Säljes: Inköpspris på alla mob ex iphone på phonehouse

Diskussion i 'Arkiverade annonser' startad av Terrawatt, 18 apr 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Det där är ett dumt påståendet. Det är givetvis upp till olika fall.

    Köpte en Desire på siba, 699 eller vad försäkringen nu kostade. Telefonen gick sönder efter ca 10 månader och jag fick en ny direkt. Minns jag något så kostade den i runda slängar runt 3k när jag fick en ny. Jag betalade ingen självrisk (Solid) för jag tjatade bort den pga tiden allt tog.

    Scenariot med hemförsäkingen:
    50% Värdeminskning på nyköpspriset dagen den gick sönder. Ponera det var 3k vilket ger telefonen ett värde på 1500 kr. Självrisken ligger vanligtvis på 1500 kr vilket leder till att man får ut 0 kr. Så du står med skägget i brevlådan med en trasig telefon.

    Värdeminskningsexemplet var tidigare taget från Länsförsäkingar när en tidigare telefon gick sönder och jag tänkte ta den på hemförsäkringen, något jag inte gjorde utan försökte laga den själv.
     
  2. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Min hemförsäkring tar 30 procent första året och tio till varje år efter det.

    Min syster tappade hennes ip5, hela telefonen förstörd. 750 kr senare fick hon en ny av hemförsäkringen

    Skickat från min Xperia S
     
  3. selko

    selko Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    1 687
    Mottagna gillanden:
    431
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    LG G3
    Platta:
    iPad Air
    Jag tror att det är beroende på vad man har för försäkring. Det är värt att uppgradera sin hemförsäkring för några hundra per år. Jag har den största hemförsäkringen mitt försäkringsbolag erbjuder, med självrisk 750 kr. Förutom ärendet jag hade med min mobil där jag fick likadan för självrisken på 750 kr hade jag ett ärende för några veckor sedan med en dator som var ca 1 år gammal men som fortfarande fanns på marknaden och kostade över 15000kr, köpte likadan mot självrisken på 750 kr. Men om jag ville ha pengar istället skulle jag nöja mig med strax över 10000kr, vilket är förståerligt med tanke på risken för bedrägerier
     
    Last edited: 23 apr 2013
  4. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Moderator:
    Kampanjen på TPH är avslutad nu men tråden verkar ha format sig till allmänt om mobilköp som priser och försäkringar.
    Denna tråd får avslutas, byta kategori och rubrik eller hänvisas till andra trådar med liknande info.
    Hoppas någon hittade en mobil till hyffsat pris mot alla odds ;)
     
  5. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Om huvudämnet inte längre är aktuellt gör det ju inte så mycket om vi fortsätter på annat spår

    Skickat från min Xperia S
     
  6. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    OK. Jag bryr mig egentligen inte. Tänkte mer på att en passande rubrik och kategori vore bättre rent allmänt och bäst och enklast för alla. :)

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
     
  7. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Men så är det inte i många fall. Åldersavdrag plus självrisk och du kan lika gärna köpa en ny vara. Om du istället köper en tilläggsförsäkring så behöver du inte betala något.

    Det är att gambla men är man slarvig och gör sönder sin produkt blir det sällan billigare och enklare än med en försäkring ifrån t.ex. Elgiganten.

    Sen är det korkat att betala dubbelt. Har man samma villkor (ingen självrisk, fuktskador, krosskador, inget åldersavdrag) på hemförsäkringen behövs inga andra försäkringar.
     
  8. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Billigare att köpa en försäkring för varje pryl istället för en heltäckande hemförsäkring?


    Program och siter som Rex. Plus har gjort flera genomgångar som visar på att tilläggen är helt onödiga.

    Värdeminskning? Varje vettig försäkring går efter vad du betalat och vad jag vet kan man lägga till typ 15:- om året för att slippa sådant om man nu har det så.

    Folk borde se över sina hemförsäkringar istället... Det är dagens sanning.

    Jag betalar 1350 per år, 1500 självrisk men då täcks ALLA mina prylar in - två telefoner, tre surfplattor, två TV:s, laptops osv. För att inte tala om vitvaror osv.
     
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ja absolut, det borde folk verkligen. Det är dessvärre många som inte har det och därför är försäkringarna i många fall aktuella.

    Min chefs TV gick sönder. Försäkringsbolaget han hade hemma (med allrisk) skulle gett honom 4500:-. Det var en TV som han köpt tre år innan och kostat honom runt 13.000:-. Istället fick han en helt ny genom tilläggsförsäkringen han betalat totalt 1200:- för.

    I det fallet var den rätt fin att ha.
     
  10. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER


    Mhm, eller så kunde han haft en hemförsäkring som kostat honom 450:- extra under de tre åren, som täckt alla hans prylar. Vad hade varit bäst?

