Övrigt: Hur Tre väljer att hantera reparationer.

Discussion in 'One X - Allmänt' started by husebuse, Jul 6, 2012.

1. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

En miljon dumskallar ?
    Jag noterar att i England så försöker man febrilt att rädda läget med home solutions :P

Skitoperatör har jag sett skrivet förut !

2. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Gå in till en tre butik och köp en hox med abonnemang på 24 månader. Kolla inte på lådan om det är rev. 2. När du kommer hem och upptäcker alla felen. Då kan vi börja snacka.
    Du får skapa din egen erfarenhet av tre, du verkar ha; ingen alls.

Jag kan relatera till samtliga punkter som jag sparade i din quote.

* rutin. Tre butiken i Karlskrona ringde vi till. De sa; ja jo visst. Kom in i morgon bitti så ordnar vi det.
    -Det handlade om att jag utan vidare kunde lämna tillbaka produkten och riva kontraktet.
    Nästa morgon, nej. Chefen satte stopp för det
    Jag raderade ett par rader, men därtill kan "lova" räknas till. De lovar och lovar påståenden som ingen vill ta del utav eller kommentera när du träffas ögon mot ögon.
    Här hade de otäcka attityderna inte börjat ännu. Men chefen antogs vara på möte. Jag fick återkomma om en timme. En timme senare ville chefen inte träffa mig. Butikspersonalen sade att denne person inte ännu var klar ... och var upptagen. Hur pass upptagen kan en chef vara i en liten stad som heter Karlskrona i Södra sverige som även Kallas Dasseborg, känt från TV-serien Dr.Mugg?
    Värt att nämna var att den dagen hade de tre kunder mellan klockan tio och fyra på eftermiddagen, jag, en utländsk man som inte fick starta abonnemang för att han hade inget svenskt pass och en äldre man som fick sin iphone att hamna i en bootloop.

*likvärdig produkt. När jag i Karlskrona lämnade in telefonen fick jag en INQ telefon som var sönderrepad och hade en söndrig högtalare, kass batteritid. Och de hade ett helt skåp fullt med dessa telefonerna.
    Min telefon skulle inte skickas till Anovo i Kristinehamn utan till London, fråga mig inte varför.

*Häva köpet, försök inte.. ... krävs inte vidare diskussion hur tre handskas med denna frågan.

*pengar för besväret, du hamnar hos lindorff inkassoföretag. Jag fick falska påståenden om att mina goodwills var obetalda räkningar. Med samarbete med min bank satte vi dit dem på bar gärning och de kunde inte längre hävda att jag är en oduglig kund som inte har pengar att betala mina räkningar!
    Det hände inte en eller två gånger, goodwillen fick jag godkänd i december år 2011 och fem- sex gånger fick jag brev och samtal om att jag inte betalat räkningarna, och det gällde samma goodwill gång på gång som ingen kunde bekräfta.

*"om jag nu skulle jobbat på 3 skulle jag inte vilja ta i er med tång" det är faktum de själva som börjar med den elaka attityden. Vi kunde, så som jag har haft ett väldigt långt tålamod. Men det är faktum inte jag som kund som startade den elaka hot- liknande inställningen för att någonting skall bli gjort.

Jag har mer att säga, jag har varit med om allt du kan tänka dig med denna operatören.

Last edited: Jul 7, 2012
    mobilkungen78 likes this.
  3. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag blir så förbannad när jag läser sånt här. Jag ska verkligen bära med mig detta i mitt nästa val av abonnemang. Tyvärr så har jag haft samma erfarenheter hos både Tele2 och Telia så de är lika goda kolsupare allihop. Även Bredbandsbolaget har jag haft stora problem med när det gäller support och kundtjänst.

Det verkar som om alla teleoperatörer anställer vilken idiot som helst som inte kan något om tekniken de säljer och servar. Det leder till att dessa klåpare ljuger för kunder istället för att skicka vidare samtalet till någon som vet, förmodligen på grund av press från deras chefer.

Jag blir ännu mer förbannad att de försöker köra med folk som inte kan tekniken och så fort någon ringer som har orken att bråka och kunskapen om problemen så blir det andra noter. Riktigt uselt.

4. tazzi

tazzi Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

betydligt mer relevant :)

att en säljare lovar dig för mycket är jättekorkat. sen att chefen "inte har tid" att säga att det inte går face to face är såklart dåligt kundbemötande.

Att det ska vara svårt att häva köpet är nog nåt som tex en operatör skulle läcka väldigt mycket pengar på annars. Sen oavsett vilket företag man kollar på så finns det mer eller mindre missnöjda kunder och det skulle ev. kunna utnyttjas på fel sätt om det var en lättsam process.

att fakturahanteringen inte är den bästa är frusterande när man ska hålla koll på allt själv och ringa och tjata.

att du pratat med någon som bemött dig dåligt är ju såklart oturligt men oftast så vill "dom" dig inget illa då det är kunden som gör första intrycket. men klart man blir arg på att höra bortförklaringar.

tyvärr så skulle alla punkter kunna passa in hos vilken operatör som helst.

