iglaset, sök efter öl, vin och sprit

Diskussion i 'Applikationer' startad av johannilsson, 12 sept 2009.

1. johannilsson

johannilsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

En liten uppdatering!

http://twitter.com/SineX/status/6842593886

Ska försöka få till det här under min semester nu under julen. Så länge kan ni som är intresserade av att crowdsourca koder registrera er på iglaset.se då det här requesten kommer kräva att man har ett konto.

2. johannilsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Här kommer en första version, saknar i princip all felhantering. Men det är en start.

Än så länge kan man bara spara streckkoder inte söka än. Tänk på att man måste vara inloggad för att kunna spara en kod. Den säger att den har lagt till koden även om den inte gör det ifall man inte är inloggad.

Fler uppdateringar kommer komma under julen förhoppningsvis.

1.2.0RC1

http://github.com/johannilsson/iglaset/downloads

Edit: Just det, för att scanna in en streckkod.

1. Leta rätt på en produkt genom vanliga sökningen.
    2. Välj "Spara EAN till produkt", scanna och den ska sen vara sparad.

Last edited: 21 dec 2009
  3. ravon

ravon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Sweet, tackar! Bara att sätta igång och scanna då. Pip till så fort det kommer stöd för streckkodssökning.

4. johannilsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Nu finns det stöd för att söka på streckkoder. Det finns lite över 20 koder inlagda nu så den är inte direkt till så stor nytta än :)

Ska även försöka förbättra flödet efter att man har sökt på en kod som inte finns så att man ska slippa att scanna koden ytterligare en gång. Men det får nog bli efter att jag har köpt mina julklappar som jag ännu inte kommit iväg till att göra än.

Förslag på förbättringar är självklart välkomna!

1.2.0RC2

http://github.com/johannilsson/iglaset/downloads

5. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

känns skönt att veta att 2 av dem 20 har jag lagt in!!!
    För övrigt enkel och bra apps och när väl eanbasen blir stor kommer den bli ännu bättre.
    Ett förslag kanske vore möjligheten att se någon slags historik över vilka man betygsatt/lagt in ean på?
    Eller möjligheten till att välja favoriter för snabb åtkomst kanske?
    Även matförslag i still med rankningen dvs olika ikoner för vilken typ av mat den passar till eller om det är ett drick o prat vin.
    Nackdelen med att köra matförslag är väl att alla tycker olika och i slutändan kommer väl säkert alla viner passa till precis allt. Men kanske ta ett snitt på de röster som lagts och visa dem eller nåt

6. johannilsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Bra jobbat med scanningen :)

Conny har varit flitig på sista tiden.

https://twitter.com/SineX/status/6858668116

Personligen vill jag helst få in lista över rekommendationer, det är ju trots allt det som är det speciella med iglaset.se. Men lista över vilka produkter jag satt betyg på känns bra med. Lista över streckkoder man har scannat tror jag att Conny är på gång att lägga in på iglaset.se iaf.

Matförslag tror jag blir svårt, dels finns det ingen sådan funktion på iglaset.se idag. Däremot finns det en betydligt längre beskrivning av produkten (samma som finns på iglaset.se) där står ibland vad det passar till. Jag har dock valt att inte visa den i appen. Men kanske dags att tänka om där.

7. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Rekommendationer vore en bra feature faktiskt. Hur specifika kan dem bli ?
    dvs om jag går in på öl sen kanske mörk öl får jag då rekommendationer där?
    och går det och få det ännu mer detaljerat t.ex
    rött vin-->chile-->druvslag-->rekomm.

Jo matförslag är ju en stor del av hela drickkulturen, inte alla dricker bara för å bli stupfulla ;)
    Låt säga att man ska in till system och köpa en flarre rött och ska käka oxfile vore det nice att gå in på rödvin sen i menyn kunna tillex. välja kött och sen få rekomm. på det

8. Shimmy

Shimmy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tjo,
    Rekommendationerna funkar inte riktigt så, det finns egentligen ingen koppling för typ av öl osv.
    Det fungerar såhär, Du sätter betyg på ett antal artiklar, sen hittar iGlaset liknande medlemmar som du, d.v.s medlemmar som satt snarlika betyg som du, särskilt de höga betygen. Sen får du helt enkelt rekommendationer på artiklar som de snarlika medlemmarna satt höga betyg på, men som du inte betygsatt än.
    Det är en ganska beprövad metod som visar sig fungera rätt bra på även drycker. Vår största inspirationskälla har varit den eminenta filmsiten www.filmtipset.se, som har en liknande rekommendationsmotor.

Ang. matrekommendationer är det nått vi funderat mycket på, men vi känner att vi inte har tillräckligt mycket kunskap om mat så vi väntar tills det kommer nån som vill hjälpa oss med det.

Tack alla som scannat via appen, och tack för all feedback, det är verkligen nyttigt för oss.
    Sist men inte minst vill jag tacka johannilsson som gör ett kanonjobb med iGlaset-appen!
    /Shimmy (Conny på iGlaset)

9. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Ok då är det mkt upp till mig att betygsätta så mkt som möjligt och genom det få en mer personlig rekomm. ok det låter ganska bra faktiskt.