    Att säga att de är bra för att folk inte har något bättre är helt skevt.
     
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Va? Det är ju det definitivt inte. Har du inget bättre och den tjänsten fungerar bra så hur blir det skevt och inte bra?
     
  12. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    För att du med enkelhet bara styr om din hemförsäkring. Aja, tro det eller ej - jag vet att jag har rätt i det här fallet, tillägs försäkra 1 produkt kostar i 99% av fallen mer än att lägga till ett övergripande skydd/värdeminsknings eliminering. Och de allra flesta vill ju försäkra alla sina prylar.

    Nu låter jag det här vara, men vill man tro att dessa saker är en bra affär, fine, men det finns en anledning till att kedjornas säljare tjänar sina pengar på dem och att interna tävlingar hålls, eftersom dessa saker ger överlägset bäst marginal.
     
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    I'm out. Tänk efter ett steg längre, det beror även på andra faktorer. Vad som är bäst är beroende på fall till fall. Det går inte bara hitta på någon ultimat lösning bara för du vill låta klok.

    Edit:
    Du säger t.o.m emot dig själv när du skriver att tilläggsförsäkring i hemförsäkringen är bättre i 99% av fallen.
     
    Last edited: 24 apr 2013
  14. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Öh, ok? Hur går din logik ihop?

    Du verkar så rädd för att andra skall tjäna pengar på dig att du blir dumdristig och färgar världen i två färger; svart och vitt.

    I hans fall var det bättre. Punkt.
     
  15. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    För någon som bor ensam och äger 1 pryl... Kanske.


    En bra hemförsäkring kommer alltid vara bättre och mer kostnads effektiv, det har räknats ut flera gånger.
     
  16. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER


    Fast neh. Hade ett tillägg till hans hemförsäkring mot värdeminskning etc. Kostat 1200:-? Brukar inte vara så dyrt. Har han andra prylar som han troligtvis också har tilläggsförsäkrat? Ja. Blir ett ganska enkelt räkne exempel.


    Och rädd att någon ska tjäna pengar på mig? Vad är det för jävla nonsens, då hade jag ju inte handlat någonting. Men att de i många fall lurar på folk något de inte behöver....det är lamt.


    Titta på diskmaskiner, de går att köpa tillägsförsäkring till som man erbjuds, trotts att de ofta har 5års garanti, wtf?
     
    Last edited: 24 apr 2013
  17. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Men snälla människa.

    Skulle han ringt upp sitt försäkringsbolag och sagt "Du, kan du slänga till tre års retroaktiv drulle UTAN åldersavdrag och självrisk?"?

    Du har inte rätt. Det är okej att ha fel. Alla har det. Den här gången är det du.
     
  18. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Att en säljare går på provision och att marginalerna är bra för företaget behöver ju inte nödvändigtvis vara en nackdel för köparen.
    Flera mobilförsökringar tycker jag är förmånliga av vissa firmor. Men inte alla.

    Men phonehouse försäkring är riktigt dyr. Tex iphone eller andra dyrare telefoner: 374 kr per kvartal med en självrisk på 390 kr. Det blir på ett år (om försäkringen utnyttjas) 1886 kr. Dock billigare än att köpa ny.
    Ang phonehouse försäkring är den svindyr överlag. Förlustaffär om skärmen spricker på tex dyr android om du betalar premien 4 kvartal.

    Skärmbyte på Android Smartphone (ej Samsung) kostar ca 1200-1500 om det handlar om yttre åverkan. Hade man haft phonehouse försäkring skulle det kostat 390 i självisk. Dessutom har man även betalat en premie på 374/kvartal.

    Som köpare får man alltid se över försäkringen från affär till affär. Har storhem på IF som täcker hemelektronik med ingen värdeminskning på 5 år. Det enda jag försäkrar extra är mobiler. Mycket av den anledningen att handläggningstiden oftast är snabbare än hemförsäkringen.


    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
     
  19. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ok. Du vet uppenbarligen inte skillnaden emellan garanti och försäkring.

    Du kanske skall försöka läsa på lite innan du häver ur dig "JAG HAR RÄTT" i varannan mening?

    Kom tillbaka när du förstår vad du pratar om. Jag säger som zoois; I'm out.
     
  20. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Telefoner över lag hade jag inte köpt försäkring på just eftersom de är så förbenat dyra.

    Det var många företag som inte ens försäkrade iPhones fram till IP5. Nu är det på test igen. Det var för många snorungar som "tappade" telefonen precis innan och efter lansering av den nya iPhonen. Jag har fått se på skadesiffror och det är skrattretande tydligt att folk kastar den i backen för att få ut en ny.

    Då blir premien jävligt kostsam för alla andra :)

    Nä, man bör ha koll på vad sin hemförsäkring ger men inte blunda för andra lösningar. Typ som du säger.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.