Innan jag köper en Note..

Diskussion i 'Samsung' startad av trx182, 18 oktober 2012.

1. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    köpt en note nu. Dels för att nexus inte går att få tag i och sedan så är jag faktiskt inte ett dugg imponerad av de tester som gjorts på nexus trots specarna. Kolla senast nu när de la den jämte en ms surface och jämförde chrome med ie. Total utklassning. Chrome+nexus blev KROSSAD.

Jag upplever inte sådant lagg och andra eländigheter på noten, dels för att chrome verkar vara helt värdelöst på mobilen av någon anledning, och dels för att upplösningen är lägre.

Störa sig på upplösningen? Tja.. laptops har ju haft liknande upplösning länge och ingen har gnällt på att läsa på den trots att de skärmarna varit betydligt större än 10 tum. Jag tror apple i vanlig ordning skapade en jakt på en vit kanin istället för verklig produktutveckling med sin retina. Tänk om nexus10 hade haft normal upplösning med den hårdvaran, fatta vilken speed!

2. mevvan

mevvan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

totalt 4500 :) lite överpris men ändå

3. mevvan

mevvan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jag har som jag sa båda plattorna och ärligt talat enda gången jag märker skillnad de är på hemsidor eller om man tittar på någon bild att nexusen har mycket bättre skärpa. Men spelar jag upp två exakt likadana hd filmer på bägge plattorna Tycker jag att de är snarlika. Kanske jag som är dum eller har dåliga ögon men det är det jag lagt märke till.

Och angående chrome så stämmer det den suger stenhårt på nexusen. Vad gäller speed så krossade min note nexusen på "siffra" när jag körde benchmarks.

4. eriksson90

eriksson90 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

mevvan:

Om du fick välja EN tablet av de två du har, om du har båda kvar?

Iallafall, vilken av dom skulle du välja att behålla om du bara fick välja EN?

Jag fundrar på att sälja min iPad 3 och skaffa en note istället. Väldigt svårt att välja. Tröttnat på iPad.

Tacksam för svar :)

5. BenPool

BenPool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Jag kan svara eftersom jag också har båda
    Dom har sin olika styrkor och svagheter och kompletterar varandra fint.
    Men skulle jag bli tvungen att välja så hade jag behållt min Note

6. eriksson90

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Och varför skulle du välja att behålla just Noten? Vad är det som gör att det är svårare att släppa den? :)

Nu har ju jag iPad och tycker det är så begränsat och finns grejer jag stör mig på hela tiden. Är det dumt att jämföra Note 10.1 med en iPad 3?

Saknar liksom frihetskänslan hos iPad, kan t ex inte se vilka klipp som helst på nätet pga att inte flash finns och lär då dra igång min PC för att kika på vissa klipp, och att man inte kan uttöka minne, knappt ändra utseendet och en hel del andra smågrejer. Enda jag egentligen gillar med iPad är väl att de finns en del schyssta apps för just iPad, som jag säkert kommer sakna.
    Eller finns det gott om apps för tablets med android?

Last edited: 24 november 2012
  7. tcntad

tcntad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Att jämför IOS och Android är lite som äpplen (höhö) och päron..

iPad måa ha sina ljusa stunder men Android är förträffligt fint OS.
    Antal apps är ungefär lika många som för iPad, du lär inte sakna nån av dem.

Flash appen är ju borttagen på Google Play den med, finns att ladda ned från adobe's flash sida dock för ICS.

Pennan och flytet är ju underbart, sjysst ljud, klarar Full HD, ICS (snart JB) osv..

8. mevvan

mevvan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Det är en svår fråga hehe, beror lite på vad som är viktigt för dig, plattorna skiljer ju lite funktions mässigt. Bägge två är väger ut sina negativa och positiva sidor. Så vad är det viktiga för dig, vad är du för typ utav användare ?

9. eriksson90

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Jadu vad är jag för användare, hehe.
    Nu kanske jag inte utnyttjar iPaden till fullo men kanske för att man inte kan göra så mycket med den heller än en del schyssta appar till iPad.
    Är väl ingen användare som använder krävande program och spel. Men det jag gör oftast är väl att surfa väldigt mycket, kollar mail, skypar väldigt mycket, tv-tablåer m.m och använder vissa appar gjorda för iPad som är väldigt snygga. Kollar aldrig på riktig film heller, blir mest klipp här och där när jag surfar, så har väl inte så extrema krav på skärm. Jag är även student så jag kanske har mer nytta av en note än en iPad?
    Det enda jag gillar med iPad är väl just alla apps som är rätt så bra, annars går de inte att göra nånting med den pga dess begränsningar.

För övrigt har jag en S2a som telefon och kört android länge så är väl en van android-användare.

Men finns det gott om apps gjorda för tablets? Hur är facebook, twitter, spotify och mer kända apps för note?

10. mevvan

mevvan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Hehe okej förstår har själv en iPad 3 som bara ligger och skräpar tyvärr. Har du inga stora krav på skärmen så Tycker jag att du ska köpa en note. Skärmen på noten är bra den är inte så dålig som det har sagts lite här och där. Det är vad jag tycker.

Om du nu är en som tittar lite klipp på youtube någon serie eller kortfilm, så är ju noten perfekt för dig. Skönt att kunna sitta och surfa, så stötar man på en video man vill se kanske, men inte vill störa surrandet. Voila kör multi window titta klippet och surfa vidare:)

Och pennan är faktiskt riktigt skön att använda det kändes lite Old school i början men man vänjer sig :)

Angående appar har jag inte saknat något allt jag laddat ner har funkat. Använder ett program force rotate tror jag det heter som tvingar appen att rotera. Visst den optimerar inte för tablets men det funkar:) Tror inte du behöver oroa dig angående appar. Det är min mening iaf.

Så bryr du dig inte om skärmen på nexusen, och designen som jag tycker är riktigt snyggt, och att den kör pure android samt får frekventa uppdateringar.

Köp en Galaxy Note 10.1 :)

Jag kommer iaf behålla båda mina plattor och sälja ipaden.

eriksson90 gillar detta.
  11. eriksson90

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Tack för svar mevvan! :)

Tänkte på just det här med appar. På iPad finns det ju gott om appar optimerade för just iPaden och dess skärm. Finns det gott om appar som är optimerade för android tablets? som noten då. Populära appar som facebook, instagram, twitter, spotify och liknande, finns det såna som är optimerade att funka bra på full skärm för android tablets?
    Vill ju kunna köra en del i landskaps läge, t ex när jag ska köra skype osv.

Gillar ju mest med iPaden att just appar som är snygga och optimerade för hela skärmen. Jag gillar inte t ex när man kör iphone-appar i iPaden, blir liksom konstigt och litet format.

Så det där med att apparna är optimerade känns lite viktigt :) Eller hur är det för androidtablets?

Och andra viktiga grejer är väl just en bra surf-upplevelse. Vill känna mer frihet, iaf mer än en sketen iPad som man är helt låst med. Liksom kunna göra mer, mer anpassningsbar, inställningar m.m ja du hajar vad jag menar :)

Eller borde man vänta ett tag tills det kommer nå värre surfplatta? Eller duger note 10.1 länge framöver? :) Samtidigt så trött på ipaden så orkar fan inte vänta, haha.

12. mevvan

mevvan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Hehe som jag sa vet vad du menar med iPad, been there done that:)

Angående appar, så vet jag inte om de är optimerade för tabs. Eller alltså jag märker inte av några problem med apparna så jag tycker att alla appar du nämnde fungerar bra:)

Kort sagt jag har aldrig saknat något eller känt "fan vad ful eller oanvändbar den här appen är".

Och vad det gäller frihet så är det enorm skillnad mellan surf på iPad och på en android tab:) Sälj/spara din iPad och köp en note på elgiganten, så kan du tests den ett par dagar så vet du hur det känns. Ångrar du dig packa ner den och lämna tillbaka :)

13. eriksson90

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Tack för ett till bra svar :)

Nu har jag visserligen redan fått min iPad såld för ett bra pris, 4500 kr för en 3 månader gammal, med 16GB wifi + 3G och med ett komplett skydd, får jag va nöjd med gissar jag? :)

Så jag kan inte som student sticka och köpa en till surfplatta, måste dock sälja den ena för att kunna köpa den andra :)

Kommer säkert sakna några och schyssta appar som är optimerade för iPad och hela skärmen men kommer nog förmodligen bli många fler saker och funktioner som väger över till en android tablet?

