Fråga: Hur usel är kameran?

Diskussion i 'G2 - Allmänt' startad av Kalven, 7 feb 2014.

  1. Kryckan

    Kryckan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Frågan är då också vart man ska hitta balansen i pris vs bra bilder? Utveckling och hårdvara kostar. Det finns en anledning till att du får betala uppåt en miljon för en hasselblad eller ännu mer för en Bugatti veyron

    Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER


    Dom blir dock svåra att ta kort med :)
     
  3. Kryckan

    Kryckan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Du kan säkert få en med backkamera ;-)

    Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
     
  4. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Tycker inte det argumentet håller längre. Ingen telefon (förutom Doro) är "bara en telefon" längre. Jag förväntar mig att den ska kunna ta bra bilder (läs: givetvis inte lik bra som en systemkamera), spela musik, hjälpa mig navigera, underhålla mig osv.

    Kameran i G2 kan ta bra bilder men oftast inte, och jag tycker inte det är godkänt för en telefon som kostar 4000kr. Spelar ingen roll om resten av luren är det bästa som finns i hela världen, utan fungerande kamera är det inte en "telefon" jag vill ha.


    Skickat från min iPhone 5s via Tapatalk
     
  5. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Jag var hos min bror idag. 1 års kalas och det blev upp till bevis för G2:an och i slutet av dagen kan jag bara säga att jag är enormt besviken. Min gamla Samsung S2 var duktig på ta bilder med bra fokus och sällan bilderna blev suddiga. Med G2an tror jag inte jag fick en enda bra bild förutom då jag hade riktigt bra ljussättning i rummet.

    Det behövs en stor mjukvaruuppdatering för man ska inte behöva ta 10 bilder för att få en okej bild och inte behöva vänta på fokus i ett par sekunder och ändå blir bilden inte klar och fin.

    Rekommenderar inte alls kameran för det går inte att ta fram kameran och ta en okej bild utan du måste i stort sätt veta kamerans begränsningar och inställningar för att få ut okej bilder.

    I video inspelning var fokusen problemet. Man spelar in och helt plötsligt mitt i inspelningen ser man hur kameran tappar fokus och försöker och hitta den igen och detta händer lite titt och som tätt. Det är inte speciellt avancerade klipp som spelas in heller.

    Inte alls imponerad utan istället besviken över kameran. Vill man ha en okej mobil kamera ska man absolut inte välja G2. Däremot är G2 bortsett från kameran en riktigt grym mobil.


    Jag jämför G2 kamera med andra mobilkameror och inte system eller kompakt kameror.
     
    Last edited: 15 feb 2014
  6. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Precis så här. Spot on!


    Skickat från min iPhone 5s via Tapatalk
     
  7. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Ungefär så. Kameran är bara bra i perfekta förhållanden, och de perfekta förhållandena dyker sällan upp när du skall ta en bild med din mobil...

    Sent from a mobile Gadget...
     
  8. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Det är alltså autofokusen som är det största problemet då? Att den är dålig på att hitta skärpan i svagt ljus?

    Annars så har jag uppfattat det som att LG av nån outgrundlig anledning bestämt sig för att i stället för att kameran går upp i känslighet så väljer den i stället en lång slutartid när ljuset tryter. Jättebra om man är stadig på handen samt om motivet är stillsamt.

    Tror nog båda av dessa saker spökar med luren & det senare problemet är ju mycket lätt att fixa med uppdatering, autofokusen däremot inte lika säkert.

    Ok, kan vara ett mjukvaruproblem men kan tyvärr lika gärna vara nåt ni får leva med :-(

    Köpte en G2 åt dottern & hon är grymt nöjd, angående kameran så har hon noll krav där så hon bryr sig nog inte.

    Note 3 via Tapatalk
     
  9. Kryckan

    Kryckan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    [​IMG]

    Tagen i sidoläge. Fick 5 st till lika bra i samma serie. Inget större att klaga på enligt mig. Visst har kameran lite svårt i mörka förhållanden. Men vilken kamera har inte det? Dom flesta får ingen bild alls pga att det blir för mörkt. Visst så får vissa telefoner bra mörkerbilder. Men då är dom oftast sjukt gryniga av hög iso. Enligt mig, ur professionell fotograf synpunkt, är visserligen det bättre än inga bilder alls, eller som det flesta av er får, suddiga.

    Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
     
  10. Droid_269

    Droid_269 Guest

  11. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Sexy lady.
     
  12. helnice

    helnice Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    :) read my mind
     
  13. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Återigen, problemet ligger inte i hur bilderna BLIR, utan i användandet av själva kameran. Om jag ger mig fan på det kan jag ta bra bilder i mörker även med G2an, men det kommer ta tio gånger längre tid och med dubbelt så mycket frustration som om jag skulle använt t.ex. min iphone eller till och med min gamla N4a.


