Innan jag köper en Note..

Discussion in 'Samsung' started by trx182, Oct 18, 2012.

1. Gojz

Gojz Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kör med trådlös surfzon, internet delning, funkar klockrent och var lätt att ställa in :)

så utan 3g funkar fin fint :)

2. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Om man tror att man kommer använda platta mycket där det inte finns wifi är det ju klart bäst med 3G.
    Annars kommer du antagligen dränera mobilbatteriet.

När vi köpte Flyer valde jag att inte ta 3G vilket jag ångrar, min man tog en med 3G och det är smidigare att slippa tänka på att "oj jag har 30% batteri på mobilen så jag kan inte använda plattan nu".
    Eftersom Note med 3G stödjer samtal kan man ju flytta simkortet och köra i plattan utan att vara orolig att man missar samtal eller sms. Riktigt bra men sjukt konstigt när det ringer i plattan.. BIG ass phone ;)

Last edited: Oct 25, 2012
    Wilwa likes this.
  3. Wilwa

Wilwa Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej igen!

Nu har jag precis inskaffat mig en Note ändå! Ligger på laddning just nu så har inte hunnit testat den. Tog en med 3G trots allt, kändes säkrare och bättre så. Tack för hjälpen alla!

4. sgte

sgte Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tänkte bli så nördig som att börja använda plattan som min telefon, fast jag tänker inte sätta upp den mot kinden när det ringer förstås :) haha
    Jag har istället köpt ett bluetooth headset HM5000 som ser ut som en penna och du håller den precis som en vanlig telefon. Tycker folk som konstant har så headset i örat ser helt galna ut så jag tänkte inte sträcka mig så långt som att konstant ha ett headset i örat + en big ass telefon.
    Väntar bara på att mitt fodral ska komma fram från Kina. Segare postväsende får man leta efter...

:)

5. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    ni med 3g.. behövs ett fördyrande extra abbonemang eller kan man klona sitt vanliga på något sätt?

funkar verkligen pennan så bra att det seriöst går att teckna på den?

Ingen som känner ha-begär till nexus10 nu? Jag står och väger (om/när den går att få tag i här) men tror jag skulle sakna pennan lite samt att n10an faktiskt tydligt laggar här och var trots monsterhårdvara.

6. tcntad

tcntad Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat

Nexus10 är på pappret jävligt najs faktiskt men ingen 3G och inte heller plats för externt minneskort(?) fick mig att titta mer på Noten faktiskt.. Pennan är jävligt trevlig, visst är skärmen kanske inte den bästa men vafan i övrigt så vägs det upp:)

7. DJ_danne

DJ_danne Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag valde också mellan en Note 10.1 och en Nexus 10, men kom till slut fram till att pennan och alla specialfunktioner i Noten för min del övervägde den höga upplösningen på Nexus 10. Nexus 10 skulle blivit mer som en "stor telefon" där jag egentligen inte får så mycket nytt i jämförelse med min telefon. Däremot med Noten så får man ju saker jag aldrig kunnat göra med min telefon, tex leka i photoshop med pennan :) Och nu i efterhand så ångrar jag det definitivt inte! Visst, högre upplösning hade inte skadat, men i övrigt har jag inget negativt att säga om denna platta :D

8. robnil

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    men på riktigt, stör du dig på den lägre upplösningen? Om du läser en bra stund, typ en ebok eller pdf, stör du dig på upplösningen då?

angående pennan, när känner du att du vill dra fram den? Annat än om du vill leka illustratör?

3G skiter jag nog i. Orkar inge krångla och pröjsa för ännu ett internetabonnemang. Får dela ut wifi om det krävs med mobilen.

Extra minneskort däremot känns ju helt apple-hjärndött att de inte stöder.

Hur är det med USB-OTG? Är det samma finfina stöd som för S3 att du kan plugga in en mus och tangentbord, få xboxkontrollern att funka, rent av koppla in en printer osv?