Eller vänta på nexus 10? de där vanilla android och snabba uppdateringarna är man ju ute efter lite :D

14. mevvan

mevvan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Haha det är bra tycker jag, om jag ändå tänkte som dig när jag var student ;)

Jag vet inte jag tycker att apparna är bra som jag sa:) Hehe men gör som jag sa annars utnyttja el gigantens 30 dagars öppet köp. Då får du chansen att testa plattan ladda ner lite apps och se vad du känner ;) Annars så får du ju nu en nexus 10 för ungefär 4500 via handtec England. Alternativt bazula.se för 4.000.

Så testa noten först skulle jag säga tvekar inte på att du kommer bli missnöjd:)

15. eriksson90

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Haha jag har sån jävla beslutsångest jämt. Svårt att lämna ipaden nu av nån anledning, gillar väl skärmen och dess appar, har inte blivit av med den än, ska skickas sen :) har en som vill ha den för 4500.

Alltså du menar att jag säljer ipaden, köper en note på elgiganten och testar den först och om jag inte är nöjd så lämnar jag tillbaka den inom 30 dagar?

och hur är apparna, jag använder ju ipaden i stående läge typ hela tiden för att de flesta appar jag använder funkar bäst i det läget, använder bara liggande läge när jag använder skype.

I värsta fall får jag köpa en ipad 4 om jag inte är nöjd med noten :)

16. Gojz

Gojz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

haha fler som har beslutsångest :D

17. eriksson90

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Nu är ipaden ivägskickad.

Och var idag och hämtade en svart note 10.1 och jämförde ipaden och noten ett litet tag, kollade appar, skärm osv.

Och jisses vilken skillnad. Har varit så van med en bra skärm som ipad har. Och så tänkte jag prova surfa på aftonbladet med noten, herregud va dålig upplösning, såg ju inte alls små texter och var tvungen att zooma in som fan för att se något. Med ipaden behövde man knappt zooma in nå alls för att se all text i artiklar på aftonbladet osv.
    Lika med bilder, hur skarpa som helst med ipaden och på noten blev de helt suddigt. Och jag hade samma bild på noten och ipaden framme och såg hur lätt som helst skillnader.
    Skärmen på noten är väl inte KATASTROF men bara ok, det är ganska lätt och se hur dåligt det är.

Hade väl inga skyhöga förväntningar men trodde det skulle vara bättre än vad jag trodde.

Och hur alla appar ser ut på noten är väl helt ok, men ipad appar är myyyycket bättre och mycket större utbud iaf på appar som är gjorda för hög upplösning och utnyttjar hela skärmen.

Har ju öppet köp i 30 dagar på elgiganten så ska lira med noten lite grann :)
    Får se hur länge jag står ut med den låga upplösningen när man ska surfa vilket jag gör väldigt mycket och rätt dålig upplösning på text osv på många appar, så kanske lär ha en platta med BRA skärm för att få bästa upplevelse.

Så nu fick jag mer klarhet i vad jag har för krav efter att jag surfat lite med noten.
    HÖG upplösning ska det vara, den ska vara snabb och det ska flyta på hela tiden.

I värsta fall blir det väl kanske en nexus 10 eller en ipad 4.

Eller har samsung någon ny surfplatta på g med bra skärm? :)

18. tcntad

tcntad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Innan man köper en produkt som denna kan man troligen testa den i butik först så slipper man bli besviken..

Är Noten slö?

19. eriksson90

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Jag pillade på den i säkert 1 timme i butiken innan jag köpte. Men fanns ju inget internet så man kunde inte testa den fullt ut med appar, kolla bilder osv, och även jämföra med ipad och den bra skärmen.

Har ju ändå öppet köp så.

Nja noten är väl inte så slö. Lite smålagg ibland men. på iPaden funkar ju det ALLTID, inge lagg och ingenting!

20. pavelob

pavelob Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Låter som BS för mig, känner inte igen en enda påstående som du beskriver, gått in på Aftonbladet både huvud sidan och den mobila där finns inte en enda text som jag kan inte se tydligt, apparna fungerar perfekt och ser bra ut, och det där ned skärmarna är nog placebo effekt.

Skickat från min GT-N8000 via Tapatalk 2