    Skickat från min iPhone 5s via Tapatalk
     
  14. Kryckan

    Kryckan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Men vad är problemet då? Sälj G2an och använd någon av dom andra så slipper du spotta och svära. Det lär ju inte varit någon hemlighet att kameran är som den är. Har du läst på detta forum innan så hade du sluppit läs ner energi på att klaga på kameran. Antingen får man väl ta produkten för det den är eller välja en annan eller tillverka en egen. Så enkelt är det. Det finns ingen som tvingar dig till att köpa och ta bilder med en g2a. Det finns alltid något att klaga på oavsett produkt. Läser du i andra forum så är det alltid någon som klagar på kameran. Det finns ingen som är perfekt. För 4000 kan en telefon göra jävligt mycket till skillnad om du skulle köpa en dedikerad produkt till varje sak. Trist att höra folk klaga när dom trots allt har ett val. Det finns ingen perfekt produkt. Iaf inte för alla. Diskutera kameran sakligt istället för att tjata om hur dålig den är. Speciellt när folk (jag bla) berättar hur du kan göra den bättre genom root och ny apk. Om du inte orkar det så var nöjd för vad den är. Jag tyckte inte kameran höll måttet innan så jag gjorde något åt det. Och jag är sjukt nöjd med prestationen efter uppgraderingen.

    Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
     
  15. backspace

    backspace Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Google Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 4a
    När LG själva lägger fram att en av huvudfunktionerna är kameran så blir man ju lite "sne".
    http://www.lg.com/global/g2/sub1.html

    Oooh.... hittade ju den här godingen i deras säljtext som jag bara måste citera.

    "You don’t need a steady hand to get sharp pictures and smooth videos with G2."

    Hittade ju fler godsaker om kameran (beating the dead horse).
    Om du kollar under "Main" på LG-sidan och klickar på "OIS Camera" så skriver de följande med en bild som ska föreställa att den är tagen på en livekonsert.
    "Less blur in photos, less shaking in videos".

    Hahaha :)
     
    Last edited: 17 feb 2014
    gizero gillar detta.
  16. Hankenstein

    Hankenstein Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 13
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 pro
    Telefon 3:
    Lenovo P2
    Platta:
    Ipad
    Jag brukar fota en hel del, eller rättare sagt VÄLDIGT mycket med mina mobiler. Av alla mobiler jag haft med kamera genom åren är LG G2 utan att tveka den sämsta kameran. T o m ZTE Blade är lättare att få till ok bilder med än LG G2. Det är näst intill som ett skämt när den försöker fokusera.
    Absolut, som folk skriver, är det mitt på ljusa dagen och du vill ta kort på något träd, stillastående bil eller liknande så blir det riktigt bra bilder, men minsta lilla rörelse och det blir bilder med väldigt suddigt resultat.

    Jag tänkte ha tålamod och invänta KitKat, men vet i fasiken om jag är pepp på att vänta. Min förra Galaxy S3 hade en mobilkamera i världsklass. Det har inte G", långt därifrån. För mig är det högst troligen en dealbreaker i efterhand
     
  17. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Försökte du påstå att du inte ens kan ta fokuserade bilder i ljusa förhållanden på saker som rör sig? Det är inga problem att göra och det finns en riktigt snygg bild på XDA där personen tagit bilder i kurvan på en cykeltävling och det ser ut som att de står blickstilla för att det inte är något suddigt. Så definitivt inga problem i ljus.
     
  18. Hankenstein

    Hankenstein Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 13
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 pro
    Telefon 3:
    Lenovo P2
    Platta:
    Ipad
    Beror lite på "rörelsenivå" så att säga. Om man tex ska ta kort på tennisspelare in action, något jag ofta tar kort på, är fokusen inte alls bra även under ljusa förhållanden jämfört med mobiler som Galaxy S3 och Xperia Z
     
  19. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Jag tyckte vi förde en rätt bra diskussion här i tråden, om man nu kan kalla det diskussion när alla är överens. Kameran ÄR dålig, det är fakta. Inte alltid, men tillräckligt ofta för att man ska bli irriterad på den.

    I övrigt tycker jag om telefonen så det finns ingen anledning för mig att sälja just nu. Fixar de kameran i nästa uppdatering blir den nog mitt förstaval igen.


    Skickat från min iPhone 5s via Tapatalk
     
  20. Cap_a

    Cap_a Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Får jag föreslå en systemkamera? Helt klart bättre till sport. Du kommer bli positivt överraskad! Lägg till ett 70-200/2,8 objektiv eller liknande..
    :)
     
    Kryckan gillar detta.