Last edited: Jul 8, 2012
  5. acr

acr Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu äger ju iofs Telenor B2 så jag skulle gissa att det är samma kundtjänst, olika avdelningar bara. Gissningsvis är det också ett call-center och inte Telenor själva som har hand om kundtjänsten.

Åhfasen, där ser man. Första gången i sådana fall på 10 år Tre går med vinst. I alla år Tre funnits på den svenska marknaden har de gått med förlust. Dock tror jag att Tre kommer försvinna, svenska mobilmarknaden är för liten för fyra operatörer. Telia är störst i Sverige, Tele2 är tvåa och Telenor är globalt sett större än Telia. Tre.. tja.. vettafasen alltså :D

Var har du hämtat information om hur många kunder Tre har? Vore intressant att titta på. Det enda jag har sett är att de har 2 miljoner kunder i Skandinavien.

6. Aja

Aja Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

7. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja precis, första gången på tio år 3 går med vinst!

En Googling talar om ganska mycket. Kunderna avser ju 3Skandinavien, alltså Sverige och Danmark tillsammans. Det är inte så väldigt ofta de presenterar resultaten separat. :)

Tror inte att någon av de fyra större operatörerna försvinner på ett bra tag faktiskt. Först måste dom nog börja kriga lite mer om kunder osv skulle jag tro.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

8. Boyka

Boyka Teen Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 13

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 13
    Telefon 2:
    Samsung s23+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8
    Personalen på Tre har inte koll på något alls, jag gick dit för att förlänga mitt abb och få ny tele (skulle förlänga 6mån innan tid gick ut) de i butiken (detta fall chefen) sa att jag inte kunde göra detta i butiken utan att det bara gick hos support, så jag ringde dan därpå igen support och frågade, de sa det gick så jag vidarebefodrade denna info och bad de ringa upp min butik.. personalen fick sig en hyvling..

Inte nog med att de saknade kunskap, deras velande kostade mig också telen jag vill ha.. när detta väll va över va dent telen jag vill ha slut på lager och kom igen om 2veckor..

Så jag beställde en annan.. trodde allt va bra.. tills det visade sig att de gett mig en annan modell än den jag ville ha.. fick heller inte byta den då avtal va skrivit...

Har också haft mobilt bredband tecknat hos 3 vilket inte heller va en dans på rosor.

9. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Nej det är oftast inga idioter utan de gör vad som det står på deras skärm angående ett problem.

En "linje ett" ska inte tänka särskilt mycket själv utan mest söka i sin databas och meddela kunden en tänkbar lösning.

Linje 2 samt 3 däremot är de som fyller databasen med verifierade lösningar samt tar hand om nya problem som slussas från Linje 1. Yrkesfolk får prata med Linje 2, en vanlig användare ytterst sällan.

Men... nu kan ju en högre chef ge order att så här ska alla ärenden av en viss typ behandlas angående en viss lur.

HOXen har med stor sannolikhet ett antal chefsbeslut eftersom det kostar pengar....:P

10. acr

acr Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Vilket var precis det som hände. Tre går ut med att de har det billigaste abbonemanget i Sverige. Det går en dag och Tele2 sänker sina priser och blir billigast. Telenor kör på med samma reklam och det väller in kunder till båda företagen. Gissningsvis en förlustaffär för båda parter nu i början, men det gäller ju ta marknadsandelar. I slutändan blir det nog vinst för båda ändå.

11. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo jag tror det är rena "stålbadet" just nu eftersom antalet samtal plus SMS minskar kraftigt och användarna istället använder tjänster inom Internet som då enbart körs via det mobila bredbandet och då inte genererar några inkomster mer än abbonemangsintäkten.

Telia har ju tydligt förklarat det här angående hur de ska göra med Skype.

12. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

De kunderna du talar om är dock en väldigt liten del av marknaden för att inte säga nästan obefintlig.

Skickat från min U20i via Tapatalk 2

13. acr

acr Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Problemet är att allt out-sourcas till callcenter där arbetsklimatet är horribelt. Låg lön, du måste fråga om toalettbesök, allt kontrolleras, etc. Personalomsättningen är gigantiskt, de överlever på att varje år kommer en ny våg ungdomar som tagit sin student.

Så ny personal behövs ut i drift snabbt. Ingen idé att lära upp folk eftersom de ändå kommer sluta, kan inte folk sitt jobb måste de ha klara instruktioner vilket betyder "Följ denna mall" och eget tänkande förminskas.

Japp, och ingen annan än Telia skulle kunna ta steget att förbjuda Skype och liknande tjänster. Telia är så stora att de kan ta den smällen. Kommer bli intressant de närmaste åren och se hur detta utvecklas.

