iglaset, sök efter öl, vin och sprit

Diskussion i 'Applikationer' startad av johannilsson, 12 sept 2009.

1. johannilsson

johannilsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har tillgång till kategori, producent och beskrivningen. Beskrivning visar jag inte för den är väldigt skiftande på vad den inehåller tyvärr, ibland står det bara vem som har tagit fotot på artiklen i den. Ska kolla med Conny om det finns möjlighet att göra någon filtrering på hans sida där. Producent tänkte jag inte var så viktigt att visa fel av mig alltså. Kategori däremot är bara korkat att jag inte visar samt att göra det möjligt att kunna göra en sökning i den kategorin direkt.

Formatering håller jag helt med om, ska försöka få till det.

Buggen med länken ska jag se till att fixa med, har du någon artikel som jag kan testa på för att kunna repoducera felet?

2. nico

nico Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har kikat runt lite bland beskrivningarna på iglaset.se, och kan hålla med om att de varierar en del vad gäller innehåll och språk. Dock tycker jag nog att de allra flesta drycker har såpass vettiga beskrivningar att de är värda att läsa. Personligen är nog beskrivningen och oftast därmed info om smak vad jag helst vill se i en sådan här app. Dock är ju inte jag den enda användaren ;)

Upptäckte buggen när jag sökte på Xide, t.ex. http://www.iglaset.se/dryck/Xide+pine%2Fcitrus/931/

En annan formateringssak, om kategorin "Ursprung" på iglaset.se saknas visas istället "Ursprungsland" två gånger. Därmed står det ganska ofta t.ex. Sverige Sverige i listan med sökresultat.

Till sist måste jag bara säga att även jag tycker att det i grunden är en bra app, men det finns ingenting som inte kan bli bättre.

Last edited: 23 jan 2010
  3. Shimmy

Shimmy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har nu fixat priset, så att det visas med två värdesiffror som du beskriver.
    Tack för påpekandet.
    Ska fixa volym-buggen också snart.

/Shimmy

4. johannilsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Fixa inte volym buggen, då tror jag appen krashar, castar det till en int nämligen :)

Jag lägger till ml i appen istället.

5. johannilsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Håller med, faktum är att jag bara lägger in den datan jag får direkt från iglaset api:et för ursprung och ursprungsland, ska lägga in en check på om de här två är samma så visar jag bara det ena.

Ska kolla över beskrivningarna igen, kan nog vara värt som du säger att ha det tillgängligt. Ibland är de väldigt långa dock, men om man visar ett litet stycke och sen kan klicka vidare för att få fram hela beskrivningen i en ny vy borde fungera tro?

Är bara väldigt tacksam för alla kommentarer, utan era kommentarer så blir det inte bättre. Byggde ju appen för fylla mitt egna syfte nämligen hitta ett nytt vin som hade fått okej betyg när jag väl var på systemet samt komma ihåg vad jag druckit dagen efter.

6. Shimmy

Shimmy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ravon har forkat appen och fixar/fixat ursprung/ursprungsland. så du behöver inte göra det.
    Och justja, du kan slänga på ml efter volym, det är en integer i databasen så det kommer bara att vara siffror från api'et.
    /Shimmy

7. Shimmy

Shimmy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Vi är nu uppe i 712 barcodes!
    Grymt jobbat!

8. johannilsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Sorry att det här har tagit ett tag, men här kommer en liten uppdatering.

Ravon här på forumet har gjort det mesta i den här releasen som inehåller följande.

* En liten ikon efter dryckesnamnet indikerar om man har satt betyg på en produkt
    * Om ursprung och ursprungsland är samma visas bara ett av dem
    * Fixat buggen med att xide gav 404
    * Lagt till ml efter volymen i förpackningslistan

Finns inte på Market än utan endast på GitHub, scanna QR'n eller dra den senaste versionen direkt härifrån.

9. Pegaso

Pegaso Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tycker det vore kul om man redan i listan med sökresultat kan se om artikeln fått några kommentarer, utan att behöva gå in på respektive dryck. Då ser man direkt om det är nån som fått många kommentarer, och iallafall jag läser nog sånt först om jag inte riktigt vet vad jag letar efter.

10. johannilsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Bra idé, ska se om det är görbart utan att listan i sig blir segare att ladda bara.

11. ravon

ravon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det bästa vore att ha kommentarsantalet direkt i svaret från API:et, annars kommer det bli brutalsegt.

12. Hgberg

Hgberg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Hur gör jag för att läsa in pogramets QR?

13. johannilsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Du scannar koden med appen barcode scanner, den kommer då starta nerladdningen automatiskt.

14. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Problem:
    Kan inte hitta Sierra Nevada Torpedo, vilken däremot finns om söker på iglaset.se

15. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Lustigt. Jag sökte på Torpedo idag jag också, även jag utan resultat. Man finner den dock om man istället söker på Sierra Nevada.

16. Nanorch

Nanorch Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag gillar verkligen den här appen, men saknar vissa saker:

1. Jag vet inte om jag gjort fel men som ny användare lyckades jag inte registrera mig inom appen utan var tvungen att gå in på hemsidan. Registreringsmöjlighet i appen vore fint...

2. När jag scannar "5000281005409" får jag upp Lagavulin OCH Laphroaig. Mina två favoriter helt klart, men hur vet iGlaset det? :) Koden jag nämner sitter på min Lagavulin och min Laphroaig har en helt annan kod.

3. När man scannat en produkt och vill scanna en ny vore det schysst med en "Scanna ny produkt" knapp. I dagsläget får man trycka bakåt och sedan scanna...

17. ravon

ravon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Någon har scannat in fel kod på Laphroaig. Det här är väl lite av nackdelen med community-baserad content. Ibland kommer det bli fel. Har föreslagit en rapporteringsfunktion till Shimmy så förhoppningsvis kommer det även gå att hjälpa till med utrensning av felaktiga koder i framtiden.

18. johannilsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Registrering inom appen, eller en enkel mobilvänlig sida på iglaset.se hade varit perfekt. Ska se vad vi kan få ihop där!

Håller med om att man inte ska behöva scanna en produkt två gånger om den inte finns vid första försöket, det här måste vi fixa! Stör mig på det varje gång med.

19. johannilsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Sökningen som görs från appen är inte desamma som görs från iglaset.se, även om databasen i botten är samma. T.ex så funkar inte wildcard sökningar lika bra från appen som de gör på siten. Men det här borde Conny kunna fixa ganska enkelt.

20. johannilsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag och Marco (Ravon här på forumet) har jobbat hårt med en ny version. Vi känner oss nöjda så här långt men innan den kommer till Market kör vi en runda här.

Nytt sedan sist.

• Möjlighet att se större version av bilder (tryck på den lilla bilden i listan eller från den detaljerade vyn)
    • Möjlighet att kommentera artiklar
    • Rekommenderade artiklar, baserat på satta betyg
    • Lista över alla betygsatta artikla
    • Ny start

[​IMG][​IMG]

Scanna QR-koden ovan eller ladda ner senaste versionen från GitHub där även källkoden för appen finns.

Kända problem.
    • <strike>IME knappen för sökning fungerar inte från startvyn.</strike>
    • <strike>Ingen anpassad appikon för hdpi</strike>

Last edited: 27 feb 2010