Inga problem med Play? Säkert köp?

Diskussion i 'Xperia Play' startad av mcnuggz, 26 maj 2011.

  1. zinoelgato

    zinoelgato Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kan meddela herrn att enligt min mening skall du absolut inte köpa Xperia Play. Det var först efter ett par veckor som jag började upptäcka dom värsta buggarna/felen. I början så tyckte jag bara att mobilen var slö, struntade i det och tänkte att det var p.g.a spelen jag köpt den. Men sen så kom det värsta, den hängde sig i var och varannat program, meddelandet: det har uppstått ett nätverksfel ploppade upp i stort sett hela tiden när jag försökte logga in på market. Kollade en dag på youtube när mobilen bestämde sig för att begå självmord och skärmen blev helt vit, så ut som artifakter, skärmmord kanske ;) Plockade ut batteriet för att få igång underverket igen, verkade som att Xperian fått tillbaks sin lust att leva. Men f*n heller, så för ett par dagar sedan så dog den igen så jag köpte en HTC Sensation istället. Som för övrigt också buggar lite, startar om lite då och då.

    Summa summarum: med tanke på hur tekniska dagens dator....förlåt mobiler är så är det en klar risk att dom krånglar. Men i min mening så är Xperia Play mobilen, även utan buggar för seg och plastig. Tar dessutom 5min att starta, jag skojar inte.
     
  2. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    @zinoelgato

    Du menar alltså det är rimligt att avråda någon att köpa en telefon för att du har fått ett trasigt ex? Det fick jag också. Ändå är det en hyvens mobil.

    Dessutom har ju både arc, Play, Neo etc fått überberöm för att vara aprappa telefoner.
    Min var rapp också. Om din var trött var det väl återigen en defekt lur du köpt.

    // A
     
  3. zinoelgato

    zinoelgato Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej telefonen är långt ifrån aprapp. Får ca: 1500pts i quadrant standard och det är inte bra för en helt ny telefon! HTC Sensation t.e.x får över 2000pts Samsung Galaxy S2 får närmare 3000pts, det är aprappt det. Det är, som jag skrev även utan mina buggar, en slö mobil och t.e.x Sensation är enligt mig ett mycket bättre val som mobil. Men visst är det bara spel herrn vill ha så köp! Ville bara lyfta fram att det finns problem med den, dessutom så fick telefonen bara 70% i Mobil vilket säger en del.

    O.B.S! Detta är bara mina åsikte som jag tänkte dela med mig av. Ingen behöver hålla med mig, ville bara presentera en annan bild av Play.
     
  4. Sasori

    Sasori Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Omstarterna suger hårt men seg? Min flyer på finfint och har gjort så sedan dag 1.
    Känns som att du är ganska ensam om att ha dessa problem med telefonen zinoelgato. Har haft en omstart och har haft telefonen i typ 2 månader.
     
  5. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Att använda mobil som referens är som att läsa om Android på ett Macforum.

    Quadrant lägger jag i samma låda som katten skiter i.

    Här är mitt quadrantresultat från min x10 jag hade.

    [​IMG]

    Med andra ord är x10 betydligt rappare än Sensation - right? ;)

    Självklart är Sensation snabbare än Play. SGS2 också. Inge snack.
    Men nu efterfrågas inte de sakerna du efterfrågar utan det gäller spel och där kan
    de bägge slänga sig i väggen. Fysiska kontroller äger hårt. Känslan är ibland viktigare
    än att det är jättesnyggt.

    Jag är inte ute efter att såga totalt men det känns som om problem du har haft är något
    som i princip bara rört dig och dina motargument är lite som att jämföra ett Nintendo med
    en dvdspelare - två olika saker. :D

    Play är ensam om att vara speldosa och telefon i samma. Då med fysiska knappar.

