i5700 billigast?

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av Cliddo, 9 mar 2010.

  1. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Dålig telefon eller inte kanske är en smaksak eller ibland kanske en fråga om otur. Jag har haft min Spica ett tag nu och den har funkat väldigt bra och tycker inte den är dålig. Klart det finns bättre telefoner. Dock som du säger är Kies eller NPS inget att direkt hänga i julgranen. Men telefonen är det inget fel på. Men telefonen funkar fint.
     
  2. CrazyDriver

    CrazyDriver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Rent hårdvarumässigt kanske inte skillnaden är särskilt stor mellan Samsung och andra märken, iallafall inte då Samsung många gånger bygger sina telefoner med platformar från t.ex. Qualcomm, ST Ericsson mfl. Problemet är att många asiatiska tillverkare är så fokuserade på den asiatiska marknaden att resurserna inte räcker till att supporta resten av världen. Sedan tjänar man såklart inga pengar på mjukvaruppgraderingar, så tillverkare stressar ut sina telefoner på marknaden för att vara först. Därefter överger man sina kunder (i7500) eller släpper en halvmedioker uppdatering (läs Android 2.1). Ganska kortsiktigt om du frågar mig, men tyvärr inget som Samsung är ensamma om.

    Om man ser på utvecklingstiden och utvecklingskostnaden för en ny telefon så vågar jag nog påstå att mjukvaran är den dyra biten. Om man nu inte ska ta fram hårdvaran helt själv vill säga. Problemet blir då att man hela tiden måste släppa ny häftig hårdvara för att tjäna pengar, men mjukvaran är konsekvent steget efter. Det finns marginellt med tid och resurser att verkligen optimera och testa att allt verkligen fungerar optimalt.

    Konceptet med nerladdningsbara applikationer kan ju verka bra, men det blir samtidigt svårare att bygga telefoner som ger en genomarbetad och optimal användarupplevelse. Jag utvecklar själv för Android, men jag måste säga att jag är inte särskilt imponerad av Googles arbete. Systemet känns inte genomtänkt.

    Tänk att man måste klocka sina ARM11 processorer i närmare 1GHz för att få en telefon att fungera smidigt. Det är ju helt idiotiskt. Jag höll själv på att implementera signalbehandling i Android men gav upp. Det är helt enkelt inte värt besväret att koda native C när resten av Javakoden slukar all kraft. Nu börjat t.o.m. Google inse problemet och ska tydligen komma med JIT, men det känns mest som en nödlösning. RTOS jag vill ha.

    Men vad jag egentligen ville komma fram till är att tillverkarna t.ex. Samsung, måste börja ta ett större ansvar för sina produkter. Man kan inte bara ta Googles kod och porta över lite snabbt och enkelt för att sedan tycka ut en uppdatering till alla sina användare utan att ens testa att allt verkligen fungerar som det ska.

    Men visst, som du säger, det är såklart en smaksak hur man uppfattar en telefon. För mig var det som att kastas tillbaka minst 5 år i tiden med min Samsung i5700. Ljudkvalitén, menyhanteringen och kameran är helt ohyggligt dålig.

    Oj, det blev ju ett långt och svamligt inlägg det här, men någon veckas stångande med min i5700 har fått mig att inse ett och annat. :)