ICS till Galaxy Tab 10.1

Diskussion i 'Samsung' startad av coopdeo, 19 oktober 2011.

1. G4il1

G4il1 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    368

MINA ENHETER

Jag hade en hel del strul med den Italienska romen. Bland annat långsam kamera, låsningar och system program som fick för sig att fråga efter root trotts att de inte skall göra det så som Radio mfl. Jag testade därför den Baltiska och den har funkat bra och är betydligt mer stabil.

2. JockeBanan

JockeBanan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hm, verkar som att problemet med battery drain beror på flight mode, har nu flight mode off och wifi avstängt vid vila (wifi-avancerat-aldrig vid viloläge), har bara tappat 2% på 4.5 timmar, hoppas det håller i sig...

3. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Kanske en korkad fråga, men varför skulle man vilja ha flight mode på om man inte ska flyga, eller stänga av all typ av datatrafik?

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

4. Razpootin

Razpootin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Jag brukade sätta på Flight Mode, för att dölja "SIM-kort-fattas-ikonen", men kom också på att detta kunde vara en batteribov av någon outgrundlig anledning, så jag har struntat i det den senaste veckan, men märker ändå ingen skillnad. Det våldsamma batterisuget fortsätter ändå...

Ska också testa den Baltiska, väntar otåligt på att plattan ska ladda fullt bara haha! :P
    Gjorde du någon återställning eller någonting annat viktigt innan du ändrade !?
    Skulle vilja veta, så att jag inte gör något galet. :teeth:

5. G4il1

Mottagna gillanden:
    368

MINA ENHETER

Nej ingen återställning. Körde bara på den Baltiska med Odin och sedan även cwm recoveryn och efter en uppstart så att allt funkade startade jag om i recoveryn och la tillbaka root.

Igår la jag dessutom dit A1 Kernel v2.2 och det hela verkar stabilt och jag kan nu kolla in bland annat SVTplay Flash sida utan lagg mellan bild och ljud så det blir att testa detta ett tag nu.

Ja just. Batteri utnyttjande under 8 timmar i natt med allt på slaget i kommunikationsväg var 3%. Kändes OK men får testa mer framöver.

6. Showbiz

Showbiz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har stock ics (italienska), men är intresserad av att lägga in samma kernel. Jag är dock inte speciellt bra på allt detta med flashning (försöker lära mig alls termer, förkortningar etc genom att läsa på olika forum) Jag har rootat telefonen genom att följa guider på Xda. Jag undrar dock om det finns någon bra guide för att flasha kernel? Riskerar jag att tappa något i mjukvaran och sist men inte minst, om man vill byta tillbaka till stock kernel, hur går man då tillväga?

Ledsen om jag trampar någon på tårna för att jag inte lärt mig allt ännu...

Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2

7. BarT

BarT Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Låter kanon. Har stocktangentbordet svenska tecken eller måste man installera själv ett nordiskt tangenbord?

8. G4il1

Mottagna gillanden:
    368

MINA ENHETER

Om du har installerat Clockworkmod (CWM) recovery så är det väldigt simpelt att installera en ny kärna. Det enda du gör är att ladda ner zipfilen med kärnan och sedan kopiera den till plattan.

Starta sedan om plattan i recovery läge (stäng av plattan. starta medan du håller volym ner tills du får upp de 2 valen om recovery eller uppdatering välj det vänstra valet genom att trycka på volym up en gång och sedan volym ner för att bekräfta) När du är i CWM recovery så välj att update from zip file sedan söker du fram zipfilen med kärnan och bekräftar så läggs kärnan på och sedan bootar man om när det är klart.

Sedan behöver du setcpu (finns gratis på XDA om man är reggad) för att överklocka om man nu vill det.

Skall du återgå till stock så brukar en hel flashning med odin av stock romen (Italienska eller Baltiska för tillfället om du har en 3G variant) vara det enklaste.

Du behöver inte göra Wipe på något så du tappar ingen information.

Not: Jag har inte plattan på jobbet så jag kan inte ge en exakt beskrivning men du får förhoppningsvis en bild av hur det går till.

Showbiz gillar detta.
  9. G4il1

Mottagna gillanden:
    368

MINA ENHETER

Bra fråga. Jag har inte kollat då jag kör swiftkey men jag kan kolla när jag kommer hem. Tidigare versioner (3.1 och 3.2) har dock alltid haft svensk tangentbordslayout oavsett om det vart den nordiska, baltiska eller UK Romen så jag tycker denna borde ha det med. Jag kollar när jag kommer hem dock om ingen annan vet.

Edit: Jadå svenska finns om input language för det inbyggda Samsung tangentbordet.

Last edited: 4 september 2012
  10. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Stocktangentbordet har svenska tecken ja :)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

11. DroidGurka

DroidGurka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ja, flight mode på italienska verkar dra mycket batteri. Jag aktiverar också flightmode, för att spara batteri! Men det verkar inte varit en bra idé :)

Får väl prova den baltiska helt enkelt.

12. Showbiz

Showbiz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tack för hjälpen!

Jag har 3g via Telia, något jag måste göra för att det ska fungera? Hur är batteritiden, hunnit få någon känsla för det?

Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2

13. Razpootin

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Har nu kört in den baltiska utan att återställa eller lägga in några mods.
    Jag kan nu köra HD klipp i YouTube, vilket är ett väldigt gott tecken!
    Ett dåligt tecken är att den fortfarande drar grymt mycket batteri... tog med mig plattan idag, lämnade den i bilen med wifi påslaget och standardsynk med gmail, men 12 timmar senare har den ändå dragit dryga 12-13 procent, vilket jag tycker är jävligt märkligt. Lämnade wifi på även fast det inte finns några hotspots i området, så den har ju inte kunnat synka heller.

Lagget med HD video på tuben är väck och förhoppningsvis så är lagget när man spelar musik också är borta, men batteriproblemet kvarstår.... får väl fortsätta gräva inom ämnet.

Har en 7500 förövrigt.

14. JockeBanan

JockeBanan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Flight mode har ju varit ett väldigt enkelt sätt att stänga av all kommunikation, vilket gör att enheten drar mindre ström och man blir inte störd av SMS, "slut ström ljud" mm under natten, man slipper även mycket reklam :), finns ju ingen anledning att Taben ska hålla på med en massa grejer när jag ändå inte grejar med den!
    Jag använder min Tab endast ibland och då har den ju alltid varit redo ifall den har varit i Flight Mode! mobilen SGS II, verkar inte dra ett skit när den är i Flight Mode, vilket den alltid är i under natten och när jag flyger!
    Är ju lite skumt att den ska dra mer när den är i FM...

15. BarT

BarT Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Nice. Får prova den baltiska romen :-)

16. Razpootin

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Men kom ihåg att det INTE är som det svenska tangentbordet, det som var svart, utan är lite annorlunda i utseende och beteende! ;)
    Jag använde aldrig stockbordet i HC och hade totalt glömt bort hur dåligt det var när jag körde in ICS, så nu kör jag med något tangentbord som kallas AI eller liknande som var skönast, även om det inte är anpassat för tablets så funkar det tills den svenska firmwaren kommer. :cool:

17. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Skulle någon vänlig själ här kunna testa med att bara testa WiFi påslaget efter en full laddning och sen jämföra med WiFi avslaget efter en full laddning. Jag tycker mig se en del rapporter lite kors och tvärs om detta och det ser ut att ha en ganska tät koppling till att enheten inte får sova ordentligt när WiFi är avstängt, hur osannolikt det än kan låta.

18. zaphyrdroid

zaphyrdroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Ble trett av å vente, og flashet den baltiske ICS versjonen med Odin i dag. Den funker perfekt. Det finnes ingen grunn til å vente på en nordisk rom :D

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2

19. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Ok, jag stänger personligen aldrig av någonting på min tab så jag är nog en dålig referens ;) Samma sak gäller på min mobil, som även den får rulla på dygnet runt. Vill jag absolut inte bli störd mutar jag bara volymen. Men för att svara på din fråga så är det ju helt ologiskt att den skulle dra mera ström i FM. Länkade någon sida bakåt till en xda-tråd, och många där upplevde samma sak. Skumt som sjutton iaf, och det måste ju vara någon bugg helt klart.

Det svarta var väl det som kom med HC? Enda skillnaden på det som kommer med ICS, är att det är ett ljust tema, annars är det precis likadant. Men jag håller med om att det suger. Kör själv med SwiftKey för tablet, då det går att skriva med "tummarna", när man använder splitlayout.

Hinner sällan ladda min till max då jag tappat bort min originaladapter, vilket gör att den inte laddar fullt under en natt, och dessutom har jag bara wifi, och det skulle vara lite trist att inte kunna surfa under en dag el två :) Kanske räcker att jämföra hur mycket den drar ur på en natt med, och utan wifi?

Skickat från min GT-P7510 via Tapatalk 2

Last edited: 5 september 2012
  20. Razpootin

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Ja, det svarta kom med HC, och det var tweakat just för svenskar.
    Det hade skönare utseende och beteende enligt mig, jag körde som sagt ALLTID med det och det blev som en liten chock när jag drog in ICS, eftersom jag glömde bort att det inte kommer finnas förens den svenska firmwaren dyker upp, antar jag. :ehm:
    Jag ville bara upplysa folk om att det kommer saknas eftersom jag själv totalt glömde bort det ^^