Motorola moto g84 5G

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av Tripod, 21 maj 2024.

1. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Är inte helt säker på vad du menar, men tror jag förstår. Du avser att (de oftast alltid närvarande) navigeringsknapparna försvinner?

Nu skiftar ju som alltid olika användares användning, även exakt samma mobil, så erfarenheter kan vara olika. Det vanligaste stället är väl av typen helskärmsvisning av bilder eller dokument (typ PDF) i Files by Google (filhanteraren). Vanligtvis vill man ju ofta betrakta en bild antingen i helskärm eller mot svart bakgrund, å då vet förstås att det kan tillfälligt släcka navigeringsknapparna. (I en uppdatering av Inställningar > Google [åtgärdat numera] var utrymmet längst ned så snålt att när man gick in på den inställningen hamnade sista alternativet närmast under navigeringsknapparna.)

Det jag kan tänka mig har viss påverkan är om man har ändrat inställningen (standard är att det inte är aktiverat): Inställningar > Skärm > Helskärm, och sedan givit någon app tillåtelse att visa gränssnitt över hela skärmen (de säger väl själva att det kanske inte fungerar optimalt med alla appar)

(Använder man gester istf navigeringsknappar så går det även att dölja det lilla navigeringsfältet/listen.)
    (Å i utvecklaralternativ, om aktiverat, kan man göra det traditionella navigeringsfältet genomskinligt, men har inte märkt någon skillnad.)

2. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Ja precis,naviknapparna försvinner och innehållet fyller ut skärmen helt.
    Är det ett foto kan man ju bara trycka en gång så kommer de fram igen men i en app så är det lätt hänt att man då trycker på något man inte vill.
    När jag kör med en hand så har jag svårt att dra upp knapparna igen för att kunna trycka och skulle vilja att navi-listen alltid är framme. Om det nu går.

3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 222
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag tror inte det finns någon inställning för det. Inte sett någon sån. Det är appen som väljer om den vill visa knapparna eller inte. Du kan svepa uppåt från nederkanten för o få fram knapparna

4. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Det är ju liksom det allt handlar om,jag vill slippa svepa uppåt för att det är svårt med en hand och mina fingrar.

5. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 222
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ok, jag har inte sett någon inställning för det iallafall

6. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja, det är lätt hänt att man då trycker på något man inte avser, i all synnerhet om försöket till sveprörelse inte registreras som det.
    Nä, det varierar nog mellan appar om de breder ut sig (som du förstås redan märkt).

Sedan är det tämligen kört för mig ändå, med 6,5-tumsskärm så kan det vara svårt att balansera med en hand å samtidigt försöka nå navigeringsknappar som sitter längst ned, några millimeter in på skärmen. Så det blir "pensionärsfattning" - men jag skriver (oftast, om inte längre texter) å navigerar inställningar fan så mycket snabbare än ungdomar. :)

7. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja, på västfronten intet, eh, på Motorolafronten intet nytt. :) [Lite längre om laddningsoptimering etc.]

Eller kanske lite. Pixelmobiler (oavsett vad man tycker om dessa) fick ju ett mega-dropp av små funktioner härom veckan. Som vi vet har Google i allt högre utsträckning portionerat ut diverse uppdateringar vid sidan av månadsvisa och skiften av OS-versioner. T.ex. damp ju snabbdelning ned för flera år sedan, och blev aktivt även på äldre mobiler (utan direkt kvarvarande stöd från tillverkaren). I början av oktober anlände lite smått här, varav en del helt ointressant i mitt enskilda fall: något kopplat till Wallet, reaktioner i Messages, och någon Google Foto-redigering.

Så där har det rullat på. Jag nämnde ovan något om att det var lite ryckigt att skrolla i den lista med inställningar som finns under Inställningar > Google, det är åtgärdat sedan länge. Och senare adderades även stöldskyddsdetektering.

Men allt kommer ju inte via dessa nedladdningar, somligt via Play butik, och somligt via lite märkliga kanaler i butiken. Jag har kanske ett dussin installerade appar, och de flesta av Googles uppdaterar jag knappt, då inte används. Sedan händer det att det trillar in uppdateringar till Motorolas appar. Nu senast (i mitt fall) Moto Actions (Rörelser & gester). En liten uppd. enl. ver.nr, men ändå ca 30 MB. Inget nytt verkade det som, samma "gester" etc.

Sedan vart det dags för laddning på fredagen, och då trillade det in en avisering, eller två, från just Moto Rörelser och gester (vill jag minnas; kan ju vara fel då ej står så nu, men fick def. en avisering från Moto Actions just i ansl. t laddn.). "Skydd mot överladdning är på". Något överraskande, då jag vet att jag under Batteri sedan start haft det "skyddet" aktiverat, vad nu det är värt, då få lämnar en mobil ansluten i 3 dagar (som det sägs).