Spel.. klarar den alla spel (utom tegra givetvis). S3an kör ju rubbet utan problem och det verkar vara samma motor i denna + 1 extra gig ram.

Multiuser vore ju trevligt att ha här i familjen... men TW verkar erbjuda en hel del finesser speciellt i varianten på JB som jag sett en leak-video på.

9. tcntad

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Pratar vi Note 10.1? Utgår från det.
    1280x800 är lite lågt tyvär, i övrigt är det ju rätt fin hårdvara.. Hittills har jag inte stört mig på den lägre upplösningen, dock använder jag den inte fullt ut 8 timmar om dagen..

Pennan använder jag när jag skriver, pekar och klickar mig fram i Play t.ex. Mkt smidigare.

OTG stöd ska vara lika bra ja. Synd att plattan bara inte har en (micro)USB-port.

Vad gäller skrivare så kan man skriva ut trådlöst men enbart till samsungskrivare, kolla in printershare eller liknande.

Flera användare är möjligt i 4.2 vad jag förstått, återstår och se om plattan får den uppdateringen nativt från Samsung eller om det blir en custom rom.

robnil likes this.
  10. robnil

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    INTE microusb? Vad är det för crappel-dumheter? Vad har den då?

11. DJ_danne

DJ_danne Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag stör mig inte på den lägre upplösningen, men en högre hade varit trevligare. Det är i första hand vissa pdf:er med liten stil eller viss font där man blir tvungen att zooma in för att det ska vara bekvämt att läsa texten. Sen blir även bilden skarpare med en högre upplösning. Men som sagt så tycker jag helt klart att Notens upplösning är tillräcklig.

den kan faktiskt vara skön att ha ibland när man surfar t.ex. För det första får man betydligt större precision när man klickar (så man slipper zooma in för att inte riskera att trycka på fel länk). om du håller pennan strax ovanför skärmen över en dropdownmeny på en hemsida så blir det samma effekt som om man för musen över den, vilket faktiskt är en funktion som normalt sett inte går att använda på surfplattor. Jag har även ett program för att göra annoteringar i pdf:er (tex markera viktiga delar, skriva anteckningar, strycka över saker som är oviktiga osv) och då underlättar pennan mycket! Även i vissa andra tillfällen känner man att lite ökad precision inte är helt fel.

Så jag tycker faktiskt att pennan tillför en hel del, men det kommer nog variera från person till person hur mycket man använder den.

när det gäller micro-usb så måste man tyvärr köpa till en konverterare (iPad style)... inget jag lider av, men vill man använda det så är det ju lite synd...

Dom spel jag testat hittills har den klarat utan problem, dock lite synd att inte kunna köra tegra spelen :(

12. robnil

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    AAAAAAAAAAAArgh jag får psykbryt av sånt här. Samtidigt som det känns hål i huvudet att inte köpa nexus10 med tanke på att den har överlägsen hårdvara på så många fronter och är toppmodern (och dessutom antagligen till samma pris) så återstår några faktum:

1. Nexus10 går inte att få tag i. Antagligen inte före nyår. I bästa fall före februari.

2. Alla Nexus verkar ha gjorts i syfte att demostrera för andra vad som bör göras. Men för att inte konkurrera med tillverkarna så stryper de ofta sönder den lite (antar jag). För vad är annars orsaken till att inte ha med en SD-kort-läsare t.ex? Det är ju så dumt så tapeterna krullar sig.

3. Den brutala hårdvaran verkar mattas ut fullständigt av den löjligt höga upplösningen som verkar vara riktad enbart för att tysta crapple. Och bryr jag mig? Nej. Kommer jag njuta av den höga upplösningen? Ingen aning faktiskt. Har inte ens sett en ipad på nära håll med hög upplösning.

4. Pennan är ju grymt rolig. Antar jag :)

Innebär det alltså att man inte kan ladda plattjäveln hos en kompis utan att släpa med sig sin egen laddare? Pinsamt. Det är ju något jag hånat mina iphone-ägare med under alla år. Uah!

Ipad-style (uttalas gangnam style)

Det är oroväckande tyst i forumet här kring den härmodellen oxå om man jämgör med de olika Galaxy S telefonerna. Har den inte fallit i god jord hos hackarna?

13. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Är det tyst kan betyda att grejerna fungerar. 80% av foruminläggen på de olika produkterna verkar ju gälla problem, buggar eller andra irritationer. Så avsaknaden av aktivitet kan betyda att den är bra helt enkelt ;)

Om Queen E kan så kan nog du också ;)

Last edited: Nov 14, 2012
  14. tcntad

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
  15. MarQz

MarQz Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag äger en note 10.1 sedan ett par veckor tillbaka och känner fortfarande ibland att jag vill ha en iPad, men endast(!) p.g.a. bättre app-utbud, känns pinsamt att använda tex twitter/facebook. Utöver det så har jag inget att klaga på än så länge, tycker att jag har tillräckligt flyt osv och då har jag inte ens lagt in JB ännu. Med detta sagt så skulle jag aldrig välja en annan platta än note, p.g.a pennan. Jag köpte plattan i med huvudsyfte att anteckna under föreläsningar/räkneövningar osv på universitetet och jag är helt säker på att jag skulle vara betydligt mer frustrerad att anteckna på en iPad p.g.a den lägre känsligheten man får med dess skärm och pennmetoder.

Hoppas verkligen att det säljs mer och mer android-tablets så att apputvecklare (likt dom gör på telefonsidan) börjar intressera sig för android.

16. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Av ren nyfikenhet, vilka appar saknar du? Jag har båda plattformarna och tycker just nu att för mitt bruk så har jag ett större utbud appar att välja på Androids plattform. Enda anledningen att jag sneglar på nyare iPad är retina skärmen. Men vi får se...

Tex är XBMC och Grooveshark ett "måste" för mig idag! Fungerar asbra i Android, inte alls i IOS om du inte jailbreakar. (Dessutom är Grooveshark appen en mobilapp medans androidappen finns till tablet). Alltså måste jag hitta en nyare ipad som har ett gammalt IOS <6 för att kunna göra en jb vilket inte är det lättaste att hitta.

Det enda jag kan tänka mig är att det finns fler spel... eller har jag missat något!? :)

17. MarQz

MarQz Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Just appar som är gjorda för att anteckna ni, när man sneglar på polarna som har iPad så tycker jag att deras anteckningsappar verkar mycket bättre. Fast jag har ju inte använt dom särskilt mycket utan saknar kanske främst funktioner i de appar som finns till android.

Sen spelade vi tex monopol och risk på en bussresa, med polarens iPad, det var ju riktigt kul och snyggt. Tror inte att motsvarande välarbetade tablet-spel/appar finns helt enkelt. Men det blir förhoppningsvis bättre. Jag gillar ju min note för övrigt och håller med dig om att xbmc osv är guld!

Dessutom har den appen som jag är mest avundsjuk på, notes plus, som ambition att släppa android-variant, så hoppas att det kommer hyfsat snart.

18. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok. Jo, spelsidan är ios starka på. Btw, köpte en ipad 3:a i helgen. Behöver högupplöstskärm och 3g! Nexus 10 orkar jag inte längre vänta på... om den ens kommer och det med 3g?

19. mevvan

mevvan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Håller i min nexus 10 som kom med dhl idag, äger en note 10.1 också och ja vad ska man säga hittills är skärmen det enda som förvånat mig. Den är bra, skarp fina färger. Hatar jag min note 10.1 nu? nej faktiskt inte uppskattar den mera. Skärmen är inte så pass dålig på Noten som man vill måla upp det.

Gjorde Btw 2 olika benchmarks och noten slog nexusen båda gångerna.

Jag har inte bestämt mig ännu men jag tror att nexusen kommer att säljas vidare vi får se, ska testa ett par dagar till:)

20. tcntad

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta: