har du otroligt fel.

Ska du mäta prestanda så mät spelprestanda i 3D. Visst brower prestanda och UI prestanda har en rätt så liten del i vad du påstår för mig i alla fall. Ren 3D prestanda är vad jag talar om och där slår LG till och med Sensation.

Att några andra dual core har 1.2Ghz jämfört med 1Ghz på O2X är inte som dag och natt.

Sen är det inte dag och natt heller då jag själv har använt en SGS2, men det kanske är så att dessa personer har haft otur med sin O2X vilket inte jag har haft och därav tycker skillnaden är dag och natt.

9. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Man kan inte jämföra helt olika processorers frekvens, men det het du nog redan:) jag tror galaxy sII är snabbare per Hz PLUS att den har 0.2 ghz mer. Tegra 2 måste förmodligen en bit över 1.2 ghz för att prestera som galaxy sII.

Tegra 2 har den långsamaste processorn och den näst långsamaste GPUn (sensations är sämre)

Dock spelar det ingen roll då multiplattform spelen inte hårdpressar gpuerna. Galaxy sIIs gpu kanske jobbar 80% ledans tegra 2s jobbar 90% i samma spel, men man märker ingen skillnad eftersom båda flyter.

Sen finns det ett fåtal spel som är anpassade till ett visst chips, och detta chipet är väl i princip alltid tegra 2? Då har galaxy SIIs gpu problem eftersom spelet enbart är gjort för tegra 2.

Alltså handlar det inte om att tegra 2 har bäst beräknings-kraft för spel, utan att spelen som finns ute antingen är gjorda för tegra 2 eller har lite enklare grafik för att fungera på många chips.

I praktiken gör ju det att tegra 2 är grym för spel, eftersom många spel görs för chipet samt att de andra spelen inte kräver mer prestanda ändå.

Men tegra 2 är inte grym för spel på grund av att den har bäst spel-prestanda. Om ett spel gjordes för att utnyttja enbart galaxy sIId chips skulle det bli snyggare, dock görs inte det för att det blir en så liten massa som kan utnyttja det:) tegra 2 finns ju i många enheter, dels apple grund av optimus 2x, men framför allt för att alla tablets kör det chipet

10. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Nvidia kör ju även med denna taktiken på datormarknaden. De sponsrar ju de flesta spelen så att spelen optimeras för nvidia, på så vis presterar ett klenare nvidia kort lika bra som ett snabbare amd-kort.

Ett amd kort som kostar lika mycket som ett nvidia kort är ganska mycket snabbare än nvidia kortet, bara att spelen är anpassade för nvidia så ands kort underpresterar lite.

Samma gäller ju för nvidias CUDA-teknik, amds kort utklassar nvidias kort i beräkningar i teorin. Dock har amd inte samma resurser till att ta fram mjukvara som utnyttjar korten, så nvidias kort är bättre än amds kort apple beräkningar på grund av mjukvaran.

I teorin utklassar amds kort nvidia, men i praktiken är det tvärt om på grund av optimerad mjukvara.

Samma är det alltså för tegra 2, det är bra för spel eftersom många spel optimeras för det, och resten är inte så krävande utan att tegra 2 klarar av dem. I teorin är dock samsungs chips betydligt bättre

11. Magnus72

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jo i teorin räknas ju ändå inte då teorin oftas aldrig stämmer utan det är i praktiken det räknas. Kan hålla med om att Tegra är var Nvidia satsar hårt, nu kan ju ändå SGS2 köra Tegra 2 via Chainfire :)

Nästa phone blir nog för mig en Tegra 3 telefon. Sen får du tänka på att Nvidia är jäkligt duktiga på att optimera sina chip så inte undra på att spelen och nu menar jag inte bara Tegra 2 spel utan även spel som är gjorda för Snapdragon och PowerVR spel flyter på jäklig bra på telefon det säger ändå lite om att Tegra 2 är inte så dåliga som de flesta vill få det att låta.

Men som sagt SGS2 är en grym lur ingen tvekan om det, men personligen kommer jag nog att satsa på Tegra framöver också då jag tveklöst är nöjd med prestanda i min LG än så länge :)

12. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Ursäkta mig men vem bryr sig om vad som sker i teorin här?
    Användandet av hårdvara baseras på parktik, dvs säga hur det verkligen presterar.
    Sen dina utläggningar innehåller en hel del egna antagande som du absolut inte har några belägg för.

Att SGS2 presterar bättre på ett antal punkter i "stock" utförande råder det inga tvivel om, men detta beror till stor del på att SGS2 kör android 2.3 som i mycket större del tar tillvara på kraften i en dual-core cpu.
    Även mycket möjligt att samsungs chip är bättre i teorin, men i praktiken är det inte och det är det som räknas.

Men för att svara på trådens fråga så kan man säga att O2X är sämre med Android 2.2, men det ser lovande ut när man puttar in 2.3 och då är det inte ens en officiell ROM utan endast läckt version som inte är klar.

Skall man sedan köpa ny mobil nu, och priset inte är det viktiga skall, skall man varken köpa O2X eller SGS2 utan vänta på den nya Nexusen.
    Den lanseras i veckan och kommer troligen börja säljas i november.

13. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Precis som jag skrev så spelar det ingen roll i praktiken, men tegra 2 ÄR ett klenare chip.

Sen gör 2.3 verkligen så fruktansvärt stor skillnad? Finns ju tegra 2-telefoner som kör 2.3 från motorola? Finsn det något test som bevisar att den från en prestandaboost med 2.3?

14. PatrikS

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Körde ett high-profile MKV-klipp i min nya SGSII igår, den körde det som ingenting medans båda mina tegra-enheter har svårigheter när det händer mycket på skärmen och det börjar lagga.
    Dvs en honeycomb-platta och 2X.
    Jag har prövat med flertalet olika spelare och de ska vara HW-acceleration påslaget.

edit: en sak ska jag faktiskt ge LG, det verkar som även SGSII har problemet med att hemskärmen blinkar till och syns innan man får fram låsskärmen.

Last edited: 17 oktober 2011
  15. Magnus72

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Kan nog stämma att Tegra 2 har problem med MKV klipp, dock kollar jag inte på film överhuvudtaget på min LG då jag har min stationära för det med Core I7 2600k 4Ghz.

Men som sagt när det gäller spelprestanda så fungerar Tegra 2 ypperligt över andra mobila GPU´s ute där. Senast jag kollade på olika klipp på SGS2 på youtube så laggar en hel del spel på den. Men kan även vara så att de kör någon custom rom eller något.

16. PatrikS

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

samtliga spel laggar på min LG2X om jag inte startar om den inför spelomgången om den har varit igång över 24h så det känns som det kvittar.

17. Magnus72

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Inga spel laggar på min och då har den varit påslagen länge. Låter mer som otur med din LG Patrik.

18. stantemo

stantemo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

vilket spel är det mest krävande?

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

19. JOHGRU

JOHGRU Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Operatör: