Jag har testkört Htc One S i en vecka nu är här kommer mina upplevelser. Läs dem med glasögonen att jag testar ut den för det företag jag arbetar för i syfte att se om det är en bra uppföljare till Desire och Desire S, som många av våra anställda har idag, och som kommer bytas ut allt eftersom.
1. Upplevd bra batteritid.
Kommentar: okej, nu har jag en helt ren telefon med inte särskilt många appar nedladdade, vilket självklart påverkar batteritiden. Men jag upplever att batteritiden är ganska bättre än på min sensation xe som jag till vardags kör.
2. Menyknapp borttagen.
Kommentar: inte en negativ grej, dock annorlunda. Desire och Desire S har en egen meny-knapp, i one s ligger den längst upp till höger inuti skärmen och ser ut som en litennknapp med tre punkter i. De som tidigare använt Desire och Desire s kommer behöva lära sig den nya placeringen för menyknappen.
3. Spontan omstart.
Kommentar: jag har haft 1 spontan omstart. Jag misstänker dock att det var jag själv som triggade den. Batteriet går inte ta bort på denna telefon. Därför har Htc löst det med att du håller in startknappen om du behöver göra en "hård" omstart, vilket funkar även om telefonen står i stand by-läge.Jag hade telefonen i främre byxfickan och böjde mig ner en liten stund. Trycktes knappen möjligtvis in av misstag? Inte omöjligt, men detta är ingen onormal placering av telefonen (i byxfickan). Fler kan nog råka ut för det här.
4. Krånglande wifi?
Kommentar: måste testas mer, men när jag varit ute och kommer hem så går telefonen inte alltid per automatik över till min hemmauppkoppling, utan lunkar på med 3G. En gång fick jag starta om telefonen för att den skulle hitta min router, fastän jag ställde mig bredvid den. Ett par andra gånger har det räckt att jag stänger av wifi och sätter på den igen. Detta är tydligen ett känt problem med Htc one s, som företaget även skickat ut en uppdatering för. Den uppdateringen finns i min testtelefon, men jag upplever en del problem ändå. Som sagt, detta måste provas lite till även med andra trådlösa nätverk för att säkerställa att det inte är enbart min router telefonen ibland är tveksam till. (Notera dock att min sensation XE, frugans Galaxy Z och dotterns Galazy Gio inte strular med wifi´n vilket talar emot att det skulle vara något knas med min router).
En morgon, efter jag vaknat och skulle börja surfa runt funkade ingenting, som om jag inte hade någon internetanslutning. Wifin gav dock fullt utslag. Jag var slutligen tvungen att stänga av wifi och sätta på den igen, för att få tillbaka internetanslutningen. Detta är ett fel som jag läst att flera haft, alltså inte isolerat till den här enheten.
5. Bra kamera.
Kommentar: kameran på baksidan tar mycket trevliga bilder, framför allt i bättre ljusmiljöer. Kameran på framsidan är inte jätterolig, men det kan ha att göra med att one s inte kan vara lika bra som storebrorsan one x. På vissa punkter måste de göra den lite sämre.
6. Allmänt.
Kommentar: telefonen känns mycket stabil, trevlig att hålla i, kvalitetkänsla, rapp/snabb. Svarar direkt när man trycker på skärmen.
Last edited: Jun 25, 2012