Diskussion: Intryck och omdömen - Iphone 14 Pro/Pro Max

Diskussion i 'iPhone 14-serien (2022)' startad av bernard, 16 sept 2022.

  1. r12500

    r12500 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2013
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    Det är helt sådär. mycket bättre än min 12a men inte som jag förväntade mig alltså förväntade mig 13 pro batteritid typ.
     
  2. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 748
    Mottagna gillanden:
    1 196
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Haft min 14 PRO ungefär lika länge som du och batteritiden va bättre på min 13 PRO. Kör med allt på och AWD mm. Är inte direkt missnöjd och batteriet räcker över dagen. Men är man en storanvändare så lär det bli problem. Då är det Max som gäller. Jobbar på kontor och har laddare på skrivbordet om påfyllning behövs.
     
  3. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Jag hade en 14 Pro under en period och batteritiden var rejält mycket sämre än 14 Pro Max. Så mycket sämre att jag fick byta tillbaka. Ollart dock om det var något i min installation som var problemet. Återställde från backup.
     
    bernard gillar detta.
  4. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 160
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Köpte skalet från Reborn till min 13 PRO, känns som ett riktigt budgetskal med dålig passform plus att det inte går upp och skyddar displayen, nä fortsätter med mitt favoritskal Spigen Liquid air.
     
  5. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 544
    Mottagna gillanden:
    2 650
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Jag tycker absolut att den är bra, kanske inte 13 PM bra men fortfarande bra. Då kör jag aw till.
     
  6. apple95

    apple95 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2013
    Inlägg:
    391
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256GB
    Kan någon rapportera om batteritiden på 14 Pro? Vad länge det håller på ett ungefär? Funderar på att skaffa en men om jag gör det kommer jag nog aldrig bruka AoD och stänga av bakgrundsaktivitet etc.. haft en vanlig 13 Pro och den höll batteriet bra på tyckte jag.
     
  7. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Både 14 Pro och 14 Pro Max är snäppet sämre än deras föregångare, även om du har AoD avstängt. Räkna med cirka 30 minuter kortare screen on time på båda.

    Jag fick ut ungefär 7 timmar SoT på min 14 Pro. 14 Pro Max ger mig mellan 9 och 10 timmar.
     
  8. apple95

    apple95 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2013
    Inlägg:
    391
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256GB
    Okej! Märkligt egentligen när de brukar lova bättre batteritid. Det har inget med iOS att göra då? Kanske någon update som behövs. Men vad säger du då, är det värt att skaffa en 14 Pro eller max? Jag har haft tidigare modeller. Vill ha 14 Pro för storlekens skull men Max batteritid. Sen samtidigt tänker jag på kostnaden av telefonen, det är sjukt mycket pengar. Känner att jag är i behov av en ny telefon snart. Jag har för närvarande en Xiaomi 10C som jag köpte i väntan på vad jag ska ha för telefon här näst. Vilken Android telefon är mest prisvärd tro? I batteritid och kamera samt övriga funktioner?
     
  9. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Svårt att ge råd om vad som är värt det eller inte eftersom det är väldigt individuellt. 14 Pro-serien är ju en mycket dyr telefon och om man inte har specifika behov så finns det ju många billigare modeller som gör jobbet lika bra.

    Det är svårt att hitta en telefon som är lika "bra på allt" som 14 Pro. Den har egentligen inga brister, även om den inte är bäst på precis allt. Skärm, kamera, batteritid och prestanda (vid spel/tunga appar) är den etta på enligt mig oavsett om man tittar på iPhone eller Android. Högtalarna är också fenomenalt bra även om det finns vissa gaming-telefoner (Android) som är bättre. Ergonomin är väl lite sisådär, framförallt om man tittar på Max som är väldigt tung och lite bökig att använda med en hand (den lilla Pro är mycket bättre). Vill du zooma långt så finns det kameramobiler på Android som är bättre.

    Det är kort sagt svårt att hitta nåt bra skäl för att inte rekommendera 14 Pro till vem som helst förutsatt att man gillar iOS och kan tänka sig att lägga pengarna.

    På Android-sidan verkar S23 Ultra vara batterikungen just nu även om det är lite tidigt att dra definitiva slutsatser utan att se hur telefonen åldras (Samsung har historiskt sett varit dålig på prestanda/batteritid/flyt efter en längre tids användning). Kameran i S23 Ultra är bra och gör nog inte många besvikna men den är inte 14 Pro-klass (sämre detaljåtergivning vid högupplöst fotografi samt svårare att fånga rörliga objekt som t.ex. barn i dåligt ljus med skärpa). Prislappen är ju dock på 14 Pro-nivå så det känns kanske inte klockrent att välja S23 Ultra om du kan tänka dig iOS.

    Pixel 7 Pro är ju alltid ett säkert kort om fotografering är viktigt. Batteritiden är också bra. Dock plågas den fortfarande av vissa buggar med telefonsamtal och seg scroll vilket gör att den inte passar alla. Priset är dock suveränt, mycket telefon för pengarna.
     
    Kristy, namkrad och apple95 gillar detta.
  10. FredrikTheRabit

    FredrikTheRabit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2022
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    163
    Kör 16.3.1 klarar mig lätt 2 dagar totalt sett ca 5-6 timmar sot på 2 dygn, vet inte om det är bra men duger för mig.
    Har dock bättre batteritid på min zenfone 9 men inget som stör mig
     
  11. apple95

    apple95 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2013
    Inlägg:
    391
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256GB
    Håller den en dag iallafall? Kan du posta lite SoT skärmdump om du har 14 PRO kvar?
     
  12. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Jag återgick till Max för batteritiden och att jag älskar stora skärmar på mobiler. Hade Pro lite för kort tid för att kunna ge några siffror. Jag är en heavy user och tar mycket bilder i ProRAW och spenderar en hel del tid i Lighroom/Darkroom som är tunga appar. Med lilla Pro fick jag ibland stödladda på kvällen. Pro Max klarar sig med 10-15% kvar vid sovdags om jag kört hårt. Lugna dagar när jag bara kollar mobilen ibland så har den ofta 50-60% kvar efter en lång dag. AoD på med bakgrundsbild aktiv. Mestadels 5G/4G och sällan wifi då jag nästan alltid är på språng.
     
    flipp och apple95 gillar detta.
  13. apple95

    apple95 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2013
    Inlägg:
    391
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256GB
    Okej , jag själv kanske hade klarat mig med en vanlig PRO. Har typ 50-60% kvar på kvällen med PRO Max
     
  14. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Mitt batteri på 14Pro har alltid hållit från morgon till kväll och mer därtill också faktiskt. Som alltid med Apple är mobilen strömsnål i standby, men ibland tycker jag procenten sjunker lite väl snabbt vid användning även om jag mest surfar och skriver på Messenger. Jag trivs bra med storleken på mobilen och därför blev det denna istället för Max och jag har inte ångrat mig.
     
  15. FredrikTheRabit

    FredrikTheRabit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2022
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    163
    Är med nöjd använder knappt mobilen men klarar mig 2 dagar , blir max 1-2 skärmtid på en dag
     

    Bifogade filer:

  16. FredrikTheRabit

    FredrikTheRabit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2022
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    163
    Räkna med ca 6 timmar sot
     

    Bifogade filer:

  17. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Fick bli en 14 pro trots allt. Men mest beroende på att sonen behövde en ny lur så han fick ärva min 13 pro.

    Spontant ingen skillnad mellan 13 pro/14 pro, vad har man för nytta av dynamic island egentligen? Timer och musik hamnar där, men till vilken nytta?

    Den nya notchen stör ju faktiskt mer, den blir på ngt sätt mer synlig.

    Hursomhelst, den är ju ny och det är alltid roligt att greja med :)
     
  18. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 748
    Mottagna gillanden:
    1 196
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Då va det inte bara jag som fick känslan av att Dynamic Island stör och tar upp mer plats en notchen på 13 PRO. Hade 14 PRO i 3 månader och vande aldrig mig riktigt. Eller ja jag vande mig men då och då smög sig samma tanke på.
     
    mange76 gillar detta.
  19. Becs9310

    Becs9310 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2023
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jag är riktigt nöjd med min 14 Pro. Haft den sedan September -22 och har inget att klaga på. Riktigt nöjd med MagSafe som används dagligen. Kör med en Popsocket Wallet vilket gör den riktigt lätthanterad. Har även en vanlig MagSafe popsocket. Snabb i menyer, sällan strul och lätt med MacBook, Watch och AirPods. Sällan det strular. Är dock sugen på en 14 Pro Max.
     
  20. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    451

    MINA ENHETER

    Ni som har Pro modellen, är ni nöjda med hur Dynamic Island funkar är den bättre än flärpen?
    Tänkte också fråga om 120 Hz skärm, skulle ni kunna gå tillbaka till 60 Hz?