Angående matrekomm. så har ju systembolaget i dagsläget enklare rekomm. dvs kött/fågel/fisk på sina etiketter.
    Kanske går att nöja sig enbart med det i början ?
    antar att det isåfall hänger på att folk även där är villiga att för varje flaska även lägga till dem alternativ manuellt?
    Men det vore en oerhört bra funktion som jag tycker skulle göra appen så mkt bättre.
    Om jag söker på något så är det oftast relaterat till mat eller om det ska vara ett drick o prat vin.

10. Shimmy

Shimmy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Systembolaget har varit ganska tydliga med vad dom tycker är ok att man hämtar från dem och vad som inte är ok, dom har en xml med artikeldata som vi hämtar från dem då och då, tyvärr innehåller den inte matetiketterna.
    Det vi har funderat på är väl att koppla mat till taggar, (vi har taggar för artiklar idag, t.ex imperial stout, veteöl osv). Men som du säger kommer det att kräva att folk är villiga att hjälpa till att koppla taggar till maträtter.
    /Shimmy

11. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

mmm ingen kommentar om systembolaget...kan ju tycka att jag som delägare i skitstället borde kunna få ta del i sån enkel data...

Kan bara se till mig och jag är mer än villig att lägga till sån enkel info om jag ändå scannar in EANkod och tror nog många med mig känner likadant. Kan väl inte handla om mer än 2-3 extra klick.
    Appen är mkt trevlig som den är idag men kan nog inte se mig själv använda den mer frekvent förräns en liknande funktion finns inlagd.

12. johannilsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Att ha taggar för mat hade helt klart varit en bra början. Tror att har man bara möjigheten att lägga in den här typen av data både från appen och från siten så tror jag att folk kommer att börja göra det.

13. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Definitivt.
    Finns ju en annars lite mer omständig väg att helt enkelt sätta sig ner och lägga till det från systembolagets hemsida
    exmpel
    http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=4567&Butik=0&SokStrangar=

vinet casillero del diablo passar enligt deras sida till får/fläsk/nöt.
    kan nog tänka mig när jag har tid över å lägga in ett gäng via deras sida.

14. johannilsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tillvidare så går det dock att komma direkt in på systembolagets sida via appen, inte helt tydligt dock. Men om man klickar på någon av raderna under "Förpackningar" så kommer man till den produkten på systemets hemsida.

15. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Hade jag helt missat men gillar ändå idén med samlad info som sagt.och produktens sida på nätet är ju fylld med info jag inte direkt är intresserad av och veta vilket gör det relativt svårt att scrolla runt på en 3.5" skärm för och hitta just matdelen.

16. johannilsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Håller helt med. Vi får trycka lite på Conny för det här helt enkelt :)

Vi får inte glömma att både android appen och iglaset.se i sig själv är hobbyprojekt så saker kan ibland ta lite längre tid än vad man kan hoppas på :)

Har du någon idé på hur man kan göra det tydligare att man kan klicka på de olika förpackningarna förresten, gissar att det är fler som har missat det?

17. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Är helt införstådd med att det är hobbyprojekt då appen är gratis och även är beroende av andra människors vilja att bidra.

Om du med tydlighet syftar på länken till systembolagets hemsida så kanske en sys.bol. logga på varje produkts sida kunde indikera att här kan man klicka och komma direkt till produktens sida på sys.bol. hemsida?
    Ikonen kan ju även vara browser ikonen dvs jordgloben.

18. E-T

E-T Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan ju vara jag som är slapphjärnad (det är sen gammalt). Men när jag nu tänkte bidra med det lilla som råkade finnas hemma så hittar jag inte var jag scannar in streckkoden, varken för sök eller som i detta fall för att registrera?

Missuppfattar jag något måntro?

19. hubako

hubako Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

har ju ett ganska "tyskt" barskåp hemma. Hur stämmer de tyska streckkoderna överens med svenska vid samma volym? har programmet stöd för flera streckkoder på samma produkt?

EDIT: https://www.winestore.ee/ lägger ju ut streckkoden som artikelnummer på sin hemsida. Får man in dem har man ju iaf en start. De estniska streckkoderna där verkar i alla fall stämma överens med mina tyska.

Last edited: 22 dec 2009
  20. johannilsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

@E-T Du hittar "bidragsdelen" genom att först leta upp en streckkod och sen välja "Scanna EAN till produkt". Detta ligger dock inte på den versionen som ligger på Market än.

@Hubako De koder jag själv har scannat är tyska och danska. Det finns stöd för att knyta flera koder till en produkt. Det går även att knyta en kod till flera produkter, detta ifall att någon skulle scanna fel. Det finns även en räknare hur många gånger en och samma kod har scannats så ju fler gånger en kod har knutits till samma produkt desto troligare är det att den stämmer (någon sådan koll finns dock inte än). Och nej utländska koder skiljer sig från svenska tyvärr, svenska brukar börja på 73. Så tyvärr tror jag inte det skulle vara till så stor hjälp att skrapa koderna ifrån winestore tyvärr.