Men nu stod det i aviseringarna: "Skydd mot överladdning är på. Laddningen är begränsad till 80 % tills du kopplar ur enheten." resp. "Skydda mot överladdning. Aktivera Skydd mot överladdning för att hålla batteriet i bra skick."

(Förstår faktiskt inte varför en del önskar sig minst 45-65 W (men det kan vara att man vänjer sig); 30 W på denna är fortfarande bra snabbt; denna gång var den rätt urladdad, 14 % [inte vanligtvis], å efter 20 min var där 55 %; laddningen lugnar sedan ned sig förstås.)

Just kopplat till laddning har g84:an 2 inställningar (för användning är där 3 ytterligare: anv. av appar i bakgrunden, batterianpassning & förbättra batteriet vid inaktivitet): optimerad laddning och skydd mot överladdning. Den sistnämnda har jag som sagt haft aktiverat sedan start (begränsar laddning när varit inkoppl. kontinuerligt i 3 dagar; enda fall jag kan tänka mig är om folk har den kopplad t dator (ofta låg laddn.) eller fordon, knappast väggladdare). Men nu står där även: "Laddning begränsas till 80 % för att spara på batteriet. En gång i veckan laddas batteriet till 100 % för att hålla det kalibrerat."

Screenshot_20241221-060727.png Screenshot_20241221-060742.png Screenshot_20241221-060807.png

Jaha, är det det nya svarta, alla talar om. Kanske inte. Klickar man på: Se hur det fungerar, sägs bl.a. begränsa till 80 % när varit ansluten kontinuerligt i 3 dagar. Så vad består förändringen i?

"Optimerad laddning" har som man kan gissa, som tidigare (fast på senare år med "AI"..., funktionen att den försöker lära mönster, saktar ned vid 80 %, å trycker upp till 100 % timmen innan man förväntas koppla ur den. Har aldrig aktiverat detta, då jag laddar utan direkt mönster över veckan, även om det finns ett starkt mönster hur länge den räcker, givet 2-3 olika användningsscenarior.

Så, jaha, det var ju en "stor" finess. Om du lämnar mobilen ansluten till din väggladdare, kommer den efter 3 dagar(!) att stanna vid 80 % oavsett vad, och sedan en gång i veckan(!) fortfarande ansluten..., ladda den till 100 % för att hålla kalibreringen i check. Det blir inte mycket till mobil telefon om den ska sitta fast i en sladd i veckor. :)

Ni vet hur det är, att skriva begripligt kan för en del vara en utmaning, mer så om det är komplexa ting, sedan har vi alla sett hur översättningar kan ställa till det, och inte bara enstaka ord, utan innebörden av något.

Resultatet blev i vart fall att min g84 tvärnitade på 81 %, glömde kolla när [men har hyfsad koll på laddkurvan] då den förstås inte nollställer (å anger klockslag) som den gör när den når 100 %, å meddelade "ansluten, laddas inte". Så även en lägre mellansegments-Motorola är nu med i leken om det senaste i laddnings-modet. :)

Så, å ena sidan säger de förvirrade översättarna/teknikinformatörerna att det gäller om den är kontinuerligt inkopplad 3d eller mer, som tidigare fast m tillägg att laddar t 100 % 1 g/vecka eller så, och å andra sidan presenterar de detta som en nyhet vid all laddning, och så tycks det fungera i praktiken.

Å sedan formuleringen: "laddningen är begränsad till 80 % tills du kopplar ur enheten". Jaha, så om jag vill ladda till säg 90 % ska jag koppla ur enheten? :)

De långa användningscyklerna, 100 till 20 procent, på 4-4,5 dag, kommer att kortas med ca 1 dag; de mer intensiva användningscyklerna påverkas inte så mycket.

För övrigt:
    Vi har alla sett diskussionerna: "hur mycket skärmtid får du ut?", tämligen värdelös info när precis allt man gör påverkar batteritiden, skärmanvändning är förvisso en stor del. Hur fungerar det nu för folk, med Android 14? På min gamla Sony m A8 nollställer den SOT vid 90 eller 95 % har jag för mig, men om folk vanemässigt numera (av än större omsorg om batteriet) laddar bara till 80-90-95 % nollställs ju inte skärmtiden. För några månader sedan hade jag just det: en skärmtid på 1d å drygt 10 timmar, när det normalt varierar mellan 7,5-8,5 till 12,5-13h.

slarre gillar detta.
  8. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    December månads säkerhetsuppdatering trillade in mer eller mindre objuden (dessa trycks alltid ut oavsett inställning, hos användare och mobil). Helt i sin ordning. Dvs: U1TCS34.22-64-19-4-2, 80,15 MB. Säkerhetsuppd. 1 december.

