iglaset, sök efter öl, vin och sprit

Diskussion i 'Applikationer' startad av johannilsson, 12 sept 2009.

  1. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Finns en RC för 1.1.0 uppe för de som känner sig sugna på att testa. Om det finns flera så ta den senaste.

    Nytt i den här releasen är främst möjligheten att sätta betyg, betyget sparas till iglaset.se. Samt att det är vitt tema. Lägger ut den här med den vita temat så får ni känna hur det känns med.

    Finns en del interna saker som måste snyggas till och den är lite buggig men jag vill gärna höra era åsikter om var och när den krashar ändå.

    http://github.com/johannilsson/iglaset/downloads
     
  2. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    1.1.0 finns nu på market. Vit bakgrund, möjlighet att sätta betyg, direktlänk till sb, kategorier samt en del fixar. Changelog finns på GitHub http://bit.ly/3rK6vj.
     
  3. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Keep up the good work
     
  4. durd

    durd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Va i...
    Sökte på "systembolaget" iförrgår och tänkte utveckla en (liknande) app själv trotts att jag inte är någon fulländad programmerare eller java-person.

    Ska bli kul att se hur denna utvecklas :)
     
  5. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Känner du för att hugga in så finns kodbasen på GitHub. Jobbar just nu tillsammans med Conny på iglaset.se med att få till streckkodsläsning samt listor över rekommendationer och favoriter.
     
  6. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Väntar tålmodigt på att sträckkoden ska komma :)
     
  7. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag med! Får ta ett allvarligt snack med Conny imorgon :)
     
  8. Drogen

    Drogen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ville bara pejla läget i denna tråden. Har precis upptäckt möjligheterna med Android, sökt och lusläst hundratals inlägg på Swedroid. När jag hade funderat ett tag på vad som vore grymt användbart så tänkte jag på ett "Prisjakt för systemet". Tänk att vara på en restaurang, middag hos vänner, provning el.dyl. och bara kunna scanna streckkoden på vinpavan, få upp artikel, pris tillgänglighet, och sedan lägga till kommentaren "middag hos Henke" och spara. Det vore helt suveränt. Men med tanke på att tråden har vilat nästan en månad så ser det kanske inte så enkelt ut... *Hoppas*
     
  9. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Planen är fortfarande att få till det här, men som jag nämnt tidigare vilar det på att få tag på streckkoder. Har en vän som har kontaktet Systembolaget dock inte fått svar än. De andra sakerna jag hoppas få till är just kommentarer och stöd för inköpslista samt "min källare" dock saknas de bitarna i API:et just nu. Så tyvärr vilar appen ett tag innan de här bitarna är på plats. Närmaste på min lista just är stöd för QVGA (Tattoo bl.a.).
     
  10. hackan

    hackan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Skulle det vara möjligt att samla ihop streckkoderna manuellt, eller bryter man mot något då? Har fullt upp fram till jul, annars skulle jag kunna tänka mig att skriva ett sånt program, borde inte vara så krångligt tycker jag. Bygger däremot (som alltid?) på ärliga användare.
     
  11. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det skulle vara fullt möjligt, har varit på Conny som bygger iglaset.se om han inte kan lägga in stöd för det i API:et och det är inte omöjligt. Ärligheten skulle man kanske kunna komma runt genom att vänta tills en streckkod har rapporterats minst N gånger innan den blir sökbar dock. Skrik till om du har tankar på att hjälpa till så kan vi sy ihop det.
     
  12. hackan

    hackan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag ska se vad jag kan göra, men det kommer bli efter 18:e december kan jag börja skriva något i så fall, får återkomma då.
     
  13. ocbgb

    ocbgb Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2009
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    några updates för iglaset sedan posterna här i juni?

    just kunna scanna av en vinflaska för att spara ner "bosse bulas vin på festen hos kjell" hade varit guld, helt plötsligt hade man kunnat veta vilka viner man gillar! ^^
     
  14. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    En liten uppdatering, Conny fick svar från systembolaget om att de _inte_ vill dela med sig av sina streckkoder. Conny jobbar dock på en lösning om att kunna crowdsourca streckkoder ifrån appen.
     
  15. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    ...suck åt ett folkligt ägt företags ovilja att vara behjälpliga, räcker väl med att vd'n får en hög lön för att driva ett företag utan någon som helst konkurrens med vinst...
    men crowdsourca streckkoder låter som en bra lösning.
     
  16. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ja det är riktigt tråkigt. Men om någon är sugen på att hjälpa till här så maila mig så kan ge er uppgifter till Conny. iglaset är en php applikation men API delen är skriven i python. Dock håller Conny i nuvarande stund på att porta allt till ruby. Tror säkert att han skulle bli glad för all hjälp han kan få. Känns som ett API och lagring av crowdsourcade streckkoder skulle kunna utvecklas parallelt med den övriga siten.
     
  17. Frohike

    Frohike Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2009
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hur skulle crowdsourcingen gå till? Jag tänker att om man tittar på en dryck i programmet som inte är associerad med en streckkod, så ska man kunna lägga till en genom att scanna koden ifråga. Eller?
     
  18. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ja precis har också tänkt mig det så. Tänker iofs att man alltid ska kunna rapportera in en streckkod till en produkt. Fördelen med det är att man kan göra någon form av ranking av hur bra en streckkod är samt att man täcker streckkoder för både tex. 33cl, 50cl samt utländska koder med.

    När man väl har fått in en hel del koder skulle man även kunna lägga in så att en kod måste rapporteras minst x gånger innan den blir sökbar med.
     
  19. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Uppdatera tråde minst en gång om dagen med vad som händer :) En av dom apps som jag ser fram emot mest
     
  20. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Så fort jag har något nytt så postar jag, kan inte lova att det är varje dag :) Men appen finns redan idag på Market, det är biten med streckkoder som saknas och som känns mest efterfrågad.