Ingen skolmotivation

Diskussion i 'Off Topic' startad av MaXmeOliver, 12 apr 2012.

1. Kurt

Kurt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Sorry att jag spammar ner din tråd nu.
    Men vet du vart kan man läsa om vad det jag läst motsvarar hur det är idag? Vad t.ex. Engelska c är.
    (Är på bussen och har HTC Wildfire tillfälligt, tapatalk är i princip det enda som funkar så kan inte googla)

Eller förresten. Borde inte vi som gick ut innan 2011 söka vidare på a/b/c som det var när vi gick ut?

Sent from my HTC Wildfire using Tapatalk

2. MaXmeOliver

MaXmeOliver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Jag har nu gått tillsammans med en kompis, vi ska träffas imorgon och plugga tillsammans. Får se om det går bättre.

3. Ösregn

Ösregn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det är inte långt kvar nu, försök att jobba lite, typ en timme för att sedan pausa i typ tio minuter, stäng ner allt som är onödigt och dra på lite skön musik så kommer du in i rätt stämning sen.
    Tänk heller inte så mycket på hur jobbigt det är, det blir bara jobbigare då!

4. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 012
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Ett starkt tips dock är att läsa Matte C, för de flesta programen kräver det. Gör inte samma misstag som mig där jag nu får läsa Matte C på komvux

5. MaXmeOliver

MaXmeOliver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Det är sjukt orättvist, min pappa har inte ens fullständig gymnasieutbildning och han tjänar 40 papp netto!

6. Kurt

Kurt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Gick ut 2010 utan Matte C.
    Har ingen motivation till att läsa det så kommer se till att komma vidare utan det.

7. simpleminds

simpleminds Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Survival of the fittest.

De som inte orkar lär inte överleva; antingen biter man ihop och tvingar sig själv som alla andra eller så accepterar man att man får sämre möjligheter senare i arbetslivet.

8. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Äh, när man tänker efter så var Gymnasiet den bästa tiden.

9. Superstefan

Superstefan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det finns många inom IT-branschen som tjänar många gånger mer utan någon som helst formell utbildning att tala om, men å andra sidan kräver det att man har en hel del talang!

Vill du vara egenföretagare kan du komma undan även utan gymnasieutbildning, men då har du å andra sidan själv ansvar för allt. Vill du att en arbetsgivare ska ta ansvar för dig är det en bra start att först själv ta ansvar för sina egna studier! ;)

Utbildningsnivån överlag var mycket lägre förr i tiden, nu kommer du inte långt utan åtminstone gymnasieexamen. Å andra sidan, jämför hans ingångslön på den tiden med den ingångslön du får på McDonalds idag... Han har ju jobbat sig upp till sina 40, idag kan man i princip plugga sig upp till 40 och ändå inte ha fyllt 25...

Ohja! Det var faktiskt riktigt soft. På högskolan blev det mer hetsjakt och "var man för sig"...

10. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

skoltidfen är by far den bästa tiden i livet när det gäller att "bara leva" inget som helst ansvar för nånting. Jag var oxå sjukt skoltrött men såhär i efterhand... fan vad man lipade om absolut INGENTING.. jag har jobbat som sysadmin unix/linux i 14 år och,... well... you aint seen NOTHING yet ;)

11. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Det vet jag där emot inte. Började jobba efter gymnasiet.

12. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

"Inte ens bra". Betygsättning är tyvärr relativt, särskilt böcker. De är klassiker för en anledning, sedan är det ofta så att ungdomar/barn inte tycker om saker som de blir påtvingade att göra/läsa/whatever.

Till TS: Tänk framåt och att det kan vara intressant att ha sådana saker i bakhuvudet i framtiden. Jag minns när jag satt där och tänkte när fanken ska jag använda det här, mycket används i tillämpningar men andra saker är bara intressanta att ha koll på och nu när man är äldre roligt att man lärt/läst.

Nja, det är väl så rättvist så det går (nästan, om man bortser från nepotism). Det gäller att ta för sig och visa vad man går för.

13. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Varför är det orättvist att din far tjänar 40k ?
    Vad har hans gymnasiella utbildning med dagens samhälle att göra?
    Kanske matte och svenska och engelska..

Skaffar du dig en vettig utbildning och dessutom blir vass på det du ska jobba med
    åker du förbi 40k utan större problem.

Erfarenhet ger mer pengar än utbildning. Det lär du märka om du jämför din lön
    från ditt första riktiga jobb till det du har några år senare.