Såg inte röken av november, men 6/11 kom 1 oktober (också en ren säk.uppd.) [dessförinnan var det början av oktober resp. september med en månads fördröjning].

Trots att det var en ren Android-säk.uppd. passade även Moto App Manager på att nyttja bandbredden och frågade om jag ville prova att få tre (3!) nya appar levererade varje månad (och med systemuppdateringar[?]).

Eh, tror inte det. Fixa i stället det ni ska fixa.
    20241230D.png 20241230E.png 20241230F.png

Roel gillar detta.
  9. Roel

Roel Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Det var fult gjort av motorola, dom kan behålla sina appar. Jag laddar ner de appar JAG behöver och inte ett smack mer.

10. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Kanske, de frågade i alla fall, men allt annat än en fråga hade varit katastrof och bedrägligt beteende.

Men vi är nog många som tycker att de skulle fokusera mindre på att trycka ut så många olika mobiler som möjligt, i något försök att lägga en "bombmatta" och täcka in varje nisch, å i stället, givet att alla rapporter pekar på att folk behåller mobiler lite längre även om skiftar i enskilda fall, satsa på att göra upplevelsen så bra som möjligt för de som faktiskt köpt deras produkter. (Men visst, alla märken har sina egenheter, brister och fördelar.)

Upplägget hade kanske passat en del konsumenter för säg 20 år sedan, där man är mer nyfiken på att testa så mycket som möjligt. De flesta är i dag långt mer selektiva med vad de installerar, som du nämner. Sedan finns det förstås de som är än mer restriktiva, eller kör så långt möjligt enbart FOSS (öppen programvara), eller nöjer sig med ett minimum för att minska exponering etc. (I sistnämnda ex. kan man jämföra med t.ex. de verktyg å program som följer m Windows; om man kan hantera dessa någorlunda kan man även hjälpa andra eller klara situationer där installation av tredjepartsprogramvaror är uteslutet.)

Nu har ju Motorola under året, i elfte timmen, för nyare modeller börjat förlänga tid för support, antal Android-versioner, men även adderat sådant som Gorilla-glas på samtliga modeller, och å andra sidan gått i motsatt riktning i visst avseende på uppföljaren t g84, g85. Där plockade man bort hörlursuttaget (givetvis stärkt av det faktum att nästan varenda mobilägare omfamnat trådlösa lurar) och så införda man lite "kurvade kanter" som på Edge, kanske uppfattas som "premium" men det blev i princip sista modellen att få det när andra tillverkare verkar ha lämnat det bakom sig till förmån för helt platta skärmar. Så lite positivt & negativt.

Nu är ju inte supporttiden så dålig på g84; 3 år från september 2023, var vid tillfället helt OK för en moto G-serie i lägre mellansegment, å givet priset. Och det finns i princip inget som skapar, eller skulle kunna skapa, de facto-krav på att ha Android 16-17 2025-2026. Som vi vet har ganska stora förbättringar skett avseende integritet (så långt det går) och säkerhet i versionerna Android 10-12 och framåt; med t.ex. inställningar för behörigheter, "enheter i närheten" vid blåtand i stället för "plats" etc. Så flera stora funktioner är redan på plats. Kan de sedan bara skicka säkerhetsuppdateringar i hyfsat flöde räcker det. Därtill kommer vissa tillägg numera via andra kanaler eller vid sidan av ny Android-version.

Roel gillar detta.
  11. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

De verkar ha gjort om i uppdateringen,förut kunde man ange att få ett meddelande när det fanns något att uppdatera men nu laddar den ner så fort mobilen kopplar upp sig på wifi.
    Jävligt irriterande.
    Nu kan de trycka in vad fan som helst för skitprogram/förändringar och man kan inte göra ett skit åt det.
    Det är min mobil och jag vill själv välja om och när. :mad:

12. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 222
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Tänker du på systemuppdateringar eller appar? Om det gäller systemuppdateringar så har de inte ändrat något. Motorola telefoner hämtar automatiskt ner säkerhetsuppdateringar och installerar dessa och det finns ingen inställning för det. Denna har inte ändrats på nyss, för det var samma sak med min Motorola telefon förra våren

13. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja jo, jag skulle i princip just gå och handla lite mat etc. höll på checka kom-ihåg-listor etc. när jag såg den laddas ned i bakgrunden; visst, kunde t.ex. ha slagit på även mobildata å knatat iväg till butiken, men avvaktade till den var klar på någon kvart.

