Problem: Installerar inte JB 4.1 trots OTA

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av ollesvensk, 18 juli 2012.

1. ollesvensk

ollesvensk Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

GNex - bytt till yakju, installerar inte JB 4.1 OTA. Vad kan vara fel?

Såg tipset för några dagar sedan om att trixa med ramverket för att få Jellybean. Nu visade det sig att jag inte behövde det, utan uppdateringen låg och väntade på att laddas ner. Det ända som behövdes var en Wifi, vilket jag ordnade genom att låta fruns mobil agera surfpunkt (lustigt att det är ok att använda hennes 3G, men inte min egen. Med fri surf är ju det där med Wifi ganska överspelat.)
    Och efter nån halvtimmes väntan så ska det enligt instruktionen på skärmen bara vara att trycka på OK för att mobilen ska starta om och installera Jellybean 4.1
    Trycker på OK, mobilen startar om, Androiden med snurrande-blå-sak i magen dyker upp och framstegsmätaren börjar röra sig. Men så plötsligt lägger sig den lilla droiden ner och har en varningstriangel i luckan.
    Mobilen startar, och jag har kvar gamla ICS 4.0.4
    Lite snopen och besviken väntade jag några dar tills uppdateringen dök upp igen. Gjorde om proceduren, laddade ner och lät mobilen starta om. Men samma resultat. Ingen uppdatering.
    Nån som har nån aning om varför den inte vill installera?
    Några uppgifter enligt Android System Ass:

2. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    OTA fallerar om du ändrat i några filer under /system eller bytt ut radio eller recovery från original.

När jag försökte körde OTA och hade ändrat i min gps.conf så fick jag upp ett litet felmeddelande som sa just att den filen inte var OK, och OTAn misslyckades.

Vad jag kan se av din systeminfo har du fel bootloader för 4.0.4. Du borde ha primela03.

3. ollesvensk

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, var inne på om det kunde vara nått sånt, trots att den hittar och laddar ner uppdateringen.

Nån som kan tipsa om hur det går att lösa? Helst utan att behöva rensa mobilen. Igen.

4. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Beror på vad du moddat.

Är det bara radio och bootloader som du inte skjutit in i samband med att du la in 4.0.4, så kan du flasha in dem separat via fastboot.

Finns guide på wikin.

Du behöver i så fall sätta upp fastboot och köra de två kommandon som flashar in radio och bootloader.

Hur fick du in 4.0.4 från början? Har du ändrat nåt i /system?

5. Zender

Zender Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag hade samma problem när jag skulle installera 4.04 OTA. Visade sig jag hade flashat on cwm av misstag? Funkade utmärkt när jag tog bort det.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

6. ollesvensk

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Får tacka Ogre för svar. Ska kolla närmare på bootloader osv när jag kommer hem och har mer tid att sitta och fixa och trixa.

7. ollesvensk

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är radio-maguro-i9250xxlf1.img rätt, eller behöver jag annan radio?

Testade att flasha in ny bootloader och radio enligt wikin som Ogre länkade till. Tyvärr la jag in bootloader-maguro-primelc03.img istället för bootloader-maguro-primela03. Flashade om med bootloader-maguro-primela03, men får nu vänta på att få uppdateringen (kommer väl endera dan).

Men för att flasha rätt radio från början, och slippa detta problem igen, så undrar jag om radio-maguro-i9250xxlf1.img är rätt radio, eller var jag kan hitta den jag ska ha.

Last edited: 9 augusti 2012
  8. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Imagen som är länkad i wikin är 4.1.1, så om du har 4.0.4 och hoppas på OTA så är det fel. För all del kan du väl lika gärna flasha in resten av 4.1.1 om du redan dragit in bootloader och radio :)

Skippar du -w flaggan så ska inställningar etc. behållas, men jag kan inte garantera att det fungerar.

Annars så ligger ju 4.0.4 imagen länkad i min signatur. Denn innehåller rätt bootloader och radio för yakju 4.0.4.

9. ollesvensk

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

OK, då missuppfattade jag. Trodde jag fått med mig fel bootloader och radio när jag flashade om från yakjusw 4.0.2 till yakju 4.0.4. Vill helst slippa flasha om 4.1.1, för att inte bli av med allt (har backuppat, men det vore trist att behöva återställa för hand). Kollar hur det ser ut i imagen du har länkat, och hoppas det funkar. Annars får jag dra in hela 4.1.1

10. RoadHazard

RoadHazard Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Rätt radio för 4.0.4 är XXLA02. XXLF1 är radion för 4.1.1, så den ska du alltså inte ha än.

XXLA02 hittar du om du packar upp den här filen.

Last edited: 10 augusti 2012
  11. ollesvensk

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

@RoadHazard Tack! Så, hade tydligen fel radio. Ska flasha in xxla02 och hoppas på det bästa för en OTA. Annars blir det att flasha in 4.1 på en gång.

12. ollesvensk

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gnnn! Nej, funkade inte. Har: yakju, 4.0.4 primela03, i9250xxla2. Hittar och laddar ner, men installerar fortfarande inte 4.1 via OTA. Suck! Nå ja, får bli att flasha in 4.1 manuellt. Inget värre med det. Hoppas bara att jag både slipper att tappa allt och att nästa OTA funkar... Men jag tar det en annan dag.

13. vegarden

vegarden Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

har samma problem :(