    // A
     
    Last edited: 11 jun 2011
  6. zinoelgato

    zinoelgato Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @Holck Jo du har absolut rätt ang. spelkontrollen, den gillade jag också. Utan att börja en "fanboy" krig här nu så är det inte bara jag som har haft problem med Sony Ericsson mobiler, även katter har kompisar. Sen är det givetvis så att vi alla har olika referensramar ang. vad som upplevs som snabbt och responsivt. Jag kanske gör fel i att jämföra med min 1år gamla iPhone 4 och tro att en helt ny mobil skall vara lika snabb? Sen skall du publicera quadrant poäng och påstå att det är ifrån en X10 som jag testade på min kompis X10 förra veckan (för att jämföra med Play) och han fick 450pts, så ta ett tydligt foto på din mobil så att jag kan se att testet kommer ifrån den. Quadrant är ingen exakt vetenskap, det påstår jag inte heller, men det är en fingervisning.

    Sen skall även tilläggas att det är smått underligt att Sony Ericsson släpper en spelmobil som skall hantera dom mest avancerade spelen och den kan inte mäta sig med konkurenterna som är ute ungefär samtidigt.

    En sak till. Läsa om mobiler i en mobiltidning tar jag framför att lyssna på hobbyforumiter alla dagar i veckan. Suger tidningen och du har kunskaper som vida överstiger detta föreslår jag att du startar en egen.
     
  7. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Jag är ingen fanboy. Jag kör Samsung, Nexus S själv ;)
    Nästa mobil vet jag inte vad det blir. Troligtvis en till Nexus.

    De flesta nya mobiler är snabbare än iPhone 4. Den är knappast snabb.
    Däremot är den responsiv - och det kanske för dig avgör snabbhet.
    Detta är något som i dagsläget får lösas i Android m.h.a överdriven hårdvara.
    När detta lagas i Android (Läs nästa release) så blir det lika mjukt hoppas jag. ;)

    Du kan enkelt söka i trådarna i x10 forumet när jag publicerade kodändringar jag
    gjorde för JIT och för Javamotorn. Folk trodde den skulle brinna upp. ;)

    Quadrant är inget att lita på hur som - detta jag visade är från min x10 PUNKT.

    Default ja, då ligger den väldigt lågt. Min var inte default. Det ser du kanske längst upp
    då jag körde AOSP på den.

    Ja, det är konstigt att de släpper en burk med lite klenare hårdvara.. Men vet du ?
    Den klarar ju av jobbet som det är tänkt - i alla fall för de övriga här som har rappa
    Plays och även för min. Inge lagg eller hack. Funkar finfint :)

    Ja, du får gärna läsa hur mycket tidningar du vill. Läs gärna mobil som recenserade
    SGS2 genom att endast berätta sin kärlek åt displayen - i princip hela testet.
    De är knappast sakliga. Gillar de skärmen är hela luren bäst. Ja, SGS2 är en superlur
    inge snack men Mobil gör tramsiga recensioner nuförtiden.

    Nej, jag är inte en utbildad skribent och knappast ämnat för tidningar. Däremot kan
    jag detaljerat hårdvaruinstruktioner och interrupts för ARM. ;)
    Jag jobbar däremot inom mobila (ej telefoner) branchen (det jag gör tillsammans med en större grupp personer ser du resultat av ca 6 månader efter) ;)

    // A
     
  8. Sasori

    Sasori Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    De som gör reviews på mobiler i många tidningar har ingen högskoleexamen som it ingenjör eller programmerare då de skulle arbetat med de jobben och tjänat mer pengar. Det är ofta precis som vi "hobbyforumiter", en del med journalistbakgrund men efter att ha kollat igenom mobils stall funderar man på om de ens kommit så långt.

    Sedan är optimering viktigare än specs. Det spelar ingen roll hur pass grym hårdvara man har om mjukvaran inte är anpassad. Visst tror jag att Xperia Play 2 kommer vara bättre och med ettan i ryggen kommer jag lugnt köpa den med (om inget annat dyker upp)

    Ren review är en persons åsikt, om du lägger stor tyngd vid en åsikt så kan jag vara rekommendera dig att tänka om
     
    holck gillar detta.
  9. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    @Sasori

    Optimering är nyckelordet.
    Tegra 2-spel, qualcommspel etc.

    De enda som jag tycker gör bra reviewer utan favorisering och utan att vara amatörer
    och avsaknad av färgning är Swedroid.

    De testade dock aldrig Play.

    // A
     
  10. mcnuggz

    mcnuggz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har redan köpt en play, och än så länge är jag jättenöjd!
    Den är inte seg och den jävlas inte nåt nämnvärt, huuuur skön som helst att spela på och batteriet räcker nästan dubbelt så länge som min gamla o2x som dessutom inte gjorde nånting bättre än vad min play gör.. jo kanske nåt spel flöt på lite bättre men vad spelar det för roll när man täcker halva skärmen med fingrarna och batteriet inte räcker till för att spela nån längre stund ändå??

    @ zinoelgato du hade nog fått en trasig enhet.. men till skillnad från t.ex. o2x så hade det hjälpt med service...
    Jag kommer också från ip4 och den är känns rappare.. men det är ju trots allt bara ikoner på en bakgrund så... quadrant bryr jag mig inte om, allt handlar om känsla och upplevelse för mig..
     
  11. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Jo, iPhone4 har ett 3D-accellerrat GUI, det har ingen Android än så länge. Så den kommer sannolikt att kännas rappare och mjukare i användningen.
    Men det som lurar under skalet på både O2x och Play är egentligen starkare hårdvara än iPhone4. Både grafikdel och cpu är starkare, så förhoppningsvis kommer nästa version av Android att innehålla 3D-accellererat och då kommer det att flyta fint.
    Honeycomb har ju det, synd att det är för surfplattor bara.

    Och som Sasori sa, optimeringen av programvaran är viktigast. Kan ta ett exempel, visserligen från PC-världen men samma gäller för Android-mobiler.

    Jag körde första Quake-spelet, hade på den tiden en Pentium 200mmx med ett S3 virge grafikkort (2D) och ett 3dfx Voodoo1 för 3D-grafiken.
    Jag var tvungen att sänka upplösningen på spelet för att det skulle flyta bra, med min 200MMX lyckades jag krama ut c:a 12 fps ur Quake i upplösningen 640*480. Sen släppte ID-software en mini-GL patch till Quake som jag installerade, med den kunde datorn utnyttja voodoo-kortet för att accellerera grafiken, med samma upplösning sprang fps:en upp till 27, och inte nog med det, grafiken blev mycket mindre pixlig, färggrannare och mjukare på samma gång. Det blev nästan som ett nytt spel, bara satt där och sa WOOOW!.

    Poängen är att den lilla patchen gjorde att systemet kunde tappa ut resurserna ur burken samt att den gjorde det bättre på samma gång.

    Sen dess har jag testat gamla kära GL-Quake på varje ny dator jag har köpt för att jämföra hur utvecklingen går frammåt. 200MMX köpte jag i slutet av 1996. I november 2006 fick jag hem min personalköpsdator med Intel Core2Duo på 2,4Ghz (dual core) och Geforce7950GX2 (Dual-grafik). Den levererade 1857fps i GL-quake. Och hade Gl-quake fått en patch för att kunna utnyttja 2 cpuer som prollen har är jag säker på att den kramat ur ännu lite fler fps. Nästan 70ggr snabbare i rå prestanda, ändå var det inte fullt ös på vare sig cpu eller graffekortet.
    När jag körde Timedemo1 i GL-Quake trodde jag först att den inte hade kört för den avverkade de 969 bilderna som demot är på c:a en halv sekund, det gick helt enkelt för fort så jag hann inte se vad som hände, däremot hörde jag hur det skramlade ur högtalarna med alla ljud på en gång från hela demot. :D
     
    Last edited: 12 jun 2011
  12. xq198

    xq198 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det där mdd fyra ikonerna löste jag genom att ladda ner task killer lite, sen lägger du ut den som widget på den på 3 widget rutan där den alltid kommer när ma trycker hem. Senn när problemet uppstår så trycker du på den och den dödar onödiga appar så frigörs memory typ.. Så kommer dem direkt :) hoppas detta hjälper
     
  13. quizzly2k

    quizzly2k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Shit... dagens cliffhanger .... eller? ;)
     
  14. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Inte alls. Han frågade efter att jag skulle börja skriva i tidningar.
    Påvisade att jag redan har ett långt mer intressant jobb. :D