Nu har tangentbordet kommit. Jag fick det igår kväll, här är mina första intryck.
Tyvärr ger jag det hittills betyget "sådär".
ÅÄÖ-tangenterna:
- Ö sitter där det brukar, alltså till höger om L
- Ä sitter mellan piltangenterna och mellanslag, alltså ungefär där den högra Alt- eller Ctrl-knappen sitter på ett vanligt tangentbord
- Å skriver man genom att trycka [Fn] + N
- Placeringen av Ä och framförallt Å är alltså mycket mycket märklig och det lilla jag använt tangentbordet änsålänge så har jag verkligen fått stanna upp och leta varje gång jag kommit till de bokstäverna.
- Tangentbordet har alltså några tangenter färre på bredden än vanligt, det är därför Ä och Ö inte kan sitta där de brukar.
Anslutning, ström, fästning, osv:
- Det gick enkelt att smidigt att para tangentbordet med plattan så fort man laddat batteriet i några minuter.
- Batteriet i tangentbordet laddas med vanlig Micro-B-USB (eller vad den nu heter, den man laddar alla telefoner i världen utom Iphone med nuförtiden).
- Det finns en liten on/off-strömbrytare på tangentbordet. När man slagit på tangentbordet tar det bara några sekunder innan man kan använda det till plattan.
- Fästena för plattan sitter med elastiska band till respektive hörn. Det är därför samma fordral passar till både Note 8 och Tab 7. Min Note 8 sitter bra, tycker jag.
- Det finns ett hål i fästet i hörnet som stylusen sitter i, så att den går att använda smidigt (tror jag. Jag har tappat bort min stylus för tillfället, väntar på leverans av en ny).
Känsla och så:
- Knapparna är väldigt små. Tangentbordet till min gamla ASUS Transformer är mindre än vanligt men det vande jag mig och jag skriver nog fortare på det idag än på något annat tangentbord. Men detta är ännu mindre och mina fingrar får knappt plats, känns det som. Förmodligen vänjer man sig vid detta, men änsålänge har jag stört mig på det.
- Kvalitén på fordralet i övrigt är väl helt okej. Ytan känns som nått mellanting mellan läder och gummi, ungefär som man (jag) förväntar sig. Den blir såklart ganska tjock totalt sett (ca 2,5 cm), men plattan känns bra skyddad där inne. Fordralet stängs med magnet.
- Jag har inte riktigt fattat hur man ska ställa plattan upp än. De sätt jag provat hittills är lite instabila. Får se om jag blir med klok på det senare.
Så. Det var en liten recension (lite längre än jag tänkte först, kanske). Just nu har jag svårt att tänka mig att jag kommer bli lika bekväm med detta som jag var med min gamla Transformer, men jag ska prova detta i några veckor nu innan jag eventuellt säljer noten och köper en traffa istället (just nu är det så det känns som att det kommer att sluta).
Bilder:
https://plus.google.com/photos/105147482409751668492/albums/5984686302800242369Click to expand...