Kommer operatörerna ändra inriktning och bli lika ISP'r eller kommer de fortsätta vara mobiloperatörer. Om de kommer bli mer som din Internet-leverantör kommer priserna stiga kraftigt för mobilsurf. Just nu betalar alla samtal och SMS ditt surfande.

14. acr

acr Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur fasiken anmäler man inlägg på detta forum?
    Känns som denna tråd, eller iaf senare inlägg borde lyftas ut till en ny tråd som ligger i mobiloperatör-delen.

15. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Nejdå, att smarta användare (finns det massvis av) inser hur man använder Internet gratis är ett reellt hot mot operatörernas inkomster.

Snabbt googlad länk
    http://ajour.se/nu-borjar-telia-ta-extra-betalt-om-du-ringer-med-skype/

Enligt den så har just Tre redan en begränsning ??

16. acr

acr Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Framför allt är det ju något som lätt kan öka. Barnen lägger in en app i sina föräldras telefon, den appen är så smart så den fattar ifall den kan ringa gratis eller om ett vanligt samtal behövs kopplas upp. Viber fungerar redan så t ex. Sen tycker jag att det blir lagg och dålig samtalskvalité när jag ringer med Voip så jag använder det inte själv.

Men nog är det en risk för operatörerna alltid.
    Sen skulle jag gissa på att det redan står i alla avtal att de kan införa begränsningar på voip. Men att göra det i praktiken är inte lika lätt eftersom det skulle bli ett jävla liv. Därför Telia väljer att göra det på nya abonnemang bara.

17. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kundtjänsten hos Telenor och BBB sitter till absolut största delen hos Transcom. Osäker på om de ens har en egen kundtjänst - även fast deras egna kundtjänst medarbetare säger det - jag har hört och sett annat.

Ja precis, men jag tror att det behöver krigas mer och oftare för att få en ännu större effekt.

Om du kan läsa så står det "- Det innebär att Voip inte ingår men att vi idag inte gör något för att hindra kunder från att använda voip i dessa abonnemang, säger 3:s presschef Erik Hörnfeldt till Ajour.", precis under står det "Inte heller 3 har något beslut på att införa en begränsning.".

3 har samma text som t.ex. Telenor som skriver "Abonnemanget omfattar ej IP-telefoni.", på vissa av sina abonnemang - på samma sätt har 3 skrivit, fast med en annan formulering på vissa av sina abonnemang.

18. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Njau det finns out-sourcade callcenter som funkar alldeles utmärkt, första linjens support ska inte behöva tänka särskilt mycket eftersom 99% är samma frågor från slutkunder.

Problemet i den här tråden är mycket sannolikt inte supporten utan att någon högre upp hos TRE bestämt att så här ska ärenden hanteras angående HOXen.

Endera så förklarar Tre tydligare kanske ihop med HTC vad problemen egentligen är, helt öppet.... eller kör man på som nu med enskilda ärenden där kunder blir tvärförbannade.

19. husebuse

husebuse Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag haller med. Dock handlade traden inledningsvis om just HTC One X. Jag var inte ute efter nagon smutskastningskampanj mot Tre eller sa, utan ville mest ventilera mig och hur vi (jag och syrran) blivit bemotta. Dock vill jag an en gang papeka att nar vi kom i kontakt med personalen i Tre butiken pa Vala i Helsingborg sa blev vi bemotta pa ett proffsigt och trevligt satt oavsett hur "gnalliga" och hur trista vi vart. Hotet om att reklamera abonnemanget ar inget som vi hotat med fran forsta borjan, utan det ar nagot som vi anser vara sista utvagen. Saga vad man vill, men Tre Total ar ett sjukt prisvart abonnemang, sa sett ur det perspektivet sa forlorar ju vi som konsumenter pa det. Ber om ursakt for avsaknad av a a o ( ;) ), sitter med ett Engelskt docktangentbord till min p7500. Ha en trevlig Sondag!

mvh
    Martin

20. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

På med filtren. Du tror inte operatörerna såklart beklagar sig så mycket det går? Ungar med föräldrars telefoner? Ungarna har egna! Tänk efter - hur många smartphone användare finns det kontra hur många som ringer via voip? Hur många företag ringer via voip i mobilerna? Noll? Några MTSysvet studenter i Norrköping frågade våren 2012 samtliga elever på de tre största kommunala gymnasierna, ca 2750 elever, hur många som hade en smartphone. Det hade 96%. Hur många som hade telefonappar ellet sms appar för att ringa/skicka sms gratis? 2%.
    Majoriteten hade dock Apple, 66%, om det nu kan haft någon inverkan pga utbud eller så. Nästan alla använde dock facebook för att chatta med kompisar. På frågan om det påverkade hur mycket de använde telefonen så var svaret ja i 87% av fallen, vilket dock är en trend i hela samhället. Sms däremot var svaret nej i hela 91% av fallen. Nu var detta bara blanketter och det finns alltid en felmarginal. Men ändå, problemet är inte så stort som operatörerna påstår.

Skickat från min XT910 via Tapatalk 2