Det är möjligt att de även har justerat inställningsmöjligheterna under Inställningar > Systemuppdateringar > Smarta uppdateringar, avseende omstartstider etc. (men har för mig att de fanns även tidigare, men kanske såg något annorlunda ut).

Dock har det stått, och står: "Obs! För din säkerhet hämtas och installeras alla viktiga säkerhetsuppdateringar automatiskt oavsett om den här funktionen är av eller på."

Senaste uppdateringen, U1TCS34.22-64-19-4-2 (1 dec), och den för 1 oktober U1TCS34.22-64-19-4-1, verkar innehålla enbart säkerhetskorrigeringar (anges i Uppdateringshistoriken), och innehåller även ett "S" i beteckningen. Ett undantag från detta är den första uppdateringen för min g84, 1:a februariuppdateringen för Android 13, T3TCS33.18-48-6-4, som också hade ett "S" i beteckningen men som enl. uppdateringshistoriken innehöll både säkerhetskorrigeringar och "stabilitetsförbättringar" (whatever).

Så för åtminstone säk.uppd. kan man i princip endast välja omstartstid.

Men ja, det är inte mycket till val, och ibland kan sånt komma lite olämpligt, men åtminstone de senaste två (för mig) har varit rena säk.uppdateringar. Vi får se om det kommer något annat.
    Här får man sno sig om man ska hinna svara före Mod. :)

14. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

När jag köpte denna så kunde man ställa in så man fick en avisering när det fanns något att installera,visserligen en jävligt störande avisering som ploppade upp direkt man tog bort den från fältet och ploppade upp lite nu och då på skärmen men det fanns iaf ett val.

15. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Direkt under den sifferraden så står det "På" i mina inställningar och det har jag inget minne av att jag såg längre tillbaka. Osäkert att det ändrats just till denna uppdateringen,det kanske kom med det där jäkla tramset om live lock screen som man inte heller kunde välja bort. Fick ju någon notis om det skräpet nu också när mobilen startade om.
    Detta "På" tolkar man ju som att det skulle kunna vara en inställning för automatisk nedladdning som då inte går att ändra på så klart.

16. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja, det är ju lätt hänt att tolka det så. Svårt att avgöra när det aktiverades, kanske från start. Men den verkar ha respekterat mitt val, även om, som sagt, säk.uppd. alltid installeras.

(De är ju knappast ensamma; Googles telefonapp verkar aktivera inställningar > nummerpresentatör och spam: "visa uppringare och spam-ID", lite då och då, även mellan uppdateringar verkar det som. Däremot är inte allt helt omöjligt; senaste (för mig), men näst senaste Google Messages (sms/RCS) aktiverade kopplingen till Google-kontot (finns ju vissa funktioner som är på gång, eller kommit, bl.a. där folk kan använda profilbild, kopplad till egna Google-kontot, som sedan andra får se i appen etc.), vilket några klagade på i kommentarer i Play butik, men det går ju ganska enkelt att via inställningar "logga ut" från just Messages om man inte vill ha den kopplingen.)

17. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 222
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Det gäller bara större uppdateringar som inte är endast säkerhetsuppdateringar (t.ex. Android version, annars är det precis som Tripod nämner detta:
    Så kanske det var en Android versions uppgradering du fått tidigare? För det stod samma mening som ^ på min Motorola telefon i våras

18. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Nu har mobilen tramsat med att ladda enbart till 80 (l. snarare 81) procent i snart två veckor, sedan 21/12. Förvisso har det varit glest mellan laddningar större delen av den perioden, 3-4,5 dagar, men om den inte skärper sig å gör sin lilla "kalibreringsladdning" (t 100) snart så stänger jag av funktionen. OK om låg användning 80-20 % 3-3,5 dar, men om man bränner 45-50 % på en dag blir det mer frekvent laddning.

19. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

G84 verkar få android 15 trots allt,det var ju trevligt.

"Thank you for your query regarding the Android 15 update for the Motorola G84.
    We can confirm that your device will receive the Android 15 update.
    However, we cannot provide a specific timeline for its release at this moment."

Roel gillar detta.
  20. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 222
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag har sett det där, men enligt Motorolas uppdateringssida så står det, än så länge inte att den ska få 15. Så här står det på Motorolas uppdateringssida Motorola Support - Security Updates | Motorola Mobility, Inc.
    upload_2025-1-5_13-16-12.png
    Till skillnad då från G54, där det står följande
    Screenshot 2025-01-05 100237.png
    Men förhoppningsvis får båda enheterna A15. För G54 så har de iallafall börjat beta testningen av A15 har jag läst på Reddit, där folk som gått med i beta testningen fått beta version. Den innehåller också Motorolas nya UI, HelloUI, så om G84 också får A15 så borde den också få HelloUI

Roel gillar detta.