Ytterligare statusuppdatering (vet inte om någon bryr sig, eller om jag bara är oerhört tjatig i onödan), men nu har Borderlinx sorterat paketet och jag fick notifiering via mail.
Paketet levererades vid 11-tiden idag enligt DHL och det tog ca 8h tills att det var sorterat och jag blev notifierad. Vid närmare läsning verkar det vara standard, och man ska räkna med 1 arbetsdag ungefär, max 2. Blev positivt överraskad att det ens skedde idag eftersom jag var inställd på att det skulle ske imorgon.
Snabbt som attan releasade jag paketet. Värdet var uppskattat till €264, jag brydde mig inte om att ändra uppgifterna, men så här i efterhand kanske det var dumt. Value Protection (SafetyLinx) var obligatoriskt för €10 för att värdet översteg €250. Så i efterhand verkar det som att man antingen ska värdera paketet under €250 för att komma undan försäkringen, eller också ange korrekt värde så att försäkringen täcker hela värdet om något skulle hända.
Jag fick välja mellan två fraktalternativ, ett snabbt för ~350 SEK och ett långsammare för ~120 SEK. Valde det snabbare givetvis eftersom jag bara vill ha skiten. I slutändan visade det sig dock att de la på skatt och annat också och totalbeloppet landade på dryga 500 SEK. Jag tycker på allvar det var lite väl saftigt, 350 SEK hade inte varit så mycket att hymla över, men nu tycker jag det blev lite väl högt. Men skit samma, jag vill bara ha min telefon. Det är bra att veta för framtiden att kostnaden blir lite mer än man förväntar sig.
Nu återstår bara det sista, och det ska gå på några dagar enligt deras sida. Men å andra sidan litar jag inte särskilt mycket på dem. Fick ett bekräftelsemail med en "knapp" där det står "VIEW ORDER STATUS & RECEIPT" som inte går att klicka på ens. Förtroendeingivande!
EDIT: Vill också passa på att tacka Swedroid för guiden. Utan den hade det inte varit möjligt, och det har varit hjälpsamt, även om det samtidigt försvårat beslutet aningen med alla möjligheter
Tack också till alla som bidragit i tråden, särskilt
@bernard med sina briljanta svar!
Last edited: Oct 30, 2017