Diskussion: ICS - Första intryck, buggar/problem?

Discussion in 'Xperia S - Allmänt' started by HenrikLundqvist, Jun 21, 2012.

1. svasse

svasse Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Alla mina bilder som jag fått skickade till mig är borta från sms konversationerna. Ska det vara så?

2. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jodå det har jag :) Har flera som fungerade klockrent med GB men nu fungerar inget. Mitt MW600 får in kanalerna utmärkt dock. Jag kan använda den men det är surt att inbyggda radion är "paj" nu.

Edit: http://talk.sonymobile.com/thread/43225?tstart=0

Last edited: Jul 1, 2012
  3. Galaxy

MINA ENHETER

Last edited: Jul 1, 2012
  4. Andresin

Andresin Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

5. HenrikLundqvist

HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Nu såg jag att nån lagt upp en hel tråd om en bugg jag också upptäckte igår.

I alla fall, jag låg och tittade på ett avsnitt av serien House när telefonen plötsligt började ringa och vibrera.
    Skillnaden mot ett riktigt samtal var att avsnittet fortsatte spelas, dialern dök inte upp och det var den klassiska SonyEricsson-ringsignalen som lät, inte ringsignalen jag bytt till.. Det gick inte få stopp på, den bara fortsatte ringa precis som att det var ett samtal.

Ska tilläggas att det var mitt i natten och jag hade tyst läge på, så det var extra märkligt att telefonen började ringa med högsta volym.. Och extra irriterande.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

6. matti.vx

matti.vx Youth Droid Medlem

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Förstår inte varför de tog bort möjligheten att har olika volymnivåer för inkommande samtal och notifieringar?
    Inte ens med appar som Volume Control+ kan man åtgärda detta!
    Känns väldigt konstigt att ta bort en finess bara sådär :(

7. wMathy

wMathy Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Sony har ju ändrat med Facebook-appen med, tagit bort Timeline vilket gör att man inte kan se bilder och sånt.

Xperia S ICS verkade inte vara väldigt genomsökt efter fel, eftersom majoriteten av användarna antagligen använder FaceBook så är det ett väldigt stort fel.

8. matti.vx

matti.vx Youth Droid Medlem

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Facebookbilder kommer inte upp i ICS överlag numera... Man får ladda hem Friendcaster eller Haxsync för att få kontaktbilder att synas! Tror det var något bråk mellan Google och FB...

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

9. bihslk

bihslk Senior Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11
    ROM:
    IOS 13.1
    Ska man ha FaceBook fungerande ska man först logga in på den gamla versionen innan man uppdaterar till nya Versionen från Google Play. Annars blir det problem och strul. Men jag funderar starkt på att ta bort allt som följde med. Min tele är rootad så jag har ändrat en del i den...

Förresten eran lockscreen ni som har på DRA är det den fula Sony låset.
    Igår följde jag en guide och ändrade namnet på lockfilen i root till .apk.bak och jag fick fram ICS låset med en Nyckellås i mitten,,, trycker man en gång på den får man fram kameran med på ena sidan

10. bihslk

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11
    ROM:
    IOS 13.1
  11. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Hehe Kul att du fick fram samma funktion igen, fast lite annorlunda. Allt bytte plats. haha. Så varför? Orsaken till varför Sony ser ut som den gör är ju för att testare villa ha VANILLA varianten, så Sony utvecklade sitt lås, med samma funktioner. Så varför inte behållit sonys?

Nåja, tänkte ge ett nytt utlåtande efter en veckas användande. Det är en bra uppdatering till stort. Tycker fortfarande den är stabil och de viktigaste funkar på den utan större problem. Tyvärr har Sony misslyckats mer med Xperia S programvaran i jämförelse mot 2011 års ICS-mjukvara som Sony gjorde mycket rätt och telefonerna (tyckte jag) blev mycket bättre. Trots att ICS nu är känt för att kräva bra hårdvara för att den är tungdriven, så skulle mjukvaran helt enkelt flyta på bättre än normalt. Ja, i viss mån är den bra, så länge ditt RAM-minne inte används för mycket. Har du runt 150-170MB kvar så kan du vänta dig en mobil som inte är så trevlig. Med 2.3.7 hade jag på kort tid (mars - ICS släpp 25/5) 2 omrenderingar i Launchern. Med ICS har jag haft ett flertal av samma sak. Med andra ord får jag känslan av X10 och arc S om igen med GB. Hur kan 2012 års lurar fungera aningens sämre mot 2011? Kan tänka mig att detta är svaret. Sony har jobbat mest på 2011 års mjukvara eftersom dessa lurar har en kortare supports livstid, så för att kan slippa större problem framåt i tiden koncentrerade man sig på dessa. De har gjort ett grymt arbete för 2011 års lurar tycker jag faktiskt. Med 2012 års lurar så har det 2 år på sig att fixa problemen. Så det kan ju vara möjligt att lagom till Xperia U-mjukvaran släpps så har Sony jystera de buggar som finns för Xperia S också.

BT-funktionen fungerar aningens sämre mot 2.3.7 och det hackar i musiken oftare än tidigare. Fast-capture har kaikat ut helt klart. Ibland funkar den precis som den ska. Man håller in knappen, kameran sätts igång och bilden tas, men för det mesta så händer det ingenting och man missar fototillfället p g a man måste trycka på kameraknappen ett flertal gånger. Jag testade att ställa in knappen på att bara starta kameran, och då fungerar knappen som den ska, men ingen bild tas. Så något är tok här helt klart. Flytet i luren är suveränt, så länge som jag skrev tidigare inte går under 200MB i RAM-minne, vilket är fruktansvärt lätt att göra. Batteritiden är bra, SÅ LÄNGE DU INTE ANVÄNDER DEN. Den dricker fruktansvärt mycket ström vid användande, och nog tycker jag mig märka att samtal drar den nästan mest på. Musik inga problem, inte BT... men Skärm och samtal är stor bov. Men ändå, bättre batteritid i sig mot GB.

Så kortfattat:

+ ICS är en uppryckning mot GB mer intuitivt och lättanvänt.
    + Kopplar upp sig mot BT-produkter riktigt kvickt.
    + Snabbt interface
    + Stabil mjukvara
    + Batteritiden är förbättrad

- Mjukvaran är stabil, men inte buggfri
    - Musikuppspelningen via BT har ett välkänd bugg då hack förekommer
    - Mjukvaran blir seg och flytet blir uselt när det är mindre än 200MB kvar i
    ram
    - Fast-capture funkar inte som det ska
    - Tillbehör som tidigare funkat, fungera inte längre med ICS. T ex LiveDock.
    - Batteritiden är visserligen förbättrad, men bara så länge du inte använder
    luren.
    - Launchern behövs omrenderas oftare än tidigare.

Jag hoppas att detta är något som kan lösas snarast, för luren har fungerat utan trubbel med 2.3.7 så hårdvaran är det inget fel på, så hur kan ICS faktiskt fungera lite sämre? Men rekommendera ändå en uppgradering. Själv funderar jag lite på att gå tillbaka till 2.3.7 just p g a LiveDock-stödet. Jag lär ju inte få pengarna tilbaka för den dosan inte.

Last edited: Jul 2, 2012
  12. roffe99

roffe99 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ursäkta en dum fråga men vad är det för skärmlås du har på bilden?

13. roffe99

MINA ENHETER

Första intryck av ICS

Efter uppdatering av ICS så tycker jag att menyerna flyter på lite smidigare, batteritiden har iaf inte blivit sämre men som några har påpekat så handlar det ju naturligtvis antagligen hur man använder sin mobil.
    Några förändringar som först kan vara irriterande, men som man antagligen kommer att vänja sig vid, är snabbinställningar som menyfunktioner som man flyttat från meny/funktionsknappen till övre noteringsfältet samt skärmlåset, listen där man plockat bort ljud och av någon anledning lagt till kamerafunktion i stället. Visserligen kan man trycka på on/off knappen och få stäng/ljud av/på men men. Att man kan knacka på displayen och få funktionsknappar överst för bakgrund/tema samt lägg till på startskärm är väl okey. Sen är gränssnittet ganska snyggt och förändringarna i bildalbumet är väl okså najs även om det praktiskt inte betyder så mycket enl vad jag tycker.
    Inställningar är lite uppfräschat och lite fler/mer funktioner och information vilket är bra och uppskattat tror jag.
    Dom omtalade tre funktionsknapparna är väl lika snabba/långsamma som tidigare även om det är en viss vana hur man skall trycka och man får nog lära sig att det inte är några snabba touchknappar direkt.
    Har inte upplevt några laggproblem eller andra försämringar rent prestatiosnmässigt ännu.
    Jo, så visst är det mest ros och lite ris för ICS. Nu väntar vi på Jelly...

14. Galaxy

MINA ENHETER

Kortfattat har Sony inte slitit ut sig direkt. Denna uppdatering är så basic som det bara går men ändå så är den inte buggrfri, laggfri. Här har Sony misslyckats rejält tycker jag... med tanke på hur långt tid det har tagit. Allt snack med om att de vill ge en bättre/stabilare upplevelse för senare modeller och därför senare release för tex SXS jämfört med 2011 modellerna låter ju nu som bara ren BS.

ICS är Google´s förtjänst inte Sony´s och det som Sony har lagt på är riktigt basic (detta är underbart för basic användare men inte avancerade). Jag är inte besviken på ICS i uppdateringen men snarare på Sony´s egna förbättringar... tycker de kunnat gjort mycket mer med tanke på tiden de haft på sig speciellt med tanke på hur mycket bra finesser det kom i andra lurar som släpptes efter SXS.

Nja.. Sony.. gör om gör mer.. fixa problemen asap. Om det inte kommer en riktigt bra ICS custom-rom efter sony släppt källkoden så blir det o gå tillbaka till GB tills det är fixat.

ICS mer ros
    Sony mer ris
    :)

15. Asssor

Asssor Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Mina menyer är rätt sega i ICS tyvärr. tar ca 2sek att öppna dialern och inställningsmenyn är också ganska seg.

Att pincha i hemskärmen funkar knappt för mig längre och när det väl gör det så hackar det till rätt rejält i animationen.

Ja, jag har gjort en reset efter uppdateringen.

16. bihslk

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11
    ROM:
    IOS 13.1
    Låset är ICS original men dock kommer den ej fram då SONY har ett eget DRA lås.

Denna lås får du fram om du har rootat din Sony Xperia S och ändrar i låsfilen

i slutet från .apk till .apk.bak

Filen finns alltid kvar om du vill återgå till Sonys lås men då får man ta bort .bak

roffe99 likes this.
  17. roffe99

MINA ENHETER

Vi har lite olika uppfattningar och du skriver att "denna uppdatering är så basic som det bara går men är ändå inte lagg/buggfri" och sen skriver du att "här har Sony misslyckats rejält" och "ICS är Googles förtjänst och inte Sonys" - vilket väl alla har begripet och du är inte besviken på ICS i sig själv, så vad är det som är lagg/buggit - ICS eller Sonys förbättringar eftersom du ger Google och ICS ros och Sony ris. Själv tycker jag väl att Sony inte behöver göra om då jag inte ser vad Sony har gjort för allvarliga fel men man borde gjort mer, möjligen. ICS är väl i så fall basic och Sonys förbättringar också basic men jag upplever varken ICS eller Sonys "förbättringar" som varken något revolutionerande eller något att haka upp sig på. Inget jag kan se i denna uppdatering har gjort min Xperia S sämre mer än smådetaljer eller estetiska småsaker. Så Sony kan lugnt fila på förbättringar i väntan på Jelly Bean enligt min personliga åsikt. Andra må ha sin egen värdering.

18. roffe99

MINA ENHETER

Okey, då vet jag. Tack för det.

bihslk likes this.
  19. Galaxy

MINA ENHETER

Är det lättare om jag säger så här.. Det är inte så att Sony lagt på så mycket av egna finesser och dylikt som skulle tynga ner "ICS" så pass att det laggar som det gör på SXS. Ta tex SGSIII´s "finesser".. dom kan jag tänka mig att det skulle tynga ner en lur men eftersom Sony inte har det och det laggar fortfarande så tycker jag att det är misslyckande av Sony som inte fått ihop ändarna ordentligt.

ICS + tungt skal & finesser ger kanske lagg och buggigt lur.
    ICS + "basic" skal & finesser borde inte ge en laggig och buggig lur som denna uppdatering.

Kommer säkert en mindre firmware uppdatering snart som kanske åtgärdar dessa problem.. så som spontana lagget, Radio, WiFi´n, Timern (rendering) för att nämna vissa.

20. Fredriks

Fredriks Android Medlem

MINA ENHETER

Upplever ICS på sxs som rena himmelriket jämfört med ICS på sgs2.

Har inga problem med min sxs efter uppgraderingen till ICS. Telefonen flyter på lika bra som innan,inget lagg eller hängningar (ännu). När jag uppdaterade min förra sgs2 blev jag däremot riktigt besviken, totalt okänslig scroll och dålig skärmrespons.

Sen att det finns förbättringar att göra även på sxs är ju en annan sak, det kommer nog en buggrättnig på saker som swedroidare uppmärksammat inom en snar framtid.

Gillar inte vad ICS gjort med pinkodspolicyn på exchange, det var mycket bättre i GB. I övrigt tycker jag stockmail och kalender blivit bättre, synd bara att dom bytte från svart till vitt som bakgrundsfärg.

Skickat från Tapatalk 2

Droidsson_1 likes this.