Sen får man jobba som ett as och köra på tills man kan joina 100+-klubben ;)

Ta däremot inga break från skolan osv. Försoffning är världens onda för dem som vill
    få något gjort. Man hamnar ur fas.

// A

14. Superstefan

Superstefan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Nja. Visst finns det undantag, men de som har fem år på högskola (eller några år på KY?) har generellt en högre lön när de fyllt 50 än de som började jobba direkt. Du "går miste om" 5 års erfarenhet, men å andra sidan kan du i allmänhet räkna med en brantare lönekurva vilket gynnar dig i det långa loppet.

Det är därför skvallerblaskornas undersökningar om "de jobb som ger bäst lön 3 år efter studenten" är så missvisande. Det är klart som korvspad att den som jobbat som snickare i 3 år har högre lön än den som inte börjat jobba än. Däremot kan den med högskoleexamen mycket väl få en ingångslön som är i nivå med snickarens med 5 år i bagaget. Efter 10 år är skillnaden ett antal tusen.

15. tophe

tophe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det är kanon att skolan fortfarande tvingar ungdomar att plöja igenom gamla Svenska författare och en massa historia som du "inte har nån praktisk användning för". Det handlar om bildning och att förstå sin och andras plats i historien. Att du och dina 16-åriga vänner inte bryr sig om Strindberg innebär inte att ingen gör det... Det förtar inte heller det faktum att han och flera andra stora föregångare förändrat kulturen i Sverige. Rowling och Astrid dök inte upp ur ingenting.

Skolan är ju till för att ge en bred kunskap om hur världen, kulturen och historien hänger ihop. Det kan den inte göra om man bara ska ta hänsyn till vilken kultur, musik eller marknadsstrategi som är poppis just nu.

Det handlar om att lära sig koppla ihop sammanhang och dra slutsatser. Det i sig är inte helt lätt att sätta fingret på - men att utsättas för så många olika tankesätt som möjligt ökar möjligheten att förstå, eller vilja förstå andra människors sätt att tänka. Därför är även Religionskunskap viktigare än någonsin.

När bildningsgraden i ett land sjunker så är det historisk lättare för fascistiska och högerpopulistiska rörelser att slå rot. En bildad människa använder sina kunskaper, eller sin förmåga att skaffa sig kunskap, för att göra sig en så objektiv bild som möjligt av sin omgivning - en obildad människa hänfaller lättare åt fördomar, eftersom andra medel saknas i större utsträckning.

Detta har inte så mycket med TS fråga att göra kanske, men jag lovar dig att du kommer ha glädje i livet att att kunna så mycket som möjligt om så mycket som möjligt. Det är helt omöjligt för dig att säga idag var eller hur du kommer vara om 10 år. Du ska leva minst ytterligare 5 gånger din ålder... Det är en klen tröst när man gått i skolan hela livet och bara skymtar slutet.

Men håll i! Det tunga pluggandet handlar om några få dagar i ditt liv - och så länge skolan sysslar med betyg (vilket är skit.. jag vet, jag jobbade många år som lärare) se till att göra ditt bästa. Det kommer öppna dörrar till så mycket kul som du kommer kunna göra efter gymnasiet. Hitta smågrejer som du gillar och belöna dig med det - ta många men KORTA pauser - kom ihåg att du är smart och har en grym kapacitet. Kör hårt så kommer pausen som kommer efter kännas sjukt gött!

Last edited: 17 apr 2012
  16. wMathy

wMathy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Också sjukt skoltrött! Vi ska lämna in en draft på vår rapport imorgon kl 10 innan skolan, har inte ens börjat skriva haha :P

17. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Vissa yrken kan jag köpa, men knappast generellt.
    Vissa yrken kräver tung utbildning, andra gör det inte.
    Jag är självlärd och har högre lön än de flesta. Ingen kollega har högre lön
    pga utbildning.

18. tophe

tophe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Och jag har lite mer än 5 års utbildning och jobbar som lärare. Många av mina studenter tjänar mer på sina sommarjobb än vad jag gör efter att ha arbetat i 10 år.

19. AlexE

AlexE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Låter underbart. Att gå till skolan, träffa polare och få tydliga direktiv om vad man ska göra. Jobba däremot och betala feta fakturor, det suger i jämnförelse. Mitt jobb är iofs rätt kul men jag gillade att gå i skolan. Många måsten men samtudigt en stor frihet.

Stå ut och gör ditt bästa, i slutändan komner du inte att ånga dig. Ger du upp så kommer du definitivt att ångra dig. Kungskap är lika med makt.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

20. tophe

tophe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Word!