Hur väljer man bäst telefon till äldre människor?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av alicej, 6 apr 2020.

  1. ms22cn

    ms22cn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Prova köpa vilken android som helst och installera sedan "senior homescreen" en launcher. Kostar 20 spänn och är på engelska men man kan döpa om knapparna hur man vill. Funkar kanon för de seniorer jag installerat den till. Flertalet har tidigare haft Doro, men ej kunnat använda ex bank id då den aldrig uppdaterades. Aldrig...
     
    alicej och bernard gillar detta.
  2. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Om ni vill ha lite koll på vad han är så är ett tips att slå "location sharing" i Google Maps, givetvis med hans tillåtelse. Då kan ni se var han är.
     
    alicej gillar detta.
  3. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Sen har vi ju också Google Trusted Contacts-appen där man kan begära att få veta vart ens kontakter, som har betrott en med detta, befinner sig. Man kan ställa in hur långt tid man har på sig att neka begäran, och om man inte har svarat inom den tiden så får man veta vart de är vilket ju kan vara bra då det troligtvis har hänt personen något.

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.emergencyassist
     
    alicej och pmugghc gillar detta.
  4. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Har sålt smartphones till 95åringar och doroknapptelefoner till 60åringar. Om användaren är intresserad kan en smartphone vara så enormt värdefull men om vederbörande är ointresserad och får en smartphone bara för att någon annan tycker att man ska ha det kommer det bara bli fel och blir svårt.

    Personligen, subjektivt, tycker jag att Doro är helt värdelösa, systemet är krångligt då det försöker förklara varje steg i telefonen men det slår enligt min mening totalt bakut, en gammal person fattar inte alls vad dom försöker förklara. Och blir därför rörigt och svårmanövrerat.

    Jag har nästan till alla som kollat på en Doro för 2-3K rekommenderat en huawei för en tusing, visat enkelt läge och mer lagring, minne, kamera, Sw, mm. 9 av 10 väljer en huawei då. Custom launchers i all ära men det är jäkligt mycket smidigare om det är inbyggda funktioner.

    Enda man ska vara uppmärksam på är T-slingan, tror Doro har det i dom flesta av sina lurar och det kan vara enormt värdefullt för någon med hörapparat att kunna koppla om till slinga.
     
    alicej och N6290 gillar detta.
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Å andra sidan finns det hörapparater som har Bluetooth som man kan koppla till vilken mobil som helst...

    Doro var ingen höjdare för min morsa (90+), funkade inget vidare, det var enklare med en Samsung för 500 spänn (deras minsta) med Lightning launcher som jag anpassade helt för hennes behov, på så sätt kunde jag göra ikonerna lagom stora samt att jag lade in ett sätt för mig att komma åt inställningarna som inte hon kunde råka utföra av misstag.
     
    holyjoe och pmugghc gillar detta.