Intressant med 80% laddespärren.

Diskussion i 'Google Pixel Allmänt' startad av geobjork, 13 jan 2025.

1. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag laddade mobilen till spärrnivån 80%. Sen stängde jag av den och väntade en minut innan jag startade upp den, och då visade den 97%. o_O??
    Pixel 6a.

2. stelex

stelex Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 539
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    8 Pro, Buds Pro & Stand II

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Jag testade nu med min P8P som jag laddade på Pixel Stand II. Efter omstart var batteriprocenten fortfarande exakt 80%.

Kristy gillar detta.
  3. stelex

Mottagna gillanden:
    1 539
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Förmodligen har batteriet sett sina bästa dagar?

4. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 10 pro XL 512 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Moonstone
    provade också precis nyss, laddar till 80% med den inställningen och stänger av och startar om och min Pixel 9 pro inköpt i september 2023 är på 80% också efteråt.

Kristy gillar detta.
  5. stelex

Mottagna gillanden:
    1 539
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    2024 måste du mena. Jag köpte min P8P 2023.

Salvion gillar detta.
  6. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Moonstone
    Så klart :o

7. edvinnn

edvinnn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Spärren funkar endast när telefonen är på har jag läst. D.v.s. det verkar vara en mjukvaruspärr och inte hårdvarubaserat?

stelex gillar detta.
  8. stelex

Mottagna gillanden:
    1 539
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Testade precis och det stämmer. Den fortsatte till ivarjefall 83%.

9. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag har kört ett laddningsmönster 40-80% sen telefonen var ny. 95 till 100% av tiden är luren i standby, ingen a!vändning alls. Då håller den normalt i fyra dygn innanför 40-80%, mao 10% batteriförbruknning per dygn.
    Ibland gör jag lite med den under uppladdning, typ uppdatering av appar, systemuppdatering och kollar lite. Det är möjligt jag gjorde det denna gången, kommer inte ihåg.

Ska kolla lite "extra" nästa gång jag laddar, ifall det har någon inverkan på 80% laddningsspärren att man användar telefonen medan den laddas.

Kristy och stelex gillar detta.
  10. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    552
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Snarare tvärtom, som beskrivits. En avstängd mobil, oavsett vad den har för laddnivå, kommer högst troligt att, trots aktiverad "spärr", laddas tills den är fullt laddad eller kopplas ur.
    (Det kan alltså vara så att den där minuten avstängd (om du nu menar avstängd) var ngt längre, även om de flesta inkl. sprillans nya tenderar att ladda ngt långsammare de sista procentenheterna, så att laddnivån hann krypa upp (även om 80-81 till 97 är lite långt). Ett annat alternativ är en mer eller mindre tillfällig "glitch"; om jag kollar på riktigt gamla mobiler 12 år, så kan dessa sedan ganska länge 1. sällan ladda fullt (100), 2. ladda långsamt, och 3. ibland visa att ingen laddning tagits, från säg 20 %, men om den startas om under pågående laddning hoppar den upp till en mer aktuell nivå, säg 50 %. Det kan alltså vara ngt tillfälligt men som indikerar ett åldrande batteri, även om du verkar använda den väldigt skonsamt. Ett tredje, lite mer långsökt alternativ, men ändå inte, är att du som en av de första :) råkade ut för den "berömda" kalibreringsladdningen, som sägs ska utföras någon gång ibland (1 g/vecka eller så) när laddspärren är aktiverad. Dock talar den korta tiden avstängd även mot detta.)

Kristy gillar detta.
  11. stelex

Mottagna gillanden:
    1 539
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Kalibreringsladdning till 100% har jag inte råkat ut för än, måste vara minst en månad sedan jag började med 80%-laddningen.

12. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Hej @Tripod@Tripod
    Antingen missförstår du mitt inlägg lite, eller du kompliserar mitt fall något.
    Jag har kalibrerat batteriet några gånger, dock inte alls 1g/vecka. Kanske 1g/halvår, om ens det.
    Batteriet är i mycket bra skick. Om jag laddar det till 100%, får jag ut en vecka eller så innan det är ner till 20%, och nivåindikatorn visar helt normalt.
    Inget märkvärdigt med något annat vad jag kan se, dock ska jag försöka finna ut om det kan vara att 80% spärren överkörs när man användar luren medan den laddas.
    80% spärren har varit aktiverat hela tiden sen jag fick den i december 2024 update.

13. Tripod

Mottagna gillanden:
    552
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Och jag tror att du missförstår mig nu. :) Vad jag avsåg med kalibreringsladdning är att det sägs finnas inbyggt i "laddspärren". Dvs när någon har aktiverat "laddspärren" (åtminstone på min "leksakstelefon", en Motorola, som fick denna funktion i samma veva som Pixel) så säger den att den kommer, på eget bevåg och utan användares inblandning, själv ladda mer än 80 % vid något tillfälle (i mitt fall angavs ca 1 gång per vecka som programvaran gör detta), trots att den övrig tid laddar enbart till 80-81 %.

Jag bifogade några bilder över inställningarna på min g84 i samband m att jag kommenterade funktionen 21/12. Motorola moto g84 5G

Å jodå, jag får också ut bra tid på g84 om jag kör t 100 %, vid 80 % blir det ca/drygt en dag kortare. Men min övriga kommentar var också att d kan vara en tillfällig "glitch", avvikelse. (En gång blev min lite konstig när närmast ny, kanske varm, men 41 grader är inte så mycket, vid tyngre aktivitet under laddning, å då tappande den ladd i rasande takt, rakt framför ögonen.)

Jag har som sagt ingen som helst indikation på att 80-spärr inte gäller när mobiler används. Tvärtom som sagt, om den är avstängd kan gränsen passeras.
    Ja i mitt fall är det snart fyra veckor utan s.k. kalibreringsladdning.

Kristy gillar detta.
  14. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

@Tripod@Tripod
    Jag har inte hjärnkapasitet att jämföra Motorola och Pixel. Var inte ens medveten om att Motorola hadde fått 80% spärren.
    Jag trodde att 80% spärren jag fick på Pixel 6a var specifikt för Google Pixel telefoner, från Pixel 6 och nyare.
    Det bliver för mycket att hålla koll på, min ålder tagit i betraktning.o_O

15. Tripod

Mottagna gillanden:
    552
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jag förstod att en del inte trodde det (därför nämnde jag att även min "lågbudgetmobil" fått funktionen). Men OK, då säger vi så här: gå in på inställningarna för laddoptimering, där du ställde in 80 %, på din Pixel så lär du se att det står att den kommer att ladda till 100 % ibland, just för att kalibrera.

Se bild i denna artikel (när "80" är valt, vad står det i texten under?):
    Google Pixels got 80% battery charge limit and battery bypass with the latest update

"Phone will occasionally charge to 100 % to recalibrate ..."

Se även denna artikel om att 80-gränsen endast gäller om mobilen är påslagen, är den avstängd så lär den fortsätta att ladda tills den når 100 eller kopplas ur, som jag sa.
    https://www.androidpolice.com/pixel-disregards-charging-limit-powered-off/

(Men d finns många som är pigga även i hög ålder, å det tror jag om dig. :) Deltar i annat internationellt forum sedan 20-25 år; där är många, de flesta 60-70-80+ år.)

Nu ger jag mig.

16. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Satt mobilen på laddning vid elvatiden l går kväll. Tog den av laddning vid halv sex i dag morse. Den lilla indikatorn för 80% spärren försvann och batteriprocenten visade 80%.
    Sen slo jag av telefonen, väntade några minuter och slo på den igen. Batteriprocenten visar då 100%.
    Sen gjorde jag en vanlig omstart, och den visar fortfarande 100%.

???o_O:ehm:

17. Sebulba84

Sebulba84 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Funkar klockrent för mig

18. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag fick misstanke om att %-visningen var fel, bestämde mig att kalibrera den.
    Det tog två dagar med mycket användning innan mobilen var ner på 0% och stängde av sig själv, (det indikerar för mig att batteriet är friskt).
    under uppladdning stannade den på 63%, och jag startade om telefonen. Den visade då 100%, och där har den fastnat.

Någon som vet hur man får igång batteriindikatorn igen?

19. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

80% laddspärren funkar inte alls på min Pixel 6a. Har försökt allt möjligt, men det är bara skit med det hela.
    Nu ser jag också att det har slutat fungera på många Pixel telefoner efter Mars uppdateringen. En hel hög med info på YouTube.

Konstigt att t.ex en billig Motorola med Android 12, får det att funka helt "elegant".
    Min laddare ger från sig ett litet (o)ljud när den slutar ladda. På Moto sker det när den är på 81%, på Pixel går den till 100% innan den låter, varje gång.

20. krilla37

krilla37 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    250
    Operatör:
    Telia/Cosmote
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia/Cosmote
    Telefon: