Det är kanon att skolan fortfarande tvingar ungdomar att plöja igenom gamla Svenska författare och en massa historia som du "inte har nån praktisk användning för". Det handlar om bildning och att förstå sin och andras plats i historien. Att du och dina 16-åriga vänner inte bryr sig om Strindberg innebär inte att ingen gör det... Det förtar inte heller det faktum att han och flera andra stora föregångare förändrat kulturen i Sverige. Rowling och Astrid dök inte upp ur ingenting.
Skolan är ju till för att ge en bred kunskap om hur världen, kulturen och historien hänger ihop. Det kan den inte göra om man bara ska ta hänsyn till vilken kultur, musik eller marknadsstrategi som är poppis just nu.
Det handlar om att lära sig koppla ihop sammanhang och dra slutsatser. Det i sig är inte helt lätt att sätta fingret på - men att utsättas för så många olika tankesätt som möjligt ökar möjligheten att förstå, eller vilja förstå andra människors sätt att tänka. Därför är även Religionskunskap viktigare än någonsin.
När bildningsgraden i ett land sjunker så är det historisk lättare för fascistiska och högerpopulistiska rörelser att slå rot. En bildad människa använder sina kunskaper, eller sin förmåga att skaffa sig kunskap, för att göra sig en så objektiv bild som möjligt av sin omgivning - en obildad människa hänfaller lättare åt fördomar, eftersom andra medel saknas i större utsträckning.
Detta har inte så mycket med TS fråga att göra kanske, men jag lovar dig att du kommer ha glädje i livet att att kunna så mycket som möjligt om så mycket som möjligt. Det är helt omöjligt för dig att säga idag var eller hur du kommer vara om 10 år. Du ska leva minst ytterligare 5 gånger din ålder... Det är en klen tröst när man gått i skolan hela livet och bara skymtar slutet.
Men håll i! Det tunga pluggandet handlar om några få dagar i ditt liv - och så länge skolan sysslar med betyg (vilket är skit.. jag vet, jag jobbade många år som lärare) se till att göra ditt bästa. Det kommer öppna dörrar till så mycket kul som du kommer kunna göra efter gymnasiet. Hitta smågrejer som du gillar och belöna dig med det - ta många men KORTA pauser - kom ihåg att du är smart och har en grym kapacitet. Kör hårt så kommer pausen som kommer efter kännas sjukt gött!
Last edited: 17 april 2012