intryck x10 mini... seg

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av elpapo, 2 aug 2010.

1. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Tja,

Jaha, då har verkligheten kommit ikapp... och den fin fina x10 minin / android börjar visa sina brister.

+Formatet
    +Kameran
    +Snygg

-Seg som sjutton, även med minimalt med apps och widget. Jag måste köra en appkiller annars går den bara bra i några timmar innan segheten är där. Men att harva på "kill" knappen varje gång man rört telefon känns inte rätt. Jag har provat 4st olika homescreens, lika illa. OBS! Minimalt med apps och widgets som sagt.
    -Alarmet startar ej då jag kör appkillern trots med alarmet som undantag.
    -Batteritiden kan variera, ena laddningen räcker den 2 dygn lätt, andra gången bara 1 dygn. Båda gångerna använder jag luren lika mycket, dvs sparsamt. Laddats minst 10ggr, alltid över natten.
    -Android 1.6 på x10 och x10 mini känns otroligt mycket BETA (wildfire med 2.1 kändes stabilt!). Jag har kört linux sedan -99, jag är van vid att "allt" är beta. Men hallå... en beta i telefonen känns fel fel fel. Appropå hallå! Ljudkvalitén är knappt ok i x10 mini... volymen är bra dock.

Detta är hårda tråkiga ord från en SE + linux fanboy.

Har ni en lösning på detta?

Att köra utan appkiller går bara inte, jag har provat minimalt med apps och widgets i 3dgr utan och det är seeegt ändå. Allt från starta kameran till det viktiga, få fram telefonboken.

Jag tänker ge den en chans till och invänta 2.1.

Kan ni liva upp min lur med tips, så är jag glad.

2. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 285

MINA ENHETER

Kan inte identifiera mig med dina problem tyvärr.
    Kör själv ingen taskkiller o har aldrig gjort det.
    Däremot stänger jag av telefon över natten eller startar om
    den om den har legat på laddning över natten så att den får börja om på nytt
    så att säga .

Upplever ingen seghet på min alls faktiskt

3. matte70

matte70 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Känner inte heller igen mig i den beskrivningen, tvärtom tycker jag att minin är en kvick liten rackare!

4. henk

henk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan inte heller säga att jag känner igen problemen.

Har haft min X10 Mini i sex-sju veckor och det är bara en enda gång som den blivit lite långsam (dock skulle jag inte kalla den seg). Då hade den varit igång non-stop över två veckor med riktigt hård användning. Problemet löste sig enkelt med en omstart. Kör ingen taskkiller eller liknande. Tvärtom upplever jag Mini som snabb, riktigt snabb!

Med beta tänker jag på buggig. Har inte upptäckt några buggar. Däremot finns det en del saker som skulle kunna förbättras och utvecklas (som t ex blir mer avancerade) men det är inte samma sak som buggig för mig. Dessutom går mycket att fixa med apps. :)

Testat att göra en fullständig restore? Bör lösa problemen.

5. rina.

rina. Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    word

6. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Känner heller inte igen mig. Tycker också den är rapp och batteriet verkar vara i paritet med många andra smartphones.

7. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    + 1 :)

8. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

9. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag upplever stockgränssnittet som en smula ihoprafsat och ogenomtänkt, men räknar med att allt blir frid och fröjd med 2.1. Det där med hastigheten är lite olika, jag får ofta vänta en stund på att program startar, men i menyer etc upplever jag telefonen som extremt snabb och smidig. Dessutom väger storleken upp alla skavanker. Totalt sett är jag mycket nöjd.

10. Deacon

Deacon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro
    Har man kört Linux sedan 1999 så borde man väl vara införstådd med hur systemet hanterar minne? Därmed sagt, att man borde vara på det klara med att task killers inte gör något gott åt prestandan. Det ger inget annat än placeboeffekt, upplever man seghet är det något annat som är galet.

Vad trådskaparen menar med att 1.6 känns "beta" har jag ingen aning om. 1.6 är beprövad - men naturligtvis inte perfekt - och X10 Mini kommer förstås att bli bättre när Eclair dyker upp. Men jag delar övriga skribenters erfarenheter, Mini är en rask liten sak som utan seghet pliktskyldigast sköter alla sysslor jag beordrar den till.

11. elpapo

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Jag är ingen expert på linux, men har lite koll iallafall. Jag vet inte hur android jobbar, men även den använder säkert en swap partition. Att en appkiller inte gör nytta har jag lite svårt att förstå... om en process hänger sig, eller inte stänger av sig utan körs... denna process blir med tiden 10... osv... då kan det nog sega ned en del.

Jag hade en wildfire i 1v och fick då chansen att jämföra med 2.1, den var rapp och ingen seghet. Som sagt, även jag tror på Eclair till minin.

12. elpapo

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Precis så upplever jag det med. Programmenyn scrollar fint, likaså telefonkatalogen. Men att öppna telefonkatalogen kan ta 5-7sek... men det lustiga är att det händer 4ggr av 8. Så inte varje gång.

Jag startade just denna tråd för att få lite tips, reaktioner och era upplevelser. Jag har inte startat om telefonen på 1,5v... det kan vara dax att göra det. Jag fick tipset av SE att starta om luren varje dag... om det stod i någon på kartongen eller i någon recension att det är mer eller mindre är ett krav så hade jag inte köpt luren.

13. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 285

MINA ENHETER

Ser inte riktigt problemet i att starta om telefonen med jämna mellanrum ? Jag stänger av min varje dag och upplever som sagt ingen seghet alls.

14. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Linux har som filosofi att oanvänt minne är bortkastat minne. Därför försöker kärnan alltid använda oanvänt minne för buffring av data för att snabba upp accesser och därmed även minska strömförbrukningen (RAM accesser är trots allt billigare än diskaccesser).

Om man kör kommandot "free" på en Linux dektop dator som varit igång ett tag, så kan man se att t.ex. utav 1 GB minne så är kanske 30 MB ledigt medan resten används av program samt det som kallas för buffers/cache. När mer minne behövs t.ex. för att ladda ett nytt program så kommer minne tas enligt följnde turordning:

1. Ledigt RAM
    2. Om 1 inte räcker, så frigörs minne som används för buffers/cache.
    3. Om 1&2 inte räcker så skickas delar av minne som används av vilande program ut på swap partitionen. Att swapa ut och in program på detta sätt är en ganska tidskrävande och långsam process och datorn kan börja lagga. Händer det ofta skall man nog fundera på om man inte skall installera mer RAM.

Obervera att användandet av en swap partition eller fil inte är något krav och kan vara avstängt.

Android använder sig av en Linux kärna (optimerad för små datorer) och har därmed samma minneshantering. Android använder sig dock inte av swap utan när mer minne behövs kommer det minst använda vilande programmet få en notifikation om att dess minne behövs till annat varpå programmet sparar undan sitt tillstånd och sedan gör "exit".

Att använda en taskkiller för att manuellt ta död på buggiga appar är en sak. Men vad Deacon menar är nog att låta taskkillern automatiskt döda appar inte är en braide. Några anledning till detta:

1. Om du inte hade någon app som tog CPU kraft innan, så kommer du definitvt ha det efter att du slagit på autokill = drar mer ström.

2. Appar som beter sig korrekt kommer jämt behöva laddas in i RAM när du växlar till dem = drar mer ström.

3. En del processer kan starta om sig själva om de slås ihjäl (bug eller feature är applikationsberoende) varför du får en oändlig döda/starta loop = drar mer ström.

4. Nödvändiga appar och tjänster kan av misstag dödas varför andra funktioner kan "mystiskt" sluta fungera.

Som synes verkar inte speciellt mänga lida av ditt problem och då blir nog antal ideer väldigt få.
    Om varken omstart, factory reset eller ominstallation av programvaran inte hjälper, så är det väl bara att lämna in på service antar jag.

Sist jag startade om min telefon var lite över två veckor sen när jag installerade ny programvara och min telefon är fortfarande rapp, så det finns nog ingen generell regel som säger att telefonen måste startas om en gång om dagen. Du fick säkert det svaret i brist på bättre ideer.

Last edited: 3 aug 2010
  15. DanielMalmgren

DanielMalmgren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Medhåll.

Däremot kan jag rekommendera en app som heter Autostarts. Med den kan man gå igenom och (om man har en rootad telefon) avaktivera program som startas till exempel vid starten av telefonen. Att det automatiskt startas en massa program som man inte har någon intention att någonsin använda kan ju inte ha någon vettig funktion för någon...

/Daniel

16. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Intressant! Irriterar mig t ex lite på att roadsync autostartar trots att jag